Geregistreerd partnerschap vanwege zwangerschap

06-01-2021 14:13 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn al een tijd bij elkaar en zouden in 2020 gaan trouwen. Nu is dat vanwege corona twee keer toe verplaatst, nu is het verplaatst naar 2020

Ik ben nu zwanger maar wettelijk gezien zijn wij nog niks van elkaar. We hebben al wel een huis samen gekocht maar gingen er vanuit dat we snel na de aankoop zouden trouwen maar dat ging dus niet door.

Voor de baby kun je het kind erkennen etc. maar dan zijn wij nog steeds geen erfgenamen van elkaar. Hiervoor moeten we een testament laten opstellen.

Het is makkelijker om nu een geregistreerd partnerschap aan te gaan en deze dan in 2022 om te zetten naar een huwelijk. Alleen het voelt voor mij alsof ik dat huwelijk dan echt voor de show doe. Ik heb zo lang uitgekeken naar mijn trouwdag en vanwege die stomme corona moet ik daar al 2 jaar langer op wachten.

Bovendien moet je voor een geregistreerd partnerschap ook minimaal 2 getuigen hebben, ik vind dat zo officieel, alsof de bruiloft dan niet meer zo veel betekent.

Aan de andere kant, dat kan wel gratis en dan hoeven we geen duur testament op stellen.

Wat zouden jullie doen?
Ik vind het trouwens ook altijd zo super schraal dat er zo nodig gratis getrouwd moet worden.

Je gaat zo ongeveer het belangrijkste contract van je leven afsluiten, alles mag geld kosten, behalve dat. Daar mag de samenleving de kosten van dragen.

Echt een afknapper, zo'n houding.

Maar dat is OT.
Ik zou zelf alles contractueel nu vastleggen (trouwen zou ik zelf doen, maar dat maakt natuurlijk niet zo veel uit) en later een feest. Zijn losse zaken.
ldp schreef:
06-01-2021 19:26
Ik vind het trouwens ook altijd zo super schraal dat er zo nodig gratis getrouwd moet worden.

Je gaat zo ongeveer het belangrijkste contract van je leven afsluiten, alles mag geld kosten, behalve dat. Daar mag de samenleving de kosten van dragen.

Echt een afknapper, zo'n houding.

Maar dat is OT.
Ik zou zelf alles contractueel nu vastleggen (trouwen zou ik zelf doen, maar dat maakt natuurlijk niet zo veel uit) en later een feest. Zijn losse zaken.
Dat ben ik helemaal met je eens alleen in onze gemeente kon het niet anders. Het was of 500 euro betalen (voor weekdagen in de ochtend) voor trouwen inclusief mooie locatie, of gratis op dinsdagochtend. Ik had best willen betalen voor de kosten van een ambtenaar 10 minuten (het waren er trouwens maar 8) en het gebruik van het kantoortje in die tijd, maar die mogelijkheid bestond domweg niet in onze gemeente.
De notaris hebben wij overigens zeker niet op een koopje gedaan want ook dat vind ik niet slim inderdaad.
hamerhaai schreef:
06-01-2021 16:54
Wanneer je je zaken niet goed geregeld hebt of afgesproken en de situatie veranderd, dan kan je er soms een stuk slechter uitkomen dan verwacht. Je partner kan overlijden, ziek worden of jullie kunnen scheiden. De kans is klein, maar wanneer je het overkomt wil je, buiten verdriet en geregel, dat je de zaken gewoon goed geregeld hebt. Ben je elkaars erfgenaam, heb je recht op pensioen, etc etc
Dank voor je uitleg! ;-) Vooral dit inderdaad.

Om nog maar niet te spreken over de moeilijkheden om officieel vader te worden als de moeder in het kraambed overlijdt...
Ik zou gewoon in het klein trouwen en later een feest geven. Maar ik geef dan ook geen ruk om het feest. Als jij juist wel om het feest geeft kun je idd geregistreerd partnerschap aangaan en later trouwen, dat kan in onze gemeente in ieder geval. Het is wel handig zoiets te regelen voor de geboorte, alhoewel er altijd kosten aan verbonden zitten. Wij trouwden, en moesten alsnog naar de notaris omdat het huis anders van mij alleen bleef ipv ons samen.
Wij hebben ook ivm zwangerschap geregistreerd partnerschap gedaan. Dan was idd alles geregeld. Die dag hebben we met getuigen en ouders de registratie gedaan en taart gegeten.
S avonds zijn we met zn tweeen uit eten gegaan. Nu 5 jaar later gaan we volgend jaar trouwen. Ik vind het super leuk dat ik nu nogmaals een feestje van liefde kan vieren alleen dan groter ☺️
Wat samenwonende partners vaak vergeten is om elkaar aan te melden voor nabestaandenpensioen. Daarvoor heb je een samenlevingsovereenkomst nodig. Het kan gaan om tienduizenden euro’s per jaar! Daar zou in zeker ook even naar kijken als je de dingen toch gaat regelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven