Hij doet weinig moeite

04-12-2020 13:24 122 berichten
Hi allemaal,

Ik heb een vraag.
Er zijn nogal wat dingen gebeurd in mijn relatie en mijn vriend heeft een moeilijke periode gehad waarin ik hem enorm heb gesteund en veel mijn best heb gedaan.
Nu is die moeilijke periode voor hem zo goed als voorbij maar merk ik dat het me toch wat onzeker heeft gemaakt en dat ik het nu ook fijn zou vinden als hij er wat meer voor mij is. Hij zegt wel lieve dingen tegen me, maar ik heb nu al meerdere keren aangegeven dat ik het ook wel leuk zou vinden als hij zo nu en dan is een bloemetje voor me koopt, me verrast door bijvoorbeeld een keer uitgebreid te koken etc. Sowieso lijkt me dit leuk, maar doordat ik me nu extra onzeker voel en me graag gewaardeerd en speciaal wil voelen lijkt me dit heel fijn.
Hij doet dit alleen niet, simpelweg omdat hij dit vergeet.
Op mij komt het over alsof hij die moeite niet wilt nemen. Dit vind ik al helemaal vervelend aangezien ik dus toen hij door een moeilijke periode ging ik van alles geprobeerd heb om hem beter te laten voelen.
Wat denken jullie? Is dit gewoon hoe hij is of boeit het hem echt niet?
lilalinda schreef:
04-12-2020 15:37
en belangrijker nog:
Toen je daar achter kwam, waarom maakte je het toen niet uit?
Ook ja.
Alle reacties Link kopieren
De week is nog niet voorbij...
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat heb je aan een bloemetje dat hij gekocht heeft, omdat het in zijn agenda staat?
Dat komt toch niet uit zijn hart, dus dan ga je weer klagen dat jij er zelf om gevraagd hebt.

Ook ik erger me aan de wederkerigheid. Jij hebt hem geholpen, toen hij het moeilijk had. Het gaat nu stukken beter met hem. Dat is toch prachtig?! Dat iets wat jij doet, effect heeft gehad? Waarom moet daar iets tegenover staan.... dat begrijp ik niet helemaal. Houden jullie een score-kaart bij met wat jij voor hem gedaan hebt en hij allemaal voor jou? (en hoe werkt die puntentelling dan?)

Als hij werkelijk niets voor je doet en je je leeg voelt (of genegeerd voelt), moet je hem daarop aanspreken cq dat bespreekbaar maken.
En dan gaat het niet om bloemetjes, verrassingen of cadeautjes.
En als hij werkelijk zo weinig 'geeft' (in de breedste zin van het woord), is de relatie ongezond en moet je daar wat aan doen.
hallodaar123 schreef:
04-12-2020 13:35
Dat hij er op gaat letten. Hij zou me deze week ook gaan verrassen maar dat is nog niet gebeurt en gaat denk ik ook niet gebeuren.
Dus je hebt afgesproken / geeist dat hij verrast en hij doet het niet?

Weg verrassing!
Sunnie1968 schreef:
04-12-2020 16:57
Dus je hebt afgesproken / geeist dat hij verrast en hij doet het niet?

Weg verrassing!
Het is dan toch júist verrassend dat hij het niet doet
Jufjoke schreef:
04-12-2020 17:02

:proud:
TO, iemand anders schreef het al: lees eens wat over de 5 talen van de liefde.
Jij en je vriend spreken een andere taal. Leer zijn taal, dan zie je hoe hij zijn liefde toont. Toont hij op geen enkele manier liefde, dan zegt dat genoeg lijkt me.

https://www.happinez.nl/liefde-relaties ... -jij-test/
Een korte omschrijving van de vijf liefdestalen:

1. Positieve woorden Als je deze liefdestaal spreekt, bloei jij helemaal op van complimenten of als je partner zijn waardering voor jou in woorden uitdrukt. ‘Ik hou van jou’ of ‘je ziet er mooi uit vandaag’ hoor je het liefst. Beledigingen of sneren blijven je ook erg lang bij.

2. Tijd en aandacht ‘Show, don’t tell’ zou het motto kunnen zijn van deze liefdestaal. Wanneer je deze taal spreekt, vind je het belangrijk om tijd door te brengen waarin jij en je partner enkel en alleen aandacht voor elkaar hebben. Afspraken uitstellen, niet écht luisteren of een beetje met de telefoon spelen tijdens jullie date kan als kwetsend worden ervaren.

3. Cadeautjes geven en krijgen Als je deze liefdestaal spreekt, geniet je van het feit dat iemand attent is, aan jou gedacht heeft terwijl jullie niet samen waren en inspanning heeft getoond om jou blij te maken met een cadeautje. Of dat nou groot of klein is, maakt niet uit. Het gaat niet om het materieel, maar om het idee erachter. Een verjaardag vergeten of een onpersoonlijk cadeau geven waar niet over is nagedacht, valt vaak niet in goede aarde.

4. Hulpvaardigheid De vaatwasser in en uit ruimen, iemands sokken wassen of stofzuigen omdat je weet dat iemand daar blij van wordt. Het zijn allemaal uitingen van liefde als je deze liefdestaal spreekt, door het verlichten van de lasten van de ander toon jij immers je liefde. Luidheid en afspraken niet nakomen worden als heel vervelend ervaren als dit iemands liefdestaal is.

5. Lichamelijke aanraking Deze liefdestaal draait lang niet alleen om seks, maar ook om een knuffel, liefdevol kneepje in de schouder, tegen elkaar aan zitten tijdens het televisie kijken of hand in hand lopen over op straat. Wanneer iemand lichamelijk afstand neemt, kan dat voelen als een afwijzing. Fysiek contact en toegankelijkheid zijn heel belangrijk wanneer je op lichamelijke manier je liefde uit.

TO, jij spreekt de derde taal. Misschien je partner juist taal 4 of taal 5?
mijn man is ook niet van het bloemetje geven maar voelt wel haarfijn aan als ik het ff zwaar heb. Hij zegt dat uit zichzelf vaak iets van: zullen we vanavond lekker wat eten laten bezorgen? Ik heb een leuke film op netflix gezien, kruipen we mooi samen op de bank.

En dan is het altijd een film die ik graag wil zien en hij niet :flirting:

Ik vind dat harstikke lief , die bloemen koop ik zelf wel.
Jullie passen gewoon niet bij elkaar. Hij volgt jouw lijstje met materiële zaken niet op en daardoor zit je nog steeds niet lekker in je vel. Het zit niet in hem, en als jij dat wenst moet je iemand zoeken die dit wel doet.

Zo zie je maar weer dat mensen verschillen. Ik kan meer met een vriend die lieve woorden uit zichzelf tegen mij zegt als ik niet lekker in mijn vel zit, dan inhoudsloos met een opgedragen kadootje aan komt zetten omdat het moet van de vrouw.
Volgens mij wil je niet inzien dat jij ‘voor wat hoort wat’ op een verkeerde manier interpreteert. In een relatie ben je er gewoon voor die ander wanneer dat nodig is en dan is het aan die ander om te bepalen of de manier waarop voldoende is voor jou of niet.

In jullie geval bepaal jij wat voor jou voldoende is, want dat is namelijk een bloemetje of whatever en dat maakt het verschil. Jij verwacht nl iets van wat sowieso niet in hem zit of zat. Je wilt hem dus veranderen en juist daar gaat het mis. Wat heb je aan een bloemetje of andere handeling als je het hem eerst moet aanleren? Niets spontaans aan en vooral niet iets wat bij hem als persoon hoort, niet realistisch dus. Als jij het sowieso belangrijk vindt dat een partner met enige regelmaat iets voor je koopt als blijk van waardering, dan is hij sowieso niet de geschikte partner voor jou. Ik persoonlijk hecht dus veel meer aan een arm om me heen of een luisterend oor als ik verdrietig ben, een bloemetje zou mijn gevoel van verdriet namelijk niet kunnen wegnemen, want dan zou het probleem an sich ook maar een oppervlakkig iets zijn. Liefde is niet te koop namelijk.

Wat heeft jou zo onzeker gemaakt in de tijd dat jij er voor hem was en wat heeft hij gedaan of gezegd wat jou zo enorm gekwetst heeft? Kun je een voorbeeld geven? Dit uitzoeken en uitpraten is veel belangrijker dan een bloemetje of een ontbijtje voor je maken. Want hiermee zeg je eigenlijk dat hij je de ene dag een kutwijf kan noemen en het de andere dag met een bloemetje kan goedmaken.

Als jij bijv door een hele verdrietige tijd gaat omdat 1 van je ouders is overleden, dan maakt een bloemetje je verdriet toch niet minder? Het is hooguit een lief gebaar, maar nóg belangrijker is toch dat je partner een luisterend oor biedt?
Als jij wėl liefde afmeet aan dat soort zaken zoals een bloemetje, zelfs als het is opgelegd door jou, dan moet je gewoon een partner zoeken die er hetzelfde in staat.
anoniem_22918 wijzigde dit bericht op 04-12-2020 17:23
0.03% gewijzigd
Ik snap niet hoe je van een afgedwongen blommetje weer lekker in je vel gaat zitten, maar soit.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
hallodaar123 schreef:
04-12-2020 13:31
Omdat ik hard mijn best voor hem heb gedaan en daar naar mijn idee weinig waardering voor krijg. Daarnaast heeft hij mij in die periode meerdere malen flink gekwetst waardoor ik minder zeker van mezelf ben geworden. Ik denk dat ik me, wanneer hij af en toe even wat extra's doet of iets meer moeite doet dan normaal, ik me wat zeker zal voelen. Daarnaast vind ik het ook een prettig idee dat hij ook dezelfde (of in ieder geval in de buurt) steun aan mij kan bieden als ik me minder voel.

Mijn god wat is dit voor relatie. Kruk en steun samen aan de kreun. Duw jij mijn kar nu, omdebeurt en een bloem zoals het heurt.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
AeonOfWinter schreef:
04-12-2020 17:23
Ik snap niet hoe je van een afgedwongen blommetje weer lekker in je vel gaat zitten, maar soit.

:rofl:
Jufjoke schreef:
04-12-2020 17:02
:lol:
Blankepit schreef:
04-12-2020 13:32
Jij bent een gever, twee gevers in een relatie is zeldzaam.
Nee hoor, TO is geen gever. Ze heeft zich ‘opgeofferd’ en wil er nu wat voor terug, dat is geen écht ‘geven’. Zo zijn veel mensen trouwens, eigenlijk niet onvoorwaardelijk iets gevend.
hallodaar123 schreef:
04-12-2020 14:30
Nee tuurlijk niet. Maar het lijkt mij toch vrij logisch dat als ik niet lekker in mn fel zit dat ik het ook fijn zal vinden als mijn partner (wanneer hij dit weet en ik aangeef wat ik fijn zou vinden) hij hier iets mee doet? En ik vraag echt niet veel.

Zo liefdevol klinkt het allemaal niet TO.
Meer als een vooropgezet plan. Ik help jou nu, zodat je mij straks flink gaat moeten helpen.
Over de ‘gever’:
Soms gaat dat zo wel jaaaaren achter elkaar, in de verwachting dat ze goeddoen en het terugkrijgen. Als dat dan niet gebeurt, kan er flinke crisis ontstaan met forse onzekerheid en zelfhaat (en haat naar de ander) aan toe. Weet niet of dat bij jou zo is, TO, maar zou je eigen gevoel en handelen hierin wel onder de loep gaan nemen.
B1loemetje schreef:
04-12-2020 17:42
Nee hoor, TO is geen gever. Ze heeft zich ‘opgeofferd’ en wil er nu wat voor terug, dat is geen écht ‘geven’. Zo zijn veel mensen trouwens, eigenlijk niet onvoorwaardelijk iets gevend.

Vriend zat er mogelijk ook niet op te wachten.
Dat ook ja, dat kan. Maar weet niet of TO dat gecheckt heeft...
Herkenbaar. Ik hou ook erg van een bloemetje krijgen of verrast worden. Mijn vriend is helaas helemaal niet zo, ook al heb ik dit ook vaak zat aangegeven. 'Zet dan een reminder of iets' ook wel eens gezegd :hyper:. Toch accepteren dat je vriend niet zo is. Sinds ik dat heb laten gaan zie ik de dingen die hij op zijn manier doet om lief voor me te zijn en dat is nu eenmaal niet in de vorm van een cadeau of een verassing.

Bijvoorbeeld als ik in de douche sta mijn pantoffels en badjas klaarleggen. Dat soort dingen.
Marana schreef:
04-12-2020 17:10
TO, iemand anders schreef het al: lees eens wat over de 5 talen van de liefde.
Jij en je vriend spreken een andere taal. Leer zijn taal, dan zie je hoe hij zijn liefde toont. Toont hij op geen enkele manier liefde, dan zegt dat genoeg lijkt me.

https://www.happinez.nl/liefde-relaties ... -jij-test/
Een korte omschrijving van de vijf liefdestalen:

TO, jij spreekt de derde taal. Misschien je partner juist taal 4 of taal 5?

De happinez. :rofl:
Oh er zijn ook nog wel andere linkjes hoor, maar deze stond toevallig bovenaan :proud:

Ik zal even direct naar het juiste boek verwijzen: https://www.bruna.nl/boeken/de-vijf-tal ... 9033826979
To is het niet zo dat jij gekwetst bent toen je je vriend hielp en nu je daar rot door voelt en je een soort van bewijs van zijn liefde zoekt in deze attente dingen?

Ik snap het wel hoor. Bij mij werkt dat ook zo. Alleen niet bij iedereen en mijn vriend is ook net zo attent als een zak hooi. Maar ik heb er over gepraat met hem en voor hem zit liefde tonen in andere dingen. Bijvoorbeeld als ik aan het klussen ben (ik kan heel goed zelf klussen hoor maar mijn het is mijn vriend zijn werk) n ik vertel erover dan gaat ie uitzoeken hoe iets het beste kan en dan helpt ie me (en hij neemt dan ook gelijk een berg klusmateriaal voor me mee dus toch zeg maar een soort van kado :p).

Ik vind het ook stom hoor. Ik hou ook van kadootjes en bloemen. En ik krijg niet eens wat voor ons jubileum of kerst. Ik heb ook wel eens geprobeerd af te spreken dat hij iets organiseert in een weekend (omdat ik dat altijd doe) maar dan doet ie r gewoon niet. Als ie druk voelt dan werkt het helemaal niet meer. En dit is wel echt het enige wat minder leuk aan hem is en ik heb ook minder leuke kanten. En ik ga mijn vent niet bij het grof vuil zetten omdat ie niet zo attent is.
To, ik snap je wel een beetje.
Mijn man kan als het niet goed met hem gaat ook nogal naar mij uithalen.
Ik vind het dan ook vervelend dat dat 'for granted' wordt genomen, dan voel je je inderdaad niet bijzonder speciaal of belangrijk.
Eerder als meubilair waar je als je chagrijnig bent even lekker een trap tegen kunt geven en daarna weer gewoon kunt 'gebruiken'.
Iers afdwingen gaat hem dan niet worden want je wil iets anders.
Gezien en gehoord worden. Het is natuurlijk leuk dat het nu allemaal goed met hem gaat en er hoeven geen weegschalen bij.
Maar een beetje gezien worden is gewoon fijn. Als jij je zo intensief met hem hebt beziggehouden en je wordt de hele tijd vergeten daarna kan dat hele goede redenen hebben, maar deel die dan.
Hier helpt een bepaald oogcontact al.
Het zit hem niet in een bloemetje in de agenda maar zoals ik weleens tegen man heb gezegd: als dat alles is wat je kwijt kunt dan dat maar.
(is nu weer anders en leuk hoor).
Maar als hij nu niet gaat verrassen, ga je daar dan consequenties aan verbinden of ga je nog meer verdrietig zitten zijn zonder zelf je situatie te verbeteren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven