De wet WAB
woensdag 17 februari 2021 om 13:46
Ik heb op dit moment een 0 uren contract, hier werk ik al meer dan 2 jaar mee en dit is dus een onbepaalde tijdscontract.
De 0 uren ben ik tevreden mee, ik bepaal wanneer en waar ik werk en er is altijd genoeg werk. Meestal werk ik tussen de 50 en 60 uur per maand. Dit wel wisselend, soms 3 dagen achter elkaar en soms 1 week niet.
Vorig jaar is al gevraagd of ik een uren contract wil. Maar dit heb ik toen af kunnen houden. Nu word er opnieuw geïnformeerd en gezegd dat ik nu een uren contract moet hebben. Aantal uur is bespreekbaar.
Ik ben alleen erg benieuwd of het vanuit de wet WAB moet. Want het bevalt mij nog steeds prima om op dit contract te werken. En vanuit mijn werk zijn ze over mijn functioneren helemaal tevreden gelukkig. Het is alleen het contract wat ze liever op een x aantal uren willen hebben.
woensdag 17 februari 2021 om 13:59
Bij 0-uren contracten zijn ze verplicht om je na 12 maanden een aanbod te doen. Dit mag je weigeren en alle voor- en nadelen die aan 0-uren contract zitten houden. Vervolgens moeten ze dat aanbod na 12 maanden weer doen etc. Het is niet verplicht het te aanvaarden, de werkgever is verplicht het aan te bieden.

woensdag 17 februari 2021 om 14:02
MrsDuck heeft helemaal gelijk. Zij moeten het aanbieden, maar jij hoeft het niet te aanvaarden.
Nadeel is als je dit niet doet jij wat duurder bent voor je werkgever. Ze moeten namelijk een hogere WW premie betalen voor oproepkrachten. Daarom proberen ze je misschien zo over te halen. Maar jouw nee mag gewoon nee blijven.
Nadeel is als je dit niet doet jij wat duurder bent voor je werkgever. Ze moeten namelijk een hogere WW premie betalen voor oproepkrachten. Daarom proberen ze je misschien zo over te halen. Maar jouw nee mag gewoon nee blijven.

woensdag 17 februari 2021 om 14:03
woensdag 17 februari 2021 om 14:05
Dank je sneeuwwitje80!
Zoiets had ik gelezen nadat ik vorig jaar ea had opgezocht daarover.
Er word best wel druk achter gezet om dit nu te regelen. Ze vertelde me dat ze een periode, een jaar??, hadden gekregen om dit te regelen en dat het daarom nu toch moet. Vandaar dat ik nu weer zo ga twijfelen of dat er in de regels iets verandert is.
Zoiets had ik gelezen nadat ik vorig jaar ea had opgezocht daarover.
Er word best wel druk achter gezet om dit nu te regelen. Ze vertelde me dat ze een periode, een jaar??, hadden gekregen om dit te regelen en dat het daarom nu toch moet. Vandaar dat ik nu weer zo ga twijfelen of dat er in de regels iets verandert is.

woensdag 17 februari 2021 om 14:13
Ok, duidelijk.
Dan snap ik de druk die ze erachter zetten eigenlijk helemaal al niet zo. Maar ja, het is duidelijk dat het voor hun goedkoper kan als ik instem met een verandering.
Ik hou mijn het gewoon zoals het is en ga dat ook mededelen.
Als ik vragen mag sneeuwwitje80, welk beroep oefen jij uit dat je er meer vanaf weet?
Dan snap ik de druk die ze erachter zetten eigenlijk helemaal al niet zo. Maar ja, het is duidelijk dat het voor hun goedkoper kan als ik instem met een verandering.
Ik hou mijn het gewoon zoals het is en ga dat ook mededelen.
Als ik vragen mag sneeuwwitje80, welk beroep oefen jij uit dat je er meer vanaf weet?
woensdag 17 februari 2021 om 14:29
Bij mij werd er vorig jaar ook best gepushed dat ik het nieuwe contract moest tekenen.
De reden was ook dat ik duurder ben voor het bedrijf dan iemand met een vast uren contract.
Ze vonden het kort dag, dus hadden wat uitstel gegeven, toen kwam Corona er tussen en kwam de vraag of ik het nieuwe contract wilde.
Ik heb toen gezegd dat ik gewoon mijn huidige contract wilde houden. En daarmee was het toen klaar.
Ik verwacht nu eigenlijk opnieuw de vraag, omdat het nu een jaar verder is.
Ik ga hem denk ik weer niet tekenen.
De reden was ook dat ik duurder ben voor het bedrijf dan iemand met een vast uren contract.
Ze vonden het kort dag, dus hadden wat uitstel gegeven, toen kwam Corona er tussen en kwam de vraag of ik het nieuwe contract wilde.
Ik heb toen gezegd dat ik gewoon mijn huidige contract wilde houden. En daarmee was het toen klaar.
Ik verwacht nu eigenlijk opnieuw de vraag, omdat het nu een jaar verder is.
Ik ga hem denk ik weer niet tekenen.

woensdag 17 februari 2021 om 15:18
Maar stel dat jij langdurig ziek wordt, dan krijg je maar voor korte tijd nog een beetje loon en daarna niet meer. Dat is wel een risico dat je loopt.
Het voordeel is dat jij wat makkelijker kunt zeggen wanneer je wel of niet kunt komen. Vind je dat voordeel er tegenop wegen? Dan sta je in je recht om het zo te houden.
Het voordeel is dat jij wat makkelijker kunt zeggen wanneer je wel of niet kunt komen. Vind je dat voordeel er tegenop wegen? Dan sta je in je recht om het zo te houden.