Zwanger en waarschijnlijk vleesboom

04-12-2020 22:37 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik ben nu 12 weken zwanger en bij mijn termijnecho was een kleine bolling in de baarmoeder te zien. De echoscopiste wil me over een week terugzien om te kijken of dit een vleesboom is of een verkramping van de baarmoeder.

Mensen hier ervaring met de ontdekking van een vleesboom of bomen (ook wel myoom) tijdens de zwangerschap?
Maakte me eerst best druk maar de rust is weer wedergekeerd en ik wacht eerst maar eens de echo af.
Dan zien we wel weer verder! De baby deed het trouwens prima, dus dat zit goed. Het is meer het idee dat er “iets” zit wat je er gewoon niet wilt hebben... 😐
Ik was 34 weken zwanger. Dochter was al goed gezakt, lag al weken prima maar wilde maar niet echt inhalen. Toen ze wat beter (dieper?) ging kijken bleek ik een vleesboom te hebben van 9 cm (ongeveer net ze groot als het hoofd van mijn dochter) die de uitgang deels blokkeerde. Doorgestuurd naar het ziekenhuis en daar werd direct op een keizersnede aangestuurd. Ik moest 3 weken later terugkomen en dan zouden we een datum horen. Toen ik met 37 weken terug kwam bleek baby er voorbij en toch ingedaald. Dus werd het toch een natuurlijke bevalling. Op advies van de verloskundige wel in het ziekenhuis, omdat ze niet konden inschatten wat de vleesboom eventueel zou gaan doen (scheuren, bloeden) tijdens de bevalling. Na de bevalling niet meer naar gekeken. Ze zeiden dat het onder invloed van hormonen was gegroeid en dat het dan ook vanzelf weer zou slinken.

Bij mijn tweede zwangerschap ben ik er extra alert op geweest en heb ik elke echo gevraagd of ze er even extra naar wilde kijken. Vooral omdat ik dus niet wist óf het er nog zat en hoe groot het dan zou zijn. Bij de tweede is er niks gevonden en ook niks gegroeid.
Hier ook een (kleine) vleesboom die werd ontdekt tijdens de zwangerschap. Die kon uiteindelijk gewoon blijven zitten en heeft nul problemen opgeleverd voor mezelf of de baby. Behalve als het, zoals bij Gsleutel, een grote blijkt en -ie in de weg zit, is er vaak weinig aan de hand. En zelfs in haar geval kwam het prima in orde, dus probeer je voorlopig niet te druk te maken.
Ik snap dat ik toch niks kan doen op het moment, klopt helemaal.
Dit is mijn tweede zwangerschap en bij vorige echo’s (de vroege en nog kort eentje erna) was nog niks te zien naar mijn weten. Ik schrik dus wel hoe snel zoiets kan groeien... áls het er eentje is uiteraard.
Afwachten maar!
Dat het deels de uitgang kan blokkeren en dus kan resulteren in een keizersnede maak ik me het minst druk over, aangezien ik door mijn vorige spoedkeizersnede toch al nadenk over nogmaals een keizersnede...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven