Zwanger in corona

03-02-2021 20:07 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Wij willen heel graag voor een 3e kindje gaan in mei.

Nu ben ik benieuwd hoe de zwangere in corona tijd de zwangerschap ervaren?!
Is het erg anders dan bijv tijdens je 1e of 2e zwangerschap (voor corona)?
Zijn er teleurstellingen geweest?
Als je er op terug kijkt en de keuze had gehad te wachten tot het wat rustiger (rondom corona) was, had je dat gedaan?

Graag vriendelijk blijven in de reacties!
Miek_ schreef:
03-02-2021 20:49

Ik ben onder controle bij het ziekenhuis en hier mag mijn partner gewoon bij alle afspraken zijn. Of het nu controle is of een echo. Hij mag ook gewoon bij de bevalling zijn (plus nog iemand) zelfs als hij corona zou hebben. Alleen bij een keizersnede zou hij er niet bij mogen zijn als hij corona positief zou zijn. Ik weet dat hier per ziekenhuis en verloskundigepraktijk wel iets anders mee wordt omgegaan. Soms mag de partner alleen mee naar echo's en mag er maar 1 iemand bij de bevalling zijn. Het is gelukkig niet meer zo dat je partner helemaal niet bij echo's mag zijn zoals in maart.
Dit. Ik heb controles bij de verloskundige, dus het beleid is iets anders. Partner mag niet mee naar de afspraken, wel naar de medische echo's (8, 10, 20 weken), echo's bij bloedverlies e.d. en de liggingsecho met 35 weken. Eerder werden er ook geen pretecho's gemaakt. Nu weer wel, maar partner mag dan niet mee. Bezwaar voor mij is inderdaad ook dat partner niet bij een keizersnede mag zijn als hij corona heeft, maar in alle andere omstandigheden wel. En inderdaad, peuter mag niet mee naar de verloskundige, de echo's en waarschijnlijk ook niet op bezoek in het ziekenhuis. Naar, maar wel dingen om overheen te komen wat mij betreft.

Wat ik wel erg jammer vind, is dat wij doordat we ons goed aan de maatregelen houden weinig mensen zien. Ook mensen die dichtbij staan zie ik dus maar af en toe, waardoor het veel lastiger is om samen met anderen te genieten van je zwangerschap. Sommige vriendinnen die wat verder weg wonen hebben mij nog niet in real life met een dikke buik gezien, en dat is wel echt anders en ervaar ik als een gemis.

Maar als jij hoopt te gaan starten vanaf mei, dan is tegen de tijd dat je gaat bevallen iedereen zoveel mogelijk gevaccineerd dus zal de regelgeving echt wel weer anders zijn lijkt me.
Yongpeople schreef:
03-02-2021 21:35
Weet jij al wanneer je gevaccineerd wordt dan? Ik zal pas einde van het jaar zijn of wat dan ook als ik het zou willen en dan nog is dat niet zeker.
Ik heb mijn kinderwens persoonlijk in de koelkast gezet tot 2022 of totdat ik het vaccin heb mogen halen.

Overigens bedoel ik het totaal niet als kritiek, misschien kan ze het inderdaad niet over haar hart verkrijgen. Als ik de laatste zwangerschap niet bijna was overleden aan een longontsteking (met aansluitend traumatische bevalling) had ik het misschien ook wel gewoon gedaan. Maar nu zou ik het risico niet willen nemen.
shala91 schreef:
03-02-2021 22:08
Ik heb mijn kinderwens persoonlijk in de koelkast gezet tot 2022 of totdat ik het vaccin heb mogen halen.

Overigens bedoel ik het totaal niet als kritiek, misschien kan ze het inderdaad niet over haar hart verkrijgen. Als ik de laatste zwangerschap niet bijna was overleden aan een longontsteking (met aansluitend traumatische bevalling) had ik het misschien ook wel gewoon gedaan. Maar nu zou ik het risico niet willen nemen.
Poeh! hier dus idem.... ik ben dan alleen al 41 .. maar het is niet anders. Ik houd een kleine hoop.
shala91 schreef:
03-02-2021 22:08

Ahh oke . Dat maakt het anders. Hier bijna 2 jaar bezig geweest dus ik wou niet wachten
Rilena schreef:
03-02-2021 22:14
Poeh! hier dus idem.... ik ben dan alleen al 41 .. maar het is niet anders. Ik houd een kleine hoop.
Fingers crossed dat het loopt zoals jij wil!
shala91 schreef:
03-02-2021 22:24
Fingers crossed dat het loopt zoals jij wil!
Voor jou ook :heart:

Wel 'fijn' om iemand te treffen die een vergelijkbare ervaring heeft en er ook zo in staat. Iets met gedeelde smart... :rose:
Mijn zwangerschappen en bevallingen en kraamweken waren heel anders, dus het is lastig vergelijken, maar de laatste zwangerschap was tijdens Corona (maart tm november 2020) en speelde voornamelijk af in het ziekenhuis.
Pas de laatste weken mocht m'n vriend niet meer mee naar elke controle. Bij belangrijke afspraken en echo's mocht hij zijn maar dan werd dat zo gepland dat de wachtkamer niet te vol zou zitten.
Tijdens de bevalling moest hij steeds een mondkapje op als er medisch personeel in de kamer was.
Onze peuter had in het ziekenhuis mogen komen, maar er mocht niemand anders op bezoek komen.

Onze kraamhulp vond kraambezoek prima terwijl zij er was als er maar 1.5m aangehouden werd.
Yongpeople schreef:
03-02-2021 22:23
Ahh oke . Dat maakt het anders. Hier bijna 2 jaar bezig geweest dus ik wou niet wachten
Ook dat begrijp ik! Tussen mijn kinderen zit vijf jaar, die tijd was killing.
Rilena schreef:
03-02-2021 22:36
Voor jou ook :heart:

Wel 'fijn' om iemand te treffen die een vergelijkbare ervaring heeft en er ook zo in staat. Iets met gedeelde smart... :rose:
Precies.

Zonder Corona was het waarschijnlijk allang zo ver geweest, nu durf ik de donor nog niet eens binnen te laten :P
Ik ben in de zomer uitgerekend van mijn eerste en ik vind het bij vlagen best moeilijk. Mijn partner kan niet mee als ik voor het eerst het hartje hoor, ik heb nog geen rompertje gekocht, want dat wil ik samen in de winkel doen en niet online. Het funshoppen, dus kinderwagens testen en meubels bekijken, zit er ook nog niet in. Ik ga ervan uit dat het nog wel ergens deze zwangerschap kan, maar ik heb er zooo lang op gewacht, dat ik het wel jammer vind dat al die momenten waar ik me op had verheugd (nog) niet door kunnen gaan.
Daarentegen kwam het me in het eerste trimester goed uit. Ik was erg moe en moest vaak richting badkamer rennen, maar mijn collega’s en vriendinnen hadden niks door. Ergens ook wel extra intiem dat we het gemakkelijk zo klein konden houden nog even.
Ik ben nu 21 weken zwanger en vind het wel eenzaam eigenlijk. Familie, vrienden en collega’s maken nauwelijks iets mee van je zwangerschap. Heb onderschat hoe jammer dat is.

Ook vervelend is dat mijn partner sinds twee weken niet meer mee mag naar controles. Echo’s mogen nog wel, maar de reguliere controles dus niet. Ook weer best eenzaam.

Het shoppen gaat volledig digitaal. Kleertjes, kinderwagens, wiegjes etc. moeten allemaal online besteld worden. Nu vind ik dat niet zo erg, maar wellicht kijk jij erg uit naar het shoppen?

Zelfs het uitzoeken van een kinderdagverblijf hebben we digitaal moeten doen. Natuurlijk doen ze erg hun best met een videotour, maar toch. Best spannend straks om het in het echt te zien.

Straks met de bevalling mag er ook maar 1 iemand bij zijn en zijn bezoekers niet welkom. Als de Kraamzorg er is mag er ook geen bezoek komen.

Echt een voordeel vind ik het thuiswerken. Ik heb gelukkig nooit kotsmisselijk in de trein hoeven staan en kan vergaderingen gewoon afwisselend staand en zittend doen.
Misschien ook relevant: diverse kraamzorg organisaties hebben al laten weten dat ze de komende maanden minder dan de normaal gesproken uren zorg kunnen leveren. Met 2 kinderen lijkt mij dat best pittig.
Ik heb al diverse vriendinnen hierover gehoord die nu zwanger zijn en dus minder zorg krijgen dan ze officieel recht op hebben. Wellicht kan je man dan aanvullend partnerverlof opnemen.
Lijkt mij in ieder geval ook goed om mee te wegen in je beslissing.
Ik ben momenteel 25 weken zwanger van mijn eerste kindje en moet zeggen dat ik het toch wel heel jammer vind dat ik niet 'normaal' zwanger kan zijn met alles wat er gebruikelijk bij komt kijken. Bijna niemand ziet dat ik zwanger ben, krijg geen babyshower en ik moet alle spulletjes nog kopen maar kan geen winkels bezoeken.
Had het toch wel anders voor me gezien maar het is wat het is helaas.
Ik raakte zwanger in augustus toen de regels rondom Corona natuurlijk soepeler waren, bovendien ben ik 34 dus wilde niet meer uitstellen.
Hoe het is om zwanger te zijn in normale tijden weet ik niet maar kan me zo voorstellen als je je goed voelt de voorbereidingen hartstikke leuk kunnen zijn, en dat is nu echt ver te zoeken.
catdoesdishes schreef:
04-02-2021 09:40
Ik ben momenteel 25 weken zwanger van mijn eerste kindje en moet zeggen dat ik het toch wel heel jammer vind dat ik niet 'normaal' zwanger kan zijn met alles wat er gebruikelijk bij komt kijken. Bijna niemand ziet dat ik zwanger ben, krijg geen babyshower en ik moet alle spulletjes nog kopen maar kan geen winkels bezoeken.
Had het toch wel anders voor me gezien maar het is wat het is helaas.
Ik raakte zwanger in augustus toen de regels rondom Corona natuurlijk soepeler waren, bovendien ben ik 34 dus wilde niet meer uitstellen.
Hoe het is om zwanger te zijn in normale tijden weet ik niet maar kan me zo voorstellen als je je goed voelt de voorbereidingen hartstikke leuk kunnen zijn, en dat is nu echt ver te zoeken.
Ik denk dat het ook wel een verschil is of je zwanger bent van de eerste of de tweede/derde, etc. :) Bij de eerste koop je veel nieuw, wil je dingen ook zien en uitproberen (zeker de kinderwagen), ga je echt nog kleertjes shoppen, etc. Nu bij de tweede heb je eigenlijk bijna alles al en is het nieuwe er vanaf. Ik mis het fysiek winkelen voor de baby nu in ieder geval niet.
Zo herkenbaar catdoesdishes! Ik ben precies even ver in mijn zwangerschap van mijn eerste kindje en ben nu net een maand 35. Heel even twijfelden wij nog of we afgelopen april zouden starten met proberen zwanger te raken, maar gezien mijn leeftijd zijn we er toch maar voor gegaan.
En nee, de voorbereidingen zijn nu gewoon minder leuk dan normaal. Veel naaste familieleden en vrienden heb ik niet eens gezien sinds ik zwanger ben. Dat voelt soms best wel eenzaam. Natuurlijk appen, bellen en videobellen we wel, maar dat is niet hetzelfde als menselijk contact. Dat mis ik echt het meest. En dat je mensen op afstand moet houden, terwijl je soms gewoon het liefst een knuffel hebt of een arm om je heen.
Wij bestellen alles voor de baby online. De kamer en de wagen hebben we gelukkig de dag voor de lockdown in ging nog snel in de winkel uitgezocht (daar hebben we toen een ochtend voor vrij genomen :$) en later besteld. Maar sommige dingen wil je gewoon liever in het echt zien en voelen.
Mijn controles zijn in het ziekenhuis en daar mag mijn vriend voorlopig nog altijd mee. Dat is wel heel erg fijn.
Met werk is het wel makkelijker. Ik werk niet thuis, maar mijn werk is eigenlijk nu dicht. We bieden onze diensten aan via zoom en YouTube filmpjes en dat is veel makkelijker vol te houden dan live, omdat ik een heel fysiek beroep heb. Nu kan ik makkelijker even pauze nemen tijdens het filmen en dan later weer verder gaan.

Al met al baal ik soms van de omstandigheden en de maatregelen, maar ben ik toch blij dat we er wel voor gegaan zijn. Wie weet hoe oud ik ben voordat het helemaal ‘veilig’ is qua Corona en wie weet of ik dan nog zo makkelijk zwanger zou raken?
Gatekeeper* schreef:
03-02-2021 21:51
Zwangeren zijn uitgesloten van vaccinatie dus geen zorgen.

Hier nu zwanger vd 3e. 1e trimester. Ik ben niet heel bewust bezig met de zwangerschap omdat ik er nog 2 rond heb lopen. Ik heb wel gehoord dat ik snel kraamzorg moet regelen want het is kneiterdruk.
Gefeliciteerd Gate :). Dat had ik niet gedacht, dat wij nog een keertje tegelijk zwanger zouden zijn!
Ik ben nu 17 weken zwanger.
Partner mag inderdaad alleen mee naar de vitaliteitsecho, de termijn echo en de 20 weken echo. (wellicht ook die echo met 35 weken, maar daar hebben we het nog niet over gehad). Vind het geen enkel probleem om alleen naar afspraken te gaan.

Mijn pretecho met 15 weken om het geslacht te weten te komen kon afgelopen januari niet doorgaan. Vond ik jammer, want ik had graag willen nadenken over het kamertje en aankopen die we nog nodig hebben. (alles genderneutraal kopen vind ik lastig).

Ik vind het wel jammer dat ik vooralsnog lekker niet de winkels in kan, maar het is mijn tweede, dus ik heb de ervaring al gehad en daar kan ik me wel overheen zetten. Online bestellen is ook lekker praktisch :-).

Bevalling maak ik me niet zo'n zorgen over, (even los van dat ik dat sowieso echt een hel vind), wil daar toch alleen mijn partner bij hebben.

Wel zou ik het jammer vinden als ik geen kraambezoek mag terwijl de kraamzorg er is. Dit gaat dan met name om mijn ouders. Zij wonen aan de andere kant van het land en kunnen niet voor een uurtje in de avond komen, gezien de afstand en hun leeftijd.
Maar ik beval pas in de zomer, dus wellicht is er dan een wat soepeler beleid.
Verder ben ik niet het type om allerlei vrienden en familie langs te laten komen. Alleen wederzijdse ouders en broers/zussen. Dus daar heb ik ook geen problemen mee.

Vaccinatie maak ik me nu ook niet druk over. Ben sowieso pas in het najaar aan de beurt, dus dat komt dan prima uit.
Grand_allegro schreef:
04-02-2021 14:02
Zo herkenbaar catdoesdishes! Ik ben precies even ver in mijn zwangerschap van mijn eerste kindje en ben nu net een maand 35. Heel even twijfelden wij nog of we afgelopen april zouden starten met proberen zwanger te raken, maar gezien mijn leeftijd zijn we er toch maar voor gegaan.
En nee, de voorbereidingen zijn nu gewoon minder leuk dan normaal. Veel naaste familieleden en vrienden heb ik niet eens gezien sinds ik zwanger ben. Dat voelt soms best wel eenzaam. Natuurlijk appen, bellen en videobellen we wel, maar dat is niet hetzelfde als menselijk contact. Dat mis ik echt het meest. En dat je mensen op afstand moet houden, terwijl je soms gewoon het liefst een knuffel hebt of een arm om je heen.
Wij bestellen alles voor de baby online. De kamer en de wagen hebben we gelukkig de dag voor de lockdown in ging nog snel in de winkel uitgezocht (daar hebben we toen een ochtend voor vrij genomen :$) en later besteld. Maar sommige dingen wil je gewoon liever in het echt zien en voelen.
Mijn controles zijn in het ziekenhuis en daar mag mijn vriend voorlopig nog altijd mee. Dat is wel heel erg fijn.
Met werk is het wel makkelijker. Ik werk niet thuis, maar mijn werk is eigenlijk nu dicht. We bieden onze diensten aan via zoom en YouTube filmpjes en dat is veel makkelijker vol te houden dan live, omdat ik een heel fysiek beroep heb. Nu kan ik makkelijker even pauze nemen tijdens het filmen en dan later weer verder gaan.

Al met al baal ik soms van de omstandigheden en de maatregelen, maar ben ik toch blij dat we er wel voor gegaan zijn. Wie weet hoe oud ik ben voordat het helemaal ‘veilig’ is qua Corona en wie weet of ik dan nog zo makkelijk zwanger zou raken?
Wat fijn dat je vriend nog mee kan naar de controles! Bij mij alleen naar de echo's helaas maar ik moet zeggen dat ik dat niet zo'n probleem vind.
Bij ons is weer het nare dat mijn partner als ZZP'er in de horeca werkzaam is en nu dus geen werk heeft en ook geen recht op compensatie omdat ik werk heb. Niet echt de situatie waar je in wil zitten met een baby op komst.

De spullen bestellen stelden we steeds maar uit omdat we hoop hadden dat de winkels nog open gingen maar dat wordt nu te krap. Toch maar gaan bestellen (voor zover dat allemaal lukt, IKEA spullen op het oog :().

Ik snap heel goed dat het af en toe eenzaam voelt! Ik heb zoveel zwangerschappen van vriendinnen en schoonzussen meegemaakt en dat kunnen delen met anderen maakt het toch nog fijner.

Hang in there! Hopelijk zijn we al een heel eind op weg naar een 'normalere situatie' tegen de tijd dat onze kindjes er zijn. :)
Hoe het zit met partners etc wisselt nog blijkbaar nogal zoals ik hier lees. Ik moet nu overal alleen heen.
Mijn man mocht wel mee naar de 1e echo bij de verloskundige. De intake was telefonisch, en de vk doet een deel van de controles telefonisch ipv fysiek.
Ivm complicaties vorige zwangerschap ben ik medisch en na de intake overgedragen aan het ziekenhuis. Partner mag in het ziekenhuis niet mee. Ook niet naar echo's. De enige uitzondering is de 20 weken echo (bij een andere instelling) en het gesprek ter voorbereiding aan de bevalling. Ik krijg vanaf week 24 groei echo's en ook dan mag partner niet mee als de maatregelen niet versoepeld worden.
catdoesdishes schreef:
04-02-2021 14:37
Wat fijn dat je vriend nog mee kan naar de controles! Bij mij alleen naar de echo's helaas maar ik moet zeggen dat ik dat niet zo'n probleem vind.
Bij ons is weer het nare dat mijn partner als ZZP'er in de horeca werkzaam is en nu dus geen werk heeft en ook geen recht op compensatie omdat ik werk heb. Niet echt de situatie waar je in wil zitten met een baby op komst.

De spullen bestellen stelden we steeds maar uit omdat we hoop hadden dat de winkels nog open gingen maar dat wordt nu te krap. Toch maar gaan bestellen (voor zover dat allemaal lukt, IKEA spullen op het oog :().

Ik snap heel goed dat het af en toe eenzaam voelt! Ik heb zoveel zwangerschappen van vriendinnen en schoonzussen meegemaakt en dat kunnen delen met anderen maakt het toch nog fijner.

Hang in there! Hopelijk zijn we al een heel eind op weg naar een 'normalere situatie' tegen de tijd dat onze kindjes er zijn. :)
Ik heb afgelopen maandag Ikea bestelling geplaatst (had er ook een hard hoofd in en dacht dat het mega lang zou duren), maar het schijnt aanstaande zaterdag al te komen.
Heb wel wat grote dingen besteld, die met een vrachtwagen komen, moest ook 50 euro bezorgkosten betalen.

Begin januari ook iets besteld en daar hebben we iets van 3 weken op moeten wachten.
Ik ben in november bevallen van mijn eerste kind. Mijn zwangerschap was heel sober, dus geen leuke gender reveals of baby showers en geen kleertjes kopen met mijn moeder en zus. Zij hadden gekozen voor een bubbel met elkaar omwille van de kleinkinderen en daar konden mijn man en ik niet meer bij. Het was dus best wel eenzaam, omdat ik vrienden en familie niet zomaar gezellig kon zien om te vertellen hoe het ging en vaak alleen naar de gynaecoloog moest.

Het heeft natuurlijk ook zijn voordelen, namelijk dat ik veel rust heb gehad - maar je stelt je je eerste zwangerschap toch wat kleurrijker voor met allerlei leuke 'firsts'. Het is toch een mijlpaal die je goed wilt kunnen vieren.
Antoine de Saint-Exupéry: "Toutes les grandes personnes ont d'abord été des enfants (mais peu d'entre elles s'en souviennent)."
Gatekeeper* schreef:
03-02-2021 21:51
Zwangeren zijn uitgesloten van vaccinatie dus geen zorgen.

Hier nu zwanger vd 3e. 1e trimester. Ik ben niet heel bewust bezig met de zwangerschap omdat ik er nog 2 rond heb lopen. Ik heb wel gehoord dat ik snel kraamzorg moet regelen want het is kneiterdruk.
Huh ik lees dit en denk “Die overwoog toch een scheiding?” maar dat was dan iemand anders. :$ Gefeliciteerd!
Ik ben in september bevallen van de tweede. Ik vond het met vlagen verdrietig en eenzaam. Alle echo’s en afspraken alleen (op 8 wkn en 32 wkn na maar op die echo’s was eigenlijk niks te zien), kraamvisite kon ik op 1/2 handen tellen. Niemand durfte te komen ofzo, terwijl ik juist wel graag wilde. Geen zwangerschapsgym/yoga/clubje. Nauwelijks mensen die me zwanger hebben gezien. Ik vond dit allemaal wel een gemis. Alleen online shoppen vind ik geen probleem. Alleen maar handiger.

Ben echt heel blij met ons meisje. Ze is lief. Vrolijk. Gezellig. En ik zou haar niet willen missen. Ik vind zwanger zijn ttv Corona niet echt een aanrader. Ik heb het delen van de ervaring gemist.
Catdoesdishes, ik zou kijken of je de Ikea spullen inderdaad kunt bestellen. Wij hebben 18 januari een bestelling gedaan en die wordt waarschijnlijk pas 15 februari geleverd.
Wel fijn voor jou vutje dat je bestelling zo snel al komt!

Ik heb in de afgelopen dagen toevallig een aantal vriendinnen gehad die ineens appten of we iets konden afspreken en een ander heb ik juist zelf benaderd. Ik heb besloten het contact wat bewuster nu op te zoeken. Gewoon 1 op 1 thuis of een rondje wandelen kan natuurlijk nog best. Voelt het toch minder alleen :)
Ik ‘loop nu op alledag’ :) Ik heb vijf jaar op deze zwangerschap gewacht, dus stoppen met proberen was voor mij tijdens corona geen optie.

Ik ben de gehele zwangerschap behoorlijk ziek, ik denk dat corona daardoor niet zo’n impact op mij heeft. Ik kom toch al nauwelijks buiten.

Het ziekenhuis begeleidt deze zwangerschap sinds week 10, en ik heb nooit te horen gekregen dat mijn partner niet mee mocht. Hij is van de week zelfs ook naar een controle (die wel wat spannend was) mee geweest. Er is wel een keer gezegd dat ze er niet zeker van waren dat partner tzt bij de bevalling mocht zijn, maar nu die voor volgende week gepland is hebben ze daar niks over gezegd.

De kraamverzorger heeft gezegd dat er geen bezoek mag komen als er een verzorgster aanwezig is, en daarbuiten graag maar één per dag.

Shoppen houd ik sowieso niet van. Het enige jammere wat ik kan bedenken is dat bijna niemand me gezien heeft met zwangere buik.

Maar al met al heb ik van corona en de maatregelen niet veel last gehad. De controles en echo’s gingen ook gewoon door in een verder compleet leeg ziekenhuis. Alleen spoed deden ze nog zeiden ze, maar blijkbaar vielen die echo’s daar ook onder (met 7, 10, 13, 16, 19, 30, 35 en 36 weken. Wat veel als ik het zo opschrijf!).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven