Meningsverschil

07-12-2020 17:13 146 berichten
Ik heb een meningsverschil met mijn partner. Zijn zoon (ruim volwassen, in het bezit van een rijbewijs maar geen auto) heeft hem gevraagd of hij hem binnenkort ergens naartoe wil brengen. Partner zou dan eerst zo’n 25 km de ene kant op moeten om zoon op te halen en vervolgens 60 km de andere kant weer op, daar wachten en dan de route weer terug. Ik vind dat eigenlijk van de zotte, zeker gezien het doel van de rit. Ben ik nu te kritisch?
nouzegtiswat schreef:
07-12-2020 23:05
Ik herken dit zelf ook wel, als vader van (bijna volwassen) zonen.
Mijn oudste zoon van 20 breng ik ook nog wel eens ergens naar toe, of we gaan met de auto naar een marktplaats deal welke hij heeft gevonden. Dan zou hij ook prima zelf met het OV kunnen, maar ik vind het zelf ook wel waardevol dat uurtje samen in de auto, even één op één contact met één van je kinderen

Precies dat ja, kan me dat heel goed voorstellen!
Alle reacties Link kopieren
nouzegtiswat schreef:
Mijn oudste zoon van 20 breng ik ook nog wel eens ergens naar toe, of we gaan met de auto naar een marktplaats deal welke hij heeft gevonden. Dan zou hij ook prima zelf met het OV kunnen, maar ik vind het zelf ook wel waardevol dat uurtje samen in de auto, even één op één contact met één van je kinderen
Erg herkenbaar.
Ik geniet van de ritten met mijn kind.
Ik rij er 1,5 uur heen. Dan rijden we samen 1,5 uur.
En 1 of 2 dagen later weer. 1,5 uur samen en zelf 1,5 uur terug.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Als het zijn auto & zijn geld was vind ik inderdaad dat je er niets over te zeggen hebt. Omdat er in dit geval blijkbaar 1 kostwinner is, vind ik het niet meer dan normaal dat je uitgaven met elkaar bespreekt (ook als je besluit alle kosten binnen het huishouden te delen trouwens). Nu gebeurt dit 1x, maar als het een regelmatige gewoonte wordt? Gaat wel aardig optellen op den duur. En als er dan maar gewoon vanuit gegaan wordt dat het niet uitmaakt, omdat het toch wel betaald wordt, vind ik dat weinig respectvol tegenover de kostwinner.
Ik zou niet mee-sponsoren aan drugsdeals 60 km verder.

En 170 kilometer benzine (2 x 25 + 2 x 60) zou de zoon toch écht mogen terugstorten als het mijn bak is en ik de enige kostwinner ben.
(Dat wordt anders een te dure hobby.)

Maar als pa het persé wil, het legaal is en zoon betaalt ... ze doen maar.

Wel ook nog even bespreken wie voor de kosten opdraait als er een ongeval moest gebeuren.
Je wil niet meemaken dat jouw enige auto ineens total-loss is, jij een nieuwe bak mag kopen en vader en zoon er hun handen vanaf trekken.
(De verzekering betaalt zelden alles.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
nouzegtiswat schreef:

Ja, zo stel ik mij dat ook voor.
Bovendien.... 25 km heen, zal zo'n 20 minuten zijn? Dan uurtje samen.
Als je man dat prima vindt is het toch goed. Niet verder mee bemoeien.

En waarom? Wat voor de een belangrijk is, is voor de ander onbelangrijk. (Wegbrengen naar vliegveld, auto gaan bekijken bij autodealer enz)
de wereld wacht om ontdekt te worden
Mijn vriend heeft 2 volwassen dochters en hij brengt ze zo vaak ergens heen. En dan rijd ie wel meer dan 100 km. Is toch ook gewoon gezellig? En wat is nou die 100 km? Als je auto 1 op 20 rijdt dan is het 5 liter dus 7,50 euro. Het is zijn kind he... je kan overal wel moeilijk over doen.
Andersom schreef:
07-12-2020 19:44
Dit inderdaad, en dat gaat ook nooit over. Vorig jaar is mijn vader mijn brood komen brengen toen ik op werk geen brood had. Ik werk in een gat waar echt niks te krijgen is. Dus vader heeft mijn trommel uit mijn huis gehaald en gebracht. Negen kilometer heen en negen kilometer terug. Op zijn elektrische fiets. Ik ben 53.
Zo lief! Mijn vader heeft een keer 100 km heen en weer gereden omdat al mijn kleding op een festival verregend waren en heeft toen kleding gebracht.

Hij heeft ook een keer 200km km heen en weer gereden omdat mijn zus met pech stond en de wegenwacht maar niet kwam en het donker was en hij het gevoel had dat hij iets moest doen (hij was er zelfs nog eerder dan wegenwacht).

Overigens heb ik zelf ook een keer 100 km heen en weer gereden omdat mijn ouders op vakantie gingen en mijn vader zijn paspoort was vergeten (ik was nog net op tijd).

Ik vind dit soort dingen exht gewoon normaal.
Werkt je man helemaal niet? Waarom niet? Is je man een lapschwanz die op je zak teert? Dat zou voor mij wel een reden zijn om hier minstens geergerd over te zijn.
Maar als dat niet het geval is vind ik dat je zeurt.
Hoe is jullie relatie verder? Is dit het enige punt van ergernis? Zo ja dan zou ik het lekker laten gaan, zo nee dan zou ik me op het grotere plaatje richten. Voel je je niet gewaardeerd door je man? Vindt hij alles maar vanzelfsprekend?
God jee, hoe moeilijk wil je het maken. Eerst gaat het je erom dat de route lang en niet logisch is, vervolgens gaat het je erom dat het jouw auto is en jouw kosten, en nu weer 'bedankje zou leuk zijn'.
Blijkbaar heb je moeite met zijn zoon en gaat het je daarom.
Laat dat dan buiten de relatie die ZIJ met elkaar hebben.
Andersom schreef:
07-12-2020 20:03
Dan doe je andere dingen voor elkaar, de intentie blijft gelijk.
Dat is waar. Ik zou ook altijd mijn kinderen blijven helpen, waar nodig. Aan de ene kant moeten kinderen zelfstandig worden, eens. Aan de andere kant is het juist hartstikke lief en leuk om nog iets te kunnen betekenen, ook als je kinderen ouder zijn.

Maar ik snap dat dit voor mensen zonder kinderen moeilijk te begrijpen is, dat het onvoorwaardelijk is.
abracadabra schreef:
08-12-2020 10:36
Zo lief! Mijn vader heeft een keer 100 km heen en weer gereden omdat al mijn kleding op een festival verregend waren en heeft toen kleding gebracht.

Hij heeft ook een keer 200km km heen en weer gereden omdat mijn zus met pech stond en de wegenwacht maar niet kwam en het donker was en hij het gevoel had dat hij iets moest doen (hij was er zelfs nog eerder dan wegenwacht).

Overigens heb ik zelf ook een keer 100 km heen en weer gereden omdat mijn ouders op vakantie gingen en mijn vader zijn paspoort was vergeten (ik was nog net op tijd).

Ik vind dit soort dingen exht gewoon normaal.
Klinkt superlief!
Andersom schreef:
07-12-2020 19:44
Dit inderdaad, en dat gaat ook nooit over. Vorig jaar is mijn vader mijn brood komen brengen toen ik op werk geen brood had. Ik werk in een gat waar echt niks te krijgen is. Dus vader heeft mijn trommel uit mijn huis gehaald en gebracht. Negen kilometer heen en negen kilometer terug. Op zijn elektrische fiets. Ik ben 53.
:flirting:

Dit zou mijn vader voor mij ook kunnen doen (maar niet op de fiets, hij haat fietsen ;-) ) En mijn man zou het voor onze kinderen doen :-D
Dit gaat volgens mij niet over deze ene keer en over jouw auto, maar over iets waar je waarschijnlijk continu tegenaanloop, dat je het niet eens bent met hoe makkelijk je partner de benen uit zijn lijf rent voor zijn kinderen terwijl hij daar, in jouw ogen, geen waardering of niet genoeg waardering voor krijgt.

Daar zou ik het over hebben. Of niet, dat ijkt me eigenlijk nog beter. Gewoon accepteren, want volgens mij ga je het niet meer veranderen.
VGM1980 schreef:
07-12-2020 22:40
Mijn man heeft mijn ouders wel eens weggebracht met zijn auto naar het station of de boot naar Texel etc.
Nooit aan gedacht dat daar wel een bedankje voor moet of geld. Gelukkig denkt hij daar net zo over. Andersom doen ze dit ook voor ons als we dat vragen.
Mijn man heeft zijn ouders een keer 800km verder gebracht. Met hun auto. Terug ging hij met de trein, dat hebben zijn ouders voor hem betaald, dat dan wel.
VANTA schreef:
07-12-2020 18:56
Ik interpreteer TO's gevoel en dat is blijkbaar correct. Heeft niets met mij te maken.

TO, wanneer zou het voor jou goed zijn? Als hij het met je overlegt en jij ja zegt op het gebruik van de auto?
Als hij met je overlegt en jij nee zegt en iets anders regelt om zijn zoon te rijden?
Of zou je man na overleg met jou moeten besluiten helemaal niet te rijden?
Oké. Het is haar zoon niet dat is het denk ik. Wij vinden het allebei, man en ik heel normaal om de kinderen weg te brengen of op te halen. Wel eens eentje naar Hamburg gebracht. In dit geval, vader en vriendin van vader ligt dat blijkbaar anders.
Gelukkig is het niet aan de partners van vaders en moeders hoe zij hun kinderen behandelen, want anders was de wereld een minder liefdevolle plek.

TO: Als je je auto niet wil uitlenen, zeg dat dan ronduit, dan kunnen ze een autootje huren. Maar wat je vriend voor zijn zoon doet, daar heb jij (gelukkig) niks over te zeggen.
HawaZon schreef:
08-12-2020 12:13
Dat is waar. Ik zou ook altijd mijn kinderen blijven helpen, waar nodig. Aan de ene kant moeten kinderen zelfstandig worden, eens. Aan de andere kant is het juist hartstikke lief en leuk om nog iets te kunnen betekenen, ook als je kinderen ouder zijn.

Maar ik snap dat dit voor mensen zonder kinderen moeilijk te begrijpen is, dat het onvoorwaardelijk is.

Natuurlijk moeten ze zelfstandig worden en dat worden ze heus wel.

Soms is het antwoord ook gewoon NEE. Zoon heeft mij een tijdje geleden vier weken op woensdag naar mijn werk gebracht, zodat hij met mijn auto naar school kon en mij weer kon halen en zo ook nog op tijd was voor zijn sport. Twee keer kon het niet goed geregeld worden, dan heeft hij dus pech gehad en moet zijn sport en dagje overslaan. Op zo'n moment is het gewoon mijn auto en heeft zoon pech.
Is het misschien omdat je het prima vindt om je geld/auto met je man te delen maar dat je niet zijn meer dan volwassen zoon wil sponsoren en dat je nu het gevoel hebt dat je dat wel doet? Ik heb geen kinderen maar ik weet één ding, "pick your battles", wellicht erger je je meer aan zijn zoon en zijn houding dan je kunt zeggen en pik je één ding uit. Het nadeel met ouders is dat, kritiek op het kind, gezien wordt als een heel persoonlijke aanval. Heel jammer want er is geen ouder perfect, en een outsider ziet soms dingen die een waardevolle aanvulling zouden kunnen zijn, een ouder heeft echter liever een "imperfect" kind dan dat ze opmerkingen aannemen van iemand anders.
Volgens mij missen er een aantal zaken om hier een weloverwogen reactie op te geven. De relatie met je man en hoe er met jou wordt omgegaan in die relatie. Er klinkt behoorlijk wat frustratie door in je bericht. Ik zou dit trouwens makkelijk over hebben voor mijn kind, maar het hangt er wel een beetje vanaf waarom kind gereden moet worden en hoe vaak dit gebeurt. Het is allemaal de toon die de muziek maakt. Dus geef even wat informatie over de toon, dan krijg je misschien wat meer begripvolle reacties, nu komt het nogal zuur over.
Denk dat dit een druppel is die jouw emmer doet overlopen.
Ik zou in vaders plaats een deel-auto nemen. Als hij daar al het geld voor heeft aangezien jij jezelf de kostwinner noemt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven