Ik in de slachtofferrol??
donderdag 10 december 2020 om 09:51
Hoi, ik ben een type luisteraar. Ik vind dat niet zo’n probleem hoor, zo lang de ander ook maar een keer naar mij luistert. In al mijn vriendschappen is er balans op dat gebied, behalve in één vriendschap. Zij is een vrouw die voortdurend conflicten heeft op haar werk en in in de privésfeer. Een nogal explosief type dus. Ik heb nog nooit een conflict met haar gehad en ik heb haar drukke en impulsieve gedrag altijd leuk gevonden. Ze komt regelmatig binnenvallen, ploft op de bank neer en vertelt dan “wat ze nu allemaal wel weer niet heeft meegemaakt”. En dan ben ik de luisteraar. Nooit veel problemen mee gehad, want zoals gezegd is dat nu eenmaal mijn karakter. Maar...er gaat de laatste tijd iets knagen. Mijn baan is niet meer zeker in deze Corona tijd en toen ik mijn zorgen met haar wilde delen zei ze dat ik niet zo in de slachtofferrol moest gaan zitten! En het was duidelijk dat ze geen zin had om naar mijn verhaal te luisteren. Ik merk dat ik me gekwetst voel. Is je zorgen delen dan hetzelfde als in de slachtofferrol gaan zitten? En waarom gunt ze mij niet haar luisterend oor, zoals ik haar dat altijd heb gegund? Misschien hadden mijn ogen eerder open moeten gaan. Ik moest het even kwijt en delen hier. Dank jullie wel voor het lezen.
donderdag 10 december 2020 om 14:18
Dan heb ik je niet goed begrepen, het kwam zo over op mij doordat je zei dat ze je gebruikt heeft als praatpaal en je boos bent dat je 'het' al die jaren zo hebt laten gebeuren.
donderdag 10 december 2020 om 14:19
Dank je wel. Ik snap dat je het verhaal slechts van één kant hoort hier. Dan is het inderdaad moeilijk te bepalen wat waarheid is en wat niet. Dank voor je advies.Vera8 schreef: ↑10-12-2020 12:33Wel heel effectief dit soort reacties want je bent gelijk klaar (ermee).
Maar laat ik in dit geval nog even een lans breken voor de vriendin in kwestie.
Wij weten niet wat er tijdens dat gesprek heeft plaatsgevonden, noch kennen we beider karakters.
Wel heel makkelijk om vriendin nu als draak zonder enige vorm van empathie af te serveren.
Denk dat TO er goed aan doet ook kritisch naar haar eigen aandeel te kijken. Zou mij namelijk niet verbazen dat de vriendin ergens best wel een punt zou KUNNEN hebben in haar beweringen mbt slachtofferrol.
Zoals ik al aangaf in mijn eerdere post zie ik daar namelijk ook wel wat van terug in de manier waarop TO tegen bepaalde problemen aankijkt.
Dan kan het nog steeds zo zijn dat vriendin best wat meer oog en oor voor TO mag hebben. Maar bekijk het ook eens andersom. Misschien heeft TO ook wel even een soort Wake-up call nodig. En maakt TO de situatie op werk voor zichzelf nodeloos ingewikkeld.
TO gaat al jaren met deze vrouw om. Is het dan altijd 1 richting verkeer geweest? Kwamen er alleen zinnige dingen uit vriendin’s mond wanneer het haarzelf betrof? En is haar analyse onzin wanneer het een ander (in dit geval TO) betreft?
Ik vond dat je daar op zijn minst over na moet denken alvorens je de confrontatie aangaat of besluit het contact te laten doodbloeden TO.
Daarnaast mag je dit voorval best gebruiken om, al dan niet samen met haar, de vriendschap nog eens tegen het licht te houden. Wellicht kunnen jullie beide leren van elkaars inzichten.
Op basis daarvan kun je vervolgens gaan bepalen wat je/jullie verder er mee willen. Waarbij iedere keuze goed is zolang je het maar weloverwogen en op basis van de juiste feiten doet.
Daarmee houd je het ook respectvol naar elkaar toe. Want je weet nooit wanneer je elkaar weer eens tegen komt.

donderdag 10 december 2020 om 14:23
Precies, dat weet je niet. Misschien denkt ze wel kut, je hebt gelijk. Misschien ook niet hoor.
Ik vind helemaal niets respectloos aan even gewoon de waarheid zeggen. En ik zou ook zelf nooit drama maken als ik haar elders zie.
donderdag 10 december 2020 om 14:27
Dat kan toch naast elkaar bestaan? Ik heb gewoon mixed emotions op dit moment. Dus ja, zij is gezellig en grappig. En daarnaast voel ik boosheid inderdaad, omdat ik altijd klaar heb gestaan met de koffie als ze problemen had. Maar blijkbaar wil ze de rollen niet een keer omdraaien. En veel vraag ik niet. Gewoon even een gesprekje over mijn baan. Het verwart me. Bovendien ben ik zelf ook veranderd als mens merk ik. (Zoals iedereen verandert) Waar ik vroeger urenlang naar haar kon luisteren op de bank, kost het me nu steeds meer moeite. En ik zeg niet dat dat iemand “schuld” is, en zoals gezegd betreft de boosheid vooral mezelf. Want ik heb het zelf laten gebeuren.
donderdag 10 december 2020 om 14:42
Naast de goede adviezen die al gegeven zijn; misschien kun je jezelf ook nog iets aanleren hierdoor. Je hebt de opmerking nu gehoord van haar en je gekwetst gevoeld, maar niets gezegd. Dat kun je wel leren. En dat kan gewoon op een rustige toon, zonder ruzie of gedoe. In dit geval bijvoorbeeld 'zo, dat vind ik best een rotopmerking' of 'het kwetst me dat je dat zegt'. Zo voorkom je dat je achteraf met iets in je maag zit wat je voor je gevoel op moet gaan lossen. En wie weet wat voor fijn gesprek eruit komt. Of niet, maar dan weet je dat ook maar gelijk.
donderdag 10 december 2020 om 14:47
Wat een lief en goed advies. Dank je wel, daar heb ik zeker iets aan. En je hebt gelijk!Nadal schreef: ↑10-12-2020 14:42Naast de goede adviezen die al gegeven zijn; misschien kun je jezelf ook nog iets aanleren hierdoor. Je hebt de opmerking nu gehoord van haar en je gekwetst gevoeld, maar niets gezegd. Dat kun je wel leren. En dat kan gewoon op een rustige toon, zonder ruzie of gedoe. In dit geval bijvoorbeeld 'zo, dat vind ik best een rotopmerking' of 'het kwetst me dat je dat zegt'. Zo voorkom je dat je achteraf met iets in je maag zit wat je voor je gevoel op moet gaan lossen. En wie weet wat voor fijn gesprek eruit komt. Of niet, maar dan weet je dat ook maar gelijk.

donderdag 10 december 2020 om 15:39
Misschien moet zij ook wennen aan de nieuwe dynamiek. Ik zou de discussie aangaan over het gaslighten wb de slachtofferrol, dat is echt niet ok.rednilV schreef: ↑10-12-2020 09:58Ik vond de vriendschap altijd erg leuk. Ze is nogal een extravagant type. Kon ook altijd erg met haar lachen. Maar ik merk nu ineens een omslag in mezelf. Alsof ik wakker geschud ben door haar opmerking. Dood laten bloeden is misschien een idee, hoewel ik dat lastig vind na zoveel jaren vriendschap. Ik heb voor het eerst het idee dat ze me al die jaren gebruikt heeft als praatpaal....

donderdag 10 december 2020 om 23:12
Hoi TO, ik vind eigenlijk op basis van wat je schrijft niet dat jouw vriendin zo'n egoïst is of dat de vriendschap zo onevenwichtig is.
Het gaat hier tenslotte om maar 1 vervelende situatie!
Niet leuk natuurlijk maar ik vind dat in een vriendschap ruimte moet zijn voor onenigheid af en toe.
En: zoals jij jezelf als goede luisteraar omschrijft, zo is zij misdchien goed in iets anders.
Ze kan blijkbaar niet zo goed luisteren/advies geven en dus reageert ze niet handig. Misschien bedoeld ze het niet verkeerd en worstelt ze zelf met hoe zoiets aan te pakken.
Het is denk ik niet zo gek dat als je in een minder bekende rol moet functioneren dat je dat minder handig afgaat.
Plaats jezelf eens in haar rol: zou jij bijvoorbeeld het middelpunt van een feestje kunnen zijn zo relaxt als dat zij dat kan?
Ik zou iig niet zo hard oordelen, aankaarten dat ze me niet fijn heeft laten voelen en vertellen wat ik wel van haar nodig heb. Misschien leer je iets van elkaar!
Dat en voortaan niet haar kiezen mocht je een luisterend oor zoeken. Iedereen heeft zijn kwaliteiten tenslotte. Succes!
Niet leuk natuurlijk maar ik vind dat in een vriendschap ruimte moet zijn voor onenigheid af en toe.
En: zoals jij jezelf als goede luisteraar omschrijft, zo is zij misdchien goed in iets anders.
Ze kan blijkbaar niet zo goed luisteren/advies geven en dus reageert ze niet handig. Misschien bedoeld ze het niet verkeerd en worstelt ze zelf met hoe zoiets aan te pakken.
Het is denk ik niet zo gek dat als je in een minder bekende rol moet functioneren dat je dat minder handig afgaat.
Plaats jezelf eens in haar rol: zou jij bijvoorbeeld het middelpunt van een feestje kunnen zijn zo relaxt als dat zij dat kan?
Ik zou iig niet zo hard oordelen, aankaarten dat ze me niet fijn heeft laten voelen en vertellen wat ik wel van haar nodig heb. Misschien leer je iets van elkaar!
Dat en voortaan niet haar kiezen mocht je een luisterend oor zoeken. Iedereen heeft zijn kwaliteiten tenslotte. Succes!

zondag 20 december 2020 om 11:08
AgirlnamedSue schreef: ↑10-12-2020 23:12Hoi TO, ik vind eigenlijk op basis van wat je schrijft niet dat jouw vriendin zo'n egoïst is of dat de vriendschap zo onevenwichtig is.
Dat en voortaan niet haar kiezen mocht je een luisterend oor zoeken. Iedereen heeft zijn kwaliteiten tenslotte. Succes!![]()
Dank je wel X