Omgaan met idee co-ouderschap [Geen OP]

woensdag 2 december 2020 om 16:16
woensdag 2 december 2020 om 16:19
To komt jouw angst vooral omdat je weet hoe hij is van karakter en dat jij je kind wil beschermen?
En dat je hem gewoon niet vertrouwt?
Ik begrijp je angst wel. Hier dochtertje van 18 maanden en vader heeft mij geestelijk en emotioneel mishandeld. Hij is gelukkig niet erkend maar dreigt ook steeds met rechtbank. Heeft gelogen over alles en tot op de dag van vandaag weet ik zijn identiteit nog niet eens.
Ik vind de opmerkingen je wist toch hoe vader was waarom hem als vader kiezen vind ik nogal kort door de bocht.
Daar kunnen 1000den redenen voor zijn. Misschien was je toen nog verblind door de roze bril ...
Maar hoe dan ook is er een kindje.
Het is hier al aangegeven maar houd alles bij.
Schrijf op wanneer hij jullie kindje heeft gezien en hoe lang. Ook dat hij op het laatste moment af zegt en wat hij allemaal tegen jou zegt.
Is hij ook geregistreerd als vader?
En dat je hem gewoon niet vertrouwt?
Ik begrijp je angst wel. Hier dochtertje van 18 maanden en vader heeft mij geestelijk en emotioneel mishandeld. Hij is gelukkig niet erkend maar dreigt ook steeds met rechtbank. Heeft gelogen over alles en tot op de dag van vandaag weet ik zijn identiteit nog niet eens.
Ik vind de opmerkingen je wist toch hoe vader was waarom hem als vader kiezen vind ik nogal kort door de bocht.
Daar kunnen 1000den redenen voor zijn. Misschien was je toen nog verblind door de roze bril ...
Maar hoe dan ook is er een kindje.
Het is hier al aangegeven maar houd alles bij.
Schrijf op wanneer hij jullie kindje heeft gezien en hoe lang. Ook dat hij op het laatste moment af zegt en wat hij allemaal tegen jou zegt.
Is hij ook geregistreerd als vader?
05-2019 wijzigde dit bericht op 02-12-2020 16:23
16.27% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !

woensdag 2 december 2020 om 16:19
Tutjebelletje schreef: ↑02-12-2020 16:13Je kan co-ouderschap weigeren. Hou een dossier bij, hoe meer bewijzen van onbetrouwbaar gedrag je kan overleggen des te sterker je staat. In principe zou de vader met een advocaat in de hand het co-ouderschap kunnen afdwingen maar in de praktijk gebeurt dat zelden. Mocht het toch gebeuren, dan kun je met het dossier in je hand aantonen dat de vader een lapzwans is en dat een co-ouderschap niet in het belang is van het kind.
Knap dat je nav van zo’n korte OP, en vrij eenzijdig ook, kunt opmaken dat vader een lapswans is en co-ouderschap niet in het belang van zijn kind. Gelukkig denkt een rechter daar vaak anders over tegenwoordig en hoort hij eerst beide kanten van het verhaal aan.
woensdag 2 december 2020 om 16:20
Advies om te zeggen:
“Als jij nog één keer dreigt met “later”, dan wil ik per direct een omgangsregeling tot op de minuut nauwkeurig omschreven wat we nu doen. Welke afspraken we gemaakt hebben en wat de praktijk is. Dat lijkt me een zeer goede voorbereiding op dat dreigement om voor je eigen kind te zorgen.”
“Als jij nog één keer dreigt met “later”, dan wil ik per direct een omgangsregeling tot op de minuut nauwkeurig omschreven wat we nu doen. Welke afspraken we gemaakt hebben en wat de praktijk is. Dat lijkt me een zeer goede voorbereiding op dat dreigement om voor je eigen kind te zorgen.”
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

woensdag 2 december 2020 om 16:21
loisnvt schreef: ↑02-12-2020 16:15Zo, over 1 kam scheren gesproken! Je wilt dus zeggen dat vrouwen altijd 100% in het belang van hun kind denken en mannen nooit? Welkom in 2020, want ik ken helaas ook genoeg vrouwen die over de rug van hun kind de omgang met een vader manipuleren. Dus stop even met dat gegeneraliseer zeg!
In de redeneerlijn die in dit topic wordt gevolgd wordt gesteld dat TO een betere vader voor haar kind had moeten kiezen omdat ze voorafgaand aan de conceptie al wist hoe hij was. De enige logische gevolgtrekking hiervan is dat mannen dus niet kunnen leren om zich volwassen en verzorgend te gedragen op het moment dat zij zich voortplanten èn dat vrouwen dat niet alleen dienen te weten, maar daar óók een betere selectie in zouden moeten maken, om problemen zoals TO nu ervaart te voorkomen. Waarbij de verantwoordelijkheid van de zorg voor het kind dus inderdaad voor 100% bij de vrouw ligt.

woensdag 2 december 2020 om 16:31
Lafae schreef: ↑02-12-2020 16:21In de redeneerlijn die in dit topic wordt gevolgd wordt gesteld dat TO een betere vader voor haar kind had moeten kiezen omdat ze voorafgaand aan de conceptie al wist hoe hij was. De enige logische gevolgtrekking hiervan is dat mannen dus niet kunnen leren om zich volwassen en verzorgend te gedragen op het moment dat zij zich voortplanten èn dat vrouwen dat niet alleen dienen te weten, maar daar óók een betere selectie in zouden moeten maken, om problemen zoals TO nu ervaart te voorkomen. Waarbij de verantwoordelijkheid van de zorg voor het kind dus inderdaad voor 100% bij de vrouw ligt.
En dan nóg kun je daaruit nog niks opmaken, alleen gissen. Je weet toch niet welke omgangsregeling er nu is? Voor hetzelfde geld mag hij kind alleen bij haar thuis zien en niet meenemen? En het loepje leert mij dat het explosieve alleen ontstaat door botsingen tussen hen beide en niet als het over praktische zaken gaat. Voor hetzelfde geld haalt zij het bloed onder zijn nagels vandaan als hij bij haar is en wil hij dat zoveel mogelijk voorkomen in het bijzijn vh kind. Ik zeg niet dat dit waar is, maar het zou zomaar kunnen. Dan zou co-ouderschap (als kind ouder is)een prima oplossing kunnen zijn. Hetgeen wat we nu weten zegt gewoon helemaal niks over zijn kwaliteiten als vader.

woensdag 2 december 2020 om 16:33
Dan lees jij niet goed, ik zei dat het de vader van hun kind is en dat ze het daar dus mee zal moeten doen, jij begint met bashen en alle mannen over een kam te scheren. Of ze hem nu nog geschikt vind of niet, hij blijft de vader en heeft recht op omgang en in het belang van het kind dienen de volwassenen ervoor te zorgen dat die omgang soepel verloopt. Je hebt nou eenmaal gekozen voor die man of vrouw als andere ouder van jouw kind en daar kom je dus niet zomaar vanaf.Lafae schreef: ↑02-12-2020 16:21In de redeneerlijn die in dit topic wordt gevolgd wordt gesteld dat TO een betere vader voor haar kind had moeten kiezen omdat ze voorafgaand aan de conceptie al wist hoe hij was. De enige logische gevolgtrekking hiervan is dat mannen dus niet kunnen leren om zich volwassen en verzorgend te gedragen op het moment dat zij zich voortplanten èn dat vrouwen dat niet alleen dienen te weten, maar daar óók een betere selectie in zouden moeten maken, om problemen zoals TO nu ervaart te voorkomen. Waarbij de verantwoordelijkheid van de zorg voor het kind dus inderdaad voor 100% bij de vrouw ligt.
woensdag 2 december 2020 om 16:35
Erkenning zegt niks, je bedoelt gezag dan denk ik?docotrandus schreef: ↑02-12-2020 16:12Om te beginnen:
waren jullie getrouwd? heeft hij anders het kind erkend?
Anders hoeft u zich waarschijnlijk geen zorgen te maken.
woensdag 2 december 2020 om 16:35
Steeds afzeggen op het laatste moment is ook geen soepele manier om er mee om te gaan. Nu snapt het kindje het gelukkig niet, maar straks wel en dat wordt hij/zij steeds in de steek gelaten
Ik zou alles vastleggen in een dagboek/agenda, elke afspraak, elke afgezegde afspraak, elk dreigement en al het bewijs aan sms, mail en andere zaken bewaren.
Dossier opbouwen en daar niets over zeggen.
Ik zou alles vastleggen in een dagboek/agenda, elke afspraak, elke afgezegde afspraak, elk dreigement en al het bewijs aan sms, mail en andere zaken bewaren.
Dossier opbouwen en daar niets over zeggen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

woensdag 2 december 2020 om 16:46
Sinned77 schreef: ↑02-12-2020 16:33Dan lees jij niet goed, ik zei dat het de vader van hun kind is en dat ze het daar dus mee zal moeten doen, jij begint met bashen en alle mannen over een kam te scheren. Of ze hem nu nog geschikt vind of niet, hij blijft de vader en heeft recht op omgang en in het belang van het kind dienen de volwassenen ervoor te zorgen dat die omgang soepel verloopt. Je hebt nou eenmaal gekozen voor die man of vrouw als andere ouder van jouw kind en daar kom je dus niet zomaar vanaf.
Ik denk dat je niet begrijpt wat je zelf schreef. Als je veronderstelt dat hij voor de conceptie een lul was, dús daarna ook, betekent dat dat je ervan uit gaat dat mannen zich niet volwassen en verzorgend kunnen leren op te stellen op het moment dat ze kinderen krijgen. Wanneer je dat haar vervolgens verwijt, impliceer je ook dat het háár verantwoordelijkheid is om een goede vader voor het kind uit te zoeken èn dat zij had moeten weten dat mannen niet veranderen in goede verzorgers door de geboorte van een kind. Persoonlijk vind ik dat uitermate generaliserend, maar het is blijkbaar een overtuiging die heerst.
Ik ben helemaal met je eens dat béide partijen verantwoordelijk zijn voor een goede omgang. Het lijkt me dus zaak dat beide partijen zich daaraan commiteren, niet dat het lulschap van de één als status quo wordt gezien en erger nog, de ánder wordt verweten. In deze situatie lijkt het me voor de relatie met het kind niet bevorderlijk als vader steeds zijn afspraken tot omgang afzegt. Het lijkt me niet bevorderlijk met de relatie met de moeder van het kind als hij dreigt met co-ouderschap in plaats van daar op een volwassen manier over te praten. Natuurlijk is het logisch dat hij op termijn de helft van de tijd voor zijn kind wil zorgen. Dréigen om voor zijn kind te zorgen klinkt dan weer vooral beschadigend voor het kind.
Ik zou in dit geval ook documenteren hoe de omgang verloopt. Dan kan er in de toekomst op een redelijke manier bekeken worden welke frequentie het beste is voor het kind.

woensdag 2 december 2020 om 16:47
ex is explosief naar haar toe lees ik. Dat wil dus zeggen niet naar het kind. Die explosiviteit heeft een reden natuurlijk.
Maar zolang hij dat niet is naar zijn eigen kind, zie ik niet in wat co ouderschap in de weg zou staan? Een goede band met beide ouders is erg belangrijk. Evenals dat beide ouders het kind voorop stellen.
Ik ben ook gescheiden van een eikel, maar die eikel was wel goed voor zijn kinderen, ook al hanteerde hij na de scheiding en met co ouderschap en een nieuwe vriendin andere regels dan waar ik voor zou hebben gekozen. Dat was nou eenmaal zo.
Vanaf een jaar of 14 vonden onze kinderen me toch wat duidelijker en prettiger en kozen ervoor om permanent bij me te komen wonen. Vader respecteerde dat en zag zijn kinderen kwalitatief eigenlijk vanaf die tijd beter. Ze gingen namelijk zelf bewust op bezoek. En hij nam bewust de tijd voor ze.
Maar zolang hij dat niet is naar zijn eigen kind, zie ik niet in wat co ouderschap in de weg zou staan? Een goede band met beide ouders is erg belangrijk. Evenals dat beide ouders het kind voorop stellen.
Ik ben ook gescheiden van een eikel, maar die eikel was wel goed voor zijn kinderen, ook al hanteerde hij na de scheiding en met co ouderschap en een nieuwe vriendin andere regels dan waar ik voor zou hebben gekozen. Dat was nou eenmaal zo.
Vanaf een jaar of 14 vonden onze kinderen me toch wat duidelijker en prettiger en kozen ervoor om permanent bij me te komen wonen. Vader respecteerde dat en zag zijn kinderen kwalitatief eigenlijk vanaf die tijd beter. Ze gingen namelijk zelf bewust op bezoek. En hij nam bewust de tijd voor ze.
woensdag 2 december 2020 om 17:11
Hebben jullie al iets van afspraken op papier staan? Dan daar maar eens beginnen en kijken hoe het loopt.
Ex liet ook altijd alles aan mij over, wilde niet meer dan een omgangsregeling eerst. Dat leek me voor dat moment ook het beste, hij had geen idee, was niet in staat de zorg op zich te nemen en was een wandelende dynamietstaaf qua gedrag. Kind was toen 4,5.
Nu is kind 10 en is er stap voor stap uitbreiding op de omgang gekomen. Geen co-ouderschap, dat wil hij niet, maar ze is nu 5 van de 14 nachten daar.
Het is nog steeds een lul, hij heeft nog steeds geen idee wat ie moet doen qua zorg of opvoeding maar ze is tien en regelt het zelf. Het is haar vader, ze heeft een goed contact met hem overwegend, al wordt dat nu wel weer wiebelig nu ze richting puberteit gaat.
Ex liet ook altijd alles aan mij over, wilde niet meer dan een omgangsregeling eerst. Dat leek me voor dat moment ook het beste, hij had geen idee, was niet in staat de zorg op zich te nemen en was een wandelende dynamietstaaf qua gedrag. Kind was toen 4,5.
Nu is kind 10 en is er stap voor stap uitbreiding op de omgang gekomen. Geen co-ouderschap, dat wil hij niet, maar ze is nu 5 van de 14 nachten daar.
Het is nog steeds een lul, hij heeft nog steeds geen idee wat ie moet doen qua zorg of opvoeding maar ze is tien en regelt het zelf. Het is haar vader, ze heeft een goed contact met hem overwegend, al wordt dat nu wel weer wiebelig nu ze richting puberteit gaat.

woensdag 2 december 2020 om 17:38
Mijn man kan dat best goed, hoor. Als ik nu dood neer zou vallen kan hij alles wat ik doe prima overnemen.
woensdag 2 december 2020 om 17:50
Nee dat is gelukkig niet zo.
Het kind heeft recht op zijn vader en moeder.
Maar als een vader in zijn keuzes en gedragingen laat blijken dat het dreigen met co-ouderschap alleen maar woorden zijn, dan besluit een rechtbank gelukkig nog steeds dat een omgangsregeling het hoogst haalbare is.
Concreet: mijn ex ging 24 autominuten verder op wonen. Wilde dat niet veranderen, zijn werktijden niet aanpassen, geen werk/zorg combineren maar zoon alleen zien wanneer hij vrij heeft. Met dit alles ging de rechtbank dus mooi niet akkoord. Het was niet in belang van het kind.
woensdag 2 december 2020 om 20:24
Zijn hier mensen die mij tips kunnen geven om om te gaan met de angst voor eventueel co-ouderschap? Ik kan het niet aanvaarden en ik raak er van in paniek
Mijn tip is om te beginnen bij je HA. Als je er zo van in paniek raakt zit het je behoorlijk in de weg en hindert het mogelijk ook om een betere communicatie met je ex te krijgen.
woensdag 2 december 2020 om 20:40
Ja, dan mag het. Wat doet het met een kind wanneer je moeder gewelddadig behandeld wordt en jij, als kind, steeds wordt afgezegd omdat 'meneer' iets beters heeft te doen.redhead70 schreef: ↑02-12-2020 16:47ex is explosief naar haar toe lees ik. Dat wil dus zeggen niet naar het kind. Die explosiviteit heeft een reden natuurlijk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 2 december 2020 om 20:41

woensdag 2 december 2020 om 21:00
Ik lees ook niet direct iets op basis waarvan een rechter de rechten van vader zou kunnen beperken.
Dat gaat (gelukkig) ook minder makkelijk dan sommigen lijken te denken. Anders zouden rancuneuze exen zo een omgangsregeling kunnen dwarsbomen.

woensdag 2 december 2020 om 21:02
Het is niet "een ander". Het is de vader.guppekop schreef: ↑02-12-2020 15:37Overigens kan ik me voorstellen dat het bij zo`n klein kind sowieso eng is om de zorg uit handen te geven aan een ander, daarin zal je toch moeten groeien. Ik heb geen kinderen dus heb er geen weet van maar het lijkt me toch dat dat na verloop van tijd wel makkelijker wordt?

woensdag 2 december 2020 om 21:45
Weet jij veel hoe ze zwanger is geworden, er is gesproken over een explosief persoon.
Lekker invullen zodat de ouder die nu de verantwoordelijkheid draagt ook nog eens alle schuld van het gedrag van die kerel in de schoenen geschoven krijgt.
Inderdaad to, wat een misbaksel om niet in belang van het kind maar om te zieken co ouderschap erin te gooien. Speciaal soort asociaal.

woensdag 2 december 2020 om 21:47
Dat schrijft ze toch ook.

woensdag 2 december 2020 om 21:51
Precies. En als je dan zo'n domme beslissing hebt gemaakt, helemaal jouw schuld, om met zo iemand een kind te maken.Lafae schreef: ↑02-12-2020 16:21In de redeneerlijn die in dit topic wordt gevolgd wordt gesteld dat TO een betere vader voor haar kind had moeten kiezen omdat ze voorafgaand aan de conceptie al wist hoe hij was. De enige logische gevolgtrekking hiervan is dat mannen dus niet kunnen leren om zich volwassen en verzorgend te gedragen op het moment dat zij zich voortplanten èn dat vrouwen dat niet alleen dienen te weten, maar daar óók een betere selectie in zouden moeten maken, om problemen zoals TO nu ervaart te voorkomen. Waarbij de verantwoordelijkheid van de zorg voor het kind dus inderdaad voor 100% bij de vrouw ligt.
Dan moet je een co ouderschap goed vinden, gewoon zo je kind meegeven. Eigen schuld. Je kunt mooi jouw tijd met het kind gebruiken om de door je ex veroorzaakte brokstukken dan weer te lijmen *sarcasmemodus uit*