Moet je echt ontpillen?

10-01-2021 16:57 30 berichten
Vanaf zomer 2021 zou ik graag willen proberen om zwanger te raken. Ik weet dat er geen pijl te trekken is op hoe lang het duurt voordat dit daadwerkelijk lukt. Ik houd ongeveer rekening met een jaar.

Maar ik slik al járen de pil. Nu zat ik wat informatie op te zoeken en vroeg ik mij het volgende af. Bestaat ontpillen echt? Is het bijvoorbeeld beter/nodig dat ik al eerder met de pil stop en dan condooms gebruik tot eind zomer? Of heeft het in principe geen invloed op je vruchtbaarheid en is het alleen een kwestie van je natuurlijke menstruatie terug krijgen?
Alle reacties Link kopieren
botanietje schreef:
10-01-2021 19:23
Dus alles kan. En of je het ontpillen wilt noemen mag je zelf weten.
Bijna eens.
Soms ligt er een andere reden ten grondslag aan een ontbrekende of onregelmatige menstruatie. Dat ligt niet altijd aan het stoppen met de pil, maar aan onderliggende factoren in je lijf/hormoonhuishouding die er spelen onafhankelijk van gebruik van anticonceptie.
.
petra123456 schreef:
10-01-2021 18:38
Mijn lijf had na 3 jaar de pil slikken 12 maanden nodig om weer zelf een goede, regelmatige cyclus met eisprong op te starten. Ik ben 2 keer keurig met 28 dagen ongesteld geweest. Daarna maanden af en toe een random dag bloedverlies en ineens was het weer vertrouwd met steek halverwege de maand en 31 dagen cyclus.

Anderen vergeten er 1 of zitten er een uur naast en zijn dan zwanger..
Ja ik. Ik heb ruim tien jaar geslikt. Toen besloot ik in verband met een vakantie een maand door te slikken zonder stopweek. Halverwege de vakantie kreeg ik al een doorbraakbloeding, dus ben met de strip gestopt. Om weer op dezelfde weekdag te beginnen als normaal, zat er 8 dagen tussen de laatste pil en de nieuwe strip. Dat ging dus gelijk mis, of raak zo je wilt :)
mandylion schreef:
10-01-2021 19:35
Bijna eens.
Soms ligt er een andere reden ten grondslag aan een ontbrekende of onregelmatige menstruatie. Dat ligt niet altijd aan het stoppen met de pil, maar aan onderliggende factoren in je lijf/hormoonhuishouding die er spelen onafhankelijk van gebruik van anticonceptie.

Oké, eens. :)
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Mijn eerste paar cyclussen waren heel lang na het stoppen met de pil. Ik had dus wel het gevoel dat ik moest ontpillen. Toen er weer enige regelmaat in zat was ik 3 maanden later zwanger. (totaal 8 maanden gestopt met de pil)

Maar sommige zijn direct zwanger, dus ik denk ook dat het per persoon verschilt
Ik ben afgelopen juni gestopt met de pil en mijn cyclus is nog steeds niet regelmatig. Voordat ik aan de pil begon (meer dan 10 jaar geleden) was mijn cyclus zo rond de 28 dagen. Nu is het 34, 37, 32, 43 en 41 dagen geweest. Allesbehalve regelmatig en bovendien is de cyclus erg lang. Sinds een maand ben ik extra op voeding gaan letten en slik ik vitamine B6 bij in de hoop dat het reguleert. Vanaf volgende cyclus ga ik ovulatietesten doen om te kijken of ik wel ovuleer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven