Vind jij dit een afknapper of niet?
vrijdag 15 januari 2021 om 15:26
Je komt een leuke man/vrouw tegen, 30+ Maar je komt erachter dat hij/zij nog nooit heeft samengewoond, nog nooit op zichzelf heeft gewoond en dus nog thuis bij ouders woont.
vind je dit dan een afknapper?en waarom wel/ niet?
ik heb dit onlangs meegemaakt en had er in eerste instantie geen problemen mee, maar ik dacht dat hij WEER thuis woonde na een verbroken relatie ipv nog steeds thuis woont..ik woon zelf al vanaf mijn 19e zelfstandig dus kan me niet voorstellen hoe dit is en waarom je dit zou willen. Aan de andere kant snap ik wel dat het tegenwoordig moeilijk is om aan een woning te komen.
Zouden jullie hierom een contact afkappen of er geen problemen mee hebben?
Shoot:d
Jaa mensen, verveel me
vind je dit dan een afknapper?en waarom wel/ niet?
ik heb dit onlangs meegemaakt en had er in eerste instantie geen problemen mee, maar ik dacht dat hij WEER thuis woonde na een verbroken relatie ipv nog steeds thuis woont..ik woon zelf al vanaf mijn 19e zelfstandig dus kan me niet voorstellen hoe dit is en waarom je dit zou willen. Aan de andere kant snap ik wel dat het tegenwoordig moeilijk is om aan een woning te komen.
Zouden jullie hierom een contact afkappen of er geen problemen mee hebben?
Shoot:d
Jaa mensen, verveel me

zondag 17 januari 2021 om 15:02
blijfgewoonbianca schreef: ↑17-01-2021 13:38Omdat jongeren van nu die nog thuis wonen 600 keer vrijer zijn dan de generatie(s) voor hen ?
Denk je?
In mijn generatie zijn wij naar mijn idee veel strenger voor onze kinderen dan onze ouders voor ons waren. Mijn generatie van veertigers zit bovenop de eigen kinderen. Zelf was ik al vanaf mijn elfde hele dagen alleen thuis en ging op mijn 14e hele nachten uit en fietste dan met een vriendin naar huis. No way dat ik dat mijn eigen dochters toesta

zondag 17 januari 2021 om 15:36
Maar niet losgaan met drugs en alcohol, betekent niet uitgedoofd op de bank zitten. Ik deed hele andere dingen met mijn vriendinnen, waar wij heel veel lol om hadden. En ja hoor, we gingen ook uit naar de kroeg, poolcafé of de disco. Of op vakantie naar Spanje.LaFolie schreef: ↑17-01-2021 14:29Maar kijk, dan heb je dus wederom een verschil en afknapper. Het is gewoon een te groot verschil in karakter en het zegt dus echt wel iets. Ik zou geen relatie willen met iemand die nog thuis woont en ook niet met iemand die neerkijkt op een beetje losslaan.
Wat is er sneu aan gewoon een beetje lol hebben op je 18e? Ik vind het juist weer sneu als 18 jarigen thuis wonen en zich al gaan proberen te gedragen als een uitgedoofde vijftiger. En zelfs op gedrag dat compleet normaal is voor een jongvolwassene neerkijken...
Het is ook net wat je meekrijgt wat oké is en wat in een vriendengroep onderling als oké of sneu wordt gevonden. Wij vonden drugs roken sneu. Diegenen die wel eens een joint rookten, vonden ons sneu. Net zoals sommigen roken wel cool vonden en anderen niet. Of met opgevoerde brommetjes rondracen. Of laveloos worden. Of vrijwillige gaan hardlopen. Of dat je op korfbal zat. In je eigen groep was het vaak oké, een andere groep vond het vaak sneu.
Zeker een verschil van achtergrond. Maar ja, dat iemand dat doet als hij 18-25 is, zegt niet zoveel over iemand van 30+.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
zondag 17 januari 2021 om 16:32
Ja, dat denk ik wel.Perlala_Gadeon schreef: ↑17-01-2021 15:02Denk je?
In mijn generatie zijn wij naar mijn idee veel strenger voor onze kinderen dan onze ouders voor ons waren. Mijn generatie van veertigers zit bovenop de eigen kinderen. Zelf was ik al vanaf mijn elfde hele dagen alleen thuis en ging op mijn 14e hele nachten uit en fietste dan met een vriendin naar huis. No way dat ik dat mijn eigen dochters toesta![]()
Pubers die verkering een relatie hebben latten zo’n beetje bij beide ouders.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

zondag 17 januari 2021 om 17:46
Mijn ouders (ik ben kind van jaren ‘80) waren overjarige hippies, en heel vrij met ons. Maar ze wilden wel dat we bijtijds het huis uitgingen. Waarschijnlijk deels projectie, want ze haalden graag zelf herinneringen op van hun jonge jaren waarin ze rondzwierven, ook allerlei rare hospita’s en krakkemikkige kamers met ijswater in de wasbak werden graag besproken, dat waren nog eens tijden. Dat “gunden” ze ons ook. We zijn met 4 kinderen, dus er bleef nogal eens wat slapen, daar ging het niet om. Maar ons leven moesten wij elders opstarten.Perlala_Gadeon schreef: ↑17-01-2021 15:02Denk je?
In mijn generatie zijn wij naar mijn idee veel strenger voor onze kinderen dan onze ouders voor ons waren. Mijn generatie van veertigers zit bovenop de eigen kinderen. Zelf was ik al vanaf mijn elfde hele dagen alleen thuis en ging op mijn 14e hele nachten uit en fietste dan met een vriendin naar huis. No way dat ik dat mijn eigen dochters toesta![]()
maandag 18 januari 2021 om 10:42
Majime schreef: ↑17-01-2021 14:02Wij woonden in kraakpanden, of heel aftandse kamertjes van 10 vierkante meter, waar je met tien mensen de douche en het toilet deelde. Ik heb wekenlang geleefd op pasta en een blik tomatensaus, een pot pindakaas van de Aldi en een bruin brood van een euro.
Daar trekt de gemiddelde twintiger van nu zijn neus voor op.
Dit. Ik woonde ook op een kamertje van 9m2, eerst een paar keer een aantal maanden in onderhuur van mensen die stage liepen in het buitenland, totdat ik een vaste kamer voor mezelf vond. En ja dat was toen ook al duur, dus leefde je inderdaad op brood met pindakaas en pasta met tomatensaus. Maar ik woonde wél op mezelf in Amsterdam! En wát een geweldige tijd heb ik gehad in die studentenhuizen, je leert zoveel mensen kennen, zoveel leuke feestjes, zoveel gelachen.
De jeugd van nu is over het algemeen vreselijk verwend en haalt voor zo’n kamertje zijn neus op.
maandag 18 januari 2021 om 13:11
Ja, het is wel goed met je : jouw kamer straks in het bejaardenhuis is ook groter en warmer dan die jouw opoe had, hoor.Metallover schreef: ↑18-01-2021 10:42.
De jeugd van nu is over het algemeen vreselijk verwend en haalt voor zo’n kamertje zijn neus op.
Voortschrijdend inzicht.
maandag 18 januari 2021 om 14:01
Op zich zou voor mij de grootte van de kamer geen probleem zijn geweest (ik woonde zelf op een kamertje van 8m2), maar met heel veel mensen in een enorm smerig huis wel. En ja, dan ben ik maar verwend, maar ik heb een onwijs leuke tijd gehad in mijn huis met 3 meiden, veel feestjes, leuke stapavonden én schoonmaakrooster.Metallover schreef: ↑18-01-2021 10:42Dit. Ik woonde ook op een kamertje van 9m2, eerst een paar keer een aantal maanden in onderhuur van mensen die stage liepen in het buitenland, totdat ik een vaste kamer voor mezelf vond. En ja dat was toen ook al duur, dus leefde je inderdaad op brood met pindakaas en pasta met tomatensaus. Maar ik woonde wél op mezelf in Amsterdam! En wát een geweldige tijd heb ik gehad in die studentenhuizen, je leert zoveel mensen kennen, zoveel leuke feestjes, zoveel gelachen.

maandag 18 januari 2021 om 14:50
MissPiglet schreef: ↑18-01-2021 14:01Op zich zou voor mij de grootte van de kamer geen probleem zijn geweest (ik woonde zelf op een kamertje van 8m2), maar met heel veel mensen in een enorm smerig huis wel. En ja, dan ben ik maar verwend, maar ik heb een onwijs leuke tijd gehad in mijn huis met 3 meiden, veel feestjes, leuke stapavonden én schoonmaakrooster.
Ik heb ooit met vier jongens gewoond als enige meisje. Daarna kreeg ik een kamer met een eigen keukenblok, nog nooit zo blij geweest na een verhuizing zelfs niet met mijn eerste koophuis

maandag 18 januari 2021 om 14:59
Het is natuurlijk ook maar net wat iemand zijn kinderen meegeeft in het leven.
Ouders die zichzelf ontwikkeld hebben en gestudeerd hebben zullen eerder hun kinderen stimuleren hetzelfde te doen.
Een thuisblijfmoeder waar het leven om de kinderen draait zal er meer moeite mee hebben. En ik zie ook dat in gezinnen waar weinig geld is of ouders weinig tot geen opleiding hebben gedaan toch veel voorzichtiger zijn. Ze kennen het studentenleven niet. Willen dat iedereen gewoon thuis blijft wonen om veel te sparen. Of zelfs pas uit huis als er een partner is. Of ten minste een goede baan met bijbehorende woning.
Ik denk dat het voor de algemene ontwikkeling en zelfstandigheid heel belangrijk is om op een gegeven moment op eigen benen te leren staan.
De leeftijd kan verschillen maar als ze met 25 nog geen enkele aandrang voelen zou je als ouder toch af moeten vragen waar het fout is gegaan in de opvoeding.
Of je moet bewust een nestklever willen (er is zelfs een officiële term voor dit soort mensen).
Ouders die zichzelf ontwikkeld hebben en gestudeerd hebben zullen eerder hun kinderen stimuleren hetzelfde te doen.
Een thuisblijfmoeder waar het leven om de kinderen draait zal er meer moeite mee hebben. En ik zie ook dat in gezinnen waar weinig geld is of ouders weinig tot geen opleiding hebben gedaan toch veel voorzichtiger zijn. Ze kennen het studentenleven niet. Willen dat iedereen gewoon thuis blijft wonen om veel te sparen. Of zelfs pas uit huis als er een partner is. Of ten minste een goede baan met bijbehorende woning.
Ik denk dat het voor de algemene ontwikkeling en zelfstandigheid heel belangrijk is om op een gegeven moment op eigen benen te leren staan.
De leeftijd kan verschillen maar als ze met 25 nog geen enkele aandrang voelen zou je als ouder toch af moeten vragen waar het fout is gegaan in de opvoeding.
Of je moet bewust een nestklever willen (er is zelfs een officiële term voor dit soort mensen).
maandag 18 januari 2021 om 15:09
blijfgewoonbianca schreef: ↑18-01-2021 13:11Ja, het is wel goed met je : jouw kamer straks in het bejaardenhuis is ook groter en warmer dan die jouw opoe had, hoor.
Voortschrijdend inzicht.

maandag 18 januari 2021 om 15:22
Ja dat herken ik wel. Dat zie ik ook in de wijk hier. Er is best een grote groep die hier al zijn hele leven woont en ook in de wijk willen blijven wonen. De wachttijd voor een sociale huur woning hier is ook 25 jaar. Je ziet inderdaad heel veel ouders klagen en kinderen dat de kinderen het huis niet uit kunnen omdat de wachttijd in de wijk zo hoog is voor een sociale huurwoning en de koopwoningen boven hun budget. Deze kinderen wonen inderdaad heel lang thuis want een woning of een kamer buiten de wijk is geen optie. Dan maak je het jezelf wel heel erg moeilijk terwijl er op fietsafstand echt voldoende alternatieven zijn.evelien2010 schreef: ↑18-01-2021 14:59Het is natuurlijk ook maar net wat iemand zijn kinderen meegeeft in het leven.
maandag 18 januari 2021 om 15:33
Weet je zeker dat ze daar WEL voor in aanmerking komen , voor de sociale huur 1 of 2 wijken verder ? Of zit het daar ook verstopt door en voor mensen die daar al hun hele leven wonen ?Miek_ schreef: ↑18-01-2021 15:22Ja dat herken ik wel. Dat zie ik ook in de wijk hier. Er is best een grote groep die hier al zijn hele leven woont en ook in de wijk willen blijven wonen. De wachttijd voor een sociale huur woning hier is ook 25 jaar. Je ziet inderdaad heel veel ouders klagen en kinderen dat de kinderen het huis niet uit kunnen omdat de wachttijd in de wijk zo hoog is voor een sociale huurwoning en de koopwoningen boven hun budget. Deze kinderen wonen inderdaad heel lang thuis want een woning of een kamer buiten de wijk is geen optie. Dan maak je het jezelf wel heel erg moeilijk terwijl er op fietsafstand echt voldoende alternatieven zijn.

maandag 18 januari 2021 om 15:49
Ja de wachtlijsten zijn daar korter en de (particuliere) huren een stuk lager en mensen zijn minder gehecht aan die wijken, er is meer verloop. Daarnaast zijn er ook nog andere alternatieven, hier in de stad is het de gewoonte eerst een huis te delen tot je gaat samenwonen of eventueel zelf wat kan kopen of dat je via het via via circuit iets voor jezelf vindt. Nee het is niet makkelijk maar ook zeker niet onmogelijk. Ze vinden echt dat ze recht hebben in deze wijk te blijven (omdat hun ouders en eventueel grootouders ook in de wijk wonen) en op een vergelijkbaar huis als hun ouders (terwijl dit voor in de stad echt wel gezinswoningen zijn) en klagen daar continue over op Facebook.blijfgewoonbianca schreef: ↑18-01-2021 15:33Weet je zeker dat ze daar WEL voor in aanmerking komen , voor de sociale huur 1 of 2 wijken verder ? Of zit het daar ook verstopt door en voor mensen die daar al hun hele leven wonen ?
maandag 18 januari 2021 om 18:30
Het hangt van de omstandigheden af. Ik ken ook iemand die jaren in buitenland heeft gewoond, vanwege Corona terug moest en nu bij ouders woont weer even. Dat vind ik niet per se een afknapper.
Ben ook met iemand samen geweest en die heeft lang thuis gewoond omdat hij wel makkelijk vond en ook zo kon sparen. Kocht huisje straat verder dan zn ouders en is op veel vlakken nog steeds niet helemaal los.
In begin had ik niet zo door maar op een gegeven moment begin je wel dingen op te vallen en trok ik bepaalde dingen niet meer.
Ben ook met iemand samen geweest en die heeft lang thuis gewoond omdat hij wel makkelijk vond en ook zo kon sparen. Kocht huisje straat verder dan zn ouders en is op veel vlakken nog steeds niet helemaal los.
In begin had ik niet zo door maar op een gegeven moment begin je wel dingen op te vallen en trok ik bepaalde dingen niet meer.

maandag 18 januari 2021 om 18:48
God wat een vooroordelen weer.evelien2010 schreef: ↑18-01-2021 14:59Het is natuurlijk ook maar net wat iemand zijn kinderen meegeeft in het leven.

maandag 18 januari 2021 om 19:14
Miek_ schreef: ↑18-01-2021 15:49Ze vinden echt dat ze recht hebben in deze wijk te blijven (omdat hun ouders en eventueel grootouders ook in de wijk wonen) en op een vergelijkbaar huis als hun ouders (terwijl dit voor in de stad echt wel gezinswoningen zijn) en klagen daar continue over op Facebook.
Niet te geloven zeg, nog eisen stellen ook

maandag 18 januari 2021 om 19:23
Je mag prima eisen stellen maar ben ook realistisch. Ik snap dat je de stad niet uit wil als daar je hele sociale leven en werk ligt. Maar dat een andere wijk op fietsafstand geen optie is en je ook eengezinswoning als alleenstaande eist, tja daar heb ik geen begrip voor. Is gelukkig niet de meerderheid hier in de wijk maar het is wel een hardnekkige en bijzondere groep die hier ook continue op social media over klaagt.