Hoe maken jullie ruzie?

01-01-2021 12:20 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig nieuw jaar allemaal

Ik heb gisteren oudejaarsdag niet zo leuk doorgebracht.
Dat komt omdat mijn vriend op ons 6 jarig jubileum ging wandelen met wat familie ipv dat hij tijd met mij doorbracht.

Ik snapte er helemaal niks van
We hadden afgesproken dat we onze eerste date over gingen doen omdat onze standaard date naar Belgie niet door kon gaan.

Eerste date was strand en Maccie. ....

Maar hij had het gedeelte strand even niet goed begrepen. Hij ging wandelen, ik ging me opvreten de hele dag en die dag werd het niks meer

Nu weet ik dat ik in ruzies heftig ben.
Dus ik heb geleerd om er een nachtje over te slapen en het dan rustig te brengen.

Alleen gaat er bij ons TOCH iets mis waardoor ik ontplof.
En ik weet precies wanneer het gebeurd; op het moment dat hij mijn gevoel bagatelliseert. Dat hij zich NIET wil verplaatsen in waarom ik dit aanhaal.

Vervolgens loopt hij weg ( wordt ik nog bozer van) en uiteindelijk hebben het er wel weer over en is het ook vrij snel goed.

Maar volgens mijn vriend vuur ik alleen maar af en heeft hij geen kans om te praten.
Mijn visie is dat ik vooral vragen stel omdat ik wil weten waarom hij bepaalde dingen wel of niet doet

Zoals gaan wandelen op de dag dat we 6 jaar verkering hebben.
Voor hem ging Belgie niet door dus die hele dag was niet interessant. Voor mij was het een dikke middelvinger naar onze relatie en mij.

Maar hoe maken jullie je gevoel duidelijk en zorgen jullie ervoor dat je toch serieus wordt genomen.
Want door mijn boosheid gaat het al snel niet over datgene waar het over moet gaan.
Ik snap sowieso dat zoveel jaar verkering niet. Hoop drama maken om niks.
Ben blij dat mijn man er net zo over denkt.
De belangrijkste les is denk ik dat je het bij jezelf houdt als je boos bent. In dit geval had je dus kunnen zeggen: ik had me verheugd op een dagje uit vanwege ons jubileum en dat je daarna uitlegt welk gevoel zijn gedrag jou geeft. Dus het afzeggen van dit dagje geeft jou het gevoel dat hij een dikke middelvinger naar jullie relatie en naar jou geeft. Misschien heeft je vriend dit helemaal dit door, is die dag voor hem niet zo belangrijk als voor jou etc. Maar daar kom je dus alleen maar achter als je hem laat weten welk gevoel het bij jou oproept. Hoe het gaat het met de rest van de relatie?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Als dit voor jou zo belangrijk is, neem je partner hierin mee. Verwachtingen uitspreken helpt ipv er achteraf ruzie overmaken..

En zou even bij mezelf nagaan waarom je zo boos wordt. Heeft dit bv iets te maken met je eigen waarde?
Wij maken geen ruzie. Hooguit een verschil van menig waar we samen normaal over kunnen praten. We zijn 20 jaar samen. Het leven is tekort voor onbelangrijk geneuzel, zoals je OP. Wat wel zeer belangrijk is, respect voor elkaar en duidelijke communicatie. Als je dat beide voor ogen houdt is ruzie niet nodig.
Jij ontplofte en liet hem geen ruimte. Dus het is begrijpelijk dat hij wegliep. Ik vind het verder een hoop gedoe om niks. Zes jaar verkering en dan zoveel gedoe is geen aanbeveling voor jullie relatie.
Iedere dag is gehaktdag
Door te gaan schreeuwen maak je je punt echt niet duidelijker. Dan is er geen gesprek meer mogelijk. Denk dat hij juist niks meer hoort als jij het heel (te) hard duidelijk probeert te maken.
Wij hadden in het begin van onze relaties ook wel dit soort ruzies. Een eerste stap in dit oplossen is om een gesprek te hebben over de manier waarop je samen communiceert. Dit kun je wat mij betreft pas doen als de ruzie al weer is bijgelegd en je elkaar weer helemaal lief vindt zeg maar.

"Lieverd, ik vind het echt rot dat ik weer ontplofte bij onze laatste ruzie. Ik wil dat heel graag onze communicatiestijl veranderen omdat ik denk dat dat voor onze relatie beter is. Het zou me heel erg helpen als jij aangeeft als ik te veel over je heen dender met mijn vragen. Dan ga ik mijn best doen om echt meer ruimte in te voegen voor jou en jouw beter aan het woord te laten."

"Ik heb er eens over nagedacht, en volgens mij gaan al onze ruzies op dezelfde manier. Ik ontplof waarna jij wegloopt. Ik zou dat heel graag anders zien. Kun je je voorstellen dat ik ontplof omdat ik me niet gehoord voel? En als je dan wegloopt, wordt dat gevoel nog meer bevestigd. Wat kan ik doen om te zorgen dat je niet meer wegloopt? KUnnen we afspreken dat je, als jij de behoefte voelt om weg te lopen, meteen een moment kiezen waarop we het wél uitspreken".

Zo maar twee voorbeelden, maar dit soort gesprekken hebben wij veel gehad. En nog wel eens, als er weer eens iets is misgegaan. Ik moet eerlijk zeggen, echt ruzie hebben wij eigenlijk nooit meer. Als een van ons iets dwars zit, kunnen we het daar goed overhebben.
Je zegt dat je in jouw beleving alleen vragen stelt. Maar je zegt ook dat je ontploft. En je neemt zijn feedback niet serieus. Hij zegt dat hij geen kans krijgt om iets te zeggen omdat je maar doorgaat met vragen op hem afvuren. Daar wals jij overheen.
Ik zeg niet dat jij alles fout doet en hij alles goed, maar je kunt alleen je eigen reacties aanpassen. Daarom is het het meest zinvol om je op jezelf te richten.

In de situatie die je als voorbeeld hebt genomen: jullie hebben blijkbaar geen afspraken gemaakt over de invulling van deze, voor jou speciale, dag. Als jij het zo belangrijk vindt, kan je er beter vooraf duidelijke afspraken over maken.
En hij zal trouwens toch niet de héle dag hebben gewandeld met familie? En wist je dan niet van die plannen?
Ik vindt het een dramaqueen uiting, je had dit ook rustig kunnen uitleggen, mannen althans vele vinden dit minder belangrijk en hechten hier geen waarde aan. Maar hoezo is dit belangrijk? Hij is toch nog bij je telt dat niet?
Ik herken het van toen ik jong was. ;-)

Dat leer je vanzelf wel hoor, TO. Nou, ik denk iig dat jullie nog heel jong zijn?
Life is short. Eat dessert first.
Nou ja dat wringt; het respect voor elkaar.
Ik voel me niet gerespecteerd en ook nog eens niet gehoord

Ik zou graag willen dat ik dat op een hele rustige manier kan duidelijk maken maar ik ben ook een temperamentvol iemand.

Maar de verwachtingen lagen blijkbaar uit elkaar.... ik had wel gezegd wat ik wilde
Hij had het niet zo begrepen.

En ik neem me echt echt echt voor om rustig te beginnen en dat doe ik ook maar zo eindigt het niet.

Ik heb ook geen zin in ruzie
We hebben het echt niet heel vaak omdat we beiden niet de moeilijkste zijn
Geen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Maccie? Is dat iets Belgisch?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Lavendel2 schreef:
01-01-2021 12:38
Ik vindt het een dramaqueen uiting, je had dit ook rustig kunnen uitleggen, mannen althans vele vinden dit minder belangrijk en hechten hier geen waarde aan. Maar hoezo is dit belangrijk? Hij is toch nog bij je telt dat niet?
Sommige mensen. ;)
Life is short. Eat dessert first.
Je topictitel suggereert een heel ander onderwerp dan je OP. Wat je OP betreft vind ik dat je je ongelooflijk kinderachtig, labiel en destructief opstelt, in alle opzichten. Ik zou als partner snel klaar zijn met zulk gedrag en denkwijze.
Jufjoke; nee ik wist het niet. ZIjn zus belde en zei; we gaan wandelen toch vandaag of was je het vergeten?

Binnen een half uur was hij weg.
AeonOfWinter schreef:
01-01-2021 12:39
Maccie? Is dat iets Belgisch?
Mijn puber gebruikt dit woord als ze mcDonalds bedoelt.
Ik vind jou heel heftig en claimend klinken to misschien dat je vriend daarom weg loopt?

Maar wat hier 90% van de ruzies scheelt is verwachtingen letterlijk uitspreken. Dus niet denken hij snapt t wel of ik heb hint gegeven nee letterlijk zeggen wat ik wil. Dat wil niet zeggen dat hij alles moet wat ik wil maar dan kunnen we het erover hebben.

Als wij al ruzie hebben gaat het vrij rustig ik of hij zegt ik ben boos omdat... en we luisteren naar de visie van de ander en spreken er iets over af wat bij dat ding past.
where ever you go, go with your heart
Haha ok ok Doornroosje; ik ben dus niet jong maar ik maak dus wel ruzie op jong niveau blijkbaar.

Wordt iedereen dan rustiger later en leert iedereen netjes ruzie maken?
Belle73 schreef:
01-01-2021 12:40
Mijn puber gebruikt dit woord als ze mcDonalds bedoelt.
Oh echt? Ik wordt oud :facepalm:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Misschien niet je irritaties opsparen, maar meteen uitspreken? Ik had vroeger ook wel eens zulke ruzies, maar zoals iemand anders al schreef; na 20 jaar heb ik er de puf niet voor. Ik benoem nu wel waarom iets mij zo raakt, als ik dat zelf weet. Mensen zijn niet helderziend, mijn partner in ieder geval niet, dus als ik het niet duidelijk zeg, kan hij er ook niets mee.
Rooosjee schreef:
01-01-2021 12:38
Nou ja dat wringt; het respect voor elkaar.
Ik voel me niet gerespecteerd en ook nog eens niet gehoord

Of het onderwerp van jullie ruzie nu wel of niet goedgekeurd is door de Vivagemeente, dit is waar het om draait en hier moet je het dus over hebben met je vriend. Tenminste, als dit vaker de oorzaak van jullie ruzies is. Vaak zijn ruzies over kleine, op het oog onbenullige onderwerpen, een symptoom van iets wat veel dieper zit. Daar moet je het dus met je vriend over hebben en niet over of hij wel of niet jullie jubileum met je gevierd heeft.
En ik neem me echt echt echt voor om rustig te beginnen en dat doe ik ook maar zo eindigt het niet.

Ik heb ook geen zin in ruzie
Maak dan ook geen ruzie! je kunt ook zelf weglopen als je merkt dat je ontploft/begint te schreeuwen. Zeg dan tegen je vriend 'ik word nu zo boos dat ik geen normaal gesprek meer kan voeren, dat vind ik vervelend voor jou en voor mezelf. Ik ga even een rondje lopen/netflixen op de slaapkamer, maar kunnen we hier alsjeblieft later nog op terugkomen? Ik voel me namelijk echt rot hierover'
Rooosjee schreef:
01-01-2021 12:41
Haha ok ok Doornroosje; ik ben dus niet jong maar ik maak dus wel ruzie op jong niveau blijkbaar.

Wordt iedereen dan rustiger later en leert iedereen netjes ruzie maken?
Ik weet het niet, ik denk het wel. Maar voor mij geldt dat ik sowieso geen schreeuwer ben. Ik wil ook niet dat er naar mij geschreeuwd wordt. Dat vind ik respectloos. Dus jij voelt je niet gerespecteerd, maar hij misschien ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven