Fibromyalgie en tramadol/pcm
dinsdag 1 december 2020 om 09:10
Ik weet nog maar sinds kort dat ík fibromyalgie heb. Al jaren last van pijn maar nu heeft het dus een naam. Nu dus zoeken naar de juiste “ behandeling”.
Ik heb vd huisarts pcm/tramadol gekregen. Al veel pijnstillers geprobeerd maar niks helpt, pijn gaat er dwars doorheen. Nu is het zo dat ik best duizelig en behoorlijk misselijk word van deze pillen. Blijft dit zo? Of wen je uiteindelijk aan deze medicijnen? Ik moet morgen werken, late dienst in de zorg. Moet hiervoor ong 40 min rijden om op het werk te komen. Ik kan natuurlijk de medicijnen morgen niet innemen maar dan verga ik dus vd pijn.(rug, bekken, schouders en nek) Neem ik ze wel....duizelig en misselijk. Wat is wijsheid?
Iemand ervaringen met deze medicijnen? En nemen deze bijwerkingen uiteindelijk af als je ze langer neemt?
Ik heb vd huisarts pcm/tramadol gekregen. Al veel pijnstillers geprobeerd maar niks helpt, pijn gaat er dwars doorheen. Nu is het zo dat ik best duizelig en behoorlijk misselijk word van deze pillen. Blijft dit zo? Of wen je uiteindelijk aan deze medicijnen? Ik moet morgen werken, late dienst in de zorg. Moet hiervoor ong 40 min rijden om op het werk te komen. Ik kan natuurlijk de medicijnen morgen niet innemen maar dan verga ik dus vd pijn.(rug, bekken, schouders en nek) Neem ik ze wel....duizelig en misselijk. Wat is wijsheid?
Iemand ervaringen met deze medicijnen? En nemen deze bijwerkingen uiteindelijk af als je ze langer neemt?

dinsdag 1 december 2020 om 12:02
viva-amber schreef: ↑01-12-2020 10:55Je slikt een opiaat en daar heb je last van. Verdiep je eens in een verslaving aan opiaten.
In principe vind ik opiaten een goed middel voor kortdurende pijnklachten waarvan de oorzaak wordt opgelost. Dat is bij jou niet zo, want de oorzaak van jouw aandoening is niet bekend.
Dat kun jij in principe wel vinden, maar jij bent geen arts, en je behandelt TO niet. Laat TO alsjeblieft luisteren naar haar behandelaars.
Medisch advies geven mag niet, en met dit soort reacties begrijp ik weer heel goed waarom.

dinsdag 1 december 2020 om 12:53
dinsdag 1 december 2020 om 14:57

dinsdag 1 december 2020 om 15:00
Die droge mond heb ik na twee jaar nog steeds.Dwarrel75 schreef: ↑01-12-2020 14:57Voor nu lijkt dit gewoon een goede oplossing met die medicijnen totdat ik kan starten met dat multidisciplinair traject. Ik heb nu gewoon bijna geen pijn meer. Scherpe randjes zijn er af zeg maar. Alleen wel heel duizelig, misselijk en droge mond, Hopelijk word dit in de loop vd week wat beter.
Ik gebruik 4x100 mg per dag.

dinsdag 1 december 2020 om 19:13
In de VS zijn er 2,5 miljoen mensen verslaafd geraakt via een advies van een arts: https://nl.wikipedia.org/wiki/Opio%C3%AFdencrisis
En er sterven 200 mensen per dag aan een opiatenverslaving die is begonnen bij een arts.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

dinsdag 1 december 2020 om 19:13
Ik heb vaak pijn door endometriose en werk als niveau 3 in een verpleeghuis.
Ik snap je vraag heel goed, het is lastig he.
Ik heb een recept voor tramadol en moet dit ook weleens nemen als ik moet werken.
Ik rij geen auto, ga met de bus en soms fiets naar werk.
Heb niet veel last gehad van bijwerkingen, maar als het goed is worden de bijwerkingen die je hebt met de tijd minder.
Ik neem het middel zelf zo min mogelijk want ik ga ervan overgeven als ik er meer dan 3 per dag neem.
Sterkte, het is niet makkelijk en je zal ook kunnen rekenen op soms onbegrip van mensen. Dit hoort er helaas bij, jij weet hoe het is om met pijn te moeten leven en werken en zij niet.
Ik snap je vraag heel goed, het is lastig he.
Ik heb een recept voor tramadol en moet dit ook weleens nemen als ik moet werken.
Ik rij geen auto, ga met de bus en soms fiets naar werk.
Heb niet veel last gehad van bijwerkingen, maar als het goed is worden de bijwerkingen die je hebt met de tijd minder.
Ik neem het middel zelf zo min mogelijk want ik ga ervan overgeven als ik er meer dan 3 per dag neem.
Sterkte, het is niet makkelijk en je zal ook kunnen rekenen op soms onbegrip van mensen. Dit hoort er helaas bij, jij weet hoe het is om met pijn te moeten leven en werken en zij niet.

dinsdag 1 december 2020 om 20:02
viva-amber schreef: ↑01-12-2020 19:13In de VS zijn er 2,5 miljoen mensen verslaafd geraakt via een advies van een arts: https://nl.wikipedia.org/wiki/Opio%C3%AFdencrisis
En er sterven 200 mensen per dag aan een opiatenverslaving die is begonnen bij een arts.
Dat gaat met name over oxycodon en Fentanyl. Niet te vergelijken met tramadol. Als paracetamol niet genoeg is, en een NSAID niet kan vanwege bijv co-mordibiteit, is een opiaat de volgende mogelijkheid. Tramadol is een licht opioid. Bij kortdurend gebruik is de kans op afhankelijkheid erg klein, en niet te vergelijken met bijv oxycodon.
Zie hier ook het vergelijk https://www.farmacotherapeutischkompas. ... l,oxycodon
Nogmaals, laat haar behandeling over aan haar artsen.

dinsdag 1 december 2020 om 20:04
Bij twijfel moet je dit met jouw arts bespreken. Die kent jouw casus beter dan wij hier. Er hangt een hele negatieve lading op opiaten, maar bij kortdurend gebruik kan het je helpen je leven iets leefbaarder te krijgen.Dwarrel75 schreef: ↑01-12-2020 14:57Voor nu lijkt dit gewoon een goede oplossing met die medicijnen totdat ik kan starten met dat multidisciplinair traject. Ik heb nu gewoon bijna geen pijn meer. Scherpe randjes zijn er af zeg maar. Alleen wel heel duizelig, misselijk en droge mond, Hopelijk word dit in de loop vd week wat beter.
Heel veel sterkte en ik hoop dat het multidisciplinaire traject je iets goeds brengt

dinsdag 1 december 2020 om 20:04
To, je zou de ha even kunnen bellen en vragen of je een maagbeschermer kan krijgen. Deze kan je evt ook los zelf kopen, Het is vrij verkrijgbaar. In nemen 10-15 min voor je tramadol en wellicht helpt het tegen de misselijkheid.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

dinsdag 1 december 2020 om 20:35
viva-amber schreef: ↑01-12-2020 20:04To, je zou de ha even kunnen bellen en vragen of je een maagbeschermer kan krijgen. Deze kan je evt ook los zelf kopen, Het is vrij verkrijgbaar. In nemen 10-15 min voor je tramadol en wellicht helpt het tegen de misselijkheid.
Een maagbeschermer wordt aangeraden bij andere pijnstillers (NSAID's). Het is niet bedoelt tegen misselijkheid, en ook niet nodig bij deze pijnstiller.
Stop nou gewoon met je medische adviezen, het is duidelijk dat je niet genoeg kennis hebt over pijnstilling.
donderdag 3 december 2020 om 23:16
Merk nu idd dat het watterige gevoel wat verdwijnt. En het helpt mij redelijk met de pijn, voel het nog wel maar ben meer ontspannen denk ik.sparoodislekker schreef: ↑03-12-2020 13:52Ik slik inmiddels ruim een jaar tramadol. 4/5 keer per dag 100mg. In het begin was ik er ook duizelig van en een wat watterig gevoel. Dat trok bij mij snel weg. Hopelijk bij jou ook.

vrijdag 4 december 2020 om 08:47
Pijn zal nooit compleet weggaan, is mijn ervaring, maar fijn dat het pijnstillend werkt voor je. Je kunt altijd nog overleggen met je arts over de dosering.
Het maximale is 400 mg. per dag, maar dat raad ik je niet aan uiteraard

vrijdag 4 december 2020 om 21:32
Bridge35 schreef: ↑04-12-2020 08:47Pijn zal nooit compleet weggaan, is mijn ervaring, maar fijn dat het pijnstillend werkt voor je. Je kunt altijd nog overleggen met je arts over de dosering.
Het maximale is 400 mg. per dag, maar dat raad ik je niet aan uiteraardIk wil alleen aangeven dat er wellicht nog wat ruimte inzit voor je.
Tot nu toe lijkt het redelijk te helpen, de medicatie.
Maar kun jij gewoon je dagelijkse dingen doen met die 4 x 100mg? Lukt werken? Of gaat dat nu helemaal niet met de hernia? Als je geen antwoord wil geven op mijn vragen snap ik dat ook hoor.

vrijdag 4 december 2020 om 21:44
Ik lig zo’n vijftien tot twintig uur per dag op bed, als het even kan. Deze weken heb ik teveel medische afspraken helaas dus dat maakt het vermoeiend en pijnlijker.
Dus nee, werken gaat niet meer helaas, man moet me helpen met douchen, we hebben een schoonmaakster. Maar ik ben wel helder en alert, ondanks de opiaten en andere pijnstillers omdat ik er zo aan gewend ben inmiddels.
Ik heb niet alleen een hernia, er speelt meer fysieks helaas.