Geregistreerd partnerschap vanwege zwangerschap

06-01-2021 14:13 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn al een tijd bij elkaar en zouden in 2020 gaan trouwen. Nu is dat vanwege corona twee keer toe verplaatst, nu is het verplaatst naar 2020

Ik ben nu zwanger maar wettelijk gezien zijn wij nog niks van elkaar. We hebben al wel een huis samen gekocht maar gingen er vanuit dat we snel na de aankoop zouden trouwen maar dat ging dus niet door.

Voor de baby kun je het kind erkennen etc. maar dan zijn wij nog steeds geen erfgenamen van elkaar. Hiervoor moeten we een testament laten opstellen.

Het is makkelijker om nu een geregistreerd partnerschap aan te gaan en deze dan in 2022 om te zetten naar een huwelijk. Alleen het voelt voor mij alsof ik dat huwelijk dan echt voor de show doe. Ik heb zo lang uitgekeken naar mijn trouwdag en vanwege die stomme corona moet ik daar al 2 jaar langer op wachten.

Bovendien moet je voor een geregistreerd partnerschap ook minimaal 2 getuigen hebben, ik vind dat zo officieel, alsof de bruiloft dan niet meer zo veel betekent.

Aan de andere kant, dat kan wel gratis en dan hoeven we geen duur testament op stellen.

Wat zouden jullie doen?
Wij wilden niet overhaast trouwen omdat ik nu eenmaal zwanger was maar sparen voor een mooie, leuke trouwdag waarop ik zelf ook kon drinken ;-)
GP vond ik om dezelfde redenen als jij suf, dus wij zijn voor samenlevingscontract met testament gegaan. Je kunt dit -bijvoorbeeld- regelen met een standaard testament van HEMA. Deze kostte destijds 250€. Is alleen voor basic/doorsnee testamenten als je allebei geen afwijkende dingen hebt (bv kinderen of een grote erfenis uit n eerder huwelijk oid) en kun je met een notaris bij je uit de omgeving laten ondertekenen - wij deden dat bij een groot notariskantoor in de stad en kostte nog eens 280€. Voor iets meer dan 500€ alles keurig geregeld. Kan t zeker aanraden daar even naar te kijken.
Ik zou tekenen voor een geregistreerd partnerschap. Feest dan maar later. Het is niet anders. Ik zou dankbaar zijn met wat wel kan.
Aviendha schreef:
06-01-2021 14:19
Precies dit moet ik nog even navragen aan de notaris.

Wij hebben eerder dit jaar een samenlevingscontract met testamenten gedaan, juist omdat een samenlevingscontract alleen gaat over het samenwonen en wat daarmee te maken heeft, en dus niets regelt mbt erven. En omdat we later nog willen trouwen, met feest en alles.

Kosten waren maar iets van € 600. Een kind kost over 18 jaar een miljoen en een beetje trouwjurk is al meer dan € 600, dus ik vind dat helemaal niet veel om alles goed geregeld te hebben tot we gaan trouwen.
Wij hebben geregistreerd partnerschap gedaan. Maar beter waren we op dezelfde manier getrouwd. Dit was is 2016 overigens. Wanneer je namelijk alsnog trouwt, hoef je elkaar namelijk geen jawoord te geven, er hoeft ook geen ambtenaar bij te zijn. En diverse landen accepteren een omgezet partnerschap in trouwen niet. Wij zouden het dus niet meer op deze manier doen..
nina210 schreef:
06-01-2021 14:33
Wij wilden niet overhaast trouwen omdat ik nu eenmaal zwanger was maar sparen voor een mooie, leuke trouwdag waarop ik zelf ook kon drinken ;-)
GP vond ik om dezelfde redenen als jij suf, dus wij zijn voor samenlevingscontract met testament gegaan. Je kunt dit -bijvoorbeeld- regelen met een standaard testament van HEMA. Deze kostte destijds 250€. Is alleen voor basic/doorsnee testamenten als je allebei geen afwijkende dingen hebt (bv kinderen of een grote erfenis uit n eerder huwelijk oid) en kun je met een notaris bij je uit de omgeving laten ondertekenen - wij deden dat bij een groot notariskantoor in de stad en kostte nog eens 280€. Voor iets meer dan 500€ alles keurig geregeld. Kan t zeker aanraden daar even naar te kijken.
Dat HEMA-gebeuren zou ik nou net niet doen, ik zie daar zo veel ongelukken mee gebeuren; mensen denken het voor een prikkie goed geregeld te hebben, maar intussen... :roll:

Ik zou gaan voor een samenlevingscontract en testamenten; alleen een samenlevingsovereenkomst is in dit geval niet voldoende omdat jullie ook kinderen krijgen.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Tiswa schreef:
06-01-2021 14:21
Je kunt het beste sowieso een testament laten maken. Doe je alleen geregistreerd partnerschap en krijgen jullie een ongeluk en overlijden jullie een paar minuten na elkaar, krijgt 1 familie alles en de andere niks. Ook kun je in je testament regelen wie eventueel voogd over jullie kind wordt.
Dit zou ik inderdaad doen. Hebben wij ook gedaan. Trouwen hebben we niet gedaan, daar zagen we de meerwaarde niet van in, maar dat is puur persoonlijke voorkeur.
Ik zou gewoon nu trouwen (zakelijke verbintenis), op een gratis moment.. En dan als het kan een trouwfeest, inclusief ceremonie met een babs of goede vriend die spreekt.

Goedkoopste oplossing, minste rompslomp en alles goed geregeld.
eckano schreef:
06-01-2021 14:45
Dat HEMA-gebeuren zou ik nou net niet doen, ik zie daar zo veel ongelukken mee gebeuren; mensen denken het voor een prikkie goed geregeld te hebben, maar intussen... :roll:

Ik zou gaan voor een samenlevingscontract en testamenten; alleen een samenlevingsovereenkomst is in dit geval niet voldoende omdat jullie ook kinderen krijgen.
Nouja je tekent het samen met een notaris die alles stap voor stap met je doorneemt. Het is niet alsof er zomaar iets onbenulligs op papier staat. Als je op zoek bent naar een heel doorsnee samenlevingscontract met testament, is die van HEMA prima. Je moet alleen geen extra of 'afwijkende' dingen willen...
Moondream schreef:
06-01-2021 14:37
Wij hebben eerder dit jaar een samenlevingscontract met testamenten gedaan, juist omdat een samenlevingscontract alleen gaat over het samenwonen en wat daarmee te maken heeft, en dus niets regelt mbt erven. En omdat we later nog willen trouwen, met feest en alles.

Kosten waren maar iets van € 600. Een kind kost over 18 jaar een miljoen en een beetje trouwjurk is al meer dan € 600, dus ik vind dat helemaal niet veel om alles goed geregeld te hebben tot we gaan trouwen.

Hoeveel kost jouw kind? :rofl:
Gemiddeld kosten kinderen 10x minder :lol:
Wij hadden precies zelfde situatie. Zijn op onze oorspronkelijke datum in 2020 voor de wet getrouwd en hopen het in 2021 op dezelfde datum te mogen vieren zoals we het van plan waren. Hebben de wettelijke ceremonie heel kort gehouden, en doen volgend jaar een uitgebreide ceremonie met geloften etc.
Ook niet hoe wij het voor ons hadden gezien, maarja, ik dacht maar zo, is straks weer een verhaal voor de kinderen.
-
nina210 schreef:
06-01-2021 15:00
Nouja je tekent het samen met een notaris die alles stap voor stap met je doorneemt. Het is niet alsof er zomaar iets onbenulligs op papier staat. Als je op zoek bent naar een heel doorsnee samenlevingscontract met testament, is die van HEMA prima. Je moet alleen geen extra of 'afwijkende' dingen willen...
De notaris neemt door wat er staat maar die kent jouw persoonlijke situatie niet, en jij kent de situatie wel maar weet niet welke juridische consequenties daaraan verbonden moeten worden om de zaken goed te regelen, en daar zie je het af en toe goed misgaan.

Wat niet wegneemt dat het in echte standaard gevallen inderdaad wel zo geregeld kan worden, maar dan is HEMA bijvoorbeeld weer niet veel goedkoper dan een ‘echte’ notaris.
dorkette schreef:
In mijn gemeente wel op sommige tijden.

Omdat we al 2 jaar toeleven naar die trouwerij en dat gewoon dé dag moet zijn dat we officieel getrouwd zijn. Niet met een handtekening op het gemeente huis en dan 2 jaar later voor de sier een feestje. Daar doe ik het niet voor.
Klein trouwen nu of binnenkort. En dan bijvoorbeeld je 1 jarig jubileum groots vieren? (of 2 jarig of 3...etc.)
dorkette schreef:
06-01-2021 14:18
Nee, maar voor zover ik het lees zegt een samenlevingscontract ook niets over erven van elkaar etc. Gaat ons erom als een van ons komt te overlijden dat de ander de erfgenaam is en niet de ouders.
Als je niets regelt is jullie kind dalijk erfgenaam, niet jullie ouders. Over het algemeen beheert en beslist de overblijvende ouder dan over het vermogen. Alleen voor verkopen van het huis ed is dan toestemming nodig van de kantonrechter..kan ook een hoop gedoe worden.

Als het bij jullie redelijk rechttoe-rechtaan aan kun je nog overwegen een goedkoop standaard testament op te maken bij bijv Hema.. ben je voor 450€ klaar voor samenlevingscontract en 2 testamenten: https://notarisservice.hema.nl/testamen ... gJWQ_D_BwE
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Tiswa schreef:
Je kunt het beste sowieso een testament laten maken. Doe je alleen geregistreerd partnerschap en krijgen jullie een ongeluk en overlijden jullie een paar minuten na elkaar, krijgt 1 familie alles en de andere niks. Ook kun je in je testament regelen wie eventueel voogd over jullie kind wordt.

Zodra het kind er is erft dat alles (al ben ik het in theorie met je eens dat die volgorde van overlijden tot rare situaties kan leiden). Voorkeur aangeven voor voogd kan gratis (!) via het gezagsregister en is gemakkelijker aan te passen dan een testament.

stokbootje schreef:
06-01-2021 14:26
Ik zou trouwen (het contract tekenen) en een bruiloft (mooie dag, jurk, feest) los van elkaar zien.

100% dit. Prioriteit nu is het goed voor elkaar en jullie kind geregeld hebben, niet die jurk en dat feestje.
viva-amber schreef:
06-01-2021 14:17
Ik zou ea financieel en bij de notaris regelen omdat dat belangrijk is voor elkaar en de baby.

In principe trouw je niet voor de dag of voor het feestje en ook niet om alles te regelen, maar omdat je de rest van jullie leven samen wil blijven.

Dat is helemaal geen principe, daarvoor hoef je niet te trouwen namelijk. Het is een vergaand contract waar je van alles mee regelt, het is dan ook verstandig om het zo te bezien en daarnaar te handelen.
Ik zou het wel doen, dan heb je alles makkelijk en gratis geregeld. ELke gemeente biedt dagen aan waarop het gratis kan en mocht er geen plek zijn dan kan je gewoon naar een andere gemeente gaan. Wij hebben het ook gedaan en ik vond het ook fijn voor als er gedurende het geboorteproces iets mis zou gaan. Officieel is je partner niks van je en het kind erkennen kan pas na de geboorte. Dus dan is het fijn dat als je wel geregistreerd partnerschap hebt je partner ook daadwerkelijk beslissingen over jou en het kind mag nemen mocht dat nodig zijn.
stokbootje schreef:
06-01-2021 14:26
Ik zou trouwen (het contract tekenen) en een bruiloft (mooie dag, jurk, feest) los van elkaar zien. Het ene is zakelijk, en dat hebben jullie nu al nodig ivm jullie kind. Het andere is romantisch, emotioneel, en daar kijk je al twee jaar naar uit en gaat nog gebeuren op de geplande dag.
Dit. Trouwen of GP is iets formeels wat je goed moet regelen. Je bruiloft kan je romantisch maken, daar kun je iemand vragen om een mooie speech te houden en kunnen jullie je eigen gemaakte geloftes afleggen waarin je elkaar eeuwige trouw belooft of dat je altijd je koude voeten tegen zijn buik mag warmen.

Ik vind het echt storend dat nog zo veel mensen 'trouwen' als iets romantisch zien. Maar ja, wij zijn dan ook getrouwd op een maandagmorgen met alleen onze ouders (zelfs dat had voor mij niet gehoeven ,maar aangezien we toch getuigen nodig hadden en mijn man eht wel belangrijk vond, was dat een prima oplossing) vlak nadat we gingen samenwonen, omdat we eea goed geregeld wilden hebben. De bruiloft was pas een half jaar later en dat was een fantastische dag! Veel gasten weten niet eens meer dat dat niet de dag is dat we officieel getrouwd zijn.
Sága schreef:
06-01-2021 16:36
Ik zou het wel doen, dan heb je alles makkelijk en gratis geregeld. ELke gemeente biedt dagen aan waarop het gratis kan en mocht er geen plek zijn dan kan je gewoon naar een andere gemeente gaan. Wij hebben het ook gedaan en ik vond het ook fijn voor als er gedurende het geboorteproces iets mis zou gaan. Officieel is je partner niks van je en het kind erkennen kan pas na de geboorte. Dus dan is het fijn dat als je wel geregistreerd partnerschap hebt je partner ook daadwerkelijk beslissingen over jou en het kind mag nemen mocht dat nodig zijn.
Nee hoor.
Zodra je een huis koopt, neem je een opstal- en brandverzekering. Niemand die dan wacht tot de verbouwing klaar is of tot de nieuwe keuken erin zit 'omdat het huis dan meer waard is' ofzo iets.

Zodra je een kind krijgt, wacht je wel tot je eindelijk die Dag Waar Je Je Hele Leven Van Gedroomd Hebt kunt houden (wegens geld, corona of wat voor een reden dan ook) met alle risico's voor je kind en je partner in de tussentijd.

Schiet mij maar lek.
Miek_ schreef:
06-01-2021 14:23
Ik zou inderdaad het geregistreerd partnerschap aangaan. Een heleboel omtrent jullie kind en erven is dan al geregeld. Inderdaad later laten omzetten naar een huwelijk en dat vieren zoals jullie dat al wilde doen. Natuurlijk is dat dan niet voor de show want je laat het geregistreerd partnerschap omzetten en het is een moment dat jullie met vrienden en familie jullie liefde vieren en dat jullie definitief voor elkaar gekozen hebben.

Geregistreerd partnerschap wordt nog teveel gezien als een soort samenlevingscontract+. Dat is het niet. Het is hetzelfde als trouwen, met dezelde rechten en plichten. En bovendien, een kind lijkt me hét symbool dat je voor elkaar kiest. Dan ben je voor altijd samen ouders van dat kind.
Maduixa schreef:
06-01-2021 16:45
Zodra je een huis koopt, neem je een opstal- en brandverzekering. Niemand die dan wacht tot de verbouwing klaar is of tot de nieuwe keuken erin zit 'omdat het huis dan meer waard is' ofzo iets.

Zodra je een kind krijgt, wacht je wel tot je eindelijk die Dag Waar Je Je Hele Leven Van Gedroomd Hebt kunt houden (wegens geld, corona of wat voor een reden dan ook) met alle risico's voor je kind en je partner in de tussentijd.

Schiet mij maar lek.

Wat voor risico's precies?
Marana schreef:
06-01-2021 16:50

Wanneer je je zaken niet goed geregeld hebt of afgesproken en de situatie veranderd, dan kan je er soms een stuk slechter uitkomen dan verwacht. Je partner kan overlijden, ziek worden of jullie kunnen scheiden. De kans is klein, maar wanneer je het overkomt wil je, buiten verdriet en geregel, dat je de zaken gewoon goed geregeld hebt. Ben je elkaars erfgenaam, heb je recht op pensioen, etc etc
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Marana schreef:
06-01-2021 16:50
Overlijden?!
Herfstblaadje19 schreef:
06-01-2021 16:42
Nee hoor.

Gezag bedoel ik!
Wij zijn een geregistreerd partnerschap aangegaan toen ik zwanger bleek. Dit om de volgende redenen:

A. Omdat alles dan geregeld zou zijn.
B. Omdat ik dan zijn naam alvast kon aannemen waardoor ik hetzelfde heet als mijn dochter.

Het was binnen vijf minuten gepiept, je mag ervoor kiezen om het ja woord te geven of niet (hebben wij niet gedaan, willen we bewaren voor de echte bruiloft) en ik was zo'n 6 maanden zwanger en droeg een lekkere comfi spijkerbroek. Ver van officieel dus.

Voor ons prima om het zo te doen en we hopen na corona tijdperk een prachtige bruiloft te organiseren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven