Gamende vriend

donderdag 31 december 2020 om 17:13
Hi
,
Ik heb bijna een jaar een vriend die regelmatig bij mij verblijft. Alles is prima en wel. Echter merk ik dat ik steeds meer begin te irriteren aan zijn game gedrag. Hij zit, vooral nu met de kerstvakantie, uren te gamen. Hij begint in de ochtend (uurtje of 11) en kan zo door gaan tot half 2 in de nacht.
Ik heb mijzelf afgevraagd waarom ik mij er aan irriteer? Het enige wat ik kan bedenken is het feit dat ik het belachelijk vind dat je in mijn huis bijna 24/7 aan het gamen bent en niets anders doet. Ik bedoel, dat kun je ook thuis doen.
Aan de andere kant denk ik, wat moet die anders doen? Naast het sporten heeft die vrij weinig. Hij hoeft mij niet te vermaken de hele dag (ik lees, sport, spreek met vrienden af etc) daar zit ik ook niet op te wachten. Maar nu snap ik nog steeds niet waarom ik mijzelf hier zo aan irriteer. Als ik hem vraag iets in huis te doen dan doet die dat. We praten wel gewoon met elkaar als hij gamet en zo komt die nu en dan een knuffel halen of kusjes geven.
Kortom... ik weet gewoon niet zo goed wat ik met mijn game-nerd aan moet?
Update:
Kleine update. Waarvan eerst nog een kleine toevoeging aan op. Het gaat mij er niet om dat hij achter die computer vast zit, het gaat erom dat als hij hier 3 weken is, en wij maar 1 avond samen hebben doorgebracht, ik dat niet leuk vind. Ik denk dat daar niets mis mee is?
Ik heb met hem gesproken, terwijl hij aan het gamen was en dat was zeer lastig voor hem. Kon nauwelijks zijn ogen van het scherm afhouden, vroeg waar deze vragen vandaan kwamen en dat ik zelf maar moest vragen om een avond samen door te brengen. Nadat ik uitgelegd had dat ik andere verwachtingen had was zijn aandacht weer bij het spelletje.
Boos en verdrietig wel. De volgende dag kwam ik thuis en hebben we de avond samen doorgebracht. Blijkbaar dus wel ergens begrepen? Maar nu heeft hij toch besloten om deze week de avonden ergens anders door te brengen. In een app wisseling geeft die aan dat die dan niet hier is omdat die wilt gamen. Kortom, dit is nog niet uitgesproken.
To be continued....
Update 2:
Gesprek gehad. Ging goed en beide eerlijk kunnen zijn hoe of wat. Thnx voor alle tips en ervaringen van jullie!

Ik heb bijna een jaar een vriend die regelmatig bij mij verblijft. Alles is prima en wel. Echter merk ik dat ik steeds meer begin te irriteren aan zijn game gedrag. Hij zit, vooral nu met de kerstvakantie, uren te gamen. Hij begint in de ochtend (uurtje of 11) en kan zo door gaan tot half 2 in de nacht.
Ik heb mijzelf afgevraagd waarom ik mij er aan irriteer? Het enige wat ik kan bedenken is het feit dat ik het belachelijk vind dat je in mijn huis bijna 24/7 aan het gamen bent en niets anders doet. Ik bedoel, dat kun je ook thuis doen.
Aan de andere kant denk ik, wat moet die anders doen? Naast het sporten heeft die vrij weinig. Hij hoeft mij niet te vermaken de hele dag (ik lees, sport, spreek met vrienden af etc) daar zit ik ook niet op te wachten. Maar nu snap ik nog steeds niet waarom ik mijzelf hier zo aan irriteer. Als ik hem vraag iets in huis te doen dan doet die dat. We praten wel gewoon met elkaar als hij gamet en zo komt die nu en dan een knuffel halen of kusjes geven.
Kortom... ik weet gewoon niet zo goed wat ik met mijn game-nerd aan moet?
Update:
Kleine update. Waarvan eerst nog een kleine toevoeging aan op. Het gaat mij er niet om dat hij achter die computer vast zit, het gaat erom dat als hij hier 3 weken is, en wij maar 1 avond samen hebben doorgebracht, ik dat niet leuk vind. Ik denk dat daar niets mis mee is?
Ik heb met hem gesproken, terwijl hij aan het gamen was en dat was zeer lastig voor hem. Kon nauwelijks zijn ogen van het scherm afhouden, vroeg waar deze vragen vandaan kwamen en dat ik zelf maar moest vragen om een avond samen door te brengen. Nadat ik uitgelegd had dat ik andere verwachtingen had was zijn aandacht weer bij het spelletje.
Boos en verdrietig wel. De volgende dag kwam ik thuis en hebben we de avond samen doorgebracht. Blijkbaar dus wel ergens begrepen? Maar nu heeft hij toch besloten om deze week de avonden ergens anders door te brengen. In een app wisseling geeft die aan dat die dan niet hier is omdat die wilt gamen. Kortom, dit is nog niet uitgesproken.
To be continued....

Update 2:
Gesprek gehad. Ging goed en beide eerlijk kunnen zijn hoe of wat. Thnx voor alle tips en ervaringen van jullie!
anoniem_63bbf8624fbc6 wijzigde dit bericht op 05-01-2021 19:26
Reden: Update
Reden: Update
34.45% gewijzigd

donderdag 31 december 2020 om 20:03

donderdag 31 december 2020 om 20:23
Zeewater8669 schreef: ↑31-12-2020 20:21Ik kan ook uren gamen, heerlijk. Er zit wat mij betreft tenminste nog wat meer nut in dan uren tv kijken. Voor gamen moet je daadwerkelijk zelf nog nadenken.
Dan heb jij nog nooit een film van Christopher Nolan gezien.

donderdag 31 december 2020 om 20:28
Misschien houdt hij niet van de films en series die jij graag kijkt.

donderdag 31 december 2020 om 20:29
Dat zal zijn maar als ik een boek lees ga ik niet de hele tijd lopen schreeuwen als ik een nieuwe bladzijde omsla. En het boek zelf maakt ook geen geluid (behalve als het zo'n boerderijdierengeluiden boek is maar die heb ik allang uit)Zeewater8669 schreef: ↑31-12-2020 20:21Ik kan ook uren gamen, heerlijk. Er zit wat mij betreft tenminste nog wat meer nut in dan uren tv kijken. Voor gamen moet je daadwerkelijk zelf nog nadenken.

donderdag 31 december 2020 om 20:35
Volgens mij is het een hoop blabla over tijd, en valt er niet veel aan te snappen. Zoals met die film met dat stomme tolletje waarin iedereen eigenlijk gewoon 3 uur lang een tukje deed.
Memento vond ik wel leuk, en The Prestige.

donderdag 31 december 2020 om 22:33
Want er bestaat niks anders op de wereld dan gamen of de tv aan binnenshuisactiviteiten?Stoppelbaardje schreef: ↑31-12-2020 17:47Wat zou hij dan moeten doen in plaats van gamen ? Tv kijken?
En als hij een streamer zou zijn en er geld mee verdiend? Zou het dan nog steeds een probleem zijn?
donderdag 31 december 2020 om 22:34
Als ze dat de hele dag in zijn huis deed, zou ik het ook raar vinden.
Daarbij, bij breien zijn mensen vaak nog wel aanspreekbaar. Bij een game gaat meestal alle aandacht daarheen.

vrijdag 1 januari 2021 om 00:51
Dan heb je voor mij een vrij beperkte blik op gamen, volgens mij staan games zeker tegenwoordig op minstens dezelfde hoogte als de filmindustrie.Frozengirl schreef: ↑31-12-2020 23:29Ik vind gamen voor kleine jongetje's tot een jaar of 13,daarna vind ik het echt kinderachtig.
@To: als je partner al twee maanden thuis zit wegens corona is het misschien handig om met hem af te spreken wat je verwacht wat er overdag gebeurd en dat hij 's avonds enkele uren vrijhoudt voor jullie. Ikzelf game meestal als mijn partner gaan slapen is, maar om daarvoor wat op de bank te hangen met netflix zou hier niet lukken omdat onze smaken te ver uit elkaar liggen; dus spelen wij gezelschapspelletjes of doen we iets anders.

vrijdag 1 januari 2021 om 00:54
Dat roepen zie ik vooral bij streamers en idioten die hun gedrag kopiëren als ze alleen spelen. Voor het andere geluid bestaan er hoofdtelefoons.

vrijdag 1 januari 2021 om 00:54
vrijdag 1 januari 2021 om 01:26
Ik game regelmatig samen met mijn vriend. Dan is er meer interactie dan als we een film kijken.
Als hij alleen gamet is er trouwens ook interactie. Niet dat dat altijd hoeft van mij, want ik vind het prima als hij helemaal op gaat in zijn spel. Mooi om te zien hoe zeer hij er van kan genieten.
Ik ben het eens met degene die het had over heldere communicatie over wat je van je vriend verwacht. Hij kan ook meerdere avonden voor jou reserveren. Of bijvoorbeeld eerst een serie kijken samen en daarna pas gamen. Spreek je behoefte uit en zoek met hem hoe dat past bij zijn behoefte. Dan is er zat mogelijk.
Probeer hem alleen niet te veranderen in de zin dat je bijvoorbeeld allemaal outdoor activiteiten verwacht bij iemand die daar totaal geen behoefte aan heeft. Ik denk dat je het wel bij realistische compromissen moet houden.

vrijdag 1 januari 2021 om 01:35
Begrijp niet waarom games zo in het verdomhoekje blijven zitten. De scenario's van pakweg The last of us of Detroit: Become Human zijn zeker niet minder dan die van een doorsnee Hollywoodfilm, maar zelfs zonder het interactieve element is dit voor sommigen dus puberaal.
vrijdag 1 januari 2021 om 03:06
Gamen is een kwestie van het beloninggssysteem zoals meneer Lachaux het beschreef. Ons sensorieke centrum is zeer sterk (bv als ie valt of je hoort een knal, dan kijk je automatisch die kant op). Daarnaast hebben we een ander heel sterk systeem dat onze aandacht opvraagt en dat is dat beloningssysteem. Eigenlijk zorgt die ervoor dat zodra we ons 'vervelen' (lees: gebrek aan voldoende prikkels) en opzoek gaan naar iets dat ons een beloning oplevert. Dat kan zijn op je telefoon zitten en berichtjes ontvangen, iets lekkers eten, tv gaan kijken omdat je favo programma of serie erop is, of in veel gevallen: gamen. Dat zoeken naar prikkels heet novelty seeking en kunnen we eigenlijk niet veel aan doen. Dat doen onze hersenen voor ons en dit is een zeer sterk systeem. Zeker als jouw vriend niet bij jou komt om iets met jou te doen maar gewoon komt om samen in 1 huis te zijnbv, dan snap ik deze situatie wel. We hebben ook nog een derde systeem, ons executieve systeem die eigenlijk constant die eerdere systemen actief moet remmen en bijsturen.
Als jij ziet dat de chocola in de sale is maar je wilt eigenlijk afvallen, dan wil jouw beloningssysteem kopen (want chocola= dopamine = grote blij) maar jouw executieve systeem kan jou dan (soms) remmen want je wilt afvallen.
Jouw vriend ziet weinig reden (althans, zn executieve systeem) om zijn gedrg dat hem beloningen oplevert (meer punten, meer hits, succesvol zijn) te remmen want er is niets anders te doen voor hem dat hem hetzelfde oplevert (geluksgevoel). Dat klinkt suf want immers zou jij hem een geluksgevoel moeten opleveren, maar dat is op lange termijn (dat executieve systeem) maar op korte termijn levert het gamen geluk op.
Zo werkt het ongeveer in die hersenen en hij kan er weinig aan doen.
Als jij ziet dat de chocola in de sale is maar je wilt eigenlijk afvallen, dan wil jouw beloningssysteem kopen (want chocola= dopamine = grote blij) maar jouw executieve systeem kan jou dan (soms) remmen want je wilt afvallen.
Jouw vriend ziet weinig reden (althans, zn executieve systeem) om zijn gedrg dat hem beloningen oplevert (meer punten, meer hits, succesvol zijn) te remmen want er is niets anders te doen voor hem dat hem hetzelfde oplevert (geluksgevoel). Dat klinkt suf want immers zou jij hem een geluksgevoel moeten opleveren, maar dat is op lange termijn (dat executieve systeem) maar op korte termijn levert het gamen geluk op.
Zo werkt het ongeveer in die hersenen en hij kan er weinig aan doen.
hetisdewaarheid wijzigde dit bericht op 01-01-2021 04:57
Reden: Typo
Reden: Typo
0.17% gewijzigd

vrijdag 1 januari 2021 om 13:08
Natuurlijk communiceren we. Alleen mijn vraagstelling is of ik er wat van mag vinden dat hij de hele dag aan het gamen is. Hij weet dat ik het niet leuk vind, maar wat geeft mij het recht om hem te vragen om wat minder te spelen?