Is dit een vorm van WhatsApp-fraude?

dinsdag 16 februari 2021 om 15:30
Je maakt het groter dan het is. Gewoon niet op de link klikken en de boel blokkeren. Klaar!
Iedereen krijgt tegenwoordig vage appjes en sms-jes. Die nummers worden of random aangemaakt of je staat in een database. En daar kom je heel makkelijk in, dus chill...
Voor de volgende keer: niet terugbellen, want juist dat terugbellen kan soms het doel van de fraude zijn.
Iedereen krijgt tegenwoordig vage appjes en sms-jes. Die nummers worden of random aangemaakt of je staat in een database. En daar kom je heel makkelijk in, dus chill...
Voor de volgende keer: niet terugbellen, want juist dat terugbellen kan soms het doel van de fraude zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 16 februari 2021 om 15:37
Ga er maar van uit dat je gegevens rondgaan in het criminele circuit.
Telefoonnummers, rekeningnummers, persoonsgegevens: als je je realiseert hoe vaak je dat soort gegevens invult op websites en bij webshops, is het bijna een wonder als het NIET openbaar is.
Wat eten we vanavond?
dinsdag 16 februari 2021 om 15:41
Dit.
Wat je dan dus NIET moet doen is
- reageren
- de nummer sbellen
- op linkjes klikken
- etc.
Het probleem is niet dat jouw nummer bekend is, het probleem is dat jij actief contact gaat opnemen.

dinsdag 16 februari 2021 om 15:48
Ik zit ermee omdat ik mij gewoon niet kan voorstellen dat je per ongeluk een onbekend persoon whatsappt waarvan je het telefoonnummer niet hebt. Ik heb een profielfoto, mijn naam staat erbij. Dan moet je wel heel erg dronken zijn als je zoiets echt per ongeluk fout doet. Oke, dat je een nummer verkeerd opslaat op je telefoon is 1 ding, maar dat je dan ook nog per ongeluk gaat whatsappen naar dat telefoonnummer terwijl mijn gezicht en naam erbij staan snap ik gewoon niet. Maarja, ik heb alles nu geblokkeerd.

dinsdag 16 februari 2021 om 16:27
Dikke vingers en dan het verkeerde nummer pakken bij het aanmaken contacten. Ik kijk dus echt niet naar iemands zijn profielfoto...Ikkegewoon schreef: ↑16-02-2021 15:48Ik zit ermee omdat ik mij gewoon niet kan voorstellen dat je per ongeluk een onbekend persoon whatsappt waarvan je het telefoonnummer niet hebt. Ik heb een profielfoto, mijn naam staat erbij. Dan moet je wel heel erg dronken zijn als je zoiets echt per ongeluk fout doet. Oke, dat je een nummer verkeerd opslaat op je telefoon is 1 ding, maar dat je dan ook nog per ongeluk gaat whatsappen naar dat telefoonnummer terwijl mijn gezicht en naam erbij staan snap ik gewoon niet. Maarja, ik heb alles nu geblokkeerd.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

dinsdag 16 februari 2021 om 16:39
Als je toch zo paranoïde bent, waarom heb je dan je foto én je naam openbaar op WhatsApp... Ze kunnen nu makkelijk jouw foto + naam gebruiken om anderen op te lichten. Zet dan dan eerst op privé.Ikkegewoon schreef: ↑16-02-2021 16:27Ik heb net de politie gebeld voor informatie. Dat ik de nummers teruggebeld heb is niet zorgwekkend volgens hun. Opgelucht!
dinsdag 16 februari 2021 om 16:40
Zo raar is dat niet. Ik heb mijn WhatsApp zo ingesteld dat mensen die ik niet op m'n simkaart heb staan, niets zien. Geen profielfoto en geen naam, die zien ze pas als ik hun nummer opsla.Ikkegewoon schreef: ↑16-02-2021 15:48Ik zit ermee omdat ik mij gewoon niet kan voorstellen dat je per ongeluk een onbekend persoon whatsappt waarvan je het telefoonnummer niet hebt. Ik heb een profielfoto, mijn naam staat erbij. Dan moet je wel heel erg dronken zijn als je zoiets echt per ongeluk fout doet. Oke, dat je een nummer verkeerd opslaat op je telefoon is 1 ding, maar dat je dan ook nog per ongeluk gaat whatsappen naar dat telefoonnummer terwijl mijn gezicht en naam erbij staan snap ik gewoon niet. Maarja, ik heb alles nu geblokkeerd.
Ik ben ook wel eens gebeld en daarna geappt door een vreemd nummer. Na even zoeken op Google bleek de persoon één of andere dokter te bereiken, die bijna hetzelfde mobiele nummer heeft als ik (de laatste twee cijfers waren omgedraaid). Heb die persoon dat nummer gestuurd en succes gewenst, nooit meer iets van gehoord.
¡Apagando las luces!
dinsdag 16 februari 2021 om 16:42
Ikkegewoon schreef: ↑16-02-2021 16:27Ik heb net de politie gebeld voor informatie. Dat ik de nummers teruggebeld heb is niet zorgwekkend volgens hun. Opgelucht!

dinsdag 16 februari 2021 om 17:01
Dat gebeurt gewoon hoor. Mijn zoon krijgt standaard op islamitische feestdagen allerlei Arabische gelukswensen van een zo te zien bejaarde meneer met noord Afrikaans uiterlijk.Ikkegewoon schreef: ↑16-02-2021 15:48Ik zit ermee omdat ik mij gewoon niet kan voorstellen dat je per ongeluk een onbekend persoon whatsappt waarvan je het telefoonnummer niet hebt. Ik heb een profielfoto, mijn naam staat erbij. Dan moet je wel heel erg dronken zijn als je zoiets echt per ongeluk fout doet. Oke, dat je een nummer verkeerd opslaat op je telefoon is 1 ding, maar dat je dan ook nog per ongeluk gaat whatsappen naar dat telefoonnummer terwijl mijn gezicht en naam erbij staan snap ik gewoon niet. Maarja, ik heb alles nu geblokkeerd.
Dat nummer is van iemand anders geweest of verkeerd opgeslagen. En profielfoto zie je bij bepaalde instellingen pas nadat je gechat hebt of iemand in je contactpersonenlijst hebt staan.

dinsdag 16 februari 2021 om 17:01
Ikkegewoon schreef: ↑16-02-2021 16:27Ik heb net de politie gebeld voor informatie. Dat ik de nummers teruggebeld heb is niet zorgwekkend volgens hun. Opgelucht!

Wat zou er dan precies gefraudeerd zijn?
dinsdag 16 februari 2021 om 17:06
Als je wordt gespamd op je mobiele nummer komt dat niet omdat ze jouw nummer kennen maar omdat er aan een heel reeks nummers een bericht wordt gestuurd. Telefoonnummers zijn niet zo moeilijk: dir lopen (theoretisch) van 0600000000 ... 0699999999 (op een paar reeksen na). Aangezien het grootste deel van de nummers is uitgegeven en ook nog eens het grootste deel van de Nederlanders WhatsApp heeft is het heel makkelijk om "raak" te schieten door het in het groot aan te pakken.

dinsdag 16 februari 2021 om 17:12
dinsdag 16 februari 2021 om 17:36

Je kan ook té ver doorschieten!