zorgverzekering pas in januari afsluiten
donderdag 26 november 2020 om 09:58
Ik lees het volgende:
"Tot 1 februari met terugwerkende kracht een zorgverzekering afsluiten
Je kunt nog tot 1 februari een zorgverzekering afsluiten, als je de oude zorgverzekering vóór 1 januari hebt opgezegd. De ingangsdatum van de nieuwe verzekering is 1 januari. De nieuwe verzekering gaat dus met terugwerkende kracht in. De zorgkosten die je maakt voordat de nieuwe zorgverzekering in gaat, komt voor rekening van de nieuwe verzekeraar. "
Weet iemand of dit dan ook betekend dat als je pas op 28 januari een verzekering afsluit, maar je breekt op 14 januari een been. Je de kosten voor het breken van je been dan ook helemaal zelf moet betalen? Of hoe zit dit dan?
Anders is het toch ook heel interessant om pas eind januari een nieuwe verzekering te kiezen en dan bijvoorbeeld pas te kiezen of je een hoog of laag eigen risico neemt?
"Tot 1 februari met terugwerkende kracht een zorgverzekering afsluiten
Je kunt nog tot 1 februari een zorgverzekering afsluiten, als je de oude zorgverzekering vóór 1 januari hebt opgezegd. De ingangsdatum van de nieuwe verzekering is 1 januari. De nieuwe verzekering gaat dus met terugwerkende kracht in. De zorgkosten die je maakt voordat de nieuwe zorgverzekering in gaat, komt voor rekening van de nieuwe verzekeraar. "
Weet iemand of dit dan ook betekend dat als je pas op 28 januari een verzekering afsluit, maar je breekt op 14 januari een been. Je de kosten voor het breken van je been dan ook helemaal zelf moet betalen? Of hoe zit dit dan?
Anders is het toch ook heel interessant om pas eind januari een nieuwe verzekering te kiezen en dan bijvoorbeeld pas te kiezen of je een hoog of laag eigen risico neemt?
donderdag 26 november 2020 om 13:48
Ik heb dit in een verleden een paar keer gedaan, dus ik snap je wel. Met zwanger worden snap ik ook. Je bent 9 maanden zwanger, dus het valt al snel in het nieuwe jaar weer.
Bij mij vroegen ze er 1x naar toen ik bloed moest prikken, maar ik hoefde niks te betalen. Ze zeiden alleen maar dat ik niet moest vergeten het af te sluiten en ik zei dat ik zeker zou gaan doen.
Qua zwanger moet je wel even kijken of een duurder pakket wel nut heeft. Ik heb het gehad, maar was goedkoper uit geweest zonder.
Bij mij vroegen ze er 1x naar toen ik bloed moest prikken, maar ik hoefde niks te betalen. Ze zeiden alleen maar dat ik niet moest vergeten het af te sluiten en ik zei dat ik zeker zou gaan doen.
Qua zwanger moet je wel even kijken of een duurder pakket wel nut heeft. Ik heb het gehad, maar was goedkoper uit geweest zonder.

donderdag 26 november 2020 om 13:52
Ja, maar stel nou dat je op 1 februari zwanger wordt. Heb je net besloten om je eigen risico lekker hoog te zetten, nu je weet dat je én de hele maand januari niet zwanger bent geraakt én je verder geen problemen aan je ogen hebt... blijk je nog maar liefst 11 maanden lang zwanger te kunnen worden dat jaar.
donderdag 26 november 2020 om 14:43
Als niemand onnodig te veel zou betalen zouden de premies wel degelijk stijgen.
donderdag 26 november 2020 om 14:48
Dat zou ik dan nog even goed nakijken..tandarts zit meestal niet in de basisverzekering en voor extra verzekering moet je vaak wel verklaring van tandarts hebben..
Het lijkt mij trouwens een hoop gedoe wat weinig oplevert..maar dat terzijde.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
donderdag 26 november 2020 om 15:17
Die afspraak voor je oogbehandeling, heb je die al gemaakt? Dan is er inmiddels een DBC geopend en betaal je iig uit het jaar 2020 het eigen risico hiervoor.
Wordt er ivm nacontrole een vervolg DBC geopend (na 3 maanden mag dat heb ik begrepen) betaal je ook over 2021 in eerste instantie je eigen risico.
Ah niet goed gelezen, die lens implantatie wordt niet vergoed.
Wordt er ivm nacontrole een vervolg DBC geopend (na 3 maanden mag dat heb ik begrepen) betaal je ook over 2021 in eerste instantie je eigen risico.
Ah niet goed gelezen, die lens implantatie wordt niet vergoed.
donderdag 26 november 2020 om 15:26
Mogelijk ligt het aan mij, maar ik irriteer me mateloos aan zo’n houding.
Weet je wat de definitie van verzekeren is? Je betaalt premie voor een onzeker voorval. Een onzeker voorval is iets waarvan je niet weet óf en wanneer het gebeurt. Dus ja, dan kan je achteraf best zeggen dat je onnodig premie betaalt hebt. Als je alles al van te voren zit te plannen en uit te rekenen, is het geen onzeker voorval meer.
Weet je wat ik altijd zei tegen klanten die over ‘teveel / voor niks betaalde premie’ zeikten? Je hoéft je niet te verzekeren hé, je mag ook zelf het risico lopen. Oh boeh, nee dat willen ze niet want stel dat.... Nou precies, dát is nou een verzekering.
(Nou klopt mijn voorbeeld bij zorgverzekeringen niet helemaal, want die zijn tot op zekere hoogte wel verplicht, maar het gaat mij even om de houding van mensen hierin).
donderdag 26 november 2020 om 15:28
Sorry, gewoon netjes 12 maanden betalen voor een verzekering die 12 maanden loopt is echt niet oververzekeren.
Op dit moment maak je misschien weinig gebruik van de zorg, grote kans dat je over een aantal jaren veel en veel meer kosten hebt, en dan ben je maar wat blij dat de rest van de Nederlandsers gewoon hun premie betalen zodat jij je zorg krijgt
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
donderdag 26 november 2020 om 15:34
En dan is het ook nog zo, dat ik het stiekem heel erg vind, dat het ons zo mogelijk gemaakt word, om te gaan zitten stunten met je gezondheid, door te gokken met het eigen risico.
Nu kan ik het wel missen als het helemaal mis gaat en ik 850 eigen risico op moet hoesten. Gaat al jaren goed en ik heb het al lang en breed vooruit verdiend.
Maar er zijn ook mensen, die noodgedwongen gokken... en dan gokken ze mis!
Meteen enorm in de problemen.
Komt nog bij, ik betaal met liefde mijn premies, want alles om mij heen krijgt maar klaplongen en kanker en corona. Mede door mijn premie, kregen ze zorg en leven die mensen nog. Dus ik zie zorgpremie nooit als teveel betaald geld. Die pot is voor ons allemaal.
Nu kan ik het wel missen als het helemaal mis gaat en ik 850 eigen risico op moet hoesten. Gaat al jaren goed en ik heb het al lang en breed vooruit verdiend.
Maar er zijn ook mensen, die noodgedwongen gokken... en dan gokken ze mis!
Meteen enorm in de problemen.

Komt nog bij, ik betaal met liefde mijn premies, want alles om mij heen krijgt maar klaplongen en kanker en corona. Mede door mijn premie, kregen ze zorg en leven die mensen nog. Dus ik zie zorgpremie nooit als teveel betaald geld. Die pot is voor ons allemaal.
pingkoningin wijzigde dit bericht op 26-11-2020 15:57
0.77% gewijzigd
donderdag 26 november 2020 om 15:49
Je kunt je beter niet irriteren aan dit soort zaken lijkt mij. Dat lijkt mij heel irritant.piepp schreef: ↑26-11-2020 15:26Mogelijk ligt het aan mij, maar ik irriteer me mateloos aan zo’n houding.
Weet je wat de definitie van verzekeren is? Je betaalt premie voor een onzeker voorval. Een onzeker voorval is iets waarvan je niet weet óf en wanneer het gebeurt. Dus ja, dan kan je achteraf best zeggen dat je onnodig premie betaalt hebt. Als je alles al van te voren zit te plannen en uit te rekenen, is het geen onzeker voorval meer.
Weet je wat ik altijd zei tegen klanten die over ‘teveel / voor niks betaalde premie’ zeikten? Je hoéft je niet te verzekeren hé, je mag ook zelf het risico lopen. Oh boeh, nee dat willen ze niet want stel dat.... Nou precies, dát is nou een verzekering.
(Nou klopt mijn voorbeeld bij zorgverzekeringen niet helemaal, want die zijn tot op zekere hoogte wel verplicht, maar het gaat mij even om de houding van mensen hierin).
En inderdaad. Je voorbeeld is irrelevant.
donderdag 26 november 2020 om 16:13
Wie het onderste uit de kan wil krijgt het deksel op zijn neus. Het is geen goede eigenschap en ook niet iets om trots op te zijn. Maar hey, het is jouw verzekering en het zijn jouw zorgkosten.
Ik kan iig verzekeren dat het voor de tandartsverzekering niet gaat werken want die wordt kneiterhard afgewezen tenzij je gaat liegen op de controle vragen. En als ze dat doorhebben wordt gewoon geroyeerd en ben je niet meer verzekerd.
En ja, je kan je ER aanpassen op wat er mocht gebeuren in januari maar zoals andere zeggen, als er niks gebeurt houd je hem dus hoog? En die andere 11 maanden dan. Het is inderdaad veel moeite doen voor weinig profijt.
Verzekeren doe je voor onverwachte gevallen. Enne, verzekeraars zijn niet achterlijk!
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
donderdag 26 november 2020 om 17:15
Je kan ook je premie voor het hele jaar in 1x aftikken. Weet je tenminste zeker dat je iets bespaart, zonder gedoe.

vrijdag 27 november 2020 om 09:29
Betaal jij maar maar fijn te veel Slushpup. Ieder zijn ding hoor. 
En de premie in 1x betalen doen we sowieso standaard.
Gezien de zaken die voor ons nu onzeker zijn en waar eind januari waarschijnlijk wel meer duidelijk over zal zijn. Is dit een prima oplossing.
En RoamingZombie, die deksel moet ik dan na 35 jaar nog steeds een keer krijgen... ik vind het maar slap geklets. Ik vind zuinig en kritisch om gaan met geld een hele goede eigenschap overigens. Alles binnen de regels.

Gezien de zaken die voor ons nu onzeker zijn en waar eind januari waarschijnlijk wel meer duidelijk over zal zijn. Is dit een prima oplossing.
En RoamingZombie, die deksel moet ik dan na 35 jaar nog steeds een keer krijgen... ik vind het maar slap geklets. Ik vind zuinig en kritisch om gaan met geld een hele goede eigenschap overigens. Alles binnen de regels.
vrijdag 27 november 2020 om 09:46

vrijdag 27 november 2020 om 11:49

dinsdag 1 december 2020 om 13:31
Europe86 schreef: ↑27-11-2020 09:29Betaal jij maar maar fijn te veel Slushpup. Ieder zijn ding hoor.
Die deksel kan meer vormen aannemen dan jij denkt. Bijvoorbeeld dat andere mensen je misschien niet zo leuk meer vinden met zo'n instelling. En er is niks mis met zuinig en kritisch zijn, maar dat is niet het zelfde als het onderste uit de kan willen. Misschien heb je niet begrepen wat die uitspraak suggereert? Het is in ieder geval niets positiefs.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.