Ik in de slachtofferrol??

10-12-2020 09:51 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben een type luisteraar. Ik vind dat niet zo’n probleem hoor, zo lang de ander ook maar een keer naar mij luistert. In al mijn vriendschappen is er balans op dat gebied, behalve in één vriendschap. Zij is een vrouw die voortdurend conflicten heeft op haar werk en in in de privésfeer. Een nogal explosief type dus. Ik heb nog nooit een conflict met haar gehad en ik heb haar drukke en impulsieve gedrag altijd leuk gevonden. Ze komt regelmatig binnenvallen, ploft op de bank neer en vertelt dan “wat ze nu allemaal wel weer niet heeft meegemaakt”. En dan ben ik de luisteraar. Nooit veel problemen mee gehad, want zoals gezegd is dat nu eenmaal mijn karakter. Maar...er gaat de laatste tijd iets knagen. Mijn baan is niet meer zeker in deze Corona tijd en toen ik mijn zorgen met haar wilde delen zei ze dat ik niet zo in de slachtofferrol moest gaan zitten! En het was duidelijk dat ze geen zin had om naar mijn verhaal te luisteren. Ik merk dat ik me gekwetst voel. Is je zorgen delen dan hetzelfde als in de slachtofferrol gaan zitten? En waarom gunt ze mij niet haar luisterend oor, zoals ik haar dat altijd heb gegund? Misschien hadden mijn ogen eerder open moeten gaan. Ik moest het even kwijt en delen hier. Dank jullie wel voor het lezen.
als je de vriendschap niet leuk vindt, dan laat je het toch lekker doodbloeden?
Geen energie insteken, dit win je niet
TO idd je kunt het laten doodbloeden maar misschien iets minder zwart wit is dat je het eerst rustig bij haar aankaart en kijkt naar haar reactie. (Je kunt namelijk niet invullen voor haar waarom ze zo reageert. Misschien doet ze dat niet eens bewust)
Zij is overduidelijk geen luisteraar, echt een zinnige reactie kan er bij haar niet vanaf. Ik snap wel dat je het een afknapper vindt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Omdat jullie de patronen zo hebben ingericht in jullie vriendschap.
Jij bent haar vrijwillige hulpverlener, haar luisterend oor. Als het háár hoog zit, komt ze letterlijk bij jou op de bank even ventileren. En dan kan zij weer door.

Het is niet de bedoeling dat haar vrijwillige en gratis psycholoog haar gaat vermoeien met problemen. Het moet niet de omgekeerde wereld worden per slot van rekening.
anoniem_6855df74c5ca1 wijzigde dit bericht op 10-12-2020 09:58
1.13% gewijzigd
lilalinda schreef:
10-12-2020 09:54
als je de vriendschap niet leuk vindt, dan laat je het toch lekker doodbloeden?
Geen energie insteken, dit win je niet
Ik vond de vriendschap altijd erg leuk. Ze is nogal een extravagant type. Kon ook altijd erg met haar lachen. Maar ik merk nu ineens een omslag in mezelf. Alsof ik wakker geschud ben door haar opmerking. Dood laten bloeden is misschien een idee, hoewel ik dat lastig vind na zoveel jaren vriendschap. Ik heb voor het eerst het idee dat ze me al die jaren gebruikt heeft als praatpaal....
De manier waarop ze reageert naar jou toe is gewoon een verlengenis van haar karakter: (waarschijnlijk) impulsief, egoïstisch en niet empatisch.

In tegenstelling tot jou, had zij jou (enkel) nodig als 'luisterend oor', niet als vriendin.
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 10-12-2020 10:05
0.63% gewijzigd
Phoebe1982 schreef:
10-12-2020 09:56
TO idd je kunt het laten doodbloeden maar misschien iets minder zwart wit is dat je het eerst rustig bij haar aankaart en kijkt naar haar reactie. (Je kunt namelijk niet invullen voor haar waarom ze zo reageert. Misschien doet ze dat niet eens bewust)
Ja, dat zou ik kunnen doen. Misschien maar gewoon eens zeggen dat haar opmerking me gekwetst heeft.
Doreia* schreef:
10-12-2020 09:58
Omdat jullie de patronen zo hebben ingericht in jullie vriendschap.
Jij bent haar vrijwillige hulpverlener, haar luisterend oor. Als het háár hoog zit, komt ze letterlijk bij jou op de bank even ventileren. En dan kan zij weer door.

Het is niet de bedoeling dat haar vrijwillige en gratis psycholoog haar gaat vermoeien met problemen. Het moet niet de omgekeerde wereld worden per slot van rekening.
Zo waar wat je zegt... Nooit bij stil gestaan. Ik ben haar vrijwillige psycholoog. Klopt.
Ze komt inderdaad ventileren en dan stapt ze weer op, is ze het weer kwijt.
Maar de rollen mogen inderdaad niet omdraaien wat haar betreft.
Bedankt voor deze eye opener.
mammezel schreef:
10-12-2020 09:59
De manier waarop ze reageert naar jou toe is gewoon een verlengenis van haar karakter: (waarschijnlijk) impulsief, egoïstisch en niet empatisch.

In tegenstellen tot jou, had zij jou (enkel) nodig als 'luisterend oor', niet als vriendin.
Pijnlijk maar waar, ben ik bang.
Is je zorgen delen dan hetzelfde als in de slachtofferrol gaan zitten? En waarom gun je mij niet jouw luisterend oor, zoals ik jouw altijd heb gegund?

Bovenstaande zou ik tegen die vriendin zeggen.

Reageert ze positief, dan is ze je vriendin. Reageert ze negatief, dan zou ik mijn energie in andere personen gaan steken (of in jezelf).
FransjeG schreef:
10-12-2020 10:03
Is je zorgen delen dan hetzelfde als in de slachtofferrol gaan zitten? En waarom gun je mij niet jouw luisterend oor, zoals ik jouw altijd heb gegund?

Bovenstaande zou ik tegen die vriendin zeggen.

Reageert ze positief, dan is ze je vriendin. Reageert ze negatief, dan zou ik mijn energie in andere personen gaan steken (of in jezelf).
Ja, dank je. Ik ga dat doen. Je hebt gelijk.
rednilV schreef:
10-12-2020 10:02
Zo waar wat je zegt... Nooit bij stil gestaan. Ik ben haar vrijwillige psycholoog. Klopt.
Ze komt inderdaad ventileren en dan stapt ze weer op, is ze het weer kwijt.
Maar de rollen mogen inderdaad niet omdraaien wat haar betreft.
Bedankt voor deze eye opener.
Problemen en zorgen die jij hebt, daarvoor moet je een ander zoeken om tegen te praten. Niet tegen haar.
Aan jou of je deze 'vriendin' niet te belastend begint te vinden voor jezelf. Want het zal altijd zo blijven: zij spuit haar verhaal, jij luistert en beurt haar op. Als het goed gaat, zie je haar tijden niet, als het slecht gaat, zit ze elke dag op je bank.

Aan jou of je dat nog kunt en wilt dragen in je leven.
Doreia* schreef:
10-12-2020 10:05
Problemen en zorgen die jij hebt, daarvoor moet je een ander zoeken om tegen te praten. Niet tegen haar.
Aan jou of je deze 'vriendin' niet te belastend begint te vinden voor jezelf. Want het zal altijd zo blijven: zij spuit haar verhaal, jij luistert en beurt haar op. Als het goed gaat, zie je haar tijden niet, als het slecht gaat, zit ze elke dag op je bank.

Aan jou of je dat nog kunt en wilt dragen in je leven.
Inderdaad! Als het goed gaat zie ik haar weken niet en reageert ze niet op appjes.
Ik begin eigenlijk een beetje boos op mezelf te worden. Dat ik dit zo lang heb laten gebeuren.
rednilV schreef:
10-12-2020 09:58
Ik vond de vriendschap altijd erg leuk. Ze is nogal een extravagant type. Kon ook altijd erg met haar lachen. Maar ik merk nu ineens een omslag in mezelf. Alsof ik wakker geschud ben door haar opmerking. Dood laten bloeden is misschien een idee, hoewel ik dat lastig vind na zoveel jaren vriendschap. Ik heb voor het eerst het idee dat ze me al die jaren gebruikt heeft als praatpaal....
Niet iedereen kan je hetzelfde bieden in een vriendschap.
Ik heb vriendinnen, waar ik te veel mee kan drinken, dansen en aankloten. daar leg ik niet mijn problemen neer.
Vriendinnen om mee te winkelen
Vriendinnen, waar ik mijn verhaal kwijt kan.

Ik heb een vriendin, schat van een meid, maar daar hoef ik geen diepgang te verwachten, als ik ergens meezit. Maar ze komt me wel een "pannetje soep" brengen.

Als je van jouw vriendin geen verwachtingen hebt mbt jou opvangen, dan kan het een prima vriendschap zijn, alleen bedenk je dan wel, of jij haar nog wel wil opvangen. Of houdt je het voortaan luchtig? Alleen maar samen stappen oid
rednilV schreef:
10-12-2020 10:09
Inderdaad! Als het goed gaat zie ik haar weken niet en reageert ze niet op appjes.
Ik begin eigenlijk een beetje boos op mezelf te worden. Dat ik dit zo lang heb laten gebeuren.
Het groeit gewoon zo.

Als je dit niet meer wilt, laat het dan doodbloeden. Als ze appt, zeg dan dat je niet kunt. En als ze vraagt wat er aan de hand is, zég ( in haar gezicht of aan de telefoon, NIET appen!) dat je vind dat jullie vriendschap zo scheef is gegroeid dat je jezelf geen vriendin meer voelt voor haar en dat je liever hebt dat zij haar dagelijkse beslommeringen met een ander deelt. Dat je haar veel geluk en succes wenst in haar leven maar dat je niet meer wilt afspreken met haar.
Maar heel zelden is een vriendschapsrelatie evenwichtig op alle gebieden.

Jij vindt je vriendin leuk omdat ze zo spontaan en impulsief is, zij vindt jou leuk omdat je goed kunt luisteren. Zij heeft een luisterend oor nodig en jij misschien wel wat spanning in de zin van betrokkenheid bij drukte en impulsiviteit ook al is het van de zijlijn, omdat je eigen karakter zoveel rustiger is.

Kijk of de ruilverhouding zo bekeken nog een beetje ok is, en zoek je heil als je zelf je zorgen wilt delen bij iemand anders.
merano wijzigde dit bericht op 10-12-2020 10:27
0.19% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Hoe heb je eigenlijk gereageerd op haar "beschuldiging" over die slachtofferrol?
lilalinda schreef:
10-12-2020 10:11
Niet iedereen kan je hetzelfde bieden in een vriendschap.
Ik heb vriendinnen, waar ik te veel mee kan drinken, dansen en aankloten. daar leg ik niet mijn problemen neer.
Vriendinnen om mee te winkelen
Vriendinnen, waar ik mijn verhaal kwijt kan.

Ik heb een vriendin, schat van een meid, maar daar hoef ik geen diepgang te verwachten, als ik ergens meezit. Maar ze komt me wel een "pannetje soep" brengen.

Als je van jouw vriendin geen verwachtingen hebt mbt jou opvangen, dan kan het een prima vriendschap zijn, alleen bedenk je dan wel, of jij haar nog wel wil opvangen. Of houdt je het voortaan luchtig? Alleen maar samen stappen oid

Heb eigenlijk nooit verwachtingen van haar gehad. Maar na haar laatste opmerking is er iets gaan knagen. Dank je wel voor je bericht. Weer iets om over na te denken.
rednilV schreef:
10-12-2020 10:09
Hoezo? Tot nu toe vond je het prima toch? Alleen vanaf nu niet meer.
Doreia* schreef:
10-12-2020 10:12
Het groeit gewoon zo.

Als je dit niet meer wilt, laat het dan doodbloeden. Als ze appt, zeg dan dat je niet kunt. En als ze vraagt wat er aan de hand is, zég ( in haar gezicht of aan de telefoon, NIET appen!) dat je vind dat jullie vriendschap zo scheef is gegroeid dat je jezelf geen vriendin meer voelt voor haar en dat je liever hebt dat zij haar dagelijkse beslommeringen met een ander deelt. Dat je haar veel geluk en succes wenst in haar leven maar dat je niet meer wilt afspreken met haar.
Dank je wel. Ik ga hier eens even goed over nadenken. De vriendschap is inderdaad scheef gegroeid.
merano schreef:
10-12-2020 10:13
Maar heel zelden is een vriendschapsrelatie evenwichtig op alle gebieden.

Jij vindt je vriendin leuk omdat ze zo spontaan en impulsief is, zij vindt jou leuk omdat je goed kunt luisteren. Zij heeft een luisterend oor nodig en jij misschien wel wat spanning in de zin van betrokkenheid bij drukte en impulsiviteit ook al is het van de zijlijn, omdat je eigen karakter zoveel rustiger is.

Kijk of de ruilverhouding zo bekenen nog een beetje ok is, en zoek je heil als je zelf je zorgen wilt delen bij iemand anders.
Dat klopt wat je zegt, onze karakters zijn zo verschillend dat we elkaar blijkbaar iets geven wat de ander nodig heeft. Of het nog helemaal ok is op deze manier is iets waar ik me de komende dagen op ga bezinnen. Bedankt!
eva-luna schreef:
10-12-2020 10:16
Hoezo? Tot nu toe vond je het prima toch? Alleen vanaf nu niet meer.
Klopt inderdaad.
PoezzinBoots schreef:
10-12-2020 10:14
Hoe heb je eigenlijk gereageerd op haar "beschuldiging" over die slachtofferrol?
Volgens mij keek ik heel gekwetst en ik ontkende dat ik in de slachtofferrol zat. Ik ging zelfs nog in de verdediging. Maar zij stond toen al weer met haar tas bij de deur, want ze had nog een lange to-do list af te werken, dus geen tijd.
rednilV schreef:
10-12-2020 09:51
Is je zorgen delen dan hetzelfde als in de slachtofferrol gaan zitten?
Dat ligt eraan hoe je het deelt. Je kunt het bijvoorbeeld heel feitelijk vertellen. Je kunt ook zeggen dat het altijd jou overkomt, dat je vast nooit meer aan een baan komt etc etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven