Zwangerschapstest wordt lichter

25-12-2020 08:12 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister 1 dag na m’n NOD een zwangerschapstest gedaan met ochtendurine. Licht positief, maar duidelijk een streep zichtbaar. Volgens de berekeningen 4 weken zwanger. Vanochtend weer een test gedaan met ochtendurine. Omdat ik vannacht niet had geplast had en de nacht ervoor wel, verwachtte ik een donkerdere streep. Helaas is de streep juist een stuk lichter: https://www.mupload.nl/img/uo3zoh8.jpeg

Volgens mij kan dat helemaal niet, het hormoon neemt toch alleen maar toe? Ik vrees een vroege miskraam. Nog geen bloed te bekennen. Hebben andere vrouwen hier ervaring mee?
Alaynee schreef:
25-12-2020 15:20
Hcg moet binnen 48-72uur verdubbelen. Het kan een moment zijn maar het kan ook biochemisch zijn.
En ik ken ook echt niemand die in totaal maar 1test heeft gedaan
Ik doe altijd maar één test, en daarna wacht ik af. Vond elke keer blijven testen te stressvol. Helaas wel veel (vroege) miskramen gehad.
Alaynee schreef:
25-12-2020 15:20
Hcg moet binnen 48-72uur verdubbelen. Het kan een moment zijn maar het kan ook biochemisch zijn.
En ik ken ook echt niemand die in totaal maar 1test heeft gedaan
Ik wel.
Was een dag nadat ik ongesteld moest worden. Ze is inmiddels vier maanden.

En ik ben echt niet de enige.

Maar ik begrijp het ook als je het wel fijn vindt. To, ik hoop met je mee dat het aan de test ligt!
Ik denk nu juist ook dat ik een volgende ronde maar 1x test en dan afwacht... Maar kan me ook voorstellen dat het toch een beetje richting geeft. Voor allebei wel wat te zeggen.
Ik heb iedere zwangerschap maar 1 keer getest, maar ik heb dan ook geen moeite gehad met zwanger worden of miskramen gehad.

Meer dan 1 keer testen lijkt me overigens helemaal niet gek, ik zou alleen voortaan wel iets langer er tussen laten zitten. Dus bv na de eerste test na 4 dagen nog een keer testen, omdat de hcg dan verdubbeld moet zijn denk ik dat dat een duidelijker beeld zou moeten geven. Voor nu zou ik afwachten en als je niet alsnog ongesteld wordt zou ik over 2 a 3 dagen nog een keer testen om te kijken of je dan nog een streep krijgt en indien zo of die dan weer donkerder is. Sterkte, dit lijken me vervelende dagen om in onzekerheid te zitten.
1x testen kan wel maar ik bedoelde dat ik zelf in mijn omgeving niemand ken die maar 1x heeft getest.
Alaynee schreef:
25-12-2020 20:20
1x testen kan wel maar ik bedoelde dat ik zelf in mijn omgeving niemand ken die maar 1x heeft getest.
Maar heb je het dan daar over met de zwangere in je omgeving? Ik geloof niet dat iemand me ooit gevraagd heeft hoe vaak ik getest heb of dat ik het er met mensen over heb gehad. Ik zou het ook van niemand weten behalve mijn beste vriendin omdat we in de zelfde periode een 2e kind wilde, het bij haar wel een keer mis ging en er daarom vaak over gesproken hebben.
Bij mij betekende het ook een miskraam, heb het twee keer meegemaakt dat de testen niet opliepen. Ik testte dan om de dag.
De keren dat het wel goed ging had ik meteen donkere strepen vanaf de dag dat ik ongesteld moest worden.
Veel negatieve ervaringen lees ik helaas. Ben benieuwd wanneer ik ongesteld word. Als het er ergens komende week nog steeds niet is, ga ik wel weer een test doen.
MonaLisa31 schreef:
25-12-2020 21:00
Maar heb je het dan daar over met de zwangere in je omgeving? Ik geloof niet dat iemand me ooit gevraagd heeft hoe vaak ik getest heb of dat ik het er met mensen over heb gehad. Ik zou het ook van niemand weten behalve mijn beste vriendin omdat we in de zelfde periode een 2e kind wilde, het bij haar wel een keer mis ging en er daarom vaak over gesproken hebben.
Hier doet vriendinnen/nichtjes etc in omgeving er ook een bloedtest bij.
Alaynee schreef:
25-12-2020 23:36
Hier doet vriendinnen/nichtjes etc in omgeving er ook een bloedtest bij.
Is dat in België? In Nederland is dat zover ik weet niet gebruikelijk.
Due-scimmie schreef:
26-12-2020 07:10
Is dat in België? In Nederland is dat zover ik weet niet gebruikelijk.
In België is het inderdaad de gewoonte dat je na een positieve test een afspraak maakt bij de huisarts voor een bloedtest. Deze maakt dan een verwijsbrief voor je begeleiding bij de gyneacoloog.
Sheeps schreef:
26-12-2020 07:15
In België is het inderdaad de gewoonte dat je na een positieve test een afspraak maakt bij de huisarts voor een bloedtest. Deze maakt dan een verwijsbrief voor je begeleiding bij de gyneacoloog.
Dus ook al je nog maar net zwanger bent? Hier moet je geloof ik nog een paar weken wachten voordat je een afspraak met een verloskundige kunt maken.
An790 schreef:
25-12-2020 17:29
Ik denk nu juist ook dat ik een volgende ronde maar 1x test en dan afwacht... Maar kan me ook voorstellen dat het toch een beetje richting geeft. Voor allebei wel wat te zeggen.
Sterkte en succes TO, ik hoop toch op een plakker voor je.
-
Phloxx schreef:
26-12-2020 10:49
Wat je dan wel weer hebt is dat je misschien zit te wachten tot 8 a 9 weken en er dan bij de eerste echo pas achterkomt dat het mis is gegaan. Dan zijn 4 a 5 weken opeens heel lang; niet iedereen verliest bloed bij een miskraam..
Dat is ook weer waar... Ben nog een duidelijke beginner op het gebied van zwanger worden, haha. Wel fijn om op deze manier van jullie te kunnen leren, dank :)
Het kan fout gaan en het kan goed gaan. Je bent nu in ieder geval zwanger.. zal voor je duimen!
An790 schreef:
26-12-2020 08:42
Dus ook al je nog maar net zwanger bent? Hier moet je geloof ik nog een paar weken wachten voordat je een afspraak met een verloskundige kunt maken.
De afspraak bij de huisarts is als je net zwanger bent. De eerste afspraak bij de gyneacoloog op 8 weken.
Sheeps schreef:
26-12-2020 12:05
De afspraak bij de huisarts is als je net zwanger bent. De eerste afspraak bij de gyneacoloog op 8 weken.
Grappig hoe groot het verschil is..hier ga je alleen naar de gynaecoloog als er iets medisch speelt (voor of tijdens de zwangerschap). Huisarts eigenlijk niet. Meestal is de 1e afspraak na 7 weken bij de verloskundige
An790 schreef:
26-12-2020 11:11
Dat is ook weer waar... Ben nog een duidelijke beginner op het gebied van zwanger worden, haha. Wel fijn om op deze manier van jullie te kunnen leren, dank :)
Oplopende zwangerschapstesten zeggen dan weer niets over missed abortions kan ik je uit ervaring vertellen. Voor mij een reden om dus niet vaker meer te testen, het geeft toch geen zekerheid.

Ik hoop voor jou dat het gewoon goed mag gaan en je anders snel alsnog een goede zwangerschap mag hebben!
DrieUur schreef:
26-12-2020 13:04
Oplopende zwangerschapstesten zeggen dan weer niets over missed abortions kan ik je uit ervaring vertellen. Voor mij een reden om dus niet vaker meer te testen, het geeft toch geen zekerheid.

Ik hoop voor jou dat het gewoon goed mag gaan en je anders snel alsnog een goede zwangerschap mag hebben!
Nee helemaal zekerheid krijg je natuurlijk nooit. Ik zie wel wat ik een volgende ronde ga doen. Dankjewel! :)
DrieUur schreef:
26-12-2020 13:04
Ja precies, ik had knallende testen, die prachtig opliepen. En bij 8 weken echo bleek het vruchtje toch met 5 weken al gestopt te zijn met groeien.

Garanties krijg je niet, maar ik vind het dus wel verdraaide lastig je er op geen enkele manier controle of invloed op uit kunt oefenen... En dan snap ik dat iets vaker testen een beetje gerust kan stellen...
Daanstje schreef:
26-12-2020 13:26
Ja precies, ik had knallende testen, die prachtig opliepen. En bij 8 weken echo bleek het vruchtje toch met 5 weken al gestopt te zijn met groeien.

Garanties krijg je niet, maar ik vind het dus wel verdraaide lastig je er op geen enkele manier controle of invloed op uit kunt oefenen... En dan snap ik dat iets vaker testen een beetje gerust kan stellen...
Precies dit. Alleen was het vruchtje bij mij 6 weken. Wil niet zeggen dat ik een eventuele vlg keer niet weer vaker ga testen, maar ik weet nu goed (nog beter) dat het verder weinig zegt.

Vervelend verder TO, hoe is het nu? Niet meer getest dus? Duim voor je!
_Mathilde_ schreef:
26-12-2020 13:39
Precies dit. Alleen was het vruchtje bij mij 6 weken. Wil niet zeggen dat ik een eventuele vlg keer niet weer vaker ga testen, maar ik weet nu goed (nog beter) dat het verder weinig zegt.

Vervelend verder TO, hoe is het nu? Niet meer getest dus? Duim voor je!
Wel goed! Niet meer getest inderdaad. Nog geen bloed te bekennen. Als dat over een paar dagen nog steeds zo is, ga ik misschien weer een test doen.
an790 wijzigde dit bericht op 26-12-2020 13:58
Reden: woord vergeten
1.04% gewijzigd
Daanstje schreef:
26-12-2020 13:26

Ik lees heel vaak ‘ met zoveel weken gestopt met groeien’. Maar hoe weet je dat? Ik had me er bij mijn miskraam (ontdekt op 12 weken, vruchtje was tien weken en vruchtbaar 11 weken) in verdiept. Als de hartactiviteit stopt schijnt het vruchtje te stoppen met groeien, maar ook te krimpen. Verder hebben veel vruchtjes waarbij het niet goed gaat vanaf het begin al een groeiachterstand en verstoorde groei. Een meting is dus niet betrouwbaar om te bepalen hoe lang het vruchtje dan ‘dood’ is. Dat klinkt voor mij ook wel logisch, want metingen zijn gebaseerd op gezonde vruchtjes. Ik had zelf toen ook niet het idee dat het al lang mis was, ik voelde de dagen voor de echo heel duidelijk dat er iets niet klopte. Dus zelf was ik blij met bovenstaande info. Vandaar dat ik het even wilde delen.
Een zwnagerschapstest wordt positief als er voldoende percentage HCG in je urine zit.
Wanneer je de eerste dag weinig gedronken hebt, (of nadat je in de nacht hebt geplast en daarna aan de rest van je urine relatief veel HCG hebt meegegeven) en de volgende dag meer hebt gedronken, zou dat ik en verklaring kunnen zijn waarom de 2e dag een lichtere test gaf.

En een oude test kan donkerder opdrogen.

Er kunnen verschillen zitten tussen hoeveel kleurstof er in de test zit

Of... het hoeft geen slecht teken te zijn.

Maar het kan inderdaad ook wijzen op een afname van HCG.

Wanneer je nu een echo zou aanvragen, is daar niets op te zien wat je zekerheid geeft, want pas na 5 weken gaat er een hartje kloppen.

Verschrikkelijk spannend!
Maar zolang je geen ‘menstruatie’ krijgt, zit het goed.

Om de zoveel dagen verdubbeld je HCG, je zou over 3 dagen nog eens kunnen testen...
Je verwacht dat je HCG voldoende toegenomen is om een donkerder test te laten zien.. zelfs voldoend compenserend als je door bovenstaande redenen een relatief iets lichter zou hebben ...

Succes!
Sága schreef:
26-12-2020 16:09
Ik lees heel vaak ‘ met zoveel weken gestopt met groeien’. Maar hoe weet je dat? Ik had me er bij mijn miskraam (ontdekt op 12 weken, vruchtje was tien weken en vruchtbaar 11 weken) in verdiept. Als de hartactiviteit stopt schijnt het vruchtje te stoppen met groeien, maar ook te krimpen. Verder hebben veel vruchtjes waarbij het niet goed gaat vanaf het begin al een groeiachterstand en verstoorde groei. Een meting is dus niet betrouwbaar om te bepalen hoe lang het vruchtje dan ‘dood’ is. Dat klinkt voor mij ook wel logisch, want metingen zijn gebaseerd op gezonde vruchtjes. Ik had zelf toen ook niet het idee dat het al lang mis was, ik voelde de dagen voor de echo heel duidelijk dat er iets niet klopte. Dus zelf was ik blij met bovenstaande info. Vandaar dat ik het even wilde delen.
Omdat zowel gynaecoloog als verloskundige aangaven bij mij dat dit zo was. Dus de groei van wat zij zagen kwam overeen met een vruchtje van 5 weken. Het is met die termijn sowieso milimeter werk en een inschatting die ook ernaast kan zitten, ik ga uit van de informatie die ik van medisch professionals heb gehad.
Het feit dat je je zwanger voelt komt doordat zolang de placenta aangehecht zit, je lichaam progesteron blijft aanmaken. Ik had zelf dus echt geen afnemende symptomen, niet het gevoel dat ik minder zwanger was ed.
HCG was ook gewoon hoog.

On topic:
Het blijft spannend TO, sterkte met wachten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven