Ovulatietesten: tips?
zaterdag 12 december 2020 om 15:34
Ik ben 33 en net begonnen met proberen zwanger te worden. Voor de eerste keer doe ik ovulatietesten. Ik doe iedere dag 2 testen, eentje van de action en eentje van sensitest.
Mijn cyclus duurde vorige keer 32 dagen en volgens mij is dat wel ongeveer standaard (heb het nooit bij gehouden, ik voel het iedere keer aankomen) en word iedere maand gewoon ongesteld. Ben al een half jaar van de pil om andere redenen.
Nu ben ik al op dag 20 van mijn cyclus en zie na 6 dagen testen geen duidelijke streep. Die van de action zijn allemaal vrij licht en bij de sensitest zijn ze allemaal heel licht. Het kan natuurlijk nog komen (ben nu 13 dagen voor de menstruatie) maar krijg wel een beetje angst dat er iets niet goed is ofzo. Wil dolgraag gewoon weten dat alles in mijn lijf werkt zoals het moet.
Gebruik van de testen is volgens mij goed, ik gebruik geen ochtendplas, en ga niet drinken 2 u voor de test.
Mijn cyclus duurde vorige keer 32 dagen en volgens mij is dat wel ongeveer standaard (heb het nooit bij gehouden, ik voel het iedere keer aankomen) en word iedere maand gewoon ongesteld. Ben al een half jaar van de pil om andere redenen.
Nu ben ik al op dag 20 van mijn cyclus en zie na 6 dagen testen geen duidelijke streep. Die van de action zijn allemaal vrij licht en bij de sensitest zijn ze allemaal heel licht. Het kan natuurlijk nog komen (ben nu 13 dagen voor de menstruatie) maar krijg wel een beetje angst dat er iets niet goed is ofzo. Wil dolgraag gewoon weten dat alles in mijn lijf werkt zoals het moet.
Gebruik van de testen is volgens mij goed, ik gebruik geen ochtendplas, en ga niet drinken 2 u voor de test.

zaterdag 12 december 2020 om 20:09
Bunnybunny schreef: ↑12-12-2020 19:38Dankje voor de tip!! Ik zal de 2Bsure strips ook maar kopen voor de zekerheid, lees daar meer goede dingen over. En dus 2x per dag testen de volgende ronde.
Mja voor mij werkte het. Maar ik wilde ook niet maanden zinloos seksen zonder zicht op mijn cyclus. Er zijn veel vrouwen die dat geen enkel probleem vinden en vrouwen die temperaturen prima vinden. Ik vond juist dit ontspannend werken omdat de druk dan van de seks was. Anderen vinden het druk opleveren.
Maar ook met ovulatietesten kan het lang duren hoor. Je ei kan al niet perfect zijn voor het springt of het zaad heeft een off-day en werkt niet in teamverband. Geef het de tijd.

zaterdag 12 december 2020 om 21:24
Ik wil je absoluut niet de les lezen hoor. Want ik ben totaal geen ervaringsdeskundige (zelf ongepland zwanger geworden).Bunnybunny schreef: ↑12-12-2020 18:47Dat zegt mijn man nu ook, laten we gewoon minstens 2x seks hebben in die week en dan zien we daarna wel weer. Ik ben iemand die snel piekert en naar zekerheid zoekt, maar misschien is het niet goed voor mij om er al zoveel mee bezig te zijn. Ik dacht meer, laat ik uitzoeken wanneer mijn eisprong is en daarna aannemen dat die altijd rond die tijd is om de kans te vergroten dat het sneller gebeurd.
Maar ik herken wel het snelle piekeren en op zoek gaan naar zekerheid. Vaak is dat schijn zekerheid of ontstaat er juist meer onzekerheid en spanning. Ik denk dat je man gelijk heeft. En dat zwanger raken iets is waar je het beste zo ontspannen/onbevangen mogelijk mee om kan gaan.
Tot je reden hebt om toch eens langs de huisarts te gaan, omdat het wel érg lang duurt. Ik las hier op het forum ergens dat het gemiddeld een jaar duurt.
En als je niet echt wijs wordt uit die ovulatie testen lijkt dat mij nog géén reden tot zorgen. Laat die testen voorlopig nog even links liggen zou ik bijna zeggen. En ik zou persoonlijk met dat temperaturen ook wachten tot later.

zaterdag 12 december 2020 om 21:34
Wij hebben zo regelmatig (vaak) seks, dat, ook als we het gepland hadden, we het helemaal niet nodig zouden hebben om te weten wanneer die eisprong er nu precies is. Ik vind seks nooit zinloos. Ik heb overigens wel goed zicht op mijn cyclus vanwege de menstruatie app die ik al jarenlang heb. Als in: ik weet dat mijn cyclus zeer regelmatig is. Want ik werd altijd precies ongesteld op het moment dat die app dat voorspelt. Maar het lijkt mij juist een hele leuke periode, die periode dat je er bewust voor gaat. Dan zou ik echt niet meteen aan ovulatie testen gaan denken.DaSilva86 schreef: ↑12-12-2020 20:09Mja voor mij werkte het. Maar ik wilde ook niet maanden zinloos seksen zonder zicht op mijn cyclus. Er zijn veel vrouwen die dat geen enkel probleem vinden en vrouwen die temperaturen prima vinden. Ik vond juist dit ontspannend werken omdat de druk dan van de seks was. Anderen vinden het druk opleveren.
zaterdag 12 december 2020 om 23:16
Maanden zinloos seksen? Serieus? Je hebt toch gewoon seks omdat het leuk en fijn is om te doen, niet enkel om zwanger te worden?DaSilva86 schreef: ↑12-12-2020 20:09Mja voor mij werkte het. Maar ik wilde ook niet maanden zinloos seksen zonder zicht op mijn cyclus. Er zijn veel vrouwen die dat geen enkel probleem vinden en vrouwen die temperaturen prima vinden. Ik vond juist dit ontspannend werken omdat de druk dan van de seks was. Anderen vinden het druk opleveren.
Maar ook met ovulatietesten kan het lang duren hoor. Je ei kan al niet perfect zijn voor het springt of het zaad heeft een off-day en werkt niet in teamverband. Geef het de tijd.

zondag 13 december 2020 om 20:08
Je vragen zijn allemaal gesloten en vooringenomen. Als je prettiger wil praten met mensen kan ik het je aanraden om open vragen te stellen. Die beginnen met wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Dan voelt je gesprekspartner zich niet zo in een richting geduwd. Jij krijgt dan wel antwoorden waar je meer mee moet nadenken dan bij ja of nee.
Zoals je las heb ik het over zinloos seksen zónder zicht op mijn cyclus. Dat zegt op geen enkele manier dat mijn seks alleen is om zwanger te raken of dat mijn seks niet leuk of fijn is om te doen. Dat zegt dat ik het fijn vind om te seksen met zicht op mijn cyclus.
Maar als je het naadje van mijn kous wil weten dan vind ik lang niet alle seks productief. En kunnen we er voor zorgen dat die rond de juiste dagen wat productiever is. Het zou een beetje zinloos zijn om er rond de ovulatie een orale-feestweek van te maken.
zondag 13 december 2020 om 22:18
Gewoon doen wat goed voor je voelt. Zwanger worden is voor de meesten al snel niet meer ontspannen en onbevangen. De dag dat je er aan begint wil je zwanger zijn.
Volgens mij ben ik na 1 ronde met ovulatietesten begonnen. Sensitest vond ik het beste. Ik heb altijd duidelijk mijn piek gevonden. Voor mij een fijne bevestiging. Na een half jaar ben ik ook gaan temperaturen. Eerst een paar maanden en later alleen op mijn eisprong bevestigd te krijgen. Temperaturen is heel fijn om inzicht in je cyclus te krijgen. Je komt er vrij snel achter hoe regelmatig je cyclus is en hoelang je LF is.
Je zou nog de hele gevoelige ovulatietesten van Sensitest te kunnen gebruiken. Wie weet maak je niet zoveel hormoon aan. Als je pcos hebt schijnen ovulatietesten ook niet te werken.
Temperaturen is ook een kleine moeite. Iedere dag voor je op staat en de temperatuur zet je in een app. Dat went snel genoeg. Kan je heel mooi zien of je een eisprong hebt gehad.
Leg jezelf ajb niet op dat je ontspannen moet zijn. Het is heel normaal dat je er mee bezig bent en je wordt niet eerder zwanger als je ontspannen bent.
Ik vind ovulatietesten en temperaturen trouwens ook meer ontspannen dan maar seksen en kijken hoe het loopt. Als dat voor anderen werkt prima maar als dat niet zo is, voel je dan niet bezwaard.
Volgens mij ben ik na 1 ronde met ovulatietesten begonnen. Sensitest vond ik het beste. Ik heb altijd duidelijk mijn piek gevonden. Voor mij een fijne bevestiging. Na een half jaar ben ik ook gaan temperaturen. Eerst een paar maanden en later alleen op mijn eisprong bevestigd te krijgen. Temperaturen is heel fijn om inzicht in je cyclus te krijgen. Je komt er vrij snel achter hoe regelmatig je cyclus is en hoelang je LF is.
Je zou nog de hele gevoelige ovulatietesten van Sensitest te kunnen gebruiken. Wie weet maak je niet zoveel hormoon aan. Als je pcos hebt schijnen ovulatietesten ook niet te werken.
Temperaturen is ook een kleine moeite. Iedere dag voor je op staat en de temperatuur zet je in een app. Dat went snel genoeg. Kan je heel mooi zien of je een eisprong hebt gehad.
Leg jezelf ajb niet op dat je ontspannen moet zijn. Het is heel normaal dat je er mee bezig bent en je wordt niet eerder zwanger als je ontspannen bent.
Ik vind ovulatietesten en temperaturen trouwens ook meer ontspannen dan maar seksen en kijken hoe het loopt. Als dat voor anderen werkt prima maar als dat niet zo is, voel je dan niet bezwaard.

maandag 14 december 2020 om 09:25
Per direct zwanger willen zijn is aan de ene kant heel logisch en menselijk ja. Aan de andere kant werkt het gewoon niet zo. Je hebt niet zoveel te willen en je zult (als alles goed is) geduldig moeten wachten tot “de natuur” z’n werk doet. Dat proces met testjes willen versnellen kan. Maar werkt vast niet altijd. En het geeft een “I want it all and I want it now” sfeer. Prima als dat voor jou en je partner werkt/gewerkt heeft en je je er goed bij voelde natuurlijk.
maandag 14 december 2020 om 11:10
Het heeft mij en mn partner 2 jaar en 3 miskramen gekost. De 4e zwangerschap is inmiddels 16 weken en lijkt goed te gaan. Jij hebt het geluk dat je ongepland zonder stress zwanger bent geraakt en dat is duidelijk merkbaar in je reacties. Dat geeft niks maar besef wel dat je niet weet waar je over praat en besef dat je geen weet hebt van de gevoelens die er bij komen kijken als het niet vanzelf gaat. Voor vrouwen zo als ik zijn opmerkingen zoals die van jou storend en roepen bij mij de behoefte op om iig tegen TO te zeggen dat ze vooral bij zichzelf moet blijven. De onzekerheden en angsten zijn volkomen normaal.Lotus90 schreef: ↑14-12-2020 09:25Per direct zwanger willen zijn is aan de ene kant heel logisch en menselijk ja. Aan de andere kant werkt het gewoon niet zo. Je hebt niet zoveel te willen en je zult (als alles goed is) geduldig moeten wachten tot “de natuur” z’n werk doet. Dat proces met testjes willen versnellen kan. Maar werkt vast niet altijd. En het geeft een “I want it all and I want it now” sfeer. Prima als dat voor jou en je partner werkt/gewerkt heeft en je je er goed bij voelde natuurlijk.
Edit: ik besef me dat voor TO nog geen sprake is van lange trajecten en vele rondes. Het is gewoon een gevoelige snaar die geraakt wordt.

dinsdag 15 december 2020 om 09:39
Jouw situatie is compleet anders dan de situatie waar ik op doelde toen ik mijn reactie schreef. Maar je reactie is volkomen logisch. Het spijt me dat ik een gevoelige snaar geraakt heb. Dat is absoluut niet mijn bedoeling geweest.zwembad84 schreef: ↑14-12-2020 11:10Het heeft mij en mn partner 2 jaar en 3 miskramen gekost. De 4e zwangerschap is inmiddels 16 weken en lijkt goed te gaan. Jij hebt het geluk dat je ongepland zonder stress zwanger bent geraakt en dat is duidelijk merkbaar in je reacties. Dat geeft niks maar besef wel dat je niet weet waar je over praat en besef dat je geen weet hebt van de gevoelens die er bij komen kijken als het niet vanzelf gaat. Voor vrouwen zo als ik zijn opmerkingen zoals die van jou storend en roepen bij mij de behoefte op om iig tegen TO te zeggen dat ze vooral bij zichzelf moet blijven. De onzekerheden en angsten zijn volkomen normaal.
Edit: ik besef me dat voor TO nog geen sprake is van lange trajecten en vele rondes. Het is gewoon een gevoelige snaar die geraakt wordt.
Juist omdat ik ongepland zwanger ben geraakt, besef ik dat zwanger worden lang niet altijd te plannen valt. Het leven is niet zo maakbaar/“plan-baar” als ik hiervoor altijd dacht. Want ik plande altijd álles en ik had een specifieke datum in mijn hoofd om het te gaan proberen (precies een jaar nadat ik daadwerkelijk zwanger ben geraakt). Dat het niet altijd zo werkt, heeft me juist bescheidener gemaakt.
Ik weet inderdaad niet hoe het voelt als je het dan daadwerkelijk mag gaan proberen. Toch geloof ik erin dat het meestal beter is om -er vanuitgaande dat alles goed zit- er zo ontspannen mogelijk mee om te gaan in het begin. Als direct ovulatie testen doen helpt om te ontspannen: zeker doen. Maar voor sommige mensen levert het juist extra druk/onzekerheid/spanning op. En dan vind ik het gewoon zonde.

zondag 20 december 2020 om 20:24
Bunnybunny; heb je je piek al gevonden? CB heeft niet echt een meerwaarde. Is megaduur en aangezien jij nog geen idee hebt van wanneer je ovulatie ongeveer is gaat het je waars veel testen kosten.
Je hebt er misschien iets aan je cervixslijm/ afscheiding meer te monitoren. Je kunt dat meerdere keren per dag doen, het meest vruchtbare slijm telt. Voor je ovulatie wordt je cervixslijm meer waterig/ vloeibaar en kan het ook een beetje zoals eiwit worden, je kunt er zeg maar draden van trekken. Google er maar eens op. Het eiwitachtige en waterige cervixslijm is slijm waarin sperma het goed doet en overleeft. Dit slijm heb je een paar dagen voor je ovulatie. De dag na je ovulatie is het vaak weg en heb je een meer droog gevoel. De LH test is waars 12-48 uur voor je ovulatie positief. Je kunt als je toch 2 testen gebruikt beter een in de ochtend en 1 eind dag doen met van tevoren 2 uur niet drinken/ plassen.
Je hebt er misschien iets aan je cervixslijm/ afscheiding meer te monitoren. Je kunt dat meerdere keren per dag doen, het meest vruchtbare slijm telt. Voor je ovulatie wordt je cervixslijm meer waterig/ vloeibaar en kan het ook een beetje zoals eiwit worden, je kunt er zeg maar draden van trekken. Google er maar eens op. Het eiwitachtige en waterige cervixslijm is slijm waarin sperma het goed doet en overleeft. Dit slijm heb je een paar dagen voor je ovulatie. De dag na je ovulatie is het vaak weg en heb je een meer droog gevoel. De LH test is waars 12-48 uur voor je ovulatie positief. Je kunt als je toch 2 testen gebruikt beter een in de ochtend en 1 eind dag doen met van tevoren 2 uur niet drinken/ plassen.
donderdag 24 december 2020 om 12:32
Zelf was ik na een maand of 9 proberen toch maar een ronde ovulatietesten gaan doen. Van redelijk ruim voor tot lang na de vermoedelijke ovulatiedatum, geen positieve ertussen (1x per dag getest overigens).
Dus hier stress, ik dacht dat ik wellicht überhaupt niet ovuleerde ofzo (gezien ook onregelmatige cyclus) en dat 'ongeassisteerd' zwanger raken dus wel niet zou gebeuren...
Achteraf gezegd, dát was dus de ronde dat het raak was! Dus uit eigen ervaring kan ik de ovulatietesten niet bepaald aanraden.
Zorgen dat de seks in deze situatie leuk genoeg blijft om 1-2 weken per cyclus om de dag te doen was hier stukken belangrijker
Dus hier stress, ik dacht dat ik wellicht überhaupt niet ovuleerde ofzo (gezien ook onregelmatige cyclus) en dat 'ongeassisteerd' zwanger raken dus wel niet zou gebeuren...
Achteraf gezegd, dát was dus de ronde dat het raak was! Dus uit eigen ervaring kan ik de ovulatietesten niet bepaald aanraden.
Zorgen dat de seks in deze situatie leuk genoeg blijft om 1-2 weken per cyclus om de dag te doen was hier stukken belangrijker

Heb lief, houd moed. Komt goed.
donderdag 24 december 2020 om 12:41
donderdag 24 december 2020 om 13:17
Ik snap je vragen wel TO, ik heb ook een hele regelmatige cyclus, die ik nu weer herken van mijn 16e voor ik aan de pil en spiraal ging.
Ik heb na ronde 3 eens van die ovulatietesten van CB gekocht, omdat ik niet zelf streepjes wil gaan interpreteren. Ik startte braaf zoals de bijsluiter zei op dag 7 of 8, met t idee dat ik dus die halve verpakking erdoor zou jagen voor ik mn ei zou vinden rond dag 14 bij cycluslengte 26-28 dagen. Bij mij bleek dat mijn eisprong vroeg is, dag 11 of 12 (dus positieve test al op dag 9/10). Dat betekende in ons geval dat we al eerder moesten beginnen met vrijen (met die 5 dagen overlevingstheorie etc) dan we anders deden. Want nu zouden we ook moeten beginnen als ik nog een beetje bruine afscheiding van de menstruatie had.
Twee rondes erna heb ik steeds 1 a 2 strips gebruikt want wist wanneer dat ei zou komen. Vorige ronde was ik zwanger, het eindigde helaas in een vroege miskraam, maar toch heb ik het idee dat het voor ons geholpen heeft, omdat mn ei dus vroeger komt dan gemiddeld bij mijn cycluslengte.
Deze ronde weer gebruikt om mn ei te vinden na de miskraam. Maar inderdaad, ik heb ook veranderd cervixslijm rondom mn ovulatie, dus misschien nog een keer investeren in een andere ovulatie test en je cervixslijm in de gaten houden?
En zoals hierboven werd beschreven: wij seksen voor de lol, maar rondom vruchtbare dagen regelmatiger en zorgen idd dat er geen orale feestweek van gemaakt wordt.
Ik heb na ronde 3 eens van die ovulatietesten van CB gekocht, omdat ik niet zelf streepjes wil gaan interpreteren. Ik startte braaf zoals de bijsluiter zei op dag 7 of 8, met t idee dat ik dus die halve verpakking erdoor zou jagen voor ik mn ei zou vinden rond dag 14 bij cycluslengte 26-28 dagen. Bij mij bleek dat mijn eisprong vroeg is, dag 11 of 12 (dus positieve test al op dag 9/10). Dat betekende in ons geval dat we al eerder moesten beginnen met vrijen (met die 5 dagen overlevingstheorie etc) dan we anders deden. Want nu zouden we ook moeten beginnen als ik nog een beetje bruine afscheiding van de menstruatie had.
Twee rondes erna heb ik steeds 1 a 2 strips gebruikt want wist wanneer dat ei zou komen. Vorige ronde was ik zwanger, het eindigde helaas in een vroege miskraam, maar toch heb ik het idee dat het voor ons geholpen heeft, omdat mn ei dus vroeger komt dan gemiddeld bij mijn cycluslengte.
Deze ronde weer gebruikt om mn ei te vinden na de miskraam. Maar inderdaad, ik heb ook veranderd cervixslijm rondom mn ovulatie, dus misschien nog een keer investeren in een andere ovulatie test en je cervixslijm in de gaten houden?
En zoals hierboven werd beschreven: wij seksen voor de lol, maar rondom vruchtbare dagen regelmatiger en zorgen idd dat er geen orale feestweek van gemaakt wordt.