Vind jij dit een afknapper of niet?
vrijdag 15 januari 2021 om 15:26
Je komt een leuke man/vrouw tegen, 30+ Maar je komt erachter dat hij/zij nog nooit heeft samengewoond, nog nooit op zichzelf heeft gewoond en dus nog thuis bij ouders woont.
vind je dit dan een afknapper?en waarom wel/ niet?
ik heb dit onlangs meegemaakt en had er in eerste instantie geen problemen mee, maar ik dacht dat hij WEER thuis woonde na een verbroken relatie ipv nog steeds thuis woont..ik woon zelf al vanaf mijn 19e zelfstandig dus kan me niet voorstellen hoe dit is en waarom je dit zou willen. Aan de andere kant snap ik wel dat het tegenwoordig moeilijk is om aan een woning te komen.
Zouden jullie hierom een contact afkappen of er geen problemen mee hebben?
Shoot:d
Jaa mensen, verveel me
vind je dit dan een afknapper?en waarom wel/ niet?
ik heb dit onlangs meegemaakt en had er in eerste instantie geen problemen mee, maar ik dacht dat hij WEER thuis woonde na een verbroken relatie ipv nog steeds thuis woont..ik woon zelf al vanaf mijn 19e zelfstandig dus kan me niet voorstellen hoe dit is en waarom je dit zou willen. Aan de andere kant snap ik wel dat het tegenwoordig moeilijk is om aan een woning te komen.
Zouden jullie hierom een contact afkappen of er geen problemen mee hebben?
Shoot:d
Jaa mensen, verveel me
vrijdag 15 januari 2021 om 16:15
Ik heb 2 collega's (Sociale Werkplaats) die nog thuis wonen.
Een man van 45 die bewust thuis wil blijven wonen. Zodat hij later zeker een huis heeft.
Een vrouw van 49. Haar ouders zijn gepenioneerd en zeggen het inkomen van hun dochter nodig te hebben om rond te komen. Het klinkt verder niet alsof ze erg zelfstandig is. Ze kan niet met een computer overweg, doet alles met haar ouders, kent de verkeersregels niet. Ik weet niet of dit alleen aan haar beperking ligt.
Een man van 45 die bewust thuis wil blijven wonen. Zodat hij later zeker een huis heeft.
Een vrouw van 49. Haar ouders zijn gepenioneerd en zeggen het inkomen van hun dochter nodig te hebben om rond te komen. Het klinkt verder niet alsof ze erg zelfstandig is. Ze kan niet met een computer overweg, doet alles met haar ouders, kent de verkeersregels niet. Ik weet niet of dit alleen aan haar beperking ligt.
vrijdag 15 januari 2021 om 16:15
Wat een onzinnige reacties soms hier weer, er zijn tal van redenen waarom je thuis kan wonen op een bepaalde leeftijd en dit niks over je als persoon zegt. Sommige mensen hebben nou eenmaal niet het geluk dat hun ouders zelfstandig kunnen wonen en nemen hier dan zelf hun verantwoordelijkheid voor, door voor ze te zorgen ipv ze in een verzorgingstehuis te stoppen. Ik ben zelf mid 20 en heb hier zelf ervaring mee.
vrijdag 15 januari 2021 om 16:16
Ik zie te lang thuis blijven wonen als een gebrek in ontwikkeling en zelfstandigheid. Blijkbaar ben je dan blijven steken in de ontwikkeling naar zelfstandig functionerende volwassene.
Met die leeftijd moet je prima in staat zijn een kamer of woning te krijgen. Een aantal jaar sparen staat niet gelijk aan jarenlang gemiste persoonlijke ontwikkeling (op tal van vlakken).
Met die leeftijd moet je prima in staat zijn een kamer of woning te krijgen. Een aantal jaar sparen staat niet gelijk aan jarenlang gemiste persoonlijke ontwikkeling (op tal van vlakken).

vrijdag 15 januari 2021 om 16:16
Ken je de strategie van je starterswoning verkopen met overwaarde en zo 'sparen' en investeren in je woning voor 't leven? Verder heb ik liever iemand die het goed voor elkaar heeft in een klein flatje of starterswoninkje, die goed voor zichzelf kan zorgen, kan koken, kan wassen, zijn zaakjes op orde heeft en enig benul heeft van financiële verantwoordelijkheid dan iemand die thuis onder de vleugels van papa en mama spaart voor zijn 'forever home' die er misschien over twintig jaar pas komt.redbulletje schreef: ↑15-01-2021 16:09Misschien neemt hij geen genoegen met minimaal en heeft hij verstandig doorgespaard zodat ie gelijk een woning kan kopen voor 't leven.
Verder vind ik helemaal niet dat je op je 24e al het huis uit moet zijn, maar als je met 30+ nog steeds thuis bij je ouders woont, vraag ik mij wel af waarom. Ergens ontbreekt er dan toch een drive en wens om volledig onafhankelijk te zijn.
vrijdag 15 januari 2021 om 16:19
redbulletje schreef: ↑15-01-2021 16:09Misschien neemt hij geen genoegen met minimaal en heeft hij verstandig doorgespaard zodat ie gelijk een woning kan kopen voor 't leven.
Nou, dan is het toch mij goed recht om daar op af te knappen? Zoals ik al zei, dan zijn we als persoon te verschillend. Ik wil geen relatie met iemand die zo denkt en in het leven staat, en dat is vast dan andersom hetzelfde.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
vrijdag 15 januari 2021 om 16:21
En ik snap dan wel weer waarom zo veel mensen in ellendige kutrelaties zitten. De lat ligt voor sommige vrouwen blijkbaar echt op de vloer, als 'zelfstandig wonen' al een te hoge eis is.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
vrijdag 15 januari 2021 om 16:22
Bellinis schreef: ↑15-01-2021 16:16Ken je de strategie van je starterswoning verkopen met overwaarde en zo 'sparen' en investeren in je woning voor 't leven? Verder heb ik liever iemand die het goed voor elkaar heeft in een klein flatje of starterswoninkje, die goed voor zichzelf kan zorgen, kan koken, kan wassen, zijn zaakjes op orde heeft en enig benul heeft van financiële verantwoordelijkheid dan iemand die thuis onder de vleugels van papa en mama spaart voor zijn 'forever home' die er misschien over twintig jaar pas komt.
Verder vind ik helemaal niet dat je op je 24e al het huis uit moet zijn, maar als je met 30+ nog steeds thuis bij je ouders woont, vraag ik mij wel af waarom. Ergens ontbreekt er dan toch een drive en wens om volledig onafhankelijk te zijn.
Trucker woonde ook nog thuis, maar kan dat allemaal beter dan ik, met m'n twaalf-steden-dertien-ongelukken samenwoon- en relatieperikelen.
In mijn ervaring is het dus echt klets dat iemand die nog thuis woont niks zou kunnen,
Huts!
vrijdag 15 januari 2021 om 16:22
Ik zou het niet direct een afknapper vinden, maar het hangt natuurlijk wel van de man af en van de reden waarom hij nog thuis woont. En wat doet hij in huis? Als hij in hotel ‘mama’ woont en geen flikker uitvoert, heb je wel kans dat hij dat ook verwacht als je eventueel gaat samenwonen. Als hij thuis ook de was draait, kookt, schoonmaakt...
En ja, ik zou ook liever bij mijn ouders wonen dan in een huis vol onbekende huisgenoten.
En ja, ik zou ook liever bij mijn ouders wonen dan in een huis vol onbekende huisgenoten.
vrijdag 15 januari 2021 om 16:26
Niet samen hebben gewoond is voor mij geen afknapper. Dat heb ik zelf ook niet en alleen wonen bevalt me prima.
Niet op zichzelf hebben gewoond vind ik een ander verhaal.
Ik ken 2 mannen die op latere leeftijd nog bij de ouders woonden.
Nr 1 was eind dertig met een heel goed verdienende baan. Op onze eerste date vertelde hij dat hij een tijd aan de andere kant van het land had gewerkt, maar dat hij sinds kort weer in de buurt werkte. En hij vertelde dat hij bij zijn ouders woonde. Ik dacht: die is nog op zoek naar een woning in de buurt, logisch dat hij even tijdelijk bij zijn ouders woont. Later bleek dat hij daar al die tijd had gewoond en 4 dagen op en neer reed naar zijn werk... Dat vond ik toch niet zo aantrekkelijk.
Nr 2 is eind veertig en niet zo heel erg zelfstandig. Nu worden zijn ouders fysiek steeds minder en wil hij ze niet in de steek laten (dat snap ik dan wel weer). Maar "Moeke" maakt nog elke dag het eten klaar voor zoon.
Niet op zichzelf hebben gewoond vind ik een ander verhaal.
Ik ken 2 mannen die op latere leeftijd nog bij de ouders woonden.
Nr 1 was eind dertig met een heel goed verdienende baan. Op onze eerste date vertelde hij dat hij een tijd aan de andere kant van het land had gewerkt, maar dat hij sinds kort weer in de buurt werkte. En hij vertelde dat hij bij zijn ouders woonde. Ik dacht: die is nog op zoek naar een woning in de buurt, logisch dat hij even tijdelijk bij zijn ouders woont. Later bleek dat hij daar al die tijd had gewoond en 4 dagen op en neer reed naar zijn werk... Dat vond ik toch niet zo aantrekkelijk.
Nr 2 is eind veertig en niet zo heel erg zelfstandig. Nu worden zijn ouders fysiek steeds minder en wil hij ze niet in de steek laten (dat snap ik dan wel weer). Maar "Moeke" maakt nog elke dag het eten klaar voor zoon.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
vrijdag 15 januari 2021 om 16:30
Ik ken ook een man, heeft een eigen koophuis, gaat 5 tot 6 keer in de week eten bij zijn ouders, brengt de was naar zijn moeder en heeft een schoonmaakster in dienst, dus hoeft in huis ook niks te doen. Dat vind ik een grotere afknapper dan iemand die nog thuis woont en wel zijn steentje bijdraait in het huishouden.ivanova_87 schreef: ↑15-01-2021 16:27Enorme afknapper. Mantelzorg, alleen als het gaat om een tijdelijke situatie. Heel hard, maar als een man van 30+ nooit zelfstandig heeft gewoond omdat hij voor zijn ouders moet zorgen is dat alsnog een deal breaker.

vrijdag 15 januari 2021 om 16:31
Zoals ik al eerder aangaf in een andere post, zijn er zeker goede redenen om wel thuis te wonen die geen afknapper zijn. En ja, die van trucker zijn inderdaad geen afknapper vind ikBellatrixVanDetta schreef: ↑15-01-2021 16:22Trucker woonde ook nog thuis, maar kan dat allemaal beter dan ik, met m'n twaalf-steden-dertien-ongelukken samenwoon- en relatieperikelen.
In mijn ervaring is het dus echt klets dat iemand die nog thuis woont niks zou kunnen,

Maar als het uit pure gemakzucht is dat je nog bij je ouders woont, tja sorry... maar dan heb je ook vaak niet de tools ontwikkeld die je wel ontwikkeld als je helemaal op eigen benen staat en ook helemaal zelf voor je natje en je droogje moet zorgen. Dat is ook logisch en prima te verklaren, maar voor mij zou het een afknapper zijn.

vrijdag 15 januari 2021 om 16:34
Maar ik zou dan toch geen relatie met je willen. Dan neem ik liever iemand die gewoon over zijn eigen tijd en leven kan beschikken.Delano_010 schreef: ↑15-01-2021 16:15Wat een onzinnige reacties soms hier weer, er zijn tal van redenen waarom je thuis kan wonen op een bepaalde leeftijd en dit niks over je als persoon zegt. Sommige mensen hebben nou eenmaal niet het geluk dat hun ouders zelfstandig kunnen wonen en nemen hier dan zelf hun verantwoordelijkheid voor, door voor ze te zorgen ipv ze in een verzorgingstehuis te stoppen. Ik ben zelf mid 20 en heb hier zelf ervaring mee.
vrijdag 15 januari 2021 om 16:37
Nooit samen hebben gewoond zou me niet uitmaken, nooit op zichzelf hebben gewoond op die leeftijd wel. Heb toch het idee dat het thuis blijven wonen iemands ontwikkeling en zelfstandigheid niet ten goede komt, of dat mensen dat niet doen omdat ze moeite hebben met op eigen benen staan. Zelfs als je niet zoveel verdiend moet je als je 30+ bent toch wel een studiootje of sociale huurwoning hebben weten te bemachtigen. Zou daarnaast ook echt geen zin hebben om bij zijn ouders langs te moeten als ik naar hem toe ga.

vrijdag 15 januari 2021 om 16:37
Maar dat heeft dan toch wel een enorme invloed op hoe je je relatie kunt invullen?Delano_010 schreef: ↑15-01-2021 16:15Wat een onzinnige reacties soms hier weer, er zijn tal van redenen waarom je thuis kan wonen op een bepaalde leeftijd en dit niks over je als persoon zegt. Sommige mensen hebben nou eenmaal niet het geluk dat hun ouders zelfstandig kunnen wonen en nemen hier dan zelf hun verantwoordelijkheid voor, door voor ze te zorgen ipv ze in een verzorgingstehuis te stoppen. Ik ben zelf mid 20 en heb hier zelf ervaring mee.
Bijvoorbeeld als je zelf kinderen wilt, maar ook in beschikbare tijd en privacy.
Prachtig dat jij wilt mantelzorgen, maar dat zou voor mij nog steeds geen wenselijke situatie zijn, zeker niet toen ik midden 20 was.
vrijdag 15 januari 2021 om 16:38
Ik vind dit wel een afknapper. Oké als de reden is dat hij voor zijn ouders moet zorgen en hij daarom thuis is blijven als uitzondering.
Op je 30e heb je écht wel inmiddels een woning kunnen vinden. En dat hoeft geen koop te zijn, ook geen sociale huur maar particuliere huur is zeker mogelijk. Als je fulltime werkt kun je een particuliere huurwoning echt wel betalen. En voor sociale huur moet je inderdaad lang ingeschreven staan maar ook daar hebben ze loting woningen. Voor mijn part ga je samenwonen met een vrijgezelle vriend als je het niet in je eentje kunt betalen.
Het is overigens vooral een afknapper omdat de meeste mannen die op hun 30e nog steeds thuiswonen alles behalve zelfstandig zijn. Die hebben moeders die nog hun boterhammen smeert en hun onderbroeken wast. En aangezien ik in een relatie niet van plan ben de moeder/ huisslaaf/ moeke rol aan te nemen zou zo een man niks voor mij zijn.
Ik denk overigens dat zo een man prima een relatie zou kunnen krijgen met een vrouw die het wel fijn vindt om de rol van schoonmoeder over te nemen en haar man te verzorgen.
Op je 30e heb je écht wel inmiddels een woning kunnen vinden. En dat hoeft geen koop te zijn, ook geen sociale huur maar particuliere huur is zeker mogelijk. Als je fulltime werkt kun je een particuliere huurwoning echt wel betalen. En voor sociale huur moet je inderdaad lang ingeschreven staan maar ook daar hebben ze loting woningen. Voor mijn part ga je samenwonen met een vrijgezelle vriend als je het niet in je eentje kunt betalen.
Het is overigens vooral een afknapper omdat de meeste mannen die op hun 30e nog steeds thuiswonen alles behalve zelfstandig zijn. Die hebben moeders die nog hun boterhammen smeert en hun onderbroeken wast. En aangezien ik in een relatie niet van plan ben de moeder/ huisslaaf/ moeke rol aan te nemen zou zo een man niks voor mij zijn.
Ik denk overigens dat zo een man prima een relatie zou kunnen krijgen met een vrouw die het wel fijn vindt om de rol van schoonmoeder over te nemen en haar man te verzorgen.
vrijdag 15 januari 2021 om 16:38
Bellinis schreef: ↑15-01-2021 16:31Zoals ik al eerder aangaf in een andere post, zijn er zeker goede redenen om wel thuis te wonen die geen afknapper zijn. En ja, die van trucker zijn inderdaad geen afknapper vind ik![]()
Maar als het uit pure gemakzucht is dat je nog bij je ouders woont, tja sorry... maar dan heb je ook vaak niet de tools ontwikkeld die je wel ontwikkeld als je helemaal op eigen benen staat en ook helemaal zelf voor je natje en je droogje moet zorgen. Dat is ook logisch en prima te verklaren, maar voor mij zou het een afknapper zijn.
Zo is het en dat kan iedereen voor zichzelf beslissen gelukkig.
Maar om een man rücksichtslos weg te bonjouren omdat ie nog thuis woont...ik ben blij dat ik toentertijd even verder heb gekeken dan mijn neus lang is!

Huts!
vrijdag 15 januari 2021 om 16:39
30+, is 31 of 39? Heeft hij misschien langere tijd gestudeerd? Wilde hij nog even flink doorsparen daarna? Wilde hij een eigen bedrijf op starten, zonder direct te veel risico's te lopen? Is hij lui? Kan hij niet zonder zijn moeder? Ik denk dat er veel meer factoren mee spelen om hier iets van te vinden.
keesjeaap5 wijzigde dit bericht op 15-01-2021 16:41
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
0.66% gewijzigd
vrijdag 15 januari 2021 om 16:42
BellatrixVanDetta schreef: ↑15-01-2021 16:38Zo is het en dat kan iedereen voor zichzelf beslissen gelukkig.
Maar om een man rücksichtslos weg te bonjouren omdat ie nog thuis woont...ik ben blij dat ik toentertijd even verder heb gekeken dan mijn neus lang is!![]()
Maar dan kan het toch voor een ander alsnog een geldige reden zijn om af te knappen? Waar jij gelukkig mee bent hoeft een ander niet gelukkig mee te zijn. Dat heeft niks met kortzichtigheid te maken, maar met andere wensen/eisen aan een partner en relatie.
redbulletje schreef: ↑15-01-2021 15:58Hangt er helemaal vanaf. Als ie een fikse spaarrekening heeft opgebouwd waardoor hij gelijk een woning naar z'n zin kan kopen en inrichten, heeft ie het beter voor elkaar dan degenen die hun hele spaargeld er doorheen hebben gejast aan huur voor studentenkamertjes die amper een hypotheek voor een klein starterswoninkje kunnen krijgen.
Smaken verschillen.

Maar ... mijn man woonde tijdelijk weer bij zijn moeder toen we een relatie kregen. Hij ging zijn studentenkamer in het oosten van het land uit na zijn afstuderen, ging tijdelijk daar (in de Randstad) wonen, vond een baan, een woning en was weer weg. Dat vond ik te overzien, al was het niet mijn hobby om in haar huis af te spreken. Maar zijn instelling was dat hij veel liever zelfstandig wilde wonen en daar werkte hij actief naar toe, dus ik ben niet afgeknapt.
Het voorbeeld uit de OP: waarschijnlijk wel.
botanietje wijzigde dit bericht op 15-01-2021 16:43
2.34% gewijzigd
Je moet niet alles geloven wat je denkt

Het ging niet om mensen die na scheiding weer bij hun ouders wonen.
Maar voor je 30 e kun je echt wel de deur uit hoor. Zou nog wat zijn zeg. Als de wachtlijsten zo lang zijn moet je dus naar andere woonplaatsen kijken.
In theorie vind ik dit een ontzettende afknapper. Maarrrr... In de praktijk kwam ik hem toch tegen: de geweldig leuke man die op zijn 31e net een jaartje op zichzelf woonde, nog nooit een relatie had gehad en die toch hartstikke zelfstandig functioneert. Zijn ouders waren niet vaak thuis toen hij thuis woonde en hij droeg zowel financieel als praktisch bij aan het huishouden.
Tja.. omdat hij verder erg leuk is, heb ik daar nooit een probleem van gemaakt. Natuurlijk voelde het voor mij (sinds mijn 18e op mijzelf, veel relaties gehad en een héél ander leven geleid) soms wat ongelijk, maar ik merk nu we samenwonen dat hij meer in het huishouden doet en zelfstandiger is dan de meeste mannen die ik ben tegengekomen. Ik vind het alleen jammer voor hem dat hij een bepaalde levenservaring gemist heeft in zijn twintigersjaren, maar hij had daar zo zijn redenen voor die ik heel goed begrijp.
TO, lang verhaal kort: ik snap dat het niet sexy is, maar kijk naar de context en hoe hij zich in huis beweegt. En is hij verder alles wat je wenst? Schrijf 'm dan niet zomaar af. Al heb jij het recht om iemand af te schrijven als je dat wilt.
Tja.. omdat hij verder erg leuk is, heb ik daar nooit een probleem van gemaakt. Natuurlijk voelde het voor mij (sinds mijn 18e op mijzelf, veel relaties gehad en een héél ander leven geleid) soms wat ongelijk, maar ik merk nu we samenwonen dat hij meer in het huishouden doet en zelfstandiger is dan de meeste mannen die ik ben tegengekomen. Ik vind het alleen jammer voor hem dat hij een bepaalde levenservaring gemist heeft in zijn twintigersjaren, maar hij had daar zo zijn redenen voor die ik heel goed begrijp.
TO, lang verhaal kort: ik snap dat het niet sexy is, maar kijk naar de context en hoe hij zich in huis beweegt. En is hij verder alles wat je wenst? Schrijf 'm dan niet zomaar af. Al heb jij het recht om iemand af te schrijven als je dat wilt.
vrijdag 15 januari 2021 om 16:43