Positieve ervaringen cytotec bij missed arbortion
zaterdag 26 december 2020 om 18:22
Lieve dames, helaas ben ik er aantal weken geleden tijdens echo achter gekomen dat ik weer een missed abortion heb. Hartje was wederom gestopt met kloppen net als bij vorige zwangerschap. Was eigenlijk mijn laatste kans inmiddels in de 40 en helaas nog geen kindje. Curettage heb ik eerder gehad en werd nu afgeraden. Hoopte dat het spontaan zou komen maar na weken wachten zit dat er niet echt in. Vanochtend heb ik dus pil geslikt en morgenochtend begin ik met de cytotec pillen, maar ben zo bang. Teveel gegoogled en enge verhalen gelezen. Zijn er hier dames met wel positieve ervaringen? Was rond de 8 weken zwanger. Hoop eigenlijk een beetje geruststelling te vinden hier. Alvast dank
zaterdag 26 december 2020 om 18:48
Geen idee wat die enge verhalen dan zijn. Ik heb ooit een missed abortion gehad bij 9 weken zwangerschap. Na twee weken afwachten cytotec. Ik heb er totaal geen last van gehad. Geen krampen, geen pijn. Ik ben gewoon naar mijn werk gegaan. Ik vond mezelf wel zielig, maar lichamelijk vond ik het niet bijzonder onprettig.
zaterdag 26 december 2020 om 18:52
De horrorverhalen zijn volgens mij de uitzonderingen, pijnloos vond ik het niet maar incl pijnstillers (van tevoren al innemen!) vond ik het goed te doen zowel qua pijn als qua bloedverlies. Wat ik psychisch wel zwaar vond is het “plopje” voelen waarmee het vruchtje los of naar buiten kwam, dat heb je met een curettage niet. Sterkte!
zaterdag 26 december 2020 om 18:54

Twee keer een missed abortion gehad en ook beide keren de voorbereidende pil en cytotec gebruikt. Mijn ervaring is dat het met cytotec heel snel gaat. Binnen een paar uur komt het op gang.
De eerste keer was het vruchtje bijna 10 weken. Toen had ik echt het gevoel dat ik leeg liep en was het bloedverlies de eerste dagen heel heftig en ik verloor enorme stolsels. De zesde dag verloor ik het vruchtje en was het meteen over. Ik had wel flink pijnstilling nodig want de krampen waren best heftig.
De tweede keer was het vruchtje 6 weken. Bloedverlies was de eerste dag best heftig maar daarna al snel een stuk minder. Ook een stuk minder pijnlijk gelukkig. Na een dag of 4 was ik alles krijt. Beide keren was ik na de cytotec helemaal schoon gelukkig.

zaterdag 26 december 2020 om 18:54
zaterdag 26 december 2020 om 19:07
Twee keer cytotec gebruikt, de laatste keer met voorbereidende pil.
Eerste keer ook na twee weken wachten op spontane komst, wat niet gebeurde. Beide keren kwam het goed op gang, na een aantal uur. Met pijnstilling (vooraf in nemen) was de pijn goed te doen. Eerste keer was ik helaas niet helemaal schoon, er was een klein restje achter gebleven. Dat is uiteindelijk zonder curretage goedgekomen. Tweede keer ging alles zoals het moet gaan.
Eerste keer ook na twee weken wachten op spontane komst, wat niet gebeurde. Beide keren kwam het goed op gang, na een aantal uur. Met pijnstilling (vooraf in nemen) was de pijn goed te doen. Eerste keer was ik helaas niet helemaal schoon, er was een klein restje achter gebleven. Dat is uiteindelijk zonder curretage goedgekomen. Tweede keer ging alles zoals het moet gaan.
zaterdag 26 december 2020 om 19:08
zaterdag 26 december 2020 om 19:18
Hier 2 ervaringen. Eerste keer deed even zeer, maar te doen met pijnstilling. In slaap gevallen en snachts vruchtzak met vruchtje in 1x verloren. Daarna was pijn en bloeden minimaal.
2e keer meteen na inbrengen veel darmkrampen gehad en iets wat op rugweeen leek. Twee uur na 2e ronde pillen was alles eruit. Dag erna nog wat stolsels en naweeen gehad. Maar daarna ook minimaal. Duurde 6 dagen. Cyclus was met beide keren meteen weer terug.
2e keer meteen na inbrengen veel darmkrampen gehad en iets wat op rugweeen leek. Twee uur na 2e ronde pillen was alles eruit. Dag erna nog wat stolsels en naweeen gehad. Maar daarna ook minimaal. Duurde 6 dagen. Cyclus was met beide keren meteen weer terug.
..
zaterdag 26 december 2020 om 19:25
Ik heb afgelopen dinsdag cytotec ingebracht. Na 3/4 uur begonnen de krampen. Pijnlijk en echt wel als een soort weeën, daarna ook bloedverlies en flinke stolsels, woensdag ook nog wel flink pijn gehad. Nu met vlagen wat pijn en daarbij ook bloedverlies en stolsels.
De hoeveelheid bloed vind ik het wel veel, meer dan ik had verwacht.
Fysiek vind ik het echt meevallen, al heb ik in de eerste week van januari pas m'n controle om te kijken of het schoon is.
Emotioneel vind ik het echt heel heftig.
Ik was overigens 8 weken zwanger maar vruchtje niet groter dan 5+3.
Ik heb woensdag wel een keer contact gehad met de verpleegkundige van het ziekenhuis om te bespreken hoeveel bloedverlies ik had. Maar dat vonden ze alleen maar goed dat ik belde.
De gynaecoloog zei ook dat haar ervaring is dat een cytotec behandeling in 85% van de gevallen gewoon prima werkt. (Hier had ik naar gevraagd omdat ik had gelezen dat het maar in 50% vd gevallen goed zou gaan, die getallen kende ze echt niet).
Sterkte! Wees lief voor jezelf!!
De hoeveelheid bloed vind ik het wel veel, meer dan ik had verwacht.
Fysiek vind ik het echt meevallen, al heb ik in de eerste week van januari pas m'n controle om te kijken of het schoon is.
Emotioneel vind ik het echt heel heftig.
Ik was overigens 8 weken zwanger maar vruchtje niet groter dan 5+3.
Ik heb woensdag wel een keer contact gehad met de verpleegkundige van het ziekenhuis om te bespreken hoeveel bloedverlies ik had. Maar dat vonden ze alleen maar goed dat ik belde.
De gynaecoloog zei ook dat haar ervaring is dat een cytotec behandeling in 85% van de gevallen gewoon prima werkt. (Hier had ik naar gevraagd omdat ik had gelezen dat het maar in 50% vd gevallen goed zou gaan, die getallen kende ze echt niet).
Sterkte! Wees lief voor jezelf!!
daanstje wijzigde dit bericht op 26-12-2020 19:31
6.71% gewijzigd
zaterdag 26 december 2020 om 19:28
Oh ja, als aanvulling: neem die pillen overdag. Sommige mensen geven aan dat je ze moet nemen voor het slapen gaan, omdat je dan door een deel van de pijn heen slaapt. Dat werd mij door de arts juist afgeraden, omdat ze wel graag willen dat je in de gaten houdt hoe veel bloed je verliest. En mocht er toch iets misgaan, is het overdag makkelijker om even contact te hebben met het ziekenhuis voor overleg.
zaterdag 26 december 2020 om 19:29
Afgelopen augustus helaas ook moeten gebruiken. Zelfde verhaal, bij 8 weken maar een vruchtje van 6 weken en geen hartslag. Ook ik was bang na alle verhalen op internet en heb zelfs op afgesproken moment van 1e tabletten in paniek de verloskundige gebeld omdat ik niet meer durfde. Die overigens echt fantastisch relaxed en lief reageerden.
Vrijdagavond gespannen ingenomen, op advies verloskundige 'gewoon lekker gaan slapen, misschien gebeurt er nog niks' en inderdaad heerlijk geslapen. Zaterdag begon ik wat krampen te krijgen maar niet heel pijnlijk. Deed mij een beetje denken aan buikkramp als je darmen wat opspelen dus een aantal keren bij kramp naar het toilet en dan verloor ik even veel bloed, maar dan was het ook weer over. Zo gedurende de dag 4-5x even een kwartiertje op het toilet gezeten, verder veel film gekeken en rustig aan gedaan. Zaterdagavond 2e tabletten. Wederom heerlijk geslapen, zondag nog 2-3 keer wat bloedverlies, iedere keer voorafgegaan door buikkramp dus ik ben bijna al het bloed op het toilet verloren.
Zondagavond even overlegd met verloskundige omdat ik erg in de war was. Was dit het nou? Of moest het ergste nog komen? Wat doe ik met mn werk?
En toen mocht ik maandagochtend om 7:30 even langskomen voor een echo. Daar bleek ik het vruchtje al kwijt te zijn, alleen nog een zakje en wat stolsels te zien dus dat was een geruststelling.
Maandag nog ziek gemeld en thuis nog 1 flinke 'aanval' op het toilet gehad waarbij ik 1x echt het gevoel had alsof er een golfbal naar buiten kwam. Dat is het laatste stolsel geweest. Dinsdag was ik weer aan het werk. (Met paracetamol en maandverband en voor de zekerheid schoon ondergoed in mn tas).
Het is mij erg meegevallen. Ik snap dat het erg spannend is en erg verdrietig.
Wees heel lief voor jezelf en als je wil praten bel dan even je verloskundigepraktijk. Die vinden dat helemaal niet erg. Hebben mij ook heel lief zaterdag nog even gebeld om te vragen hoe ik de nacht was doorgekomen. Ze weten wat je meemaakt en zijn er voor je.
Zorg verder dat je genoeg drinkt.
Sterkte
Vrijdagavond gespannen ingenomen, op advies verloskundige 'gewoon lekker gaan slapen, misschien gebeurt er nog niks' en inderdaad heerlijk geslapen. Zaterdag begon ik wat krampen te krijgen maar niet heel pijnlijk. Deed mij een beetje denken aan buikkramp als je darmen wat opspelen dus een aantal keren bij kramp naar het toilet en dan verloor ik even veel bloed, maar dan was het ook weer over. Zo gedurende de dag 4-5x even een kwartiertje op het toilet gezeten, verder veel film gekeken en rustig aan gedaan. Zaterdagavond 2e tabletten. Wederom heerlijk geslapen, zondag nog 2-3 keer wat bloedverlies, iedere keer voorafgegaan door buikkramp dus ik ben bijna al het bloed op het toilet verloren.
Zondagavond even overlegd met verloskundige omdat ik erg in de war was. Was dit het nou? Of moest het ergste nog komen? Wat doe ik met mn werk?
En toen mocht ik maandagochtend om 7:30 even langskomen voor een echo. Daar bleek ik het vruchtje al kwijt te zijn, alleen nog een zakje en wat stolsels te zien dus dat was een geruststelling.
Maandag nog ziek gemeld en thuis nog 1 flinke 'aanval' op het toilet gehad waarbij ik 1x echt het gevoel had alsof er een golfbal naar buiten kwam. Dat is het laatste stolsel geweest. Dinsdag was ik weer aan het werk. (Met paracetamol en maandverband en voor de zekerheid schoon ondergoed in mn tas).
Het is mij erg meegevallen. Ik snap dat het erg spannend is en erg verdrietig.
Wees heel lief voor jezelf en als je wil praten bel dan even je verloskundigepraktijk. Die vinden dat helemaal niet erg. Hebben mij ook heel lief zaterdag nog even gebeld om te vragen hoe ik de nacht was doorgekomen. Ze weten wat je meemaakt en zijn er voor je.
Zorg verder dat je genoeg drinkt.
Sterkte
zaterdag 26 december 2020 om 19:33
Oh en nog een tip: zorg voor een prettige wc. Leg er een warm vest neer, of een dekentje voor over je benen dat je niet zo in je blootje zit. Neem en tijdschrift mee of een tablet zodat je gewoon een beetje muziek kunt draaien of een stom spelletje kunt spelen. Zet een flesje water naast het toilet zodat je wat te drinken bij de hand hebt voor het geval je er wat langer zit.
Maak in ieder geval het toilet een beetje een prettige plek.
zaterdag 26 december 2020 om 19:40
En qua topictitel: echt positief wordt zo'n verhaal natuurlijk nooit. Het is heel verdrietig, zeker in jullie situatie zoals je hierboven beschrijft.
Het enige positieve aan mijn verhaal was dat het lichamelijk in ieder geval niet zo'n traumatisch bloederig rampenplan was als op internet wel stond beschreven en het me in die zin is meegevallen.
Maar positief, nee..
Heel erg veel sterkte, houd elkaar stevig vast!
Het enige positieve aan mijn verhaal was dat het lichamelijk in ieder geval niet zo'n traumatisch bloederig rampenplan was als op internet wel stond beschreven en het me in die zin is meegevallen.
Maar positief, nee..
Heel erg veel sterkte, houd elkaar stevig vast!
zaterdag 26 december 2020 om 19:52
Sterkte, wat verdrietig.
Ik heb het 1 X gebruikt, 12 weken zwanger maar vruchtje gestopt met 9 weken.
Had echt flinke krampen en bijna echte weeën ervan, overgegeven, dat heb ik zelfs bij bevallingen nooit gedaan.
Toen het vruchtje eruit kwam was de pijn gelukkig meteen weg.
Ik had die tip van pijnstilling eerder moeten weten.
Ik heb het 1 X gebruikt, 12 weken zwanger maar vruchtje gestopt met 9 weken.
Had echt flinke krampen en bijna echte weeën ervan, overgegeven, dat heb ik zelfs bij bevallingen nooit gedaan.
Toen het vruchtje eruit kwam was de pijn gelukkig meteen weg.
Ik had die tip van pijnstilling eerder moeten weten.
justagirly wijzigde dit bericht op 26-12-2020 20:26
0.30% gewijzigd
zaterdag 26 december 2020 om 20:08
Oh TO wat verdrietig. Hier ook goede ervaring. Pijn was minder erg dan zware ongesteldheid, met bloeden wel wat stolsels (kan denk ik wat freaky zijn als je die niet als normaal herkent). Duurde een paar uur. Was meteen schoon erna, heb nog wel 2 weken nagebloed (mocht geen naam hebben, echt een inlegkruisje per dag). Veel sterkte.
zaterdag 26 december 2020 om 20:37
Oh TO
Hier ook een goede ervaring. Inmiddels al 3 jaar geleden. Vond het wel heftig maar dat kwam denk ik meer omdat ik me niet goed voor kon stellen wat er ging gebeuren. Voordat de pillen gingen werken duurde wel even. Toen ze eenmaal werkte heb ik iets van 2 uur “weeen” gehad. Bloed en stolsels verloren. Toen het vruchtje eruit kwam was het ook meteen klaar. Nog een dag of 2 wat bloed verloren.
Sterkte!

Hier ook een goede ervaring. Inmiddels al 3 jaar geleden. Vond het wel heftig maar dat kwam denk ik meer omdat ik me niet goed voor kon stellen wat er ging gebeuren. Voordat de pillen gingen werken duurde wel even. Toen ze eenmaal werkte heb ik iets van 2 uur “weeen” gehad. Bloed en stolsels verloren. Toen het vruchtje eruit kwam was het ook meteen klaar. Nog een dag of 2 wat bloed verloren.
Sterkte!
zaterdag 26 december 2020 om 20:37
Hier ook 2x cytotec gehad en beide keren was het binnen een paar uren 'klaar'. De tweede keer was wel heftiger qua bloed, maar toen was het met 12 weken gestopt met groeien dus die missed abortion was op alle vlakken heftiger.
Ik kijk er wat die pillen betreft iig goed op terug. Zeker geen spijt van die keuze.
Veel sterkte!
Ik kijk er wat die pillen betreft iig goed op terug. Zeker geen spijt van die keuze.
Veel sterkte!
zaterdag 26 december 2020 om 20:38
Dit vind ik dus echt een goede tip!laylalala schreef: ↑26-12-2020 19:33Oh en nog een tip: zorg voor een prettige wc. Leg er een warm vest neer, of een dekentje voor over je benen dat je niet zo in je blootje zit. Neem en tijdschrift mee of een tablet zodat je gewoon een beetje muziek kunt draaien of een stom spelletje kunt spelen. Zet een flesje water naast het toilet zodat je wat te drinken bij de hand hebt voor het geval je er wat langer zit.
Ik wil daaraan toevoegen dat fijn maandverband ook helpt, ik vind de katoenen van Kruidvat bijv veel fijner zitten dan plastic zooi van andere merken.
Ik vond het fijn om op de bank een lekker warm plekje te hebben, kruik voor op m'n buik, thee en wat lekkers binnen hand bereik.
Idd niet omdat het dan fijn wordt, maar wel om het zo comfortabel mogelijk te maken.
Sterkte!!
maandag 28 december 2020 om 18:27
Hoi adelaar bedankt voor je berichtje. Was gisteren rond 10 ermee begonnen tot uurtje of 15 was het inderdaad prima te doen wel veel bloedverlies maar niet echt pijn. Rond half 15.30 onwijs heftige krampen, werd er helemaal klam koud en misselijk van moest ook echt overgeven. En toen plopte er iets uit ( sorry voor de details) en was ook meteen de pijn weg. Hoop dat dat het was. Nog wel bloedverlies nu. Woensdag controle of het weg is. Anders toch curretage. Als het weg is ben ik erg blij. Achteraf viel het behalve dat half uur erg mee. Had veel aan de tips van jullie. Had dekentje en thermoskan bij wc om het wat comfortabeler te maken. Nu hopen dat het gewerkt heeft. Bedankt voor alle support !