Taalvrijwilliger

donderdag 18 februari 2021 om 13:57

donderdag 18 februari 2021 om 14:03
Via een organisatie. Wat ik op de site heb begrepen, kun je aangeven of je met een docent voor een groep staat, of dat je zelf één op één begeleiding doet (en altijd evt docent om tips kunt vragen). Ik ben zelf meer van de één op één begeleiding.

donderdag 18 februari 2021 om 14:04
donderdag 18 februari 2021 om 14:10
Ik ben ook al jaren taalmaatje voor anderstaligen, via een gemeentelijke welzijnsorganisatie. Ik vind het erg leuk om te doen.
Momenteel is het een ouder echtpaar dus de nadruk ligt op het praten, minder op het lezen. We hebben plezier samen, ik heb allerlei dingen verzonnen en van internet gehaald, dus het is niet heel schools. En fouten maken is geen enkel probleem: hun Nederlands is stukken beter dan mijn Arabisch
Momenteel is het een ouder echtpaar dus de nadruk ligt op het praten, minder op het lezen. We hebben plezier samen, ik heb allerlei dingen verzonnen en van internet gehaald, dus het is niet heel schools. En fouten maken is geen enkel probleem: hun Nederlands is stukken beter dan mijn Arabisch
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
donderdag 18 februari 2021 om 14:34
Ik kreeg geen lesmateriaal vanuit de organisatie, maar de inburgeraar zat op een taalcursus en had daar dus lesmateriaal van. Ik heb ook nog wel eens wat dingen voor hem opgezocht; online is het één en ander te vinden. Maar soms deden we ook hele gewone dingen, zoals het aflezen van de meterstand of het inschrijven van zijn dochter bij het kinderdagverblijf. Of we gingen een stukje wandelen. We hebben ook wel eens samen iets gebakken; dan moest hij de ingrediënten bij elkaar zoeken in de supermarkt (en dus vragen stellen aan het winkelpersoneel). Ik heb ook ooit eens een andere inburgeraar begeleid, die wilde vooral heel snel een hoog niveau Nederlands beheersen en hij had zelf in zijn land van herkomst de universiteit al afgerond. Toen was het dus meer drillen en stampen. Het hangt dus erg af van de persoon die je begeleidt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

donderdag 18 februari 2021 om 14:35
Ik ben ook taalmaatje, via de gemeente. In de bieb kunnen we lesmateriaal en hulp krijgen, post-covid kwamen we ook tweemaandelijks samen om ervaring en tips uit te wisselen. Onze sessies variëren tussen helpen met huiswerk van de kinderen, hulp bij de NT2-cursus, samen korte verhalen of kinderboeken lezen (bijv over een bepaald land), samen NL-talige muziek uitzoeken die ze leuk vinden, recepten uitwisselen, samen het nieuws of jeugdjournaal bekijken en daar dan over praten, enz. Ook hebben we (vriend en ik) al geholpen met bijv hun eerste belastingaangifte, de mutualiteit (ziekteverzekering). Intussen zijn het echt vrienden geworden.
donderdag 18 februari 2021 om 14:48
Hier ook ‘deel van de familie’. Al verschillende keren meegegeten, ook leuk contact met hun kinderen. Ze zeiden dat ze in Syrië familieleden waren verloren, maar dat ze er hier weer een bij hadden gekregen.
Ik kan materiaal halen bij de organisatie, heb zelf dingen opgezocht, we zijn wel eens naar de bollenvelden geweest, ik heb bij de kringloop ‘stapelwoord’ gekocht waar ze in een spelletje woorden kunnen maken, we bespreken iets uit de actualiteit, hun (klein) kinderen.
Ik heb zelf wat spelletjes bedacht, heb ‘praatplaten’ uitgeprint en daar kun je dan ook weer van alles over vragen/vertellen: welk kind heeft een rode jas aan? Waar zit de kip (op het hok, dan kun je meteen weer wat voorzetsels oefenen), ik heb strookjes woorden gemaakt en dan moeten ze er blind 1 pakken, dan opzoeken en een zin(netje) er van maken, hoe waren de winkels in hun vaderland, wat (ver)kochten ze, wat missen ze en wat vinden ze hier lekker/mooi etc. Je kunt best wel lang over iets doorgaan.
Ook de gratis te downloaden/printen boekjes van Melkweg vind ik erg leuk. Per onderwerp is er een boekje met allerlei verschillende oefeningen.
https://www.taalhuis.nl/adviescollectie ... aar-alfa-c
Ik kan materiaal halen bij de organisatie, heb zelf dingen opgezocht, we zijn wel eens naar de bollenvelden geweest, ik heb bij de kringloop ‘stapelwoord’ gekocht waar ze in een spelletje woorden kunnen maken, we bespreken iets uit de actualiteit, hun (klein) kinderen.
Ik heb zelf wat spelletjes bedacht, heb ‘praatplaten’ uitgeprint en daar kun je dan ook weer van alles over vragen/vertellen: welk kind heeft een rode jas aan? Waar zit de kip (op het hok, dan kun je meteen weer wat voorzetsels oefenen), ik heb strookjes woorden gemaakt en dan moeten ze er blind 1 pakken, dan opzoeken en een zin(netje) er van maken, hoe waren de winkels in hun vaderland, wat (ver)kochten ze, wat missen ze en wat vinden ze hier lekker/mooi etc. Je kunt best wel lang over iets doorgaan.
Ook de gratis te downloaden/printen boekjes van Melkweg vind ik erg leuk. Per onderwerp is er een boekje met allerlei verschillende oefeningen.
https://www.taalhuis.nl/adviescollectie ... aar-alfa-c
donderdag 18 februari 2021 om 15:06
.Muurbloempje115 schreef: ↑18-02-2021 14:04Dank voor je reactie! Hoe heb je dat gedaan, ook via een stichting of ben je zelf in contact gekomen met de inburgeraar?
Kijk eens op de sites waar vrijwilligerswerk wordt aangeboden.
Daar worden ongeveer 5 taalmaatjes per dag gevraagd.
Niet geschoten is altijd mis

donderdag 18 februari 2021 om 16:08
Ik heb dit ook gedaan. Via de bibliotheek als vrijwilliger. Ik had ook iemand die een inburgeringscursus moest doen. Het is mooi en dankbaar werk, maar ook lastig. Deze vrouw hing erg aan mij en stelde heel veel vragen over Nederland, onze cultuur, opvoeding, scholen. Wat te doen als haar (evt toekomstige) kinderen met homosexuele mensen in aanraking zouden komen, etc... ik vond het lastig daar een goed antwoord op te geven omdat deze vrouw het erg moeilijk had in NL. Het werd me uiteindelijk te persoonlijk dus nu doe ik het een jaartje niet. Misschien volgend jaar weer.
Houd er rekening mee dat je de lessen ook wel echt moet voorbereiden (vind ik dan).
Ik kreeg van tevoren een cursus en in de bieb is veel studiemateriaal dat je als vrijwilliger kunt gebruiken en er zijn momenten dat je met andere vrijwilligers kunt spreken.
Volgens mij kun je bij de meeste biebs wel vrijwilliger worden.
Als je twijfelt kun je het een jaar proberen. Ze hebben altijd vrijwilligers nodig
Vaak zoeken asielzoekerscentra ook taalvrijwilligers.
Houd er rekening mee dat je de lessen ook wel echt moet voorbereiden (vind ik dan).
Ik kreeg van tevoren een cursus en in de bieb is veel studiemateriaal dat je als vrijwilliger kunt gebruiken en er zijn momenten dat je met andere vrijwilligers kunt spreken.
Volgens mij kun je bij de meeste biebs wel vrijwilliger worden.
Als je twijfelt kun je het een jaar proberen. Ze hebben altijd vrijwilligers nodig

Vaak zoeken asielzoekerscentra ook taalvrijwilligers.

donderdag 18 februari 2021 om 16:20
Ik ben ook opgehouden toen de inburgeraar zijn toets had gehaald en aan de eisen had voldoen. Ik kreeg het zelf ook drukker met werk en opleiding. We hebben sporadisch contact. Ik zou het nog wel eens willen doen, het gaf mij veel voldoening om mensen zo verder te kunnen helpen.

donderdag 18 februari 2021 om 16:35
Wij spraken een uur af, soms