Moet je echt ontpillen?

10-01-2021 16:57 30 berichten
Vanaf zomer 2021 zou ik graag willen proberen om zwanger te raken. Ik weet dat er geen pijl te trekken is op hoe lang het duurt voordat dit daadwerkelijk lukt. Ik houd ongeveer rekening met een jaar.

Maar ik slik al járen de pil. Nu zat ik wat informatie op te zoeken en vroeg ik mij het volgende af. Bestaat ontpillen echt? Is het bijvoorbeeld beter/nodig dat ik al eerder met de pil stop en dan condooms gebruik tot eind zomer? Of heeft het in principe geen invloed op je vruchtbaarheid en is het alleen een kwestie van je natuurlijke menstruatie terug krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Ontpillen is een fabel.
Anders zou je niet zwanger kunnen worden als je de pil 2 dagen bent vergeten.
sugarmiss schreef:
10-01-2021 17:04
Ontpillen is een fabel.
Dat is niet echt een goede redenering. Tijdens het ontpillen (zeggen ze) is je kans om zwanger te raken gewoon lager, maar niet per se 0. Ook terwijl je de pil slikt en eventueel 2 dagen vergeet, is je kans extreem verlaagd, maar nog steeds niet 0. Het een sluit het ander niet uit.
sugarmiss schreef:
Ontpillen is een fabel.
Dit. De enige reden dat wordt aangeraden om eerst een maand ongesteld te worden, is dat je de zwangerschapsduur kunt berekenen.
Als je stopt met de pil, moet je lichaam zelf weer aan het werk om de cyclus op gang te brengen. Met de pil was er geen eisprong, maar nu dat je lichaam zelf weer moet wennen is het de vraag hoe snel dat is opgepakt en er een eisprong is.
Het is niet zo dat als je heel lang aan de pil bent, je vruchtbaarheid minder is en na verloop van tijd beter voor zover ik weet.

Om die reden en om inzicht te krijgen in mijn cyclus, stop ik wel van tevoren met slikken.
honinginnetje wijzigde dit bericht op 10-01-2021 17:10
Reden: Lang verhaal
39.23% gewijzigd
KamilleT schreef:
10-01-2021 17:07
Dit. De enige reden dat wordt aangeraden om eerst een maand ongesteld te worden, is dat je de zwangerschapsduur kunt berekenen.
Dit
Geen idee of het echt bestaat, ik denk dat het ook een beetje per vrouw verschilt hoe je lijf reageert. Echt nodig lijkt het mij niet, er raken ook vrouwen zwanger als ze de pil vergeten. Zelf ben ik na 14 jaar pil slikken gestopt toen ik zwanger wilde worden. Menstruatie kwam gelukkig snel op gang. Begin juni gestopt en half september zwanger. Bij mij had het dus zeker geen invloed op vruchtbaarheid ;-).
Maar ik heb ook wel vriendinnen waarbij het wat langer duurde voordat menstruatie op gang kwam.

Als je meer inzicht wil in je cyclus voor het zwanger worden dan kan het wel handig zijn eerder te stoppen. Ik wist niet precies wanneer mijn eisprong was, maar vond dat ook niet nodig.
curlynan wijzigde dit bericht op 10-01-2021 17:17
21.68% gewijzigd
Ik dacht ook te moeten ontpillen en volgens de statistieken had ik niet zwanger kunnen raken vanwege mijn behoorlijke overgewicht toen. Ik slikte de pil al 13 jaar. Ondanks dat had ik 50 dagen na mijn laatste pil een positieve zwangerschapstest in mijn handen :) eerste cyclus was wel een beetje raar maar daarna dus zwanger. Maar dit zal van persoon tot persoon verschillen.
Dat al jaren is misschien wel gunstig voor je ;-)

You may be able to get pregnant within 1-3 months of stopping a combination pill -- meaning those that have estrogen and progestin. But most women can get pregnant within a year. One study even found that women who took the pill for more than 4 or 5 years were more fertile than those who used it for 2 years or less.

https://www.webmd.com/baby/get-pregnant ... -control#1

The researchers also found that women who had used birth control pills for longer rather than shorter time periods were more likely to get pregnant.

https://www.medicalnewstoday.com/articl ... tudies-say
Interessant Star!
Ik dacht dat het ging over het verwijderen van wolpluisjes van een trui, dat is toch ontpillen? :)
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Na het stoppen met de pil heeft het bij mij een jaar geduurd tot mijn menstruatie weer een beetje regelmatig was, en had dat heel jaar ook opeens erg last van mijn huid, ook op plekken waar ik echt nog nooit eerder puisten had gehad.

Maar dat is bij iedereen anders.
Loekie12345 schreef:
10-01-2021 17:07
Dat is niet echt een goede redenering. Tijdens het ontpillen (zeggen ze) is je kans om zwanger te raken gewoon lager, maar niet per se 0. Ook terwijl je de pil slikt en eventueel 2 dagen vergeet, is je kans extreem verlaagd, maar nog steeds niet 0. Het een sluit het ander niet uit.
Wie is 'ze'?

Het verschilt per persoon hoe je lijf het weer oppakt na stoppen met de pil. Ik werd binnen 1 maand echt ongesteld na het stoppen met de pil (na 9 jaar gebruik) en de cyclus was meteen regelmatig.
.
Fijn, al die antwoorden! Als ik het goed begrijp is ontpillen dus niet per se nodig maar kan het dus handig zijn voor jezelf qua berekenen. Ik ben niet van plan om er een soort obsessie (mensen die dat wel doen, prima hoor, maar vind ik te vermoeiend :D) van te maken door ovulaties en ovulatie testen etc. bij te gaan houden. Meer een beetje “go with the flow”.
Star3 schreef:
10-01-2021 17:16
Dat al jaren is misschien wel gunstig voor je ;-)

You may be able to get pregnant within 1-3 months of stopping a combination pill -- meaning those that have estrogen and progestin. But most women can get pregnant within a year. One study even found that women who took the pill for more than 4 or 5 years were more fertile than those who used it for 2 years or less.

https://www.webmd.com/baby/get-pregnant ... -control#1

The researchers also found that women who had used birth control pills for longer rather than shorter time periods were more likely to get pregnant.

https://www.medicalnewstoday.com/articl ... tudies-say
Interessant stuk zeg! Ik slik hem al meer dan 5 jaar.
Ik snap nooit wat men met ontpillen bedoelt, maar in ieder geval betekent stoppen met de pil wel een verandering in je hormoonhuishouding. Daar kan je klachten van krijgen. Volgens mij is er geen evidentie dat je na stoppen pil een onregelmatigere cyclus hebt dan ervoor. Go with the flow is leuk, maar aan de andere kant kan het ook leuk zijn te weten waar je in je cyclus zit! Ik merk echt verschil in creativiteit, productiviteit en bepaalde klachten (buikpijn bijvoorbeeld) afhankelijk van waar ik in m’n cyclus zit.
anoniem_401611 wijzigde dit bericht op 10-01-2021 18:38
0.57% gewijzigd
Dopperfles schreef:
10-01-2021 18:13
Fijn, al die antwoorden! Als ik het goed begrijp is ontpillen dus niet per se nodig maar kan het dus handig zijn voor jezelf qua berekenen. Ik ben niet van plan om er een soort obsessie (mensen die dat wel doen, prima hoor, maar vind ik te vermoeiend :D) van te maken door ovulaties en ovulatie testen etc. bij te gaan houden. Meer een beetje “go with the flow”.
Ja, zo begint iedereen ;-D
FunnyFace8 schreef:
10-01-2021 18:27
Ja, zo begint iedereen ;-D
Haha ja dat zal vast. :proud: Momenteel gaat het idee van ovulatie testen en dan doelbewust geplande seks hebben mij wat te ver (zeg ik nu :lol:). Maar goed, misschien denk ik er over een poos anders over. Who knows. :D
Mijn lijf had na 3 jaar de pil slikken 12 maanden nodig om weer zelf een goede, regelmatige cyclus met eisprong op te starten. Ik ben 2 keer keurig met 28 dagen ongesteld geweest. Daarna maanden af en toe een random dag bloedverlies en ineens was het weer vertrouwd met steek halverwege de maand en 31 dagen cyclus.

Anderen vergeten er 1 of zitten er een uur naast en zijn dan zwanger..
Sága schreef:
10-01-2021 18:25
Ik merk echt verschil in creativiteit, productiviteit en bepaalde klachten (buikpijn bijvoorbeeld) afhankelijk van waar ik in m’n cyclus zit.
Haha daar ben ik ook wel benieuwd naar bij mezelf. Glamour heeft een heel leuk en lekker kort (2 minuten) filmpje op youtube waar ze dat laten zien, wanneer je veel energie zou hebben voor bijvoorbeeld de beste sportprestaties, of meer concentratie. Eens zien of dat bij mij ook zo is.
sugarmiss schreef:
Ontpillen is een fabel.
=
+100
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
pejeka schreef:
10-01-2021 17:25
Ik dacht dat het ging over het verwijderen van wolpluisjes van een trui, dat is toch ontpillen? :)
:HA: Op de zwanger pijler?
petra123456 schreef:
10-01-2021 18:38
Mijn lijf had na 3 jaar de pil slikken 12 maanden nodig om weer zelf een goede, regelmatige cyclus met eisprong op te starten. Ik ben 2 keer keurig met 28 dagen ongesteld geweest. Daarna maanden af en toe een random dag bloedverlies en ineens was het weer vertrouwd met steek halverwege de maand en 31 dagen cyclus.

Anderen vergeten er 1 of zitten er een uur naast en zijn dan zwanger..
Bij mij ook zo. Ik zou gewoon op tijd stoppen met de pil.
Ligt aan de definitie van ontpillen.
Als het betekent ‘aaal die hormonen die je lijf uit moeten’, meh, vast niet.
Als het betekent ‘je lijf moet de boel zelf weer op gang krijgen’, dan zitten daar behoorlijke verschillen in. Dat zie je al in dit topic. De een is zwanger zodra de laatste strip in de prullenbak ligt, de ander moet een jaar wachten voor er weer een cyclus is.

Zelf moest ik na 4 jaar pilgebruik 5 maanden wachten voor ik ongesteld werd (fun fact: van een forummer kreeg ik toen te horen ‘Welnee, dat kan niet, want ontpillen is onzin!’ Niet dat ik het woord ontpillen had gebruikt).
Dus alles kan. En of je het ontpillen wilt noemen mag je zelf weten.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Bedankt voor het delen van de wisselende ervaringen! Goed om rekening mee te houden. Ik denk dat ik eind lente/begin van de zomer vast stop met de pil en dan tijdelijk condooms gebruik, zodat mijn natuurlijke cyclus weer op gang komt.

De tijd kan mij dit jaar niet snel genoeg gaan. :cheer2:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven