Moeder incontinent

dinsdag 16 februari 2021 om 15:55
Mijn moeder is weduwe (sinds 2 jaar) en randje hulpbehoevend, randje dement. De ouderen verpleegkundige vond het nog niet dusdanig dat ze vind dat er er iets mee moet (case manager enzo). Mijn moeder weigert hulp, huilt alle dagen, maar houdt zich zonder hulp enigszins staande. Ik en broer helpen wat we kunnen. Ik ben chronisch ziek dus dit is momenteel beperkt.
Ze ruikt erg naar plas, maar gelooft mij niet als ik dat zo diplomatiek mogelijk aangeef (wat ik natuurlijk liever niet doe maar als je van iemand houdt moet je maar). Ik heb haar wel eens onder de douche ‘gezet’ /liefdevol geholpen, en dat accepteerde ze wel maar mijn gezondheid laat dat momenteel niet toe. Maar goed, ze gelooft me dus niet en vind mij een zeur en vindt haar persoonlijke hygiëne volledig toereikend. (Ze doucht zelden, wel kattenwas, kleren wast ze met de hand). Deels vanwege steile trap, deels gebrek aan motivatie wegens rouw, en vooral ziet ze dus geen probleem.
Ik heb nu maar een doos Tena lady besteld, maar die weigert ze aan te nemen en nu ook verder contact. (Het zal wel weer goedkomen hoor).
Ik ben gewoon even heel erg gefrustreerd. Moet ik het maar laten zitten?
Ze ruikt erg naar plas, maar gelooft mij niet als ik dat zo diplomatiek mogelijk aangeef (wat ik natuurlijk liever niet doe maar als je van iemand houdt moet je maar). Ik heb haar wel eens onder de douche ‘gezet’ /liefdevol geholpen, en dat accepteerde ze wel maar mijn gezondheid laat dat momenteel niet toe. Maar goed, ze gelooft me dus niet en vind mij een zeur en vindt haar persoonlijke hygiëne volledig toereikend. (Ze doucht zelden, wel kattenwas, kleren wast ze met de hand). Deels vanwege steile trap, deels gebrek aan motivatie wegens rouw, en vooral ziet ze dus geen probleem.
Ik heb nu maar een doos Tena lady besteld, maar die weigert ze aan te nemen en nu ook verder contact. (Het zal wel weer goedkomen hoor).
Ik ben gewoon even heel erg gefrustreerd. Moet ik het maar laten zitten?
woensdag 17 februari 2021 om 10:36
tigri schreef: ↑16-02-2021 18:16De wasmachine staat in de kelder, voor 1 persoon vind ze het niet de moeite om die aan te zetten maar eerlijk gezegd spannen de machines ook ‘tegen haar’, ze heeft er steeds grotere moeite mee en bezorgen veel stress. Tegelijk heeft ze een trots dat ze nog alles zelf doet.
Ja Amy mijn moeder is hartstikke sociaal en maakt snel en warm contact, ik denk dat het haar zeker zou bevallen wat meer reuring om haar heen! Die stomme koppigheid...
Als je voorlopig nog geen professional over de vloer krijgt, zou het dan helpen als je iemand zoekt en het brengt als 'een vriendin die wat extra geld nodig heeft'? Of misschien heb je daadwerkelijk wel een vriendin of kennis die graag een paar euro zou verdienen. Op die manier kwam ik ooit via via via bij een echtpaar. Zij had een zware operatie gehad, hij wilde graag dat zijn vrouw het wat rustiger aan deed. Ik ben toen ingeschakeld en ja, ik heb een dochter en ja, het is gewoon fijn als zij ook een keertje naar het zwembad kan. Zij vond het allemaal niet zo nodig maar heeft me dan toch geaccepteerd omdat ze dat mijn dochter gunde.
Mijn schoonmoeder heeft om een vergelijkbare reden een 'tuinman'. Wat ze zelf kan en leuk vindt, doet ze zelf. Maar het snoeiwerk en gras maaien heeft ze inmiddels uit handen gegeven. Hij is blij met wat extra geld, zij is intussen blij met de extra hulp.
Onder het mom van 'zorgen voor elkaar' krijg je vaak meer gedaan dan 'je kunt het niet langer alleen'.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

woensdag 17 februari 2021 om 13:56
Ja inderdaad Ceylon,
Dat is een goede, misschien kan ik zoiets verzinnen.
In de tussentijd is het echt een totale escalatie, moeder helemaal overstuur en wil niet meer langskomen of bellen omdat wij haar een stinkmens vinden, en heeft er helemaal geen zin meer in, ben nu ook bang dat ze zich nog meer gaat isoleren, want ze komt de deur al niet uit.
Eerlijk had ik beter maar niets gezegd.
In de tussentijd is het echt een totale escalatie, moeder helemaal overstuur en wil niet meer langskomen of bellen omdat wij haar een stinkmens vinden, en heeft er helemaal geen zin meer in, ben nu ook bang dat ze zich nog meer gaat isoleren, want ze komt de deur al niet uit.
woensdag 17 februari 2021 om 14:02

woensdag 17 februari 2021 om 14:58
Ach, wat sneu.tigri schreef: ↑17-02-2021 13:56Ja inderdaad Ceylon,
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 18 februari 2021 om 05:22
Wat naar om je moeder zo te zientigri schreef: ↑17-02-2021 13:56In de tussentijd is het echt een totale escalatie, moeder helemaal overstuur en wil niet meer langskomen of bellen omdat wij haar een stinkmens vinden, en heeft er helemaal geen zin meer in, ben nu ook bang dat ze zich nog meer gaat isoleren, want ze komt de deur al niet uit.

donderdag 18 februari 2021 om 07:23
Mee oneens. Goed dat je het balletje aan het rollen hebt gebracht. Voor je moeder is het natuurlijk heel afschuwelijk allemaal en waarschijnlijk probeert ze zich zo krampachtig mogelijk vast te houden aan hoe het was. Ik heb dat bij mijn opa en oma gezien. Oma van de trap gevallen en ook nog dement, opa die opeens na 100 jaar uit de traditionele rol moest en het huishouden draaiende moest zien te houden. En geen hulp willen. Uiteindelijk liet hij toe dat mijn moeder 1x per week meehielp met schoonmaken maar zij werkte toen ook nog fulltime en heeft een schoonmaker ingehuurd. Daar waren ze uiteindelijk hartstikke blij mee want vanwege mijn oma's dementie waren ze veelal aan huis gekluisterd en een extra praatje was zeer welkom.tigri schreef: ↑17-02-2021 13:56Ja inderdaad Ceylon,
Nadat mijn oma overleden was ging 'de strijd' al wat makkelijker. Heel geleidelijk liet mijn opa steeds meer dingen los. Mijn ouders deden de was inmiddels, hij kwam 1x per week bij ze eten, mijn ouders begonnen boodschappen voor hem te doen, tot uiteindelijk toen mijn opa snel erg slecht werd mijn vader elke dag langs ging om voor hem te koken of eten te brengen.
Maar dit was een proces van jaren. Het begin is het moeilijkst en dat is het gesprek. Geef haar wat tijd, laat haar wat wennen. Het is niet niks wat er in de afgelopen paar jaar in haar leven gebeurd is.

donderdag 18 februari 2021 om 17:27
tigri schreef: ↑17-02-2021 13:56Ja inderdaad Ceylon,
Herkenbaar (zie mijn eerdere post) Wat bij mijn moeder hielp was toch echt liefde en aandacht. Ik zie veel mensen die huisarts roepen maar eerlijk gezegd denk ik dat je dat nou juist (voorlopig) niet moet doen. Geef haar de tijd om het te verwerken. Het is niet niks om te beseffen dat je stinkt en mensen je als onbekwaam om zichzelf te verzorgen kwalificeren. Dat beseffen beginnend dementerenden zich verdraaid goed hoor
Ik heb lekkere rituals dingen gehaald en ben begonnen met haar voeten te wassen, schubben, masseren en insmeren. Toen merkte ik de lange teen nagels op dus ook die verzorgd. Weinig gezegd dat het niet goed was maar wel veel geroepen hoe leuk het was dat ze het zo fijn vond en dat haar voeten er zo mooi uitzagen. Paar dagen later vroeg ze of ik haar handen wilde doen. Daarna of ik haar rug wilde insmeren waarna ik met lichte dwang haar bovenlijf gewassen heb.
Maanden later mocht ik haar helemaal van boven tot onder dagelijks wassen....en toen ik mijn been brak liet ze de thuiszorg dat doen. Ik besef dat ik de luxe had thuis te kunnen werken en haar die tijd te geven maar wat ik met deze lange post wil zeggen is dat zolang je moeder kan beseffen dat je goed wil doen ipv haar een “stinkerd” vindt alles kan. En voor de goede orde, ik ben ernstig ziek en het was retezwaar maar ze heeft altijd voor mij gezorgd dus ik vond dat ik haar dit verschuldigd was.
Kan niet voor jou beslissen en weet ook niet welke band jullie hebben en je hoeft ook noet hetzelfde te doen. Ik heb gewoon veel woorden en mijn persoonlijke ervaring gebruikt om aan te geven dat bij mij en veel mensen in mijn omgeving babysteps het beste werkt. Haar generatie is er niet 1 van hulp vragen maar van doorzetten en zelf doen. Soms is de stap naar thuiszorg en hulpbehoevend te groot om in 1 keer te nemen zonder het gevoel van gezichtsverlies.

vrijdag 19 februari 2021 om 14:29
Wat lief van jou Cherke, dat is denk ik een hele goede manier om het aan te pakken. Ik kan echter amper voor mezelf zorgen op het moment, mijn moeder is met haar 10 aandoeningen fitter dan ik... Dus het is externe hulp of niet helaas (mijn toestand is onlangs ook verslechterd omdat ik met de mantelzorg me echt heb overvraagd, hopelijk knapt het tzt wel weer op)
Maar goed dat veranderingen tijd nodig hebben en veel liefde en geduld besef ik me. Ik had het ws delicater aan moeten pakken. Anderzijds is mijn moeder geenszins delicaat geweest met mijn gevoelens de afgelopen 36 jaar, maar goed!
Voor nu ben ik enorm blij dat er gisteren een vriendin langs is geweest en ze vanmiddag iets bij een vriendin zegt af te gaan geven. Van t weekend komt mijn broer langs. Toen ik haar belde was ze haar kleren aan het wassen :’)
Dus ze isoleert zich niet, wast beter, mij en mijn vriend wil ze niet meer zien (shoot the messenger), maar ze neemt mijn telefoontjes wel op, het zal met de tijd wel weer goedkomen.
Maar goed dat veranderingen tijd nodig hebben en veel liefde en geduld besef ik me. Ik had het ws delicater aan moeten pakken. Anderzijds is mijn moeder geenszins delicaat geweest met mijn gevoelens de afgelopen 36 jaar, maar goed!
Voor nu ben ik enorm blij dat er gisteren een vriendin langs is geweest en ze vanmiddag iets bij een vriendin zegt af te gaan geven. Van t weekend komt mijn broer langs. Toen ik haar belde was ze haar kleren aan het wassen :’)
Dus ze isoleert zich niet, wast beter, mij en mijn vriend wil ze niet meer zien (shoot the messenger), maar ze neemt mijn telefoontjes wel op, het zal met de tijd wel weer goedkomen.

zaterdag 20 februari 2021 om 01:39
Beterschap!tigri schreef: ↑19-02-2021 14:29Wat lief van jou Cherke, dat is denk ik een hele goede manier om het aan te pakken. Ik kan echter amper voor mezelf zorgen op het moment, mijn moeder is met haar 10 aandoeningen fitter dan ik... Dus het is externe hulp of niet helaas (mijn toestand is onlangs ook verslechterd omdat ik met de mantelzorg me echt heb overvraagd, hopelijk knapt het tzt wel weer op
Mijn moeder kon niet meer lopen dus dat was wel een andere dynamiek. Daarnaast heb ik echt altijd de moeder gehad die ieder kind zich wenst. Zoete inval, lief en betrokken en niks was te gek qua feestjes en vrienden uitnodigen. Had geen betere kunnen wensen maar besef dat niet iedereen die achtergrond heeft en het dan ook minder vanzelfsprekend is.
Veel beterschap en pas goed op jezelf.
Misschien nog een tip: er zijn mini wasmachientjes die je met de hand moet draaien. Niet aangesloten op afvoer.Krijgt ze beetje beweging en is de was schoner dan op de hand. Heb ik gekocht toen onze wasmachine het in coronatijd begaf en ze geen nieuwe wilde brengen. Heb hem helaas weggeven aan buurmeisje anders had je hem kunnen krijgen.

zondag 21 februari 2021 om 07:14
Is ‘Saar aan Huis’ een idee?
Een betaalde vrijwilliger (met zorgachtergrond) die op vaste dagen en tijden langs komt. Hij of zij kan helpen met boodschappen doen of een kop koffie drinken.
Bij een thuiszorg of wijkverpleging kan het voorkomen dat je veel verschillende mensen aan de deur krijgt. Juist met mogelijk beginnende dementie en het onvermogen mensen te kunnen herkennen lijkt me dat best eng. Ik kan mij goed voorstellen dat ze die controle niet uit handen wil geven.
Een betaalde vrijwilliger (met zorgachtergrond) die op vaste dagen en tijden langs komt. Hij of zij kan helpen met boodschappen doen of een kop koffie drinken.
Bij een thuiszorg of wijkverpleging kan het voorkomen dat je veel verschillende mensen aan de deur krijgt. Juist met mogelijk beginnende dementie en het onvermogen mensen te kunnen herkennen lijkt me dat best eng. Ik kan mij goed voorstellen dat ze die controle niet uit handen wil geven.