Tips bij scheiding

zaterdag 28 november 2020 om 20:01
Hallo allemaal,
Het ziet er naar uit dat mijn man en ik binnenkort gaan scheiden. Het gaat al jaren op en af, en het ziet er nu naar uit dat het deze keer echt klaar is.
Ik vraag me nu natuurlijk af hoe verder na scheiding. We wonen in een koophuis, denk niet dat een van ons hier kan blijven wonen, maar dat zal uitgezocht moeten worden. We hebben 1 zoon en ik ben financieel onafhankelijk.
Hoe ging het bij jullie? Wat kwam er allemaal bij kijken? Hoe lang duurde het voordat je een ander huis had? Welke regelingen hebben jullie getroffen?
Ik zit niet te wachten op relatie advies of wat dan ook, maar ben echt op zoek naar de praktische zaken..
Het ziet er naar uit dat mijn man en ik binnenkort gaan scheiden. Het gaat al jaren op en af, en het ziet er nu naar uit dat het deze keer echt klaar is.
Ik vraag me nu natuurlijk af hoe verder na scheiding. We wonen in een koophuis, denk niet dat een van ons hier kan blijven wonen, maar dat zal uitgezocht moeten worden. We hebben 1 zoon en ik ben financieel onafhankelijk.
Hoe ging het bij jullie? Wat kwam er allemaal bij kijken? Hoe lang duurde het voordat je een ander huis had? Welke regelingen hebben jullie getroffen?
Ik zit niet te wachten op relatie advies of wat dan ook, maar ben echt op zoek naar de praktische zaken..

zondag 29 november 2020 om 14:49

zondag 29 november 2020 om 20:16
Waar zeg ik dat het altijd/meestal/vaak in belang van het kind is?Hexopbezemsteel schreef: ↑28-11-2020 20:58Co ouderschap is lang niet altijd in het belang van het kind. Kinderen vinden al dat heen en weer gesleep echt niet leuk, zeker niet als ze wat ouder worden.
Spreek iets af wat past bij jullie kind en jullie situatie. En stem daar de financiën op af. Voorkom hoe dan ook dat je op papier afspreekt de zorg gelijk te verdelen, als je kind in de praktijk vrijwel altijd bij jou zal zijn. De bijdrage van jou, en ook die van vader, wordt afgestemd op die verdeling.
Ik zie best veel vrouwen die alimentatie ontvangen obv een 50/50 verdeling, maar die wel alle zorg en bijna 100% van de kosten dragen.
Raadpleeg een financieel adviseur voordat je je huis verkoopt. Omdat je al een lopende hypotheek hebt val je onder de minder strenge voorwaarden van "beheer" ipv "acceptatie". Er kan waarschijnlijk meer dan jij nu denkt. Beslis pas over het huis als je het totale financiële plaatje hebt.
Geef niets weg uit schuldgevoel. Daar krijg je spijt van.
Ik zeg dat er dan meer naar het belang van het kind gekeken zal worden. Pa wil naar het noorden, ma wil naar het zuiden, kind wil in het midden. Dan blijven pa en ma dus rond het midden. Simpel voorbeeld, maar het maakt wel duidelijk wat ik bedoel.
zondag 29 november 2020 om 21:08
Dat lijkt mij ook als je geen co ouderschap hebt. Wij hebben daar wel afspraken over gemaakt.Veranderling schreef: ↑29-11-2020 20:16Waar zeg ik dat het altijd/meestal/vaak in belang van het kind is?
Ik zeg dat er dan meer naar het belang van het kind gekeken zal worden. Pa wil naar het noorden, ma wil naar het zuiden, kind wil in het midden. Dan blijven pa en ma dus rond het midden. Simpel voorbeeld, maar het maakt wel duidelijk wat ik bedoel.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)

zondag 29 november 2020 om 21:53
Wat moet er gefinancierd worden?Hexopbezemsteel schreef: ↑29-11-2020 14:49Nog wel een tip: laat in ieder geval een financieel adviseur naar de haalbaarheid van je convenant kijken. Voordat de rechter afspraken bekrachtigd die niet uitvoerbaar zijn omdat het niet te financieren is.
maandag 30 november 2020 om 22:21
Wat dacht je van het uitkopen van de partner uit de echtelijke woning tegen het afgesproken bedrag? Dat moet je wel gefinancierd krijgen.
En ook als de ene partner bij wijze van alimentatie de hypotheek/woonlasten (deels) betaalt voor de ander. Als het niet meer je hoofdverblijf is, dan is de hypotheek rente die de vertrekkende partner betaalt na verloop van tijd niet meer aftrekbaar. Of het wordt gezien als alimentatie, wat betekent dat de ontvanger er belasting over moet betalen.
Als er sprake is van overbedeling, omdat de ene partner het huis heel ver onder de waarde overdoet aan de ex, kan de belasting ook komen innen over dat bedrag. Als dat geld in het huis zit, zal je de heffing daarover toch ergens van moeten betalen. En er is ongetwijfeld nog veel meer waar ik niet vanaf weet.
Kortom: bezint eer ge begint.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
woensdag 22 september 2021 om 22:07
Dat is wel relevant, zeker ook voor de praktische zaken, anders sta jij al 3-0 voor, goed voor jou natuurlijk maar moeilijker voor je man en dan ook voor je zoon waarschijnlijk, daar de verhoudingen dan snel scheef kunnen gaan worden. Als het nog kan zo goed mogelijk samen overleggen en idd kijken wat voor zoon beste is. Ik ben nu drie jaar gescheiden, vader zag kinderen echt vrij weinig tot nu toe (zijn keuze) ik ben in het huis blijven wonen. Oudste twee zijn nu zelfstandig en jongste heeft nu pas gekozen voor co-ouderschap, haar keuze en met goed overleg van beide kanten is dat nu dus goed verlopen. Ik wens je iig veel sterkte, wie de keuze ook maakt, een, de ander of samen het is een moeilijke tijd maar ook weer mooie kansen daarna op nieuw geluk.FitsSprits schreef: ↑28-11-2020 20:24Dat is niet relevant nu. Ze zit niet te wachten op relatieadvies, maar wil gewoon wat praktische zaken weten.