Gezondheid alle pijlers

Fibromyalgie en tramadol/pcm

01-12-2020 09:10 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog maar sinds kort dat ík fibromyalgie heb. Al jaren last van pijn maar nu heeft het dus een naam. Nu dus zoeken naar de juiste “ behandeling”.

Ik heb vd huisarts pcm/tramadol gekregen. Al veel pijnstillers geprobeerd maar niks helpt, pijn gaat er dwars doorheen. Nu is het zo dat ik best duizelig en behoorlijk misselijk word van deze pillen. Blijft dit zo? Of wen je uiteindelijk aan deze medicijnen? Ik moet morgen werken, late dienst in de zorg. Moet hiervoor ong 40 min rijden om op het werk te komen. Ik kan natuurlijk de medicijnen morgen niet innemen maar dan verga ik dus vd pijn.(rug, bekken, schouders en nek) Neem ik ze wel....duizelig en misselijk. Wat is wijsheid?

Iemand ervaringen met deze medicijnen? En nemen deze bijwerkingen uiteindelijk af als je ze langer neemt?
Vraag het je apotheek.
En kijk even op https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/m ... l/tramadol
De eerste 2 weken mag je niet autorijden. Als het goed is heeft je apotheek dat ook verteld en/of staat het in de papieren die je erbij kreeg.
https://www.apotheek.nl/medicijnen/tramadol

Dit moet je maar even goed lezen.
Als je begint met tramadol, mag je twee weken geen auto rijden. Ook niet als je de tablet van morgen niet inneemt! Zo snel is het effect niet weg, ook al heb je wel last van pijn. Daarna mag het alleen als je niet meer duizelig bent. Dus morgen werken gaat niet lukken.
Marana schreef:
01-12-2020 09:16
Vraag het je apotheek.
En kijk even op https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/m ... l/tramadol
De eerste 2 weken mag je niet autorijden. Als het goed is heeft je apotheek dat ook verteld en/of staat het in de papieren die je erbij kreeg.

Ja zit idd een gele sticker op het doosje. Maar stond ook bij dat “ als ik moet autorijden dat ik eerst iemand naast mij moest hebben om te zien hoe het gaat”.

Ben duizelig....dus dan toch maar mijn leidinggevende bellen. Weet je ik vind het zo vervelend om mij ziek te melden. Juist omdat ik nu weet dat het door de fibromyalgie komt en dat gaat nooit meer weg. Hopelijk kan ik nu goed ingesteld worden op de medicijnen, in ieder geval met minder pijn door het leven.
Welke dosering heb je?

Ik gebruik de maximale dosering. Toen ik er net mee begon, twee jaar geleden, voelde ik me ook licht in het hoofd en suffig, maar dat trok na een paar dagen weg gelukkig. Ik heb nu geen last meer van bijwerkingen, behalve dat het natuurlijk wel opiaten zijn en wel invloed hebben op je reactievermogen en, dat merk ik, op het concentratievermogen.
Nou ik heb gebeld met mijn leidinggevende, hij was niet blij. Zit mij nu toch een partij schuldig te voelen want de diensten zijn al zo moeilijk op te vullen.
Tramadol is maar een heel zwak opiaat. Zo heftig is het allemaal niet.

Het is meer dat het werkt op je ruggegraat en hersenen en de pijnsignalen probeert te verminderen. Zeer specifieke werking.
Daarom mag je niet autorijden de eerste gewennigtijd met deze middelen.
Dwarrel75 schreef:
01-12-2020 09:47
Nou ik heb gebeld met mijn leidinggevende, hij was niet blij. Zit mij nu toch een partij schuldig te voelen want de diensten zijn al zo moeilijk op te vullen.
Ja, is ook klote maar misschien val je strakjes door dit middel minder of helemaal niet meer uit.
Heeft de huisarts niet met je gesproken over SOLK?
En dat daar hele goede behandelopties voor zijn?
hannaa46 schreef:
01-12-2020 10:02
Heeft de huisarts niet met je gesproken over SOLK?
En dat daar hele goede behandelopties voor zijn?

Wordt het weer zo'n topic?

To, ga terug naar je ha of neem contact op met je apotheek.
Dwarrel75 schreef:
01-12-2020 09:47
Even aan jezelf denken nu, dat is belangrijker :hug:
Ik hoef nu pas 12 dec weer te werken. Heb dus even de tijd om te wennen aan de medicatie. Contact gehad met de apotheek en zij raden autorijden idd af, zolang ik de duizeligheid ervaar. Dit moet wel met enkele dagen beter worden.
Die 2 weken niet autorijden is er niet voor niks. Dat zou jij als zorgmedewerker helemaal moeten weten.
Wat is er mis met zo'n huisarts?
Tijdgebrek, desinteresse?
Waarom scheept hij/zij een patient met ernstige pijnklachten af met zo'n zwaar middel als Tramadol?
Dwarrel75 schreef:
01-12-2020 10:17
Ik hoef nu pas 12 dec weer te werken. Heb dus even de tijd om te wennen aan de medicatie. Contact gehad met de apotheek en zij raden autorijden idd af, zolang ik de duizeligheid ervaar. Dit moet wel met enkele dagen beter worden.
Welke dosering heb je?
semmy1986 schreef:
01-12-2020 10:21
Die 2 weken niet autorijden is er niet voor niks. Dat zou jij als zorgmedewerker helemaal moeten weten.

