Hoe moet dit verder?!

vrijdag 5 februari 2021 om 23:17
Pfffffff ik moet even mijn ei kwijt. Heb in het afgelopen jaar veel moeilijke momenten gehad in mijn relatie. Mede omdat mijn vriend een beetje overspannen is geraakt en dit erg veel ruzie veroorzaakte in onze relatie. Ik sta altijd voor hem klaar en ben altijd bezig met hoe ik het voor hem allemaal zo leuk mogelijk kan houden. Maar daarintegen snauwt hij mij altijd af, is hij altijd geirriteerd en chagrijnig tegen mij. Ik heb al vaak aangegeven dat hij me anders moet gaan behandelen en dat ik me alleen voel, dan zegt hij uiteindelijk dat hij het snapt en moet hij vaak huilen maar vervolgens komt er nooit verbetering. Nu was gister de druppel voor mij omdat ik er zelf aan onderdoor ga. Als ik hem bijvoorbeeld normaal iets over mijn dag probeer te vertellen wordt het altijd een soort van strijd of debat ergens over met stemverheffingen, en nooit kan hij normaal mijn verhaal aanhoren en luisteren. Gisteren was ik er zo klaar mee dat ik dit heb aangegeven. Dan wordt hij eerst boos (dan voel ik me haast alsof ik de lastpost ben) maar vervolgens begon hij dus weer te huilen en beloofde hij me verbetering. Nu zitten we net voor de tv en krijg ik ergens een hoge rekening van binnen. Hier schrok ik van en ik vermeld dit dus aan hem. Vervolgens zegt hij; moeten we het hier nu over hebben want ik dacht een leuke avond te hebben?! Ik geef hem aan dat ik er gewoon erg van schrik en van baal en dat ik het gewoon even kwijt moet. En dan krijg ik te horen dat ik er niet zo lang over moet doorgaan omdat dat toch geen zin heeft, en loopt hij weer steeds te zuchten. Ik ben verdrietig boven in bed gaan liggen. Hij kwam wel naar me toe om te vragen of ik beneden kwam maar vervolgens geeft hij wel weer aan dat ik er niet meer over moet doorgaan omdat het toch niks veranderd en troost hij me ook niet. Heb hem nog duidelijk geprobeerd te maken dat dit mijn gevoel is en dat je in een relatie dingen tegen elkaar moet kunnen vertellen op welk moment dan ook, en dat hij dat ook altijd bij mij kan. Maar hij ziet dan serieus niet in hoe hij zich gedraagd. Ik ben er nu verder over aan het nadenken en ik kan me serieus niet meer herinneren wanneer ik hem voor het laatst iets heb kunnen vertellen zonder dat dit uitliep op ruzie of discussie. Ik voel me echt zo alleen, het voelt alsof ik maar altijd voor hem moet klaarstaan en moet luisteren maar als er met mij iets is komt het nooit op het juiste moment voor hem. Ik weet dat vele waarschijnlijk denken waarom ik dan nog in deze relatie zit? Omdat je toch niet zomaar iemand opgeeft waar je veel van houdt, ook wonen we al heel lang samen en hebben we samen echt een leven opgebouwd. Ik weet alleen niet meer hoe het voelt om me echt gelukkig te voelen in een relatie.
vrijdag 5 februari 2021 om 23:24
vrijdag 5 februari 2021 om 23:25

vrijdag 5 februari 2021 om 23:32
Zijn reactie op die rekening is misschien omdat hij al overspannen is, en misschien extra ‘negativiteit’ er niet bij wil/kan hebben? Je kunt inderdaad niks aan die rekening doen. (Al zal je er wel van balen natuurlijk).
Hij heeft ‘al genoeg’ aan zijn hoofd, en hij denkt: kan ik er iets aan doen? Nee? Dan ook niet druk maken. Misschien ook een soort verdedigingsmechanisme, automatisch. Maar vanzelfsprekend dat je schrikt, vooral als het een hele dikke rekening is.
Ik denk dat je op dat moment meer baalt dat hij (bijna niet) naar jou luistert. En niet alleen maar over die rekening.
Misschien zou je een brief kunnen schrijven in waarin jij duidelijk beschrijft hoe jij je voelt en waarom, en misschien kan hij dat ook voor jou doen.
Ik kan me ergens indenken dat als iemand zo overspannen/depressief is, dat er snel een overprikkeling kan ontstaan en sneller een heftigere reactie van je vriend geeft (ookal wil hij dit misschien niet?)
Hij heeft denk ik niet de energie om er ook voor jou te zijn.
Ik keur zijn gedrag niet goed, hoor. Het is absoluut niet leuk. Maar ik probeer een perspectief te bedenken.
Succes in elk geval.
Hij heeft ‘al genoeg’ aan zijn hoofd, en hij denkt: kan ik er iets aan doen? Nee? Dan ook niet druk maken. Misschien ook een soort verdedigingsmechanisme, automatisch. Maar vanzelfsprekend dat je schrikt, vooral als het een hele dikke rekening is.
Ik denk dat je op dat moment meer baalt dat hij (bijna niet) naar jou luistert. En niet alleen maar over die rekening.
Misschien zou je een brief kunnen schrijven in waarin jij duidelijk beschrijft hoe jij je voelt en waarom, en misschien kan hij dat ook voor jou doen.
Ik kan me ergens indenken dat als iemand zo overspannen/depressief is, dat er snel een overprikkeling kan ontstaan en sneller een heftigere reactie van je vriend geeft (ookal wil hij dit misschien niet?)
Hij heeft denk ik niet de energie om er ook voor jou te zijn.
Ik keur zijn gedrag niet goed, hoor. Het is absoluut niet leuk. Maar ik probeer een perspectief te bedenken.
Succes in elk geval.

vrijdag 5 februari 2021 om 23:43
Je bent volledig gefocust om het voor HEM leuk te maken.
En je verwacht daarvoor terug dat hij dan naar je luistert en aandacht geeft.
Misschien moet je niet langer proberen om ZIJN probleem in jouw eentje op te lossen.
Ga morgen bij het ontbijt eens rustig praten over jullie relatie en wat er nu van over is. En wat er moet gebeuren, van beide kanten, om het weer op de rails te krijgen.
Misschien moet hij iemand zien om zijn probleem op te lossen bijvoorbeeld.
En jij moet minder energie in hem helpen steken, hem niet meer zien als een zieligerd, maar hem weer als gelijkwaardig beschouwen en behandelen.
En je verwacht daarvoor terug dat hij dan naar je luistert en aandacht geeft.
Misschien moet je niet langer proberen om ZIJN probleem in jouw eentje op te lossen.
Ga morgen bij het ontbijt eens rustig praten over jullie relatie en wat er nu van over is. En wat er moet gebeuren, van beide kanten, om het weer op de rails te krijgen.
Misschien moet hij iemand zien om zijn probleem op te lossen bijvoorbeeld.
En jij moet minder energie in hem helpen steken, hem niet meer zien als een zieligerd, maar hem weer als gelijkwaardig beschouwen en behandelen.

zaterdag 6 februari 2021 om 00:04
Ik heb je topic van 8 maanden geleden gelezen en zo te zien is er nog niet veel veranderd. Aan de andere kant krijg ik er ook een benauwd gevoel bij als ik lees dat je nogal jaloers bent, hem liever niet alleen met vrienden laat stappen, jij je eigen vrienden hebt verwaarloosd doordat je alleen bij hem wilde zijn. Ik denk dat je hem teveel op zn lip zit, ik vind het nogal claimend gedrag.
Geef hem wat meer ruimte en ga ook dingen zonder hem ondernemen is dan ook mijn advies.
Geef hem wat meer ruimte en ga ook dingen zonder hem ondernemen is dan ook mijn advies.

zaterdag 6 februari 2021 om 00:05
Hoe lang blijf je jezelf nog wegcijferen? Bijna een jaar geleden postte je ook een soortgelijk bericht. Ga je eigen geluk achterna. Jij doet er ook toe. Zo lang je blijft, kies je zelf. En kies je voor het in stand houden van deze situatie want hij verandert schijnbaar weinig ook al geef je je grens aan. Sterkte hoor, het is een lastige situatie en voor een buitenstaander “gemakkelijk praten”.

zaterdag 6 februari 2021 om 00:18
Bedankt voor jullie reacties allemaal. We hebben net wel een goed gesprek gehad en gaan hier maandag hulp voor zoeken.... want dit gaat niet meer zo.
Je gaat gewoon niet zomaar bij iemand weg waar je veel van houdt en al helemaal niet als het slecht gaat met die persoon.... Ik blijf gewoon hoop houden dat het weer wordt zoals vroeger. Ik ben in ieder geval t.o.v een half jaar geleden gaan inzien dat ik hem meer los moest laten en heb dat ook echt wel gedaan, maar toch het zorgelijke en veel voor de ander doen en over hebben zit gewoon in mij.
Je gaat gewoon niet zomaar bij iemand weg waar je veel van houdt en al helemaal niet als het slecht gaat met die persoon.... Ik blijf gewoon hoop houden dat het weer wordt zoals vroeger. Ik ben in ieder geval t.o.v een half jaar geleden gaan inzien dat ik hem meer los moest laten en heb dat ook echt wel gedaan, maar toch het zorgelijke en veel voor de ander doen en over hebben zit gewoon in mij.
zaterdag 6 februari 2021 om 01:35
Bah, TO, wat een nare situatie en heel fijn dat jullie er hulp bij gaan halen!
Hoe is Julie thuis-situatie nu? Werken jullie beiden thuis sinds maart 2020? Waardoor is hij overspannen?
Ik begrijp zijn reactie op die rekening wel, ik parkeer ook graag dingen als ik er op t moment zelf niks an kan doen. Ik heb ergens geleerd dat ik me daar dan heel erg druk over kan maken maar dat het niks helpt of verandert.
Maar naast die rekening zijn er veel grotere dingen aan de hand: jij voelt je niet gehoord en kan niet met hem praten op dit moment.
Ik ben een tijd geleden overspannen geweest en vrees dat mijn man nu op t randje zit (ook tot huilens aan toe - niks voor hem). Ik ga graag het gesprek aan met hem op zo’n moment maar hij geeft dan ook aan daar geen ruimte voor te hebben in zijn hoofd. Dat is ok. Ik ga dan iets voor mezelf doen zoals in bad gaan om zijn gezucht etc niet te horen - ik kan er toch niks aan doen op dat moment. Het werkt averechts als ik hem dan ga willen helpen of pleasen,. Wel prikken we (binnen een week) ook meteen een dag/avond waarop we het er wel over gaan hebben als we beiden rustig zijn..
Ik ben ook een forse tijd erg overspannen geweest en heb me dat toen niet gerealiseerd. Daarmee ook niet de juiste hulp aangevraagd voor mezelf (later gelukkig wel). Hij heeft er ook mee moeten dealen.
Daarin heb ik van hem geleerd dat je niet mee hoeft te gaan in de overspannenheid van een ander. Je kan wel helpen; maar helpen is soms ook een bijzonder confronterend gesprek hebben over wat wel en niet ok is.
Sterkte TO
Hoe is Julie thuis-situatie nu? Werken jullie beiden thuis sinds maart 2020? Waardoor is hij overspannen?
Ik begrijp zijn reactie op die rekening wel, ik parkeer ook graag dingen als ik er op t moment zelf niks an kan doen. Ik heb ergens geleerd dat ik me daar dan heel erg druk over kan maken maar dat het niks helpt of verandert.
Maar naast die rekening zijn er veel grotere dingen aan de hand: jij voelt je niet gehoord en kan niet met hem praten op dit moment.
Ik ben een tijd geleden overspannen geweest en vrees dat mijn man nu op t randje zit (ook tot huilens aan toe - niks voor hem). Ik ga graag het gesprek aan met hem op zo’n moment maar hij geeft dan ook aan daar geen ruimte voor te hebben in zijn hoofd. Dat is ok. Ik ga dan iets voor mezelf doen zoals in bad gaan om zijn gezucht etc niet te horen - ik kan er toch niks aan doen op dat moment. Het werkt averechts als ik hem dan ga willen helpen of pleasen,. Wel prikken we (binnen een week) ook meteen een dag/avond waarop we het er wel over gaan hebben als we beiden rustig zijn..
Ik ben ook een forse tijd erg overspannen geweest en heb me dat toen niet gerealiseerd. Daarmee ook niet de juiste hulp aangevraagd voor mezelf (later gelukkig wel). Hij heeft er ook mee moeten dealen.
Daarin heb ik van hem geleerd dat je niet mee hoeft te gaan in de overspannenheid van een ander. Je kan wel helpen; maar helpen is soms ook een bijzonder confronterend gesprek hebben over wat wel en niet ok is.
Sterkte TO

zaterdag 6 februari 2021 om 02:45
Madeliefjees schreef: ↑06-02-2021 01:55Tja, nou ja, je woont al heel lang samen en houdt veel van hem. Dus, dan blijf je gewoon nog 60 jaar samen.
Dan is de tijd die ze er nu in heeft gestoken in ieder geval geen verspilde tijd geweest.

Ook iemand die overspannen is hoeft trouwens niet alleen oog voor zichzelf te hebben of zich te gedragen als een hork. Als dat zover gaat dat jij huilend naar boven gaat heeft dat niet zozeer met zijn overspannenheid te maken, maar meer met zijn karakter. Iemand kan zichzelf natuurlijk ook te zielig vinden in plaats van zichzelf een schop onder de kloten te geven. Misschien toon jij wel teveel begrip en moet je gewoon eens zeggen dat hij op moet houden met zijn gejank?
zaterdag 6 februari 2021 om 08:29
Niks mis met zorgzaam zijn, maar er gaat wel echt iets bij je mis als je alleen maar gefocust bent op het de ander naar de zin maken. Daar zit gewoon iets achter en dat past ook bij je (eerdere) claimgedrag. Ga daar eens mee aan de slag, ga kijken waar je zo bang voor bent en waarom je dus dit gedrag vertoont.

zaterdag 6 februari 2021 om 08:55
Met hoop alleen kom je er niet. In andere reacties lees ik dat je je hele leven om hem laat draaien. Dat is natuurlijk helemaal niet nobel, zorgzaam of wat dan ook. Dat duidt op een enorme onzekerheid van jouw kant.Dendelion schreef: ↑06-02-2021 00:18Bedankt voor jullie reacties allemaal. We hebben net wel een goed gesprek gehad en gaan hier maandag hulp voor zoeken.... want dit gaat niet meer zo.
Ga jij maandag ook aan jezelf werken. Pak je eigen sociale leven weer op, je hobby's en dergelijke. Kom los van elkaar, geef elkaar de ruimte om adem te halen en te ontwikkelen.
zaterdag 6 februari 2021 om 09:09
Doreia* schreef: ↑06-02-2021 08:55Met hoop alleen kom je er niet. In andere reacties lees ik dat je je hele leven om hem laat draaien. Dat is natuurlijk helemaal niet nobel, zorgzaam of wat dan ook. Dat duidt op een enorme onzekerheid van jouw kant.
Ga jij maandag ook aan jezelf werken. Pak je eigen sociale leven weer op, je hobby's en dergelijke. Kom los van elkaar, geef elkaar de ruimte om adem te halen en te ontwikkelen.
Precies. Grootse woorden/daden alsof het voor de ander is, maar in de kern draait het allemaal om jezelf. Om die ander maar te kunnen binden en een gat op te kunnen laten vullen.
zaterdag 6 februari 2021 om 09:32
Het is helemaal niet zo dat je in een relatie er op ieder moment voor elkaar moet zijn. Je hulpvraag of behoeften uitstellen is een vaardigheid die ja als volwassene geacht wordt te hebben.
Als je daar minder goed in bent, kun je in je avondjes op de bank misschien niet je post openmaken?
Als je daar minder goed in bent, kun je in je avondjes op de bank misschien niet je post openmaken?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....