Welke monitor bij oogklachten
vrijdag 22 januari 2021 om 13:59
Tot tweemaal toe heb ik onder hoge druk, met stevige deadlines gewerkt. Beide keren heeft mij dat oogklachten gegeven en vanaf de laatste keer is het gebleven. Het is nu gelukkig wel weer werkbaar geworden maar als ik niet oppas dan heb ik weer pijn (ben al in het medisch circuit maar zonder diagnose tot dusver). Ik neem pauzes, oogdruppels, luchtvochtigheid is omhoog, ergonomisch werkplek, beeldschermbril en ik ben aan het kijken voor de allerbeste monitor voor mijn ogen. Ik kom er alleen niet uit. Waar let ik op? Ik begrijp dat curved monitors het beste voor de ogen zijn. O.a. Samsung heeft eye saver mode en flikkervrije schermen maar misschien hebben anderen dat ook wel. Of moet ik op de verversingssnelheid letten? Het wordt een scherm van minstens 27 inch maar liever nog een slag groter. Is er iemand die mij wat handvatten kan geven?

vrijdag 22 januari 2021 om 14:32
Wat vervelend voor je! Ik moet er niet aan denken om daar last van te hebben, ook vrij funest in mijn vakgebied. Het klinkt ook alsof je al heel erg veel doet voor de ergonomie, chapeau!
Ik ga er voor het gemak vanuit dat je op dit moment geen CRT monitor hebt, zo'n ouderwetse beeldbuis. Die zijn funest. Waar ik persoonlijk naar zou kijken, als ik in jouw schoenen zou staan, met de selectie van een nieuw scherm:
Ik ga er voor het gemak vanuit dat je op dit moment geen CRT monitor hebt, zo'n ouderwetse beeldbuis. Die zijn funest. Waar ik persoonlijk naar zou kijken, als ik in jouw schoenen zou staan, met de selectie van een nieuw scherm:
- Wat is de verversingssnelheid? Ik zou 60Hz als het minimale nemen en voor 120Hz gaan als dat een optie is. Let wel, je computer moet dat ook ondersteunen en de kabel die je gebruikt om de monitor aan te sluiten ook. Dikke kans dat het al het geval is, maar zoek het voor de zekerheid even na.
- Heeft het scherm een uitgebreide kijkhoek? Dus dat je niet geforceerd wordt in een bepaalde houding om het scherm optimaal te zien.
- Heeft de monitor een groot contrast?

vrijdag 22 januari 2021 om 15:05
@Pergamon Mijn beeldschermbril is gloednieuw en is aangemeten obv meting door optometrist. Ik ben met dit soort zaken niet van de halve maatregelen 
@TheWizz Eigenlijk heb ik geen idee wat voor een beeldscherm het is. Ik heb het van het werk gekregen en het is een fujitsu, het voelt wel als een oud beeldscherm. Vandaar dat ik zelf een beeldscherm ga aanschaffen (met deels werkvergoeding). De prijs van de monitor maakt in principe niets uit ook al is de 886 euro monitor die gebruikt wordt door een buurman van mij wel veel geld en erg decadent.
https://www.bol.com/nl/p/samsung-c49j89 ... oductTitle
Het geld maakt mij niets uit, als dat goed is dan betaal ik dat, simpel zat. Ik heb het simpelweg nodig en mijn gezondheid gaat boven alles (en mijn werk is erg belangrijk voor mij = levensonderhoud).
De moeilijke vraag: ik heb hele dagen achter de computer gezeten. Documenten schrijven, videobellen en al het andere computerwerk. Op een gegeven moment kreeg ik oogpijn (rondom) aan mijn linkeroog. Het wordt getriggerd door licht (daglicht/kunstmatig licht). Nu bescherm ik mijn linkeroog tegen licht maar toch als ik te lang achter de computer zit dan krijg ik toch pijn. Lettertjes lezen, dat heb ik zo ingesteld dat het goed gaat.
Het beeldscherm heb ik qua helderheid/contrast allemaal ingesteld. Ook qua lettergrootte. Ik zoek dus een beeldscherm dat maximaal rustig is voor mijn ogen.

@TheWizz Eigenlijk heb ik geen idee wat voor een beeldscherm het is. Ik heb het van het werk gekregen en het is een fujitsu, het voelt wel als een oud beeldscherm. Vandaar dat ik zelf een beeldscherm ga aanschaffen (met deels werkvergoeding). De prijs van de monitor maakt in principe niets uit ook al is de 886 euro monitor die gebruikt wordt door een buurman van mij wel veel geld en erg decadent.
Het geld maakt mij niets uit, als dat goed is dan betaal ik dat, simpel zat. Ik heb het simpelweg nodig en mijn gezondheid gaat boven alles (en mijn werk is erg belangrijk voor mij = levensonderhoud).
De moeilijke vraag: ik heb hele dagen achter de computer gezeten. Documenten schrijven, videobellen en al het andere computerwerk. Op een gegeven moment kreeg ik oogpijn (rondom) aan mijn linkeroog. Het wordt getriggerd door licht (daglicht/kunstmatig licht). Nu bescherm ik mijn linkeroog tegen licht maar toch als ik te lang achter de computer zit dan krijg ik toch pijn. Lettertjes lezen, dat heb ik zo ingesteld dat het goed gaat.
Het beeldscherm heb ik qua helderheid/contrast allemaal ingesteld. Ook qua lettergrootte. Ik zoek dus een beeldscherm dat maximaal rustig is voor mijn ogen.
vrijdag 22 januari 2021 om 15:43
Als het het licht is wat fel voelt, dan zou ik zeker eens kijken of het helpt als je je laptop in meer oranje modus zet. Volgens mij zit er zo’n optie nu zelfs in Windows 10, ik gebruikte ook vaak f.lux als programma. Dan kan je alles meer oranje instellen (alsof het bijna al nacht is overdag) of zelfs op nacht modus. (Wat je vaak bij developers ziet dat ze alles zwart hebben, maar niet alle programma’s hebben dat) dit zijn natuurlijk dingen waar je niet perse je nieuw scherm nodig hebt.
En misschien ook slim om met je werkgever te schakelen. Ik heb ooit werkplek inspectie gehad bij (andere) lichamelijke klachten, maar misschien kan je via die weg (Arbo) hoek ook ondersteuning krijgen.
En misschien ook slim om met je werkgever te schakelen. Ik heb ooit werkplek inspectie gehad bij (andere) lichamelijke klachten, maar misschien kan je via die weg (Arbo) hoek ook ondersteuning krijgen.

vrijdag 22 januari 2021 om 17:28
Wat betreft je antwoord op de moeilijke vraag, is het alleen pijnlijke ogen wat je ervan krijgt of ook hoofdpijn? Als je ook hoofdpijn krijgt kan dat gerelateerd zijn. Mocht je lenzen of een bril hebben is het ook een idee om te kijken of die een deel van het probleem kunen spelen. Wel vervelend zeg!amy2010 schreef: ↑22-01-2021 15:05@TheWizz Eigenlijk heb ik geen idee wat voor een beeldscherm het is. Ik heb het van het werk gekregen en het is een fujitsu, het voelt wel als een oud beeldscherm. Vandaar dat ik zelf een beeldscherm ga aanschaffen (met deels werkvergoeding). De prijs van de monitor maakt in principe niets uit ook al is de 886 euro monitor die gebruikt wordt door een buurman van mij wel veel geld en erg decadent.
En de monitor zelf, ik heb persoonlijk hele goede ervaringen met Dell Ultrasharp monitors. Die flikkeren niet, zijn prettig om lang op te werken en verder van alle gemakken voorzien. De productpagina vind je hier. Zijn ook via de meeste leveranciers te krijgen geloof ik

vrijdag 22 januari 2021 om 20:10
Het is eerst oogpijn, dan hoofdpijn, dan oprispingen en een maag die van streek is. Gelukkig ben ik er nu vaak vroeg bij en krijg ik de hoofdpijn nauwelijks meer. De beeldschermbril heb ik zojuist helemaal laten opmeten en aanpassen. Dat kan het niet zijn maar ik heb het ook niet alleen maar achter de computer. Ik heb het nu ook als ik op de bank zit, met het licht van het raam links of mijn bedlampje links of als het licht gewoon erg fel is. Het is alleen wel begonnen nadat ik lange dagen achter de computer werkte (thuiswerken he) en nu komt het ook op als ik werk. Ja het is erg vervelend.TheWizz schreef: ↑22-01-2021 17:28Wat betreft je antwoord op de moeilijke vraag, is het alleen pijnlijke ogen wat je ervan krijgt of ook hoofdpijn? Als je ook hoofdpijn krijgt kan dat gerelateerd zijn. Mocht je lenzen of een bril hebben is het ook een idee om te kijken of die een deel van het probleem kunen spelen. Wel vervelend zeg!
En de monitor zelf, ik heb persoonlijk hele goede ervaringen met Dell Ultrasharp monitors. Die flikkeren niet, zijn prettig om lang op te werken en verder van alle gemakken voorzien. De productpagina vind je hier. Zijn ook via de meeste leveranciers te krijgen geloof ik![]()
Bedankt voor de tip, ik ga zeker naar de Dell monitoren kijken.
dinsdag 26 januari 2021 om 11:32
dinsdag 26 januari 2021 om 14:06
Die Dell heeft prima specs inderdaad. Ik heb een vergelijkbare Philips. Belangrijke criteria:
- QHD-resolutie (beter dan Full-HD)
- 99% sRGB-dekking
- max 27 inch diagonaal (groter is niet aan te raden, want je hoofd moet draaien, de pixels worden te groot en het beeld gaat vertekenen)
- goede hdmi-kabel voor de verbinding met je computer (usb is vaak onvoldoende om de specificaties van de monitor aan te kunnen, ook een eventueel meegeleverde usb-kabel is vaak niet geschikt)
Probeer ook eens een daglichtlamp als verlichting. Dat heeft bij mij een wereld van verschil gemaakt. Ik had altijd branderige en vermoeide ogen op het eind vd computerwerkdag, maar dat is verleden tijd sinds ik een full-spectrum daglichtlamp heb in mijn werkruimte. Zorg voor een échte daglichtlamp inclusief UVA en UVB, want er worden ook gewoon heldere witlichtlampen als daglichtlamp verkocht. Kijk bijv. eens op https://www.truelightdaglichtlampen.nl/. Ik heb zelf een simpel maar doeltreffend exemplaar aan het plafond hangen, (zonder armatuur zodat het licht ongehinderd de ruimte verlicht: https://www.truelightdaglichtlampen.nl/ ... -watt.html
- QHD-resolutie (beter dan Full-HD)
- 99% sRGB-dekking
- max 27 inch diagonaal (groter is niet aan te raden, want je hoofd moet draaien, de pixels worden te groot en het beeld gaat vertekenen)
- goede hdmi-kabel voor de verbinding met je computer (usb is vaak onvoldoende om de specificaties van de monitor aan te kunnen, ook een eventueel meegeleverde usb-kabel is vaak niet geschikt)
Probeer ook eens een daglichtlamp als verlichting. Dat heeft bij mij een wereld van verschil gemaakt. Ik had altijd branderige en vermoeide ogen op het eind vd computerwerkdag, maar dat is verleden tijd sinds ik een full-spectrum daglichtlamp heb in mijn werkruimte. Zorg voor een échte daglichtlamp inclusief UVA en UVB, want er worden ook gewoon heldere witlichtlampen als daglichtlamp verkocht. Kijk bijv. eens op https://www.truelightdaglichtlampen.nl/. Ik heb zelf een simpel maar doeltreffend exemplaar aan het plafond hangen, (zonder armatuur zodat het licht ongehinderd de ruimte verlicht: https://www.truelightdaglichtlampen.nl/ ... -watt.html

dinsdag 26 januari 2021 om 18:28