Ik weet idd dat dit de rijvaardigheid KAN beïnvloeden. Wist alleen niet dat het om twee weken zou gaan. Ik werk nl niet dagelijks met cliënten die dit middel gebruiken en daarnaast rijden deze ook geen auto meer. En ik ben geen arts dus weet echt niet alles. Dus Dam kan ik toch beter navraag doen? En ik vraag om ervaringen met dit middel, niet om afgekat te worden.
Ik weet niet of je op dit antwoord zit te wachten maar vorig jaar, heb ik na jaren tobben ook de diagnose fybromyalgie gekregen.

Omdat ik nog relatief jong ben wilde ik eerst kijken of er nog andere opties waren voordat ik aan de tramadol zou gaan. Omdat ik dacht, wat doet dit op de lange termijn, als ik deze medicijnen nog 40 jaar moet nemen.. Uiteindelijk zullen deze pillen misschien minder gaan werken..

Sinds (ruim) een half jaar eet ik volledig plantaardig en ik moet zeggen voor mij werkt dit. De pijn is zoveel minder geworden, dat ik voor mijn gevoel weer "normaal" kan functioneren. Ik heb zelfs een aantal weken geleden mijn lievelingssport weer opgepakt en ben dit heel rustig aan weer aan het opbouwen. Iets wat ik nooit gedacht had, ooit weer te kunnen doen.

Nogmaals dit werkt voor mij maar wellicht is het ook iets voor jou om over na te denken.

Dit is geen medisch advies mocht dit zo opgevat worden. Dit is mijn ervaring
Bridge35 schreef:
01-12-2020 10:36
Welke dosering heb je?
Tram/parac Tev 37,5/325
Dwarrel75 schreef:
01-12-2020 10:39
Tram/parac Tev 37,5/325
En dat is hoeveel mg. per dosering?
Je slikt een opiaat en daar heb je last van. Verdiep je eens in een verslaving aan opiaten.

In principe vind ik opiaten een goed middel voor kortdurende pijnklachten waarvan de oorzaak wordt opgelost. Dat is bij jou niet zo, want de oorzaak van jouw aandoening is niet bekend.

Denk je dan echt dat langdurig opiaten slikken de oplossing is?
En wat ga je doen wanneer de pijn door dit medicijn heen komt?
Nog zwaardere opiaten slikken?

Wordt je verwezen naar een pijnpoli of een multidisciplinair traject om te leren om beter met je klachten om te gaan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dwarrel75 schreef:
01-12-2020 10:17
Wat zegt je bedrijfsarts ervan?

Matcht jouw fysiek zware werk wel bij je klachten?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
01-12-2020 10:55
Je slikt een opiaat en daar heb je last van. Verdiep je eens in een verslaving aan opiaten.

In principe vind ik opiaten een goed middel voor kortdurende pijnklachten waarvan de oorzaak wordt opgelost. Dat is bij jou niet zo, want de oorzaak van jouw aandoening is niet bekend.

Denk je dan echt dat langdurig opiaten slikken de oplossing is?
En wat ga je doen wanneer de pijn door dit medicijn heen komt?
Nog zwaardere opiaten slikken?

Wordt je verwezen naar een pijnpoli of een multidisciplinair traject om te leren om beter met je klachten om te gaan?

Ik ben bij de reumaverpleegkundige geweest en word idd doorverwezen naar een multidisciplinair traject.

Ik wil idd niet mijn hele leven aan de opiaten. Maar heb op het moment steeds pijn. Word er gek van. Dit is dan ook een probeersel. Ik heb ook niet altijd deze hevige pijn. Met warm weer veel minder last en op die momenten kan ik de pijn handelen dus dan zou ik deze medicatie niet nodig hebben.
Dwarrel75 schreef:
01-12-2020 10:36
Ik weet idd dat dit de rijvaardigheid KAN beïnvloeden. Wist alleen niet dat het om twee weken zou gaan. Ik werk nl niet dagelijks met cliënten die dit middel gebruiken en daarnaast rijden deze ook geen auto meer. En ik ben geen arts dus weet echt niet alles. Dus Dam kan ik toch beter navraag doen? En ik vraag om ervaringen met dit middel, niet om afgekat te worden.

Ik weet niet wat jij dan voor niveau als zorgmedewerker heb maar vanaf niveau 3+ word toch wel van je verwacht dat je weet wat bijwerkingen zijn van bepaalde medicijnen.
En ook al weet je niet alles dat hoeft ook niet ik ook niet maar zo gele sticker is er ook niet voor niks en uitleg bij de apotheek ook niet
Ik heb ook fibromyalgie, daar helpt niet veel tegen. Kreeg dan ook geen pijnstillers van de reumatoloog. Levensstijl aanpassen was hier het advies, heb ook een revaliadatie traject gedaan en ben minder gaan werken, ook in de zorg.
heksenketels wijzigde dit bericht op 01-12-2020 12:02
3.64% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven