Vind jij dit een afknapper of niet?
vrijdag 15 januari 2021 om 15:26
Je komt een leuke man/vrouw tegen, 30+ Maar je komt erachter dat hij/zij nog nooit heeft samengewoond, nog nooit op zichzelf heeft gewoond en dus nog thuis bij ouders woont.
vind je dit dan een afknapper?en waarom wel/ niet?
ik heb dit onlangs meegemaakt en had er in eerste instantie geen problemen mee, maar ik dacht dat hij WEER thuis woonde na een verbroken relatie ipv nog steeds thuis woont..ik woon zelf al vanaf mijn 19e zelfstandig dus kan me niet voorstellen hoe dit is en waarom je dit zou willen. Aan de andere kant snap ik wel dat het tegenwoordig moeilijk is om aan een woning te komen.
Zouden jullie hierom een contact afkappen of er geen problemen mee hebben?
Shoot:d
Jaa mensen, verveel me
vind je dit dan een afknapper?en waarom wel/ niet?
ik heb dit onlangs meegemaakt en had er in eerste instantie geen problemen mee, maar ik dacht dat hij WEER thuis woonde na een verbroken relatie ipv nog steeds thuis woont..ik woon zelf al vanaf mijn 19e zelfstandig dus kan me niet voorstellen hoe dit is en waarom je dit zou willen. Aan de andere kant snap ik wel dat het tegenwoordig moeilijk is om aan een woning te komen.
Zouden jullie hierom een contact afkappen of er geen problemen mee hebben?
Shoot:d
Jaa mensen, verveel me

zondag 17 januari 2021 om 12:50
Als je met vrienden woont als je werkt zijn er echt geen kookroosters meer. Ik heb trouwens in al mijn gedeelde huizen nooit samen gekookt. Ik wil gewoon mijn eigen eten eten wanneer ik dat wil.blijfgewoonbianca schreef: ↑17-01-2021 12:44Hoeveel studenten die op kamers wonen brengen de was niet naar hun moeder ?
En die hebben ook vaak roosters met koken .
zondag 17 januari 2021 om 12:56
Mijn partner werkte destijds als interimmer door het hele land. Hij zat door de week (van zondagavond tot en met vrijdagavond) vaak op locatie en verbleef dan in een vakantiehuis op een bungalowpark of in een hotel en in het weekend bij zijn ouders. Afspreken deden we in die periode bij mij thuis, ik had een eigen appartementje. Toen onze relatie serieuzer werd, heeft hij op een gegeven moment een baan op een vaste locatie gezocht en zijn we gaan samenwonen. Maar hij heeft dus nooit van tevoren een eigen woning gehad.blijfgewoonbianca schreef: ↑17-01-2021 12:49Ja, da’s waar.
Ik denk dat het voor mij ook een beetje afhankelijk is van hoe de thuissituatie is.
Heeft iemand - in het ouderlijk huis - een royaal zit en slaapvertrek, of zit die elke avond met pa en ma op de bank. Gaan die ouders elk jaar 6 maanden overwinteren en zijn ze in de weekenden amper thuis, of gaat hij mee naar de stacaravan plus tuinkabouter.
Ik heb zelf totaal niet de ervaring van een onzelfstandige mafklapper die niet voor zichzelf kan zorgen.

zondag 17 januari 2021 om 12:59
blijfgewoonbianca schreef: ↑17-01-2021 12:49Ja, da’s waar.
Ik denk dat het voor mij ook een beetje afhankelijk is van hoe de thuissituatie is.
Heeft iemand - in het ouderlijk huis - een royaal zit en slaapvertrek, of zit die elke avond met pa en ma op de bank. Gaan die ouders elk jaar 6 maanden overwinteren en zijn ze in de weekenden amper thuis, of gaat hij mee naar de stacaravan plus tuinkabouter.
Ja, dat speelt inderdaad wel mee in de zelfredzaamheid. Dan nog begrijp ik persoonlijk gewoon niet hoe je als jongere comfort kunt verkiezen boven vrijheid. Nu na mijn 40e zou ik ook niet meer op een kamertje van 2x3 willen zitten en de halve maand pasta met strooikaas willen eten, maar toen voelde ik mij echt een koningin in mijn eigen ruimte en met mijn eigen beslisbevoegdheden

zondag 17 januari 2021 om 13:08
zondag 17 januari 2021 om 13:18
Als iemand al een huisje heeft, maar dat moet nog opgeknapt worden vind ik het op zich niet vreemd om een paar weken bij ouders te logeren. Ik heb dat zelf ook wel eens gedaan, geen budget om meerdere maanden dubbele lasten te dragen en het nieuwe huis nog niet klaar. Dus dan maar 3 weken terug naar ouders.dianaf schreef: ↑17-01-2021 12:23Ik lees wel dat de meesten het best oké vinden als diegene weer thuis is gaan wonen na bijvoorbeeld een relatiebreuk. Ik vind dat zelf best een afknapper. Blijkbaar heeft iemand zijn zaken dat gewoon niet op orde en moet terugvallen op hulp van de ouders én wil ook geen genoegen nemen met een kamertje of studio of zo.

Dit gevoel krijg ik daar ook bij. Gek genoeg zijn die mensen er zelf vaak trots op als ze een huis kunnen kopen van 'hun eigen gespaarde geld', terwijl dat dus indirect door hun ouders is gespaard, want die hebben jarenlang alles voor hen betaalt.Marana schreef: ↑17-01-2021 10:45Ik denk dat je eigen leeftijd ook meespeelt. Als mid-veertiger kijk ik hier anders tegenaan dan twintigers denk ik zo.
Ik vind thuiswonen op kosten van pa en ma zodat je kunt sparen voor het kopen van een huis nogal profiteergedrag. En ik vind direct een huis kopen niet verstandig, er is niets mis met eerst een paar jaar huren (alleen of samen).
Hoe je dan toch kunt denken dat het jouw spaargeld is begrijp ik niet.

Ik heb een collega van 26 die sinds een paar maanden op zichzelf woont. Leuke baan, leuk huisje, in de gewilde stad. Maar hij gaat dus wel elke avond bij zijn ouders eten omdat hij anders alleen nog maar alleen thuis zit. Dat kan ik dan nog wel begrijpen. Net op jezelf en dan komt er ineens een lockdown waardoor je hele sociale leven instort.
Ik geloof niet dat de dames voor hem in de rij staan, en dat verbaast me wel een beetje. Volgens mij is er best iets van te maken
Ik geloof niet dat de dames voor hem in de rij staan, en dat verbaast me wel een beetje. Volgens mij is er best iets van te maken

zondag 17 januari 2021 om 13:20
Zijn die gemiddelden van nu? Het is wel later geworden, want met het wegvallen van de stufi is op kamers gaan toch een heel stuk lastiger geworden.Blankepit schreef: ↑17-01-2021 13:18Nog meer leuke feitjes:
- Nederlandse mannen gaan gemiddeld op hun 22ste het huis uit, vrouwen als ze 20 jaar zijn. 25% van hen keert later toch nog een keer terug.
- Van de 25-jarige mannen in Nederland woont nog 20% bij zijn ouders. In Spanje en Italië is dat 67% en 84%.

zondag 17 januari 2021 om 13:21
Mwah. Voor mij zou zo iemand niet bij me passen om andere redenen. Ik snap niet dat iemand niet gewoon lekker alleen kan eten en alleen een avond kan doorbrengen. Elke avond bij je ouders eten om niet alleen thuis te zitten is wat veel.KamilleT schreef: ↑17-01-2021 13:18Ik heb een collega van 26 die sinds een paar maanden op zichzelf woont. Leuke baan, leuk huisje, in de gewilde stad. Maar hij gaat dus wel elke avond bij zijn ouders eten omdat hij anders alleen nog maar alleen thuis zit. Dat kan ik dan nog wel begrijpen. Net op jezelf en dan komt er ineens een lockdown waardoor je hele sociale leven instort.
Ik geloof niet dat de dames voor hem in de rij staan, en dat verbaast me wel een beetje. Volgens mij is er best iets van te maken![]()
zondag 17 januari 2021 om 13:25
Ligt eraan.
Als het mama doet alles is wel.
Als ie regelmatig meesopt in het huishouden, zijn ouders ontlast, de tuin doet en weet hoe de wasmachine werkt, ook weleens kookt.. niet perse een probleem.
Het gaat meer om de manier waarop. Als ie zijn vuile was naast de deur mikt, aanschuift aan tafel en verder niks uitvreet.. dankje feestelijk.
Als het mama doet alles is wel.
Als ie regelmatig meesopt in het huishouden, zijn ouders ontlast, de tuin doet en weet hoe de wasmachine werkt, ook weleens kookt.. niet perse een probleem.
Het gaat meer om de manier waarop. Als ie zijn vuile was naast de deur mikt, aanschuift aan tafel en verder niks uitvreet.. dankje feestelijk.
zondag 17 januari 2021 om 13:25
Ik ken er meer zo. Als kinderen uit een heel gezellige gezinssituatie komen, kan het best hard aankomen als je ineens helemaal alleen bent. Ik had het als jongere niet zo leuk thuis, dus de eerste beste kans om weg te komen, greep ik met beide handen aan.

zondag 17 januari 2021 om 13:29
Ja, misschien.
Ik kom ook uit een gezellig gezin. Maar op een gegeven moet je jezelf even losrukken en uit de comfort zone. Maar goed, corona is inderdaad wel uitzonderlijk.

zondag 17 januari 2021 om 13:34
Dit is misschien het eerste jaar nog zo, maar de meeste studenten groeien daar langzaam in, die leunen het eerste jaar nog een beetje op hun ouders, maar gaandeweg pakken ze het echt wel op. Mijn ouders weigerde dat overigens, wat ik heel goed vind nu achteraf.blijfgewoonbianca schreef: ↑17-01-2021 12:44Hoeveel studenten die op kamers wonen brengen de was niet naar hun moeder ?
En die hebben ook vaak roosters met koken .
Ze hielpen me wel met mijn geldzaken, zorgverzekering, administratie en belastingaangifte toen ik daar op mijn 18e vragen over had, maar wel met het idee dat ik het vanaf dat moment zelf kon, niet om het van me over te nemen. Dat mis is bij veel ouders van nu, die doen nog zoveel voor hun volwassen kinderen, zonder dat ze hen zelfredzaam maken.
Roosters heb ik nooit gezien in de studentenhuizen waar ik woonde. Vaak was er een avond dat je samen at, als je daar zin in had, maar voor de rest doet iedereen z'n eigen ding.
zondag 17 januari 2021 om 13:38
Omdat jongeren van nu die nog thuis wonen 600 keer vrijer zijn dan de generatie(s) voor hen ?Perlala_Gadeon schreef: ↑17-01-2021 12:59. Dan nog begrijp ik persoonlijk gewoon niet hoe je als jongere comfort kunt verkiezen boven vrijheid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 17 januari 2021 om 13:39
Absoluut een afknapper. Al ligt het wel aan de situatie. Iemand die na samenwonen weer thuis woont en hard opzoek is naar een plek voor zichzelf, prima. Maar anders niet.
Ik ben 24 en woon pas 2 jaar op mezelf en vind die vrijheid zo heerlijk, het voelt een beetje alsof ik dat dan weer een beetje zou moeten inleveren.
Ik ben 24 en woon pas 2 jaar op mezelf en vind die vrijheid zo heerlijk, het voelt een beetje alsof ik dat dan weer een beetje zou moeten inleveren.

zondag 17 januari 2021 om 13:42
Bij mij precies hetzelfde. Maar mijn ouders hebben ons ook altijd wel erg gestimuleerd om het huis uit te gaan. En bij een van ons (jongste broer) gewoon gedwongen, haha! “Er zijn hier teveel volwassenen in huis!” riep mijn moeder dan.Majime schreef: ↑17-01-2021 13:34Dit is misschien het eerste jaar nog zo, maar de meeste studenten groeien daar langzaam in, die leunen het eerste jaar nog een beetje op hun ouders, maar gaandeweg pakken ze het echt wel op. Mijn ouders weigerde dat overigens, wat ik heel goed vind nu achteraf.
Ze hielpen me wel met mijn geldzaken, zorgverzekering, administratie en belastingaangifte toen ik daar op mijn 18e vragen over had, maar wel met het idee dat ik het vanaf dat moment zelf kon, niet om het van me over te nemen. Dat mis is bij veel ouders van nu, die doen nog zoveel voor hun volwassen kinderen, zonder dat ze hen zelfredzaam maken.
Roosters heb ik nooit gezien in de studentenhuizen waar ik woonde. Vaak was er een avond dat je samen at, als je daar zin in had, maar voor de rest doet iedereen z'n eigen ding.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 17-01-2021 13:43
3.23% gewijzigd

zondag 17 januari 2021 om 13:43
Dit ja.blijfgewoonbianca schreef: ↑17-01-2021 13:38Omdat jongeren van nu die nog thuis wonen 600 keer vrijer zijn dan de generatie(s) voor hen ?

zondag 17 januari 2021 om 13:46
Ja, maar als je iemand nieuw tegenkomt heb je toch geen zin om elkaar dan onder het oog van de ouders te leren kennen?blijfgewoonbianca schreef: ↑17-01-2021 13:38Omdat jongeren van nu die nog thuis wonen 600 keer vrijer zijn dan de generatie(s) voor hen ?

zondag 17 januari 2021 om 13:49
En waar kan je nog kamers krijgen? Of andere woonruimte?
Is de huidige bizarre woningsnood echt aan iedereen boven de 30 aan heb voorbij gegaan?
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 17-01-2021 13:49
0.00% gewijzigd
Precies dit, ik hoef minstens het eerste jaar z'n familie echt nog niet te leren kennen hoor. Brrrr. Ik vind dat echt geen volwaardige volwassen relatie.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Hoeft toch ook niet ?
Zowat elke puber heeft een eigen tv, tweepersoonsbed , vrijheid en privacy.
zondag 17 januari 2021 om 13:51
Ik denk het.Luci_Mster2 schreef: ↑17-01-2021 13:49
Is de huidige bizarre woningsnood echt aan iedereen boven de 30 aan heb voorbij gegaan?
Plus dat iedereen er van uit lijkt te gaan dat iedereen maar gaat studeren.

zondag 17 januari 2021 om 13:51
Valt tegen. Thuis bij je ouders gelden de regels van je ouders.blijfgewoonbianca schreef: ↑17-01-2021 13:38Omdat jongeren van nu die nog thuis wonen 600 keer vrijer zijn dan de generatie(s) voor hen ?
Je kunt niet zomaar iemand meenemen, je kunt niet zomaar weggaan en de hele nacht wegblijven zonder iets te laten weten, je kunt niet zes tosti's bakken om 4 uur s middags en dan de zooi tot 8 uur 's avonds laten liggen, waarna je nog drie tostis eet en een dikke joint opsteekt. Om vervolgens drie vrienden uit te nodigen, die spontaan blijven slapen, terwijl je drie bakken Ben &Jerrys laat bezorgen en de bierbus langskomt om drie uur s nachts.
Als je een one night stand hebt zit die jongen de volgende ochtend bij je ouders aan het ontbijt.
Je hebt niet je eigen leven, kan niet je eigen beslissingen nemen, hebt maar heel beperkte vrijheid.