Afknappers in vriendschappen

zondag 17 januari 2021 om 12:08
Mijn ervaring als hulpverlener: als je tegen mensen zegt dat de ander waarschijnlijk niet narcistisch is en/of dat dat er totaal niet toe doet en met mensen gaat kijken naar hun eigen aandeel en gedrag dan vinden ze je opeens niet meer zo’n geweldige hulpverlener
zondag 17 januari 2021 om 12:10
+100
zondag 17 januari 2021 om 12:11
Soms wordt iemand pas naar tijdens de scheiding.Luci_Mster2 schreef: ↑17-01-2021 11:36.
Beetje als met daten en of je dan heel graag per se een relatie wil en dan alle rode vlaggen gaat negeren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 17 januari 2021 om 12:11
Ja dat. Als het opeens toch aan hunzelf ligt, is het opeens bekoeld.
Voor iedereen een groene tuin

zondag 17 januari 2021 om 12:16
Moest even denken want ik heb hetzelfde als Thordis, ik zie veel van die dingen wel, maar redelijks nel en dan word het nooit een vriendschap.
Maar.... ik heb wel een keer gehad dat iemand waar ik eerst jaren mee bevriend was steeds minder bij mij bleek te passen. Dat verschoof langzaam aan naar kennissen, warme kennissen hoor. Ik vond haar best lief maar hadden amper tot geen raakvlakken meer en dat hadden we beiden door.
En na 15 jaar kwam er door de pietendiscussie en iets over een demonstratie BLM een einde aan.
Er kwam ineens zoveel racistische dingen uit haar mond, daar schrok ik van.
En ze kon ook niets meer zeggen tegenwoordig.
Jawel hoor, je mag zeggen en vinden wat je wil. Maar als dat voor jou geldt dan geldt dat ook voor mij of een ander. En zal ik dus zeggen wat ik er van vind.
Dat vond ze niet leuk. Dat zeggen wat je wil geldt dan altijd maar 1 kant op. Zo raar.
Heb meteen kenbaar gemaakt dat voor mij wel klaar was.
Enige keer dat ik na jaren ineens afgeknapt was.
Maar.... ik heb wel een keer gehad dat iemand waar ik eerst jaren mee bevriend was steeds minder bij mij bleek te passen. Dat verschoof langzaam aan naar kennissen, warme kennissen hoor. Ik vond haar best lief maar hadden amper tot geen raakvlakken meer en dat hadden we beiden door.
En na 15 jaar kwam er door de pietendiscussie en iets over een demonstratie BLM een einde aan.
Jawel hoor, je mag zeggen en vinden wat je wil. Maar als dat voor jou geldt dan geldt dat ook voor mij of een ander. En zal ik dus zeggen wat ik er van vind.
Dat vond ze niet leuk. Dat zeggen wat je wil geldt dan altijd maar 1 kant op. Zo raar.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 17-01-2021 12:17
10.59% gewijzigd

zondag 17 januari 2021 om 12:16
Ik had ook zo'n vriendin van onze studie, kende ik ook al een paar jaar, en opeens begon ze te draaien en moeilijk te doen als het op betalen van de rekening in een lunchroom enzo aankwam.
Misschien had ze wel een grote studieschuld opgebouwd, bedenk ik me nu.
Ze was toen zo bezig met om de dingen heen draaien, dat soort types zijn wel moeilijk om duidelijk dingen tegen te zeggen. Ik zou ook nu beslist niet meer met haar bevriend willen zijn. Zij zit nu in een vrij elitaire wereld van creatieven, oppervlakkig maar wel met geld.
Dat zat er toen ook wel in, maar minder sterk. En toen zij eenmaal begon met werken, was het in haar wereldje ook gewoon om allemaal affaires met elkaar te hebben. Daar moet ik ook niets van hebben.
Ik heb ook het idee dat mensen tussen hun 16-25e nog redelijk bij elkaar in de buurt blijven, maar dat verschillen tussen mensen na die tijd toch steeds groter worden.
Misschien had ze wel een grote studieschuld opgebouwd, bedenk ik me nu.
Ze was toen zo bezig met om de dingen heen draaien, dat soort types zijn wel moeilijk om duidelijk dingen tegen te zeggen. Ik zou ook nu beslist niet meer met haar bevriend willen zijn. Zij zit nu in een vrij elitaire wereld van creatieven, oppervlakkig maar wel met geld.
Dat zat er toen ook wel in, maar minder sterk. En toen zij eenmaal begon met werken, was het in haar wereldje ook gewoon om allemaal affaires met elkaar te hebben. Daar moet ik ook niets van hebben.
Ik heb ook het idee dat mensen tussen hun 16-25e nog redelijk bij elkaar in de buurt blijven, maar dat verschillen tussen mensen na die tijd toch steeds groter worden.

zondag 17 januari 2021 om 12:19
Dat kan ook, een vriendin van mij was jaren heel dik met een andere vriendin. Die kreeg een nieuwe, zwaar racistische partner. Die vriendin liet zich daar helemaal in meeslepen. En mijn vriendin heeft die vriendschap daarom afgekapt.Luci_Mster2 schreef: ↑17-01-2021 12:16

zondag 17 januari 2021 om 12:21
Zoiets heb ik nu. Een vriend werd langzaamaan kennis en is nu Qanon en Trump- liefhebber. Doe dat maar lekker ver van mij. Door dat begin waarin we een mooie vriendschap hadden, krijg ik mezelf niet zo ver hem van Facebook te gooien. Vind ik erg laf van mezelf, al weet ik dat ik ergens hoop dat ie het licht binnenkort weer ziet...Luci_Mster2 schreef: ↑17-01-2021 12:16Moest even denken want ik heb hetzelfde als Thordis, ik zie veel van die dingen wel, maar redelijks nel en dan word het nooit een vriendschap.
En na 15 jaar kwam er door de pieten discussie een einde aan. Er kwam ineens zoveel racistische dingen uit haar mond, daar schrok ik van.
zondag 17 januari 2021 om 12:22
Sommige dingen weet / voorzie je niet, totdat ze aan de orde komen. ( niet voor niets gaat het vaak mis tijdens vakanties ).
Zo heb ik weleens een vriendschap “ uitgemaakt “ toen bleek dat zij - vanwege scheiden - alles uit de kast trok om hem het leven zuur te maken, over de rug van hun kinderen.
Zo heb ik weleens een vriendschap “ uitgemaakt “ toen bleek dat zij - vanwege scheiden - alles uit de kast trok om hem het leven zuur te maken, over de rug van hun kinderen.
zondag 17 januari 2021 om 12:24
@rozemarijn, kan goed kloppen wat je zegt in je laatste alinea. Mensen zijn tijdens hun studie/school nog redelijk gelijkwaardig. Maar zodra men een (goed) betaalde baan krijgt, krijgt men ook andere vrienden etc. Geldt overigens ook voor kinderen krijgen na je studietijd. Hoeveel vriendinnen ik hierdoor verloren ben 
Gelukkig heb ik ook weer veel mensen leren kennen door mijn kinderen

Gelukkig heb ik ook weer veel mensen leren kennen door mijn kinderen

Voor iedereen een groene tuin

zondag 17 januari 2021 om 12:25
Ja, dat kan echt niet.PoezzinBoots schreef: ↑17-01-2021 12:20Die ene leuke vriendin die thuis een Senseo apparaat bleek te hebben. Doei!!

zondag 17 januari 2021 om 12:25
Oh ja, de vakanties.....Dan leer je elkaar pas echt goed kennen.blijfgewoonbianca schreef: ↑17-01-2021 12:22Sommige dingen weet / voorzie je niet, totdat ze aan de orde komen. ( niet voor niets gaat het vaak mis tijdens vakanties ).
En zelfs dat zegt niets, want een superleuke vakantie op je 20e samen hebben, wil niet zeggen dat je 20 jaar later nog even dikke vrienden bent.

zondag 17 januari 2021 om 12:26
Ik zie mijzelf als super tolerant, maar dit zou voor mij ook einde oefening zijnPoezzinBoots schreef: ↑17-01-2021 12:20Die ene leuke vriendin die thuis een Senseo apparaat bleek te hebben. Doei!!

zondag 17 januari 2021 om 12:28
Kinderen krijgen is ook weer een heel aparte levensfase.GroenTuintje schreef: ↑17-01-2021 12:24@rozemarijn, kan goed kloppen wat je zegt in je laatste alinea. Mensen zijn tijdens hun studie/school nog redelijk gelijkwaardig. Maar zodra men een (goed) betaalde baan krijgt, krijgt men ook andere vrienden etc. Geldt overigens ook voor kinderen krijgen na je studietijd. Hoeveel vriendinnen ik hierdoor verloren ben
Gelukkig heb ik ook weer veel mensen leren kennen door mijn kinderen![]()
Jaloezie want de ene vriendin is al zwanger, terwijl de ander maar niet zwanger raakt.
Of een kindje krijgt dat veel te vroeg geboren is, met alle problemen / aanhoudende operaties en tijd en aandacht die dat vergt. Hoeveel vrienden blijven meeleven?
Of opeens een tweeling krijgen en daar de handen vol aan hebben.

zondag 17 januari 2021 om 12:29
Vriendin waar ik al 32 jaar mee om ga wordt met de jaren raarder en bekrompener.
Ik zie haar inmiddels ook meer als kennis. Vind het lastig om het contact helemaal te stoppen omdat we wel heel veel hebben meegemaakt samen.
En soms zie ik nog die leuke gek van vroeger. Soms.
Meestal zemelt ze over haar hooggevoelige kinderen en hoe moeilijk alles is.
Waar ik het meest moeite mee heb is dat ze op FB overal commentaar op heeft. Bv op een vriendin van mij die ze helemaal niet kent (en waarvan ze ook niet wist dat dat een vriendin van mij is) Die plaatste een foto van haar nieuwe tattoo ter herdenking aan een dierbare overledene. Was ze enorm trots op.
Ik had erop gereageerd en aangezien het op 'openbaar' stond kon de kennis het in haar tijdlijn ook zien.
Ging ze er op reageren dat tattoos voor tokkies zijn en dat het asociaal is
En bedankt hé... Toen heb ik haar geappt of ze dat weg wilde halen en dat ik echt niet oké vond.
Ze reageert ook op Serious Request op FB dat we eerst maar de kinderen in Nederland moeten helpen want in NL is er genoeg ellende blablabla.
Ja tuurlijk...in NL gaan kinderen ook dood door vies drinkwater enzo.
FB geeft een mooi inkijkje in iemands hoofd.
Ik zie haar inmiddels ook meer als kennis. Vind het lastig om het contact helemaal te stoppen omdat we wel heel veel hebben meegemaakt samen.
En soms zie ik nog die leuke gek van vroeger. Soms.
Meestal zemelt ze over haar hooggevoelige kinderen en hoe moeilijk alles is.
Waar ik het meest moeite mee heb is dat ze op FB overal commentaar op heeft. Bv op een vriendin van mij die ze helemaal niet kent (en waarvan ze ook niet wist dat dat een vriendin van mij is) Die plaatste een foto van haar nieuwe tattoo ter herdenking aan een dierbare overledene. Was ze enorm trots op.
Ik had erop gereageerd en aangezien het op 'openbaar' stond kon de kennis het in haar tijdlijn ook zien.
Ging ze er op reageren dat tattoos voor tokkies zijn en dat het asociaal is

En bedankt hé... Toen heb ik haar geappt of ze dat weg wilde halen en dat ik echt niet oké vond.
Ze reageert ook op Serious Request op FB dat we eerst maar de kinderen in Nederland moeten helpen want in NL is er genoeg ellende blablabla.
Ja tuurlijk...in NL gaan kinderen ook dood door vies drinkwater enzo.
FB geeft een mooi inkijkje in iemands hoofd.

zondag 17 januari 2021 om 12:30
Jaloers zijn op succes van de ander inderdaad.
Er van uit gaan dat ik omdat ik meer salaris verdiende altijd wel als bank kon fungeren. 'Oh dan leen ik het gewoon even van jou' . Dat dus niet vragen maar gewoon vanzelfsprekend vinden
Mijn vrienden ook gelijk als de hare beschouwen dus toevoegen op Facebook gelijk etc.
Eerst gezellig samen aan een cappuccino of een wijntje en dan 1 of andere dieetgoeroe ontmoeten en plotseling alles bekritiseren wat ik deed. Want dat was opeens allemaal slecht en verkeerd Prime dat iemand haar eigen leven anders inricht maar ga dat niet aan mij opleggen,
Alles dat ik leuk vond qua smaak maar niet in haar straatje past keihard afkraken,
Alleen over zichzelf praten
Nee, die 'vriendschappen' heb ik dus beëindigd.
Er van uit gaan dat ik omdat ik meer salaris verdiende altijd wel als bank kon fungeren. 'Oh dan leen ik het gewoon even van jou' . Dat dus niet vragen maar gewoon vanzelfsprekend vinden
Mijn vrienden ook gelijk als de hare beschouwen dus toevoegen op Facebook gelijk etc.
Eerst gezellig samen aan een cappuccino of een wijntje en dan 1 of andere dieetgoeroe ontmoeten en plotseling alles bekritiseren wat ik deed. Want dat was opeens allemaal slecht en verkeerd Prime dat iemand haar eigen leven anders inricht maar ga dat niet aan mij opleggen,
Alles dat ik leuk vond qua smaak maar niet in haar straatje past keihard afkraken,
Alleen over zichzelf praten
Nee, die 'vriendschappen' heb ik dus beëindigd.

zondag 17 januari 2021 om 12:31
Klopt inderdaad.blijfgewoonbianca schreef: ↑17-01-2021 12:22( niet voor niets gaat het vaak mis tijdens vakanties ).
zondag 17 januari 2021 om 12:34
Ik blijk een indrukwekkende hoeveelheid complotgekkies en vaccinatieweigeraars te kennen.

zondag 17 januari 2021 om 12:38
En die vrienden over jou maar zeggen, ik wou dat bgb eens ophield over zwarte pietblijfgewoonbianca schreef: ↑17-01-2021 12:34Ik blijk een indrukwekkende hoeveelheid complotgekkies en vaccinatieweigeraars te kennen.![]()

zondag 17 januari 2021 om 12:44
Mhaw, meestal gaat die liefde voor de zwarte piet juist hand en hand met complotten zien en viruswappie zijn.rozemarijn123 schreef: ↑17-01-2021 12:38En die vrienden over jou maar zeggen, ik wou dat bgb eens ophield over zwarte piet![]()

zondag 17 januari 2021 om 12:45
Yep. Ook dat nog eens.Luci_Mster2 schreef: ↑17-01-2021 12:44Mhaw, meestal gaat die liefde voor de zwarte piet juist hand en hand met complotten zien en viruswappie zijn.![]()