Drankverslaving vriend? [Geen OP]

dinsdag 8 december 2020 om 12:04
Ik vind het niet zozeer klinken alsof hij verslaafd is, meer een combinatie van makkelijk beïnvloedbaar/geen nee kunnen zeggen en een nare dronk.
Wat je daaraan moet doen, geen idee. Ik geloof dat ik er in elk geval niet per se bij zou willen zijn op avonden dat hij van plan is veel te gaan drinken. Als zijn familie hem zo graag drank op wil dringen dan dealen ze ook maar met de gevolgen.
Wat je daaraan moet doen, geen idee. Ik geloof dat ik er in elk geval niet per se bij zou willen zijn op avonden dat hij van plan is veel te gaan drinken. Als zijn familie hem zo graag drank op wil dringen dan dealen ze ook maar met de gevolgen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

dinsdag 8 december 2020 om 12:06
Stop ermee.
Jij kan dit niet veranderen. Dat moet hij zelf doen. Maar hij kiest ervoor te luisteren naar zijn familie en niet zelf de keuze te maken de drank te laten staan.
Je bent nog maar 23 jaar. Dit zijn serieuze problemen die niet in 4 maanden zijn op te lossen, als het al ooit is op te lossen.
Maak het uit, ga bij hem weg. Hier heb jij niet voor getekend. Als hij dit gedrag had laten zien als je hem nú had leren kennen, had je niet verder met hem gegaan. Dan had je hem niet willen redden. Doe dat dan nu ook niet. Kies voor jezelf. Dat doet hij namelijk ook.
Jij kan dit niet veranderen. Dat moet hij zelf doen. Maar hij kiest ervoor te luisteren naar zijn familie en niet zelf de keuze te maken de drank te laten staan.
Je bent nog maar 23 jaar. Dit zijn serieuze problemen die niet in 4 maanden zijn op te lossen, als het al ooit is op te lossen.
Maak het uit, ga bij hem weg. Hier heb jij niet voor getekend. Als hij dit gedrag had laten zien als je hem nú had leren kennen, had je niet verder met hem gegaan. Dan had je hem niet willen redden. Doe dat dan nu ook niet. Kies voor jezelf. Dat doet hij namelijk ook.
dinsdag 8 december 2020 om 12:07
Poeh, lijkt me erg lastig. Het probleem met verslaafden is dat ze hun problemen bagatelliseren en niet willen zien. Ik denk op het moment dat hij zelf inziet dat hij een probleem heeft, zijn ze te helpen. Misschien proberen om het bespreekbaar te maken als hij nuchter is. Misschien voorstellen door de week geen alcohol te nemen. Sterkte..
hager wijzigde dit bericht op 08-12-2020 12:09
Reden: Typo
Reden: Typo
1.18% gewijzigd
dinsdag 8 december 2020 om 12:08
To, tenzij hij echt serieus er mee aan de gang wil gaan, zal dit niet veranderen.
Dus hulp vragen en volledig stoppen met alcohol. Voor sommigen helpt minderen niet en moet het gewoon nul alcoholische drankjes zijn. En als het bij jouw vriend toch steeds weer verkeerd gaat, is dat denk ik de beste optie.
En mbt hulp zoeken. Blijkbaar drinkt hij om erbij te horen en te voldoen aan verwachtingen, ik zou bijna denken dat hij niet genoeg zelfvertrouwen heeft om te doen wat hij zelf goed/fijn vindt, maar dit vooral van de mening van een ander afhangt.
Ik snap wel dat je de relatie niet gelijk uit wilt maken, omdat het nog niet problematisch (genoeg) voor jou is. Maar ik denk wel dat hij echt dingen moet gaan veranderen, anders blijft dit gewoon nog 20 jaar doorgaan. Je bent er nu al het dupe van, zeg je. Heb je zin in nog 20 jaar het dupe zijn van zijn onwil om zijn eigen pad te kiezen en verstandige beslissingen te nemen. En wie weet wil je kinderen, is dat dan een goed voorbeeld voor hen.
Echt praat met hem en maak duidelijk dat hij hulp moet gaan zoeken. Dat is vooral in zijn eigen voordeel.
Dus hulp vragen en volledig stoppen met alcohol. Voor sommigen helpt minderen niet en moet het gewoon nul alcoholische drankjes zijn. En als het bij jouw vriend toch steeds weer verkeerd gaat, is dat denk ik de beste optie.
En mbt hulp zoeken. Blijkbaar drinkt hij om erbij te horen en te voldoen aan verwachtingen, ik zou bijna denken dat hij niet genoeg zelfvertrouwen heeft om te doen wat hij zelf goed/fijn vindt, maar dit vooral van de mening van een ander afhangt.
Ik snap wel dat je de relatie niet gelijk uit wilt maken, omdat het nog niet problematisch (genoeg) voor jou is. Maar ik denk wel dat hij echt dingen moet gaan veranderen, anders blijft dit gewoon nog 20 jaar doorgaan. Je bent er nu al het dupe van, zeg je. Heb je zin in nog 20 jaar het dupe zijn van zijn onwil om zijn eigen pad te kiezen en verstandige beslissingen te nemen. En wie weet wil je kinderen, is dat dan een goed voorbeeld voor hen.
Echt praat met hem en maak duidelijk dat hij hulp moet gaan zoeken. Dat is vooral in zijn eigen voordeel.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

dinsdag 8 december 2020 om 12:14
Ik snap niet goed dat hij door blijft gaan met alcohol drinken als hij daar af en toe een kwade dronk van krijgt.
Ik zou verwachten dat hij dan stopt met alcohol drinken. En dus gaan onderzoeken wat daar voor nodig is. (zich onafhankelijker voelen van het oordeel van zijn familie of broers bijvoorbeeld).
Als hij alcohol wil blijven drinken, dan zou ik uiteindelijk toch gaan twijfelen aan de relatie. Blijkbaar accepteert hij dat jij af en toe de dupe wordt van zijn kwade dronk ipv het te voorkomen door niet meer te drinken.
Andere vraag: drink jij wel? of in zijn bijzijn? als geen alcohol drinken de norm wordt voor hem, dan betekent dit mogelijk ook aanpassing in jouw gedrag/leefstijl
Ik zou verwachten dat hij dan stopt met alcohol drinken. En dus gaan onderzoeken wat daar voor nodig is. (zich onafhankelijker voelen van het oordeel van zijn familie of broers bijvoorbeeld).
Als hij alcohol wil blijven drinken, dan zou ik uiteindelijk toch gaan twijfelen aan de relatie. Blijkbaar accepteert hij dat jij af en toe de dupe wordt van zijn kwade dronk ipv het te voorkomen door niet meer te drinken.
Andere vraag: drink jij wel? of in zijn bijzijn? als geen alcohol drinken de norm wordt voor hem, dan betekent dit mogelijk ook aanpassing in jouw gedrag/leefstijl
dinsdag 8 december 2020 om 12:14
zo zie ik het ook, hij heeft een kwade dronk. Als hij het zelf ook vervelend vind, dan zal hij echt zich aan een max moeten gaan houden oid. Al heb ik wel het idee dat alcohol vaak eigenschappen/gevoelens versterken: in die zin dus dat als hij agressief wordt van drank hij mogelijk zonder drank ook wel wat agressiever is dan normaal. Bedenk je goed of je dat wil.Susan schreef: ↑08-12-2020 12:04Ik vind het niet zozeer klinken alsof hij verslaafd is, meer een combinatie van makkelijk beïnvloedbaar/geen nee kunnen zeggen en een nare dronk.
dinsdag 8 december 2020 om 12:15
Iemand tips hoe hiermee om te gaan? En dan graag echt tips en niet meteen reacties om het uit te maken. Want zonder alcohol hebben we een goede relatie. En ik geloof dat we echt iets kunnen opbouwen.
Newsflash: die alcohol is nou eenmaal onderdeel van je relatie. Er is geen 'zonder alcohol'.
Daarnaast: ook zonder alcohol is hij impulsief en heeft hij een kort lontje.

dinsdag 8 december 2020 om 12:16
Alleen gaan jullie dat niet kunnen en neen, ik zeg niet 'maak het uit'.
Alcoholverslaving is genetisch bepaald, als jij zegt dat zijn broers het ook hebben, dan is het duidelijk.
Zoek een vereniging van familieleden voor alcoholverslaafden en ga daar vragen hoe je de strijd (want dat is het) best aanpakt.
Je vriend zal van goede wil zijn maar de drankduivel is een raar beestje.
Ik wens je sterkte in het er samen uitkomen.
Alcoholverslaving is genetisch bepaald, als jij zegt dat zijn broers het ook hebben, dan is het duidelijk.
Zoek een vereniging van familieleden voor alcoholverslaafden en ga daar vragen hoe je de strijd (want dat is het) best aanpakt.
Je vriend zal van goede wil zijn maar de drankduivel is een raar beestje.
Ik wens je sterkte in het er samen uitkomen.

dinsdag 8 december 2020 om 12:18
Dan heeft deze jongen al veel problemen aan de start van zijn leven.Positive13 schreef: ↑08-12-2020 12:13@dianaf
Dat klopt, hij heeft ook weinig zelfvertrouwen. Hij heeft wel al hulp in de zin van een therapeut. Zij gaf ook al aan dat stap 1 is om te leren nee te zeggen als die gepusht wordt te drinken..
Als jij dat niet hebt, mag je echt voor jezelf kiezen. Daar zal niemand je om veroordelen. Je hoeft niet vrijwillig in een jarenlange en uitzichtloze situatie te gaan zitten omdat er een kans inzit dat het de jackpot wordt. Je mag zeggen dat je hem alle geluk wenst, maar dat dit de dag is dat jullie uit elkaar gaan en jij zoekt dan een partner die niet tot zijn nek in de problemen en hulpverlening zit.
dinsdag 8 december 2020 om 12:19
Zonder alcohol hebben jullie een leuke relatie.
Dat zal zeker zo zijn.
Punt is alleen dat jullie geen relatie hebben waarin alcohol geen rol speelt.
Alcohol speelt wel een grote rol in jullie relatie en hij vindt jou niet genoeg de moeite waard om aan zijn verslaving te gaan werken.
Hij vindt zich zelf niet eens de moeite waard om aan zijn verslaving te gaan werken.
Dat zal zeker zo zijn.
Punt is alleen dat jullie geen relatie hebben waarin alcohol geen rol speelt.
Alcohol speelt wel een grote rol in jullie relatie en hij vindt jou niet genoeg de moeite waard om aan zijn verslaving te gaan werken.
Hij vindt zich zelf niet eens de moeite waard om aan zijn verslaving te gaan werken.

dinsdag 8 december 2020 om 12:19
——————-Zoggellia schreef: ↑08-12-2020 12:14Ik snap niet goed dat hij door blijft gaan met alcohol drinken als hij daar af en toe een kwade dronk van krijgt.
Ik drink zelf amper. Misschien 2 glaasjes een keer voor de gezelligheid. Ik ken mijn grenzen en wil er ook naar handelen. Ik probeer nu voor zijn neus niet te drinken

dinsdag 8 december 2020 om 12:25

dinsdag 8 december 2020 om 12:28
Zonder alcohol heb je ook geen geweldige relatie want impulsief en kort lontje schrijf je. En je hébt geen relatie zonder alcohol.....
Dus je hebt geen leuke relatie.
En het een verslaving noemen helpt ook niet. Jij hebt alleen invloed op jou, en geen énkel op hem. Dus afspraken met hem maken, hem helpen, heeft allemaal geen zin. Jij kunt alleen bepalen wat jij wilt accepteren en wat niet.
Dus je hebt geen leuke relatie.
En het een verslaving noemen helpt ook niet. Jij hebt alleen invloed op jou, en geen énkel op hem. Dus afspraken met hem maken, hem helpen, heeft allemaal geen zin. Jij kunt alleen bepalen wat jij wilt accepteren en wat niet.

dinsdag 8 december 2020 om 12:29
Je moet er maar zin in hebben. Maar uitmaken wil je niet, dus dan blijft er weinig anders over dan accepteren dat je een ruggegraatloze garnaal aan de haak hebt geslagen.Positive13 schreef: ↑08-12-2020 12:02
*Dan wordt die snel agressief /boos en onstaan er heftige ruzies. Ook als er niks aan de hand is.
*Hij is onzeker en heeft het gevoel er niet bij te horen, dus doet die maar mee.
*Wat die wel al van kinds af aan heeft is impulsief zijn en soms een kort lontje. Bijvoorbeeld als het koken niet goed gaat dan erg boos kunnen worden in het algemeen.
*en ik word dupe van de ruzies..
*Als we het hebben over mogelijk een verslaving wordt die ook erg boos.
dinsdag 8 december 2020 om 12:29
Als je niet de tip wil krijgen dat je ermee moet stoppen dan zou ik je als tip willen geven dat je zo snel mogelijk in moet gaan zien dat niet jij maar hij om tips zou moeten vragen. Zijn probleem is dat hij geen maat weet te houden met drank. Jouw probleem is dat je niet weggaat bij iemand die geen maat weet te houden met drank terwijl dit ook voor jouw leven negatieve gevolgen heeft.
Maar als je mijn vriendin was zou ik je totdat je me de deur wees smeken om ermee te kappen. Ik heb van heel dichtbij twee geweldige vrouwen helemaal kapot zien gaan (en samen met hen ook hun kinderen) aan hun relatie met een man met een alcoholprobleem en geloof me, alle shit die hij creëert sleep jij de rest van je leven mee.
Je bent 23, je hele leven ligt nog voor je. Niets, maar dan ook niets, maakt dat jij verantwoordelijk bent voor zijn leven. Je mag gewoon lichte, onbezorgde liefde hebben in je leven. Liefde zonder op je hoede te zijn voor een kort lontje. Liefde waarbij als de kurk van fles rosé gaat dat het gevoel geeft dat je het leven gaat vieren in plaats van dat dat je meteen extra alert maakt.
Gun jezelf alsjeblieft meer.
Maar als je mijn vriendin was zou ik je totdat je me de deur wees smeken om ermee te kappen. Ik heb van heel dichtbij twee geweldige vrouwen helemaal kapot zien gaan (en samen met hen ook hun kinderen) aan hun relatie met een man met een alcoholprobleem en geloof me, alle shit die hij creëert sleep jij de rest van je leven mee.
Je bent 23, je hele leven ligt nog voor je. Niets, maar dan ook niets, maakt dat jij verantwoordelijk bent voor zijn leven. Je mag gewoon lichte, onbezorgde liefde hebben in je leven. Liefde zonder op je hoede te zijn voor een kort lontje. Liefde waarbij als de kurk van fles rosé gaat dat het gevoel geeft dat je het leven gaat vieren in plaats van dat dat je meteen extra alert maakt.
Gun jezelf alsjeblieft meer.
sprankelend wijzigde dit bericht op 08-12-2020 12:31
0.18% gewijzigd