Man zegt geen sorry

19-12-2020 08:24 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben een enkele keer ruzie. Op zich geen drama. We hebben verder een goede relatie.
Maar het begint me op te vallen dat ruzies escaleren omdat ik het niet accepteer als hij geen sorry zegt. Ik wil dan soms dat hij erkent dat hij fout zit maar ipv dat begint hij allerlei smoesjes te bedenken waarbij het er eigenijk op neer komt uiteindelijk dat ik me aanstel of een zeur ben.
De ruzie is pas opgelost als ik sorry zeg omdat ik me aanstel/ zeur. Daarna biedt hij soms ook zijn excuses aan.
Herkent iemand dit?
ballenbak888 wijzigde dit bericht op 07-02-2021 18:49
Reden: Niet up to date
56.87% gewijzigd
Ballenbak888 schreef:
19-12-2020 09:39
Ik wilde zo graag weer een koophuis dat ik denk ik een beetje te veel mijn kop in het zand gestoken heb. En nu is het lastig om terug te gaan naar hoe het was.
Maar goed, ik heb een lieverd die erg veel van me houdt, dingen repareert en onderhoudt. En hij is leuk voor mijn kinderen. En we hebben een leuk huis.
Dat hij geen huishouden doet is de 'prijs die ik betaal'. Het is niet anders.
Maar niet kunnen toegeven dat je fout zit of vervolgens met daden laten zien dat je fout zit vind ik wel een puntje dat dit alles me eigenijk niet waard is.
Dit is wel belangrijke achtergrondinformatie.
Wat zakelijk bezien: jij krijgt van je man een half huis en wat je niet krijgt is dat hij sorry zegt. Per maand is dat een paar keer even negeren voor E600,- of zo: dat is de afweging.

Begrijp ik ook goed dat hij van zijn vorige huishouden direct naar jouw huishouden is overgestapt, aangezien je het huishouden kent? Als dat zo is dan wist je dat je man in een paar opzichten ook niet zelfstandig was toen je eraan begon, dus hem nu veranderen lijkt me dan niet realistisch.
Het kan zijn dat hij zich chronisch ondergewaardeerd voelt omdat hard werken zijn manier is van liefde tonen.

Jij vraagt dan nóg meer, terwijl hij al zo hard werkt 'voor jou'.

Dat zijn gedrag jou voortdurend een doorn in het oog is weet hij waarschijnlijk niet.

Een man denkt al snel "ze zeurt weer eens wat en dat is het dan, zo is ze nu eenmaal" of zoiets. En ziet niet dat het voor jou al zo ver is dat je twijfelt aan de relatie, dat je wanhopig bent.

Wat mij betreft is hier geen goed of fout of een schuldige maar er is sprake van een patroon. Jullie hebben een hele verschillende achtergrond en verschillende standaarden.

Hoe is hij opgevoed, uit wat voor gezin komt hij en hoe verliep de verhouding tussen hem en zijn ex? Hoe is dat bij jou?
Bij ons lijkt latten wel een betere optie. Maar ja, dat doe je niet zo snel als je net samen een huis gekocht hebt. En hij maakt me heel gelukkig op vele momenten. Maar ik ben denk ik nogal gevoelig en met een hoop van zijn gedrag laat ik me nogal raken. Ik wou dat ik makkelijker dingen over mijn schouders kon gooien.
Het helpt wel als ik hier lees dat een hoop mensen mijn gevoel zich kunnen voorstellen.
Je man kan echt wel sorry zeggen, tegen zijn baas
En je zoon tegen de juf

Ze weten, dat het bij jou niet hoeft
tulpje21 schreef:
19-12-2020 12:16
Ik kook ook 6 of 7 dagen per week, omdat ik eerder thuis ben of zelfs de hele dag thuis ben. Maakt me weinig uit. Ik verzin ook het weekmenu. Maar man doet genoeg andere dingen, dus ik vind het prima zo.
Wat goed van je. Ik heb er nou eenmaal de tijd voor dus zou het ook geen probleem moeten zijn. Ik vind koken alleen helemaal niet leuk. En dan 6a7 dagen in de week gaat dan wel vervelen.
Ik ben zo'n trut die dan gewoon een excuus eist en niet krimpt bij een denderende ruzie, ik ben ook die trut die dan gewoon echt geen zin meer heeft in een partner die denkt dat ik zijn debieltje ben.
Leg de lat eens wat hoger, TO.
Momenten van geluk? Wat voel je de rest van de tijd dan?
Avage schreef:
19-12-2020 12:52
Het kan zijn dat hij zich chronisch ondergewaardeerd voelt omdat hard werken zijn manier is van liefde tonen.

Jij vraagt dan nóg meer, terwijl hij al zo hard werkt 'voor jou'.

Dat zijn gedrag jou voortdurend een doorn in het oog is weet hij waarschijnlijk niet.

Een man denkt al snel "ze zeurt weer eens wat en dat is het dan, zo is ze nu eenmaal" of zoiets. En ziet niet dat het voor jou al zo ver is dat je twijfelt aan de relatie, dat je wanhopig bent.

Wat mij betreft is hier geen goed of fout of een schuldige maar er is sprake van een patroon. Jullie hebben een hele verschillende achtergrond en verschillende standaarden.

Hoe is hij opgevoed, uit wat voor gezin komt hij en hoe verliep de verhouding tussen hem en zijn ex? Hoe is dat bij jou?
Dit is een heel goed punt. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Ik leg de waardering niet zozeer bij een hardwerkende man. Mijn ex werkte zich met een eigen bedrijf ook 3 slagen in de rondte. Maar aandacht voor zijn gezin was er niet.
Mijn huidige partner is opgevoed met de gedachte dat alleen hard werken loont. En dat krijg ik er niet uit. Het is wie hij is. Ik heb ook wel eens voorgesteld 4 dagen te gaan werken maar daar was absoluut geen spraken van. Het was ondenkbaar.

Om deze relatie in deze setting te laten werken doen we allebei (misschien wel te veel) water bij de wijn. Ik ben naast mijn werk de huisvrouw die ik helemaal niet wil zijn en hij heeft een vrouw die misschien wel te weinig waardering toont voor wat hij staat te doen de hele week. Al laat ik echt wel weten dat ik trots op hem ben. Hij is erg goed in zijn werk.
Ceder schreef:
19-12-2020 12:19
Wat zakelijk bezien: jij krijgt van je man een half huis en wat je niet krijgt is dat hij sorry zegt. Per maand is dat een paar keer even negeren voor E600,- of zo: dat is de afweging.

Begrijp ik ook goed dat hij van zijn vorige huishouden direct naar jouw huishouden is overgestapt, aangezien je het huishouden kent? Als dat zo is dan wist je dat je man in een paar opzichten ook niet zelfstandig was toen je eraan begon, dus hem nu veranderen lijkt me dan niet realistisch.
Dit is wel een beetje kort door de bocht. Dat we in een maatschappij leven waarin de hoogte van je inkomen wordt aangezien voor hoe zwaar belast en belangrijk je bent (en het voor mannen makkelijker is om meer te verdienen), wil niet zeggen dat je die rare waardering in je persoonlijke leven en je relatie door moet trekken. Binnen een relatie moet het niet gaan over de centen maar over de tijd die je beiden investeert in wat je samen wil.

Het is gewoon ronduit lullig dat TO's partner haar ergernissen afdoet als gezeik. Zo ga je niet met elkaar om. Dat is niet ineens OK omdat hij toevallig degene is die de hypotheek aflost.
yette wijzigde dit bericht op 19-12-2020 13:09
0.08% gewijzigd
Geronimo2 schreef:
19-12-2020 13:00
Ik ben zo'n trut die dan gewoon een excuus eist en niet krimpt bij een denderende ruzie, ik ben ook die trut die dan gewoon echt geen zin meer heeft in een partner die denkt dat ik zijn debieltje ben.
Die trut zit in mij ook. Ik vind het alleen niet toegestaan dat ik me zo gedraag. Dus houdt ik me in. En dat gaat wroegen vanbinnen. Het bouwt zich op.
Maar als de trut zich uit hebben we echt laaiende ruzie. Mijn partner accepteert die trut echt niet.
ballenbak888 wijzigde dit bericht op 19-12-2020 13:15
12.56% gewijzigd
Geronimo2 schreef:
19-12-2020 13:00
Stiekem ben ik dan wel weer heel erg blij dat mijn vriend niet zo is.
Foutje.
yette schreef:
19-12-2020 13:06
Dit is wel een beetje kort door de bocht. Dat we in een maatschappij leven waarin de hoogte van je inkomen wordt aangezien voor hoe zwaar belast en belangrijk je bent (en het voor mannen makkelijker is om meer te verdienen), wil niet zeggen dat je die rare waardering in je persoonlijke leven en je relatie door moet trekken. Binnen een relatie moet het niet gaan over de centen maar over de tijd die je beiden investeert in wat je samen wil.

Het is gewoon ronduit lullig dat TO's partner haar ergernissen afdoet als gezeik. Zo ga je niet met elkaar om. Dat is niet ineens OK omdat hij toevallig degene is die de hypotheek aflost.
De hypotheek wordt 50/50 afgelost.
Maar ik kan in mijn eentje geen huis kopen. Samen gaat het net.
Deels herkenbaar. Mijn vriend is ook iemand die het huishouden kan 'laten gaan'. Als ik het niet doe zit ik in een huis waar de vaat dagen niet in de vaatwasser gaat, dat soort dingen. Hij stoort zich er niet aan. Denkt pas aan het avondeten als het daar tijd voor is. Dat verander je niet, zo is iemand nu eenmaal. Ik doe het huishouden omdat ik wil dat het schoon is, ik doe het dus voor mezelf. Als je dat niet kan accepteren moet je er oke mee zijn dat het huis dus vies is of je op het allerlaatste moment eet. Of je moet weggaan bij hem als je allebei de opties niks vind.

Je wilt in principe dat iemand sorry zegt voor wie hij is. Dat zie ik niet zo snel gebeuren eerlijk gezegd. Hij is een 'viespeuk' en jij niet.
Ballenbak888 schreef:
19-12-2020 13:07
Die trut zit in mij ook. Ik vind het alleen niet toegestaan dat ik me zo gedraag. Dus houdt ik me in. En dat gaat wroegen vanbinnen. Het bouwt zich op.
Maar als de trut zich uit hebben we echt laaiende ruzie. Mijn partner accepteert die trut echt niet.
Misschien moet je dan eens voet bij stuk houden en biedt je excuses niet aan, als hij dan door wil ruziën dan kap je het af en loop je weg. Waarom zou je van je partner iets pikken wat je van een ander ook niet zou doen? Hij degradeert je door dit gedrag tot zijn deurmat die niet moet denken dat ze wat te zeggen of te eisen heeft.
DonutMetChocolade schreef:
19-12-2020 13:21
Deels herkenbaar. Mijn vriend is ook iemand die het huishouden kan 'laten gaan'. Als ik het niet doe zit ik in een huis waar de vaat dagen niet in de vaatwasser gaat, dat soort dingen. Hij stoort zich er niet aan. Denkt pas aan het avondeten als het daar tijd voor is. Dat verander je niet, zo is iemand nu eenmaal. Ik doe het huishouden omdat ik wil dat het schoon is, ik doe het dus voor mezelf. Als je dat niet kan accepteren moet je er oke mee zijn dat het huis dus vies is of je op het allerlaatste moment eet. Of je moet weggaan bij hem als je allebei de opties niks vind.

Je wilt in principe dat iemand sorry zegt voor wie hij is. Dat zie ik niet zo snel gebeuren eerlijk gezegd. Hij is een 'viespeuk' en jij niet.
Ik kan een behoorlijke slons zijn maar ik heb ervoor gekozen om samen te wonen met mijn vriend en dan heb je er gewoon voor te zorgen dat het voor beiden fijn toeven is.
Mijn vriend kan het niet hebben als ik na iets gegeten te hebben mijn bordje nog een paar uur laat staan bijvoorbeeld dus dat doe ik gewoon niet meer. Dat zijn dingen waar je misschien wat extra aandacht aan moet schenken omdat het niet in je systeem zit maar wat je wel voor elkaar over hebt lijkt me. Als er op meerdere vlakken grote irritatie punten zijn dan is dat wel vaak onoverkomelijk en pas je gewoon niet zo goed bij mekaar inderdaad. Krijg je van die koppeltjes die de ganse dag op elkaar lopen te fitten en waarvan je denkt waarom zijn jullie samen in hemelsnaam.
yette schreef:
19-12-2020 13:06
Binnen een relatie moet het niet gaan over de centen maar over de tijd die je beiden investeert in wat je samen wil.
Dat geldt waarschijnlijk voor jou en voor vast nog veel mensen. Maar dat is toch geen wet? Geld-issues zijn een bekende reden voor scheiding, dus wellicht ook een reguliere reden om een relatie te beginnen.
Waarom excuses aanbieden? Ik neem toch aan dat een ruzie niet voor niets is?
De dingen weer goedmaken is iets anders dan excuses aanbieden.
Ballenbak888 schreef:
19-12-2020 13:18
De hypotheek wordt 50/50 afgelost.
Maar ik kan in mijn eentje geen huis kopen. Samen gaat het net.
Het punt dat ik probeer te maken, is dat het binnen je relatie niet uit moet maken wie financieel hoeveel bijdraagt. De hoogte van je inkomen geeft in de maatschappij weliswaar meer aanzien, maar thuis doet dat er niet toe. Uiteraard is het fijn als je beiden financieel evenveel kan bijdragen, maar thuis gaat het om de gelijke belasting in uren. Als de een veel meer tijd steekt in het draaiend houden van het gezamenlijke leven -of die uren nou betaald worden of niet- dan heb je een probleem.
yette schreef:
19-12-2020 14:28
Het punt dat ik probeer te maken, is dat het binnen je relatie niet uit moet maken wie financieel hoeveel bijdraagt. De hoogte van je inkomen geeft in de maatschappij weliswaar meer aanzien, maar thuis doet dat er niet toe. Uiteraard is het fijn als je beiden financieel evenveel kan bijdragen, maar thuis gaat het om de gelijke belasting in uren. Als de een veel meer tijd steekt in het draaiend houden van het gezamenlijke leven -of die uren nou betaald worden of niet- dan heb je een probleem.
Mee eens. Alleen omdat mijn partner zoveel meer werkt zie ik geen oplossing voor het feit dat ik zoveel in huis doe. Gezamenlijk maken we evenveel uren ongeveer (op het zorgen van mijn kinderen na dan). Op zich dus een eerlijke verdeling. Alleen is het een verdeling waar ik me niet zo happy in voel. Altijd de boodschappen moeten doen en het eten koken en de was doen is niet mijn idee van een happy life. Af en toe wil ik ook verzorgd worden. Is dat zo gek?

Maar mijn lieverd is nu boodschappen aan het doen. Hij snapt me wel maar dat geen doet zeggen vindt hij moeilijk om over te praten. Hij wordt helemaal rood en zegt dat hij het niet snapt en gaat gauw over naar een ander onderwerp. Daar zit een pijnpunt blijkbaar.
Ik zal het af en toe mocht het nog nodig zijn nog eens rustig aankaarten.
Op zich geen drama
Laat het dan.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Ceder schreef:
19-12-2020 12:19

Wat een belachelijke uitruil. Ze betaalt zelf net zo goed mee aan dat huis EN doet zijn deel van het huishouden EN brengt meer geld in het laatje, terwijl ze meer tijd overhoudt wat ze besteed aan taken die hij niet meer hoeft uit te voeren.

Mag zij zich nu ook als een hork gedragen, omdat ze zoveel inbrengt financieel en bijdraagt praktisch gezien?
anoniem_63c1211622fd9 wijzigde dit bericht op 19-12-2020 15:04
0.16% gewijzigd
Ballenbak888 schreef:
19-12-2020 13:07
Dat is dan jammer. Kies een leukere.
Sorry zeggen is misschien ook wel iets wat je moet leren. Zijn ouders zeggen het misschien ook niet? Maar goed, je zegt dat het geen drama is, dan zou ik dat er ook niet alsnog van maken. :lol:
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Ballenbak888 schreef:
19-12-2020 11:03
https://www.google.nl/amp/s/www.falder. ... -zegt/amp/

https://www.psychologiemagazine.nl/advi ... elijk-toe/

Iemand vroeg naar linken over mannen die nooit hun ongelijk erkennen.

Mijn vriend is vandaag dan wel weer heel erg lief voor me en dekt te tafel enzo. Hij is veel te bang om me kwijt te raken. Ook al riep hij gisteren nog "dan verkopen we het huis toch en zet je me aan de kant?" (Drama, zucht).

Maar goed, het komt er dus op neer dat volgens jullie genoeg mannen hun ongelijk kunnen toegeven. Maar er zijn er dus ook genoeg die het niet kunnen.
Het lijkt in mijn ogen dus niet specifiek een mannending.
Mijn zoon heeft het ook wel. Lijkt erop dat als ze toegeven dat ze fout zitten dat ze bang zijn dat ze ook echt fout zitten en de ander (mij in dit geval) teleurstellen. Dat willen ze niet.
Op zich lief maar ik vind het een beetje onvolwassen gedrag eigenlijk. Toch?

Probleem opgelost dan lijkt me?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven