Vriendin support me niet

29-11-2020 19:14 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi dames, ik zou graag eens iets tegen jullie aanhouden. Het gaat om het gedrag van een heel oude (lees lange vriendschap) vriendin van me. Wij zijn beiden al jaren onderneemster zij het in heel verschillende branches. Mijn vriendin is van nature best gesloten, maar als onderneemster kan zij wel heel sociaal zijn met haar klanten en netwerk. Dat moet natuurlijk ook wel. Ik probeer haar dan ook altijd te promoten door mensen naar haar shop te verwijzen, en zelf koop ik ook regelmatig iets in haar winkel. Als onderneemster vind ik dat je elkaar een beetje moet supporten.
Wat mij steekt is dat zij dat totaal niet terug geeft. Zij heeft nog nooit iets van mij gekocht, iemand naar mij doorverwezen, of zelfs maar een suggestie gedaan dat ik eens met die of die zou kunnen praten, om mijn netwerk uit te breiden. Is het raar dat ik dit vreemd vind? Hoe zouden jullie dat vinden?
Ach; ik ken iemand die geboortecoach wilde worden. En die bij het opstarten van haar bedrijf vroeg ik of mensen op haar wilde attenderen.
Aangezien ik maar 1x ben bevallen, en op dat vlak geen enkele ervaring met HAAR heb, ga ik dat niet doen. Ik zou het mijzelf eeuwig kwalijk nemen als iemand door mijn aanbeveling de verkeerde kiest voor een bevalling.

Verder een tante gehad die kunstwerken maakt die niet mijn smaak zijn. Ze bood me ooit aan voor mij verjaardag een van haar zeefdrukken te laten herprinten: ik mocht zelf kiezen uit een stuk of 10. Heb de tegoedbon nooit bij haar ingeleverd...
Qiyara schreef:
29-11-2020 19:26

Jij hoeft helemaal niks met haar producten, alleen als je dit zelf wilt.
Zou wat zijn zeg, als ik van al m'n vrienden die een eigen bedrijfje hebben steeds producten moet gaan kopen.
Dit.
In mijn jeugd kende ik een kapper bij wie de hele familie van een garagehouder van een bepaald merk klant was. De kapper reed met een auto van bij hem.
Toen de man stierf en de garage werd overgenomen kocht de kapper een auto van een ander merk en vertrouwde me toe dat dit al 15 jaar zijn droom was maar hij zich verplicht vond een auto te kopen bij zijn klanten.
Triest, is meer dan 30 jaar geleden maar ben dit nooit vergeten.
Ik vind het juist irritant als mensen vrienden gaan aanprijzen. Dan voel je je bijna verplicht on daar heen te gaan. Ik ken een kapster die ik echt niet aanraad. Ze is lief maar ze kan gewoon niet heel goed knippen. Ze vind het ook heel naar dat niemand reclame voor haar maakt. Maar ja, je zegt ook niet zo makkelijk waarom niet...

Niet meer haar aanprijzen! Vind ook beetje raar dat je dat ongevraagd doet en het ook nog terug verwacht.
Goed grapje hoor.

Maar snap je wat iedereen zegt over je verwachtingen?
@Luci, ja dat snap ik zeker. En dit topic heeft me ook laten beseffen dat er zo veel manieren zijn om er naar te kijken. Dus ik ga dat ook doen en daar over nadenken. En ik denk ook dat ik haar wil blijven supporten als mijn hart dat ingeeft.

Dus sowieso heel erg bedankt voor julie input!
Qiyara schreef:
29-11-2020 19:26
Jij hebt wellicht wat aan haar producten. Zij misschien niet. Maar werk staat toch los van vriendschap?

Jij hoeft helemaal niks met haar producten, alleen als je dit zelf wilt.
Zou wat zijn zeg, als ik van al m'n vrienden die een eigen bedrijfje hebben steeds producten moet gaan kopen.
Misschien kan je vriendin ook gewoon echt niets met je spullen. Kan ze die oprecht niet gebruiken, vindt ze die niet mooi, handig of wat dan ook. Maar omdat ze je vriendin is, houdt ze haar mening voor zich.
Ik zou het ook proberen los te laten. En ik zou dan ook alleen iets van haar kopen als je het anders ook gekocht zou hebben. Niet omdat je je verplicht voelt een van haar klanten te zijn.

Ik heb ook wel eens van vrienden of kennissen op facebook gevraagd gekregen of ik dingen van ze wil liken. Maar dat doe ik gewoon echt niet, tenzij ik iets écht heel erg tof vindt. Maar niet omdat ze mijn vrienden zijn. Dat vindt ook niet iedereen te begrijpen, maar soit. Busisness is business, friendship is friendship. En soms matched dat, maar dan omdat het dat ook zou zijn als je geen vrienden was.
LīlyRose schreef:
29-11-2020 21:08
Ze kan best af en toe een kist kopen :P
Of af en toe iemand liquideren.
Beetje vriendin regelt dat
En bespreek het als het je zo dwars zit
Hunebed schreef:
30-11-2020 16:40
En bespreek het als het je zo dwars zit
Maar wees dan ook alert op een antwoord dat je misschien niet wilt horen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Kennelijk vind jij het heel belangrijk maar is zij er wellicht niet mee bezig. Of heb je een dienst die haar niet bevalt, dat staat los van de vriendschap.

Ik heb een vriendin die was ook in het klein voor zichzelf begonnen in tassen en tshirts, de eerste keer vond ik het nog wel grappig, had ik wat op mijn social media gezet. Maar vervolgens kreeg ik elke keer als zij iets nieuws had een appje met de vraag of ik het wilde delen op mijn social media.

Ik ben daar na 3x mee gestopt. Ik ben niet je gratis reclame bord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven