36% kans op zwangerschap volgens gynaecoloog

14-01-2021 12:45 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al: volgens mijn gynaecoloog heb ik na onderzoeken van mij en man 36% kans op een natuurlijke zwangerschap binnen een jaar.

Volgende stap: hcg onderzoek en een half jaar wachten tot er verdere stappen ondernomen worden.

Iemand ervaring met dit soort percentages?

Groetjes
Toen wij ons een jaar geleden lieten onderzoeken kwam er niks afwijkends uit. Toen de gyneacoloog onze gegevens in de computer zette kwam er ook ergens in de 30% kans uit. Hij was toen even vergeten dat ik een jaar eerder een miskraam had gehad, dus toen hij het vinkje "eerder zwanger geweest" aanvinkte kwam er ineens een percentage van 56% uit. Hij interpreteerde dit als een "zeer hoge kans"
Ik heb een paar maanden lager ook een HCG gehad en helaas ben ik nog steeds niet zwanger. Binnenkort mogen wij starten met IUI.
Ik kon persoonlijk niks met dat percentage. Het was natuurlijk fijn dat de uitslagen normaal waren, maar er moet toch ergens een reden zijn waarom een zwangerschap uit blijft. Zolang je die reden niet weet kan je toch moeilijk een percentage geven.
Ik zou er daarom niet te veel aan hangen en de HCG afwachten. De 3 maanden daarna schijn je extra kans te hebben omdat eventuele blokkades zijn weg gespoeld.
Gelukkig geen ervaring met dat soort percentages. Ik ben namelijk bewust kindvrij. Maar 43% van de statistieken is 89% onbetrouwbaar.

Oftewel: geloof niet alles wat je hoort.
Ja, herkenbaar en heel frustrerend. Maar wel begrijpelijk. Een vruchtbaarheidsbehandeling is intensief en kost (veel geld), ze willen dus dat je het eerst zo lang mogelijk zelf probeert.
Uit onderzoeken komt waarschijnlijk een zaadkwaliteit, iets over je cylus en nog wat andere dingen en dit gieten ze samen met oa je leeftijd in een model. Dat model is gebaseerd op heel veel stellen en het rekent inderdaad een "kans" uit. Simpelweg: als er 100 stellen zijn met dezelfde uitkomsten als jullie dan zijn er 36 na een jaar alsnog spontaan zwanger geworden. Het ziekenhuis vindt dit getal hoog genoeg om jullie nog een half jaar te laten proberen, want als ze alle stellen dat laten doen hoeven ze minder vruchtbaarheidsbehandelingen uit te voeren (fijn voor hen, maar ook voor de stellen die op de natuurlijke manier alsnog zwanger worden)

Wij hadden iets van 32% of zo, heel frustrerend vond ik dat. Want als er ook maar 1 klein dingetje slechter was geweest waren we onder de 30% uitgekomen en mochten we wel gelijk beginnen. Maar inmiddels snap ik wel dat ze alles uit de kast willen halen en je eerst zo lang mogelijk zelf willen laten proberen. Het is soms een kwestie van geluk hebben en ze willen je zo vaak mogelijk het muntje laten gooien voor ze je een iets beter muntje geven.
De kans dat ik spontaan zwanger zou worden was nihil.
Ik ben in 4 jaar tijd 2x zwanger geweest waarvan1x blijvend.
Dus statistiek zegt mij niet zo heel veel.
Ik snap dat je ervan baalt, maar mij persoonlijk zegt het niet zo veel. Ik had op basis van o.a. leeftijd en aantal miskramen een kans van minder dan 10% om nog spontaan zwanger te raken, en toch is dat gebeurd.

Je hebt dus wel echt kans. Gewoon maar proberen toch? En na een halfjaar of jaar zie je wel weer verder.
gemiddeld is de kans volgens mij 80% dus dat ligt wel een stukje hoger. Maar die behandelingen kosten veel geld, dus ik denk dat ze jullie het eerst zelf nog wel even later proberen. Lijkt mij heftig om te horen dat de vruchtbaarheid bij jullie niet zo hoog is. Sterkte!
wat balen meelezer123, en anderen hier, dat het zo lang duurt :hug:.

Ik zit in hetzelfde schuitje, al heb ik wel al een HSG gehad (alles zag er goed uit). Onze kansen worden rond de 40% geschat en we zijn dus ook weer een half jaar naar huis gestuurd. Ik vind het heel dubbel, aan de ene kant fijn dat medisch alles in orde lijkt, maar aan de andere kant iedere maand weer frustratie bij menstruatie, en lijkt het om ons heen maar babies te regenen...

Kortom, probeer niet teveel aan dat specifieke getal te denken. Het is in ieder geval hoger dan de zwangerschapskans die ze met IUI etc kunnen bieden (zo werd het ons althans uitgelegd).

Als je mee wil kletsen met anderen in hetzelfde schuitje, daar zijn een aantal topics voor. Ik schrijf zelf in 'Zwanger worden > 6 maanden, voorjaar 2020' maar er zijn ook andere topics (weet even niet hoe ik die hier direct kan linken, sorry).
happiness = reality - expectations
Ik had een percentage van 16 en was de eerste IUI zwanger. De keer erna had ik 31% kans en was ik de derde IUI zwanger, van een tweeling. Uiteindelijk heb ik er totaal bijna 4 jaar over gedaan om zwanger te worden zonder resultaat (ook geen miskramen of zelfs maar overtijd) dus dat percentage verbaasde me niets, wél mijn spoedige “plakkers”.

Sterkte en succes, pin je niet vast op de cijfers.
drominique schreef:
14-01-2021 13:17
De kans dat ik spontaan zwanger zou worden was nihil.
Ik ben in 4 jaar tijd 2x zwanger geweest waarvan1x blijvend.
Dus statistiek zegt mij niet zo heel veel.
Hier ook. De eerste is via ICSI geboren want op de natuurlijke manier zou bij ons niet lukken, 6 mnd later na de geboorte van onze oudste, was ik “spontaan” zwanger en ik ben nu 9 weken zwanger van de 3e die ook “spontaan” tot stand is gekomen.
Gatekeeper* schreef:
14-01-2021 15:32
Hier ook. De eerste is via ICSI geboren want op de natuurlijke manier zou bij ons niet lukken, 6 mnd later na de geboorte van onze oudste, was ik “spontaan” zwanger en ik ben nu 9 weken zwanger van de 3e die ook “spontaan” tot stand is gekomen.
GATE! Nr 3 op komst?!! Gefeliciteerd :)
Die 36% betekent dat je kans om op natuurlijke wijze zwanger te worden het komende jaar hoger is dan de gemiddelde kans met vruchtbaarheidsbehandelingen. De kans met vruchtbaarheidsbehandelingen is namelijk 30%.

Vandaar dat je dan weer naar huis gestuurd wordt, hoe vervelend dat ook is, want het wachten is kut. Maar dat zijn de afspraken met de verzekeraars.

Succes, ik hoop voor je dat je gauw zwanger bent!
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Gatekeeper* schreef:
Waaaaaaaat??? Wat leuuuuuk!!! :cheer: gefeliciteerd! :bigkiss:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Dank jullie wel! Het is een cadeautje.
Bedankt voor de reacties ! Ik schrok er best van want er is bij ons ook niks uit de onderzoeken gekomen. Ik vind het niet erg om een half jaar te wachten met eventuele vervolgtrajecten (op dat hsg onderzoek na), nu met dat Corona gedoe zit ik daar ook niet op te wachten
Gatekeeper* schreef:

Ahhh Gate!!! Gefeliciteerd!! :flirting:

Hier gister voor het eerst sinds forever weer eens een streepje op de test. Zwanger van de 3e! Hopelijk blijft deze wel zitten :heart:

On topic: bij mij lag het wsl aan de schildklier, is dit bij jou getest, meelezer? Zo ja, vraag de waardes op, laat je niet afschepen met “de waardes zijn oké” want veel artsen zijn hier nog niet van op de hoogte dat boven de 2 te hoog kan zijn om zwanger te raken.
~ It takes a rad mama to be a father too ~

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven