Man zegt geen sorry

19-12-2020 08:24 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben een enkele keer ruzie. Op zich geen drama. We hebben verder een goede relatie.
Maar het begint me op te vallen dat ruzies escaleren omdat ik het niet accepteer als hij geen sorry zegt. Ik wil dan soms dat hij erkent dat hij fout zit maar ipv dat begint hij allerlei smoesjes te bedenken waarbij het er eigenijk op neer komt uiteindelijk dat ik me aanstel of een zeur ben.
De ruzie is pas opgelost als ik sorry zeg omdat ik me aanstel/ zeur. Daarna biedt hij soms ook zijn excuses aan.
Herkent iemand dit?
ballenbak888 wijzigde dit bericht op 07-02-2021 18:49
Reden: Niet up to date
56.87% gewijzigd
Nee. Google je op 'mannen' of op 'ongevoelige klootzakken'?

Natuurlijk is dat niet normaal, we leven in de 21e eeuw! Misschien dat je dit vanuit je omgeving gewend bent, maar het is echt niet de norm OF acceptabel dat je partner nooit sorry zegt en jou altijd de schuld geeft, of het nu een man of een vrouw is.
Over het eten van gisteren vind ik inderdaad dat je zeurt.
Je had toch gelijk met je kinderen kunnen eten?

En als je vaker in dit soort dingen al pissig wordt , snap ik je man wel.
Nee ik herken het (godzijdank) niet. Zijn het ook zijn kinderen? Of uit een eerdere relatie? Omdat je het hebt over 'mijn kinderen'.
Dit gaat toch over veel meer dan het sorry zeggen. Hij ziet jou niet als gelijkwaardig. En het gezin ook niet.
Je hoeft niet perse een man he. Dat mensen denken dat het hoort om met een vervelend persoon oud te worden is eigenlijk heel raar.
Je kunt wel hier klagen, en je frustratie door forummers laten verergeren, maar het lijkt me effectiever om dit met je man te bespreken...
zand-korrel schreef:
19-12-2020 08:29

Ze hadden een afspraak die hij niet nakomt, zonder dit duidelijk te communiceren. Als zij hier iets over aangeeft dan is zij de zeikerd?

Zie je hoe krom het is om zo te denken.
zand-korrel schreef:
19-12-2020 08:29

Want die man had niet gewoon kunnen reageren op haar vraag?
En daarna kunnen denken aan zijn partner toen hij frituur ging halen, toen was hij dat apje ook toevallig nog eens gewoon vergeten.

Maar ja, het is altijd de verantwoording van de vrouw, ook voor zijn gedrag, er is altijd iets wat zij niet goed doet of niet doet.
Dat was vast de kerstborrel gisteren.
En altijd maar weer dat "we hebben verder een goede relatie". Ja echt, klinkt geweldig, die vent heeft gewoon schijt aan je.
Ik zou het ook niet zo fijn vinden. Vriend had ook kunnen appen: ik ben wat later, eet maar alvast.
HawaZon schreef:
19-12-2020 08:32
Ze hadden een afspraak die hij niet nakomt, zonder dit duidelijk te communiceren. Als zij hier iets over aangeeft dan is zij de zeikerd?

Zie je hoe krom het is om zo te denken.
Ik vind haar geen zeikerd, maar in dit specifieke geval wel moeilijk doen ja.
Hij belt dat hij later komt, zij maakt eten voor de kinderen en kiest ervoor niet mee te eten, en als hij thuis komt gaat ze over het eten beginnen.

Verder lijkt het me inderdaad verstandig als ze dit met hem bespreekt op een rustig moment.
Want altijd alles zo draaien dat het haar schuld is klopt natuurlijk van geen kant.
*2020* schreef:
19-12-2020 08:34
Dat was vast de kerstborrel gisteren.
Inderdaad, “langer werken”, ha! :P In dit geval ben ik het ook met je eens TO. Tuurlijk is het in principe niet erg om een keer wat later te eten. Maar er was een afspraak dat dit zijn vaste kook dag is, toch? En jullie hebben ook kinderen, die denk ik niet tot 19:30 kunnen wachten met eten? Dan had hij sorry moeten zeggen dat hij de taak weer terug bij jou dumpt, of moeten aanbieden om iets van je over te nemen. Maar gewoon wegblijven, zichzelf volproppen met friet op de zaak en ook nog eens niks voor jou meenemen... :’). Dat is gewoon allemaal fout haha.
Mijn (ex-) vriend zei ook nooit sorry (waarmee hij mij de gordijnen in kreeg in het begin want verantwoordelijkheid nemen voor je daden etc. etc. ) maar we lieten ruzies gewoon gaan en zonder iets te zeggen veranderde hij zijn gedrag.
En uiteindelijk vond ik het belangrijker dat het de keer erna niet meer voorkwam dan dat hij sorry zei.

Hoe is dat bij jullie?
Een van mijn kinderen kan ook geen sorry zeggen. Het ligt altijd aan iets anders. Daar hoort een diagnose bij.

Ik snap trouwens niet waarom je gisteren niet even overlegd hebt over het eten toen hij aangaf dat het laat werd. Best raar dat jij dan vervolgens alleen voor je kinderen gaat koken en niet voor jullie. Was dat om hem een lesje te leren?
Nee, ik herken dit niet en heel eerlijk gezegd zou ik ook niet met iemand blijven die zo is. Het lijkt mij heel normaal dat je je herinnert dat je zou koken en even een bericht stuurt dat je met collega's gaat eten. Zeggen dat je partner loopt te zeuren en je het gevoel geeft dat je je aanstelt vind ik giftig. Je moet gewoon normaal kunnen aangeven in je relatie wat je dwarszit en daarover kunnen praten. Dat je gevoelens serieus genomen worden.

Verder: werk je zelf? Als je werkt dan doe je allebei de huishouding. Los daarvan zou ik zelf ook het een en ander doen als mijn partner niet werkt, maargoed.

Nog iets: je hoeft geen genoegen te nemen met iemand die vindt dat je zeurt en je aanstelt en jouw alles laat doen in huis. Je kan ook gewoon geen man in je leven hebben en je eigen dingen doen. Gewoon een idee.
Emboldened by the flame of ambition
zand-korrel schreef:
19-12-2020 08:39
Ik vind haar geen zeikerd, maar in dit specifieke geval wel moeilijk doen ja.
Hij belt dat hij later komt, zij maakt eten voor de kinderen en kiest ervoor niet mee te eten, en als hij thuis komt gaat ze over het eten beginnen.

Verder lijkt het me inderdaad verstandig als ze dit met hem bespreekt op een rustig moment.
Want altijd alles zo draaien dat het haar schuld is klopt natuurlijk van geen kant.
Hij zou koken. Hij doet dat vervolgens niet, zonder duidelijk te communiceren waar hij dan eet en hoe hij het verder gaat regelen.

En dan is zij de zeikerd? Ik snap echt niet hoe mensen tot die conclusie komen.

Draai de situatie eens om, zou je de man dan ook een zeikerd vinden als hij begint over het eten? Of als het om een werksituatie ging waar afspraken waren gemaakt, maar iemand de afspraak eenzijdig cancel zonder dit te communiceren?
asimov schreef:
19-12-2020 08:37
Ik zou het ook niet zo fijn vinden. Vriend had ook kunnen appen: ik ben wat later, eet maar alvast.
Maar dan nog steeds vind ik dat wel lekker makkelijk. Hij hoeft geen boodschappen te doen en thuis te komen en aan te schuiven zoals altijd.
Maar goed, dat is een andere discussie.

Hij komt wel thuis met gereedschap en repareert de auto of de kapotte pollepel, dat soort dingen, als ik ze aangegeven heb.
Ik wil dus niet toegeven dat hij schijt aan me heeft, dat vind ik onzin. Hij is wel een man waarbij hard werken de boventoon voert in zijn leven.
Het viel me eerst ook niet op, maar na 20 jaar kan ik stellen dat het herkenbaar is. Geen sorry zeggen en zeker niet een ander gelijk geven. Ik kan het op 1 hand tellen de momenten dat er een excuses of "je hebt gelijk" uit geperst werd.
Naast nog meer irritaties is dat best vervelend want ik zeg gewoon sorry als ik er naast zit. Het voelt scheef aan in de relatie.
Life is short and hard, like a bodybuilding elf
Betere afspraken maken.

Bij ons is al jarenlang de 'afspraak' dat degene die zijn deel van de afspraak niet na kan komen zorgt voor de oplossing. Uitzonderingen daargelaten.

In het geval van overwerk op de avond dat je zou koken zou dat betekenen dat je de ander vraagt of hij/zijn wil koken en als dat niet lukt dat je dan toch iets regelt. Bezorgfrituur/Chinees oid. Of als je het iets eerder weet dat je het de avond van te voren klaar maakt.

Door dit soort strakke afspraken kunnen wij allebei het werk doen waar we goed in zijn en van houden. Ik maak het mogelijk dat hij werkt en hij maakt het mogelijk dat ik werk. Ik wil me niet op mijn werk zorgen hoeven maken of de dingen wel lopen zoals we ze hebben afgesproken, daar moet ik gewoon op kunnen vertrouwen. In overleg kan het best eens anders, waarbij het initiatief voor overleg ligt bij degene die niet kan leveren.

Was voor mij ook een leerproces want vijf jaar helemaal niet gewerkt en toen iets te veel naar mij toegetrokken.
Tip: hou op zijn kookdagen iets achter de hand voor jou en de kinderen. Als hij niet kookt, heeft hij niks te eten. Hoef je ook niet te 'zeuren'. Een beetje passief-agressief misschien maar bij mij heeft het geholpen.

Verder klinkt het niet echt als een leuke man. Misschien eens op een rustig moment met hen gaan zitten en uitleggen dat je het echt vervelend vindt dat hij dingen altijd zo draait dat jij de zeur bent? Of heb je dat al eens gedaan, en zo ja, hoe reageerde hij daarop?
Ballenbak888 schreef:
19-12-2020 08:44
Maar dan nog steeds vind ik dat wel lekker makkelijk. Hij hoeft geen boodschappen te doen en thuis te komen en aan te schuiven zoals altijd.
Maar goed, dat is een andere discussie.

Hij komt wel thuis met gereedschap en repareert de auto of de kapotte pollepel, dat soort dingen, als ik ze aangegeven heb.
Ik wil dus niet toegeven dat hij schijt aan me heeft, dat vind ik onzin. Hij is wel een man waarbij hard werken de boventoon voert in zijn leven.
Hoe is de verdeling verder? Hoeveel uren werk jij? En hoeveel uren hij? Hebben jullie dit zo samen afgesproken, of bepaalt hij dingen alleen zonder overleg met jou?
Ben ik nu de enige die het raar vindt dat TO app't hoe het met het eten zit? Als mijn man laat weten dat hij langer werkt en ik ben thuis dan ga ik mijn eigen gang.
Kan bijna niet anders dan dat er hele andere dingen spelen in deze relatie. Want als je je zo druk maakt over het wijzigen van ' het kookschema' (daar krijg ik al kriebels van) en dan vooral omdat er geen 'sorry' gezegd wordt, klopt er iets niet.
Trouwens dat belang hechten aan sorry zeggen is toch ook maar een wassen neus? 'Sorry, had ik niet/anders/blabla moeten doen' en weer verder tot de volgende sorry? Want als je sorry zegt is het opgelost. :nope:
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Dus omdat hij de pollepel en de auto repareert mag hij je een zeikert noemen en jouw als huissloof inzetten? Je neemt echt genoegen met te weinig in mijn ogen. Zelfs als je afspreekt dat hij de auto doet en jij de huishouding (rare verdeling), dan zegt dat alsnog niks over de communicatie "sorry, ik had het niet zo bedoeld" of "ik ga vanavond met collega's eten. Ik kook morgen voor ons". Maakt je relatie een stuk leuker en gelijkwaardiger.
Emboldened by the flame of ambition

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven