Ovulatietesten: tips?

12-12-2020 15:34 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 33 en net begonnen met proberen zwanger te worden. Voor de eerste keer doe ik ovulatietesten. Ik doe iedere dag 2 testen, eentje van de action en eentje van sensitest.

Mijn cyclus duurde vorige keer 32 dagen en volgens mij is dat wel ongeveer standaard (heb het nooit bij gehouden, ik voel het iedere keer aankomen) en word iedere maand gewoon ongesteld. Ben al een half jaar van de pil om andere redenen.

Nu ben ik al op dag 20 van mijn cyclus en zie na 6 dagen testen geen duidelijke streep. Die van de action zijn allemaal vrij licht en bij de sensitest zijn ze allemaal heel licht. Het kan natuurlijk nog komen (ben nu 13 dagen voor de menstruatie) maar krijg wel een beetje angst dat er iets niet goed is ofzo. Wil dolgraag gewoon weten dat alles in mijn lijf werkt zoals het moet.

Gebruik van de testen is volgens mij goed, ik gebruik geen ochtendplas, en ga niet drinken 2 u voor de test.
Opmerkingen over dat to gewoon om de dag moet seksen in 3, 2, 1...
Hoe laat test je?
Begin eens met temperaturen. Minstens een maand of drie, iedere ochtend op hetzelfde moment, en níet eerst naar het toilet of actief bewegen. Zo vind je je eisprong beter. Dan rond die dagen de testen gebruiken, ná die maanden.
DaSilva86 schreef:
12-12-2020 15:37
Hoe laat test je?
Rond 12 uur smiddags
Toen ik, door het temperaturen, beter m'n eisprong ik kaart had, ging ik de drie dagen daaromheen, in de ochtend én avond testen. Ik kwam er al snel achter dat in de avond testen wél streepjes opleverde. Je zag ze bij mij ook oplopen.
Hoeveel verschil zag je in de temperatuur?
Is dit de eerste ronde dat je ovulatie testen gebruikt?
drominique schreef:
12-12-2020 15:48
Is dit de eerste ronde dat je ovulatie testen gebruikt?
Ja, eerste ronde. En dus alleen ervaring met sensitest en action. Denk er nu toch aan om met clearblue te testen volgende keer, dan hoef je niet die streepjes in te schatten maar heb je gewoon een duidelijk ja of nee.
Bunnybunny schreef:
12-12-2020 15:51
Ja, eerste ronde. En dus alleen ervaring met sensitest en action. Denk er nu toch aan om met clearblue te testen volgende keer, dan hoef je niet die streepjes in te schatten maar heb je gewoon een duidelijk ja of nee.
Zonde van je geld. Ga nou eerst eens temperaturen :)
En Google even hoe en wat precies. Als je keurig iedere dag temperatuur en dat in een grafiekje zet, zie je vanzelf wanneer deze daalt, en dan stijgt. Je temp blijft op die stijging, totdat deze ineens weer daalt (en dan word je ongesteld)
Het is helemaal niet vreemd dat je cyclus een keer wat langer of korter is.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Irish_Wasser_Woman schreef:
12-12-2020 16:05
Zonde van je geld. Ga nou eerst eens temperaturen :)
En Google even hoe en wat precies. Als je keurig iedere dag temperatuur en dat in een grafiekje zet, zie je vanzelf wanneer deze daalt, en dan stijgt. Je temp blijft op die stijging, totdat deze ineens weer daalt (en dan word je ongesteld)
Ik zal het proberen, vind het wel nog meer werk omdat je dat dan maanden iedere dag consequent moet doen.. maar het is wel gratis iig :)
In de eerste alinea staat dat je elke dag 2 testen doet. Ik neem aan dat dit een korte periode is, in de tijd dat je je ovulatie verwacht. Zo niet, dan stoppen met elke dag testen, want dat heeft geen zin namelijk.

Verder zijn er verschillende apps om alles bij te houden. Ik vond dat destijds wel fijn. Net even wat overzichtelijker, je krijgt steeds een herinnering, je verwachtte ovulatie, menstruatie etc. geeft hij aan en bij mij was dit altijd heel precies.

En geef je lijf even de tijd, als je verder gezond bent, komt het vast wel goed. De meeste vrouwen zijn niet direct zwanger. Dus dat het nog niet gelukt is, is helemaal niet vreemd.
Ik had ook zoiets, rond dag 14 ging ik testen en gelijk 2 streepjes die nagenoeg even dik waren dus ik dacht dat dat de eisprong was. Na een paar cycli ben ik eens langer gaat testen en toen bleek ik op dag 21 een echte overduidelijke eisprong te hebben. (Cyclus van 28 dagen)

Deze ronde heb ik juist op dag 13 een positieve test en die is ook 2 dagen positief gebleven dus de kans dat je hem mist met 2 keer per dag testen is denk best klein.

Misschien een korte LF en dat de eisprong nog komt?

Ik heb trouwens al een kindje en die was in de eerste ronde 'raak' maar wel 9 dagen voordat ik ongesteld moest worden dus een korte LF hoeft niet te zeggen dat het niet lukt
Ik test iedere dag dezelfde plas met action en sensitest, dus niet sochtends en savonds. Dat is meer omdat ik eigenlijk geen vertrouwen had in die testen van de action, en las ook dat sommige vrouwen meer geluk hebben met het ene merk dan het andere, dus wilde kijken of ze allebei even goed werken. Maar het kan dus zijn dat ik ‘m in de avond heb gehad en gemist heb.
Boomtak2 schreef:
12-12-2020 16:51
Ik had ook zoiets, rond dag 14 ging ik testen en gelijk 2 streepjes die nagenoeg even dik waren dus ik dacht dat dat de eisprong was. Na een paar cycli ben ik eens langer gaat testen en toen bleek ik op dag 21 een echte overduidelijke eisprong te hebben. (Cyclus van 28 dagen)

Deze ronde heb ik juist op dag 13 een positieve test en die is ook 2 dagen positief gebleven dus de kans dat je hem mist met 2 keer per dag testen is denk best klein.

Misschien een korte LF en dat de eisprong nog komt?

Ik heb trouwens al een kindje en die was in de eerste ronde 'raak' maar wel 9 dagen voordat ik ongesteld moest worden dus een korte LF hoeft niet te zeggen dat het niet lukt
Dus dat je een keer een korte LF hebt hoeft nog niet te betekenen dat je altijd een kortere LF hebt? Dag 13 en 21 is een groot verschil.

Ik zie het ook nog niet oplopen met de testen die ik nu doe.
Wat ook helpt is een paar uur voordat je gaat testen niet drinkt en niet plast. Verder lees ik ook vaak dat sommige vrouwen weinig lh-hormoon hebben en geen positieve testen krijgen, maar wel gewoon elke maand een eisprong. Als je elke maand ongesteld wordt is de kans groot dat je gewoon eisprong hebt.
Temperaturen vond ik lastig omdat mijn temperatuur pas na mijn eisprong omhoog ging. En ik niet altijd op dezelfde cyclus dag ovuleer.

Ik gebruikte de dipsticks van Zwanger & Kids. Begon op dag 10/11 en testte 1x per dag met tweede urine. Ik kreeg altijd binnen 1 dag na mijn positieve ovulatietest de bekende stekende ovulatiepijn.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
boannan schreef:
12-12-2020 18:13
Temperaturen vond ik lastig omdat mijn temperatuur pas na mijn eisprong omhoog ging. En ik niet altijd op dezelfde cyclus dag ovuleer.

Ik gebruikte de dipsticks van Zwanger & Kids. Begon op dag 10/11 en testte 1x per dag met tweede urine. Ik kreeg altijd binnen 1 dag na mijn positieve ovulatietest de bekende stekende ovulatiepijn.
Die pijn voel ik dus ook niet (althans niet dat het me opvalt). Een vriendin zegt ook dat ze ‘m kan voelen en dat voel ik ook niet. Heb wel wat meer afscheiding in deze dagen en hoger libido.
Mag ik vragen waarom je ovulatie testen zou doen of zou temperaturen als je het voor het eerst gaat proberen? Als je je cyclus al in de gaten houdt, weet je ongeveer wanneer je vruchtbaar bent en kun je die periode vaker seks hebben. Dat lijkt mij meer dan voldoende informatie voor nu. Testen zou ik persoonlijk pas gaan doen als ik na meerdere pogingen (en niet al na 3 of 4 rondes) niet zwanger zou raken. Er op deze manier mee bezig zijn, lijkt onzekerheid en zelfs stress op te kunnen leveren. Wat misschien/waarschijnlijk onnodig is.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 12-12-2020 18:37
2.90% gewijzigd
Bunnybunny schreef:
12-12-2020 18:23
Die pijn voel ik dus ook niet (althans niet dat het me opvalt). Een vriendin zegt ook dat ze ‘m kan voelen en dat voel ik ook niet. Heb wel wat meer afscheiding in deze dagen en hoger libido.
Je hoeft je eisprong niet te voelen. Dat is bij elke vrouw anders. Ik voelde nooit wat en ben wel degelijk in verwachting.
boannan schreef:
12-12-2020 18:13

Ja, maar als je dus een paar maanden (met nadruk op maanden) je temperatuur hebt opgemeten, zie je wel beter rond welke dag je eisprong is, en kun je gerichter testen.
Lotus90 schreef:
12-12-2020 18:34
Mag ik vragen waarom je ovulatie testen zou doen of zou temperaturen als je het voor het eerst gaat proberen? Als je je cyclus al in de gaten houdt, weet je ongeveer wanneer je vruchtbaar bent en kun je die periode vaker seks hebben. Dat lijkt mij meer dan voldoende informatie voor nu. Testen zou ik persoonlijk pas gaan doen als ik na meerdere pogingen (en niet al na 3 of 4 rondes) niet zwanger zou raken. Er op deze manier mee bezig zijn, lijkt onzekerheid en zelfs stress op te kunnen leveren. Wat misschien/waarschijnlijk onnodig is.
Dat zegt mijn man nu ook, laten we gewoon minstens 2x seks hebben in die week en dan zien we daarna wel weer. Ik ben iemand die snel piekert en naar zekerheid zoekt, maar misschien is het niet goed voor mij om er al zoveel mee bezig te zijn. Ik dacht meer, laat ik uitzoeken wanneer mijn eiersprong is en daarna aannemen dat die altijd rond die tijd is om de kans te vergroten dat het sneller gebeurd.
Bunnybunny schreef:
12-12-2020 15:39
Rond 12 uur smiddags

Ik zou op twee momenten testen. Ik heb met Sensitest en 2BSure ervaring. Die simpele normale stripjes,niet de sticks. En ik testte om 11.00 en richting een mogelijke eisprong ook rond 19.00. 3x de 1ste keer raak: 1 miskraam, 1 nu kleuter en 1 bib 37+6. Dat was mijn methode.

Mijn cyclus zat tussen de 27 en 33 dagen en vooral de zwangerschap van de kleuter was er nooit geweest zonder 2x per dag testen. Toen had ik een korte cyclus en mijn man trok nét niet de deur achter zich dicht om een weekend weg te gaan toen ik de tweede test wel een dikke streep had die dag.

Veel succes! :heart:
DaSilva86 schreef:
12-12-2020 19:04
Ik zou op twee momenten testen. Ik heb met Sensitest en 2BSure ervaring. Die simpele normale stripjes,niet de sticks. En ik testte om 11.00 en richting een mogelijke eisprong ook rond 19.00. 3x de 1ste keer raak: 1 miskraam, 1 nu kleuter en 1 bib 37+6. Dat was mijn methode.

Mijn cyclus zat tussen de 27 en 33 dagen en vooral de zwangerschap van de kleuter was er nooit geweest zonder 2x per dag testen. Toen had ik een korte cyclus en mijn man trok nét niet de deur achter zich dicht om een weekend weg te gaan toen ik de tweede test wel een dikke streep had die dag.

Veel succes! :heart:
Dankje voor de tip!! Ik zal de 2Bsure strips ook maar kopen voor de zekerheid, lees daar meer goede dingen over. En dus 2x per dag testen de volgende ronde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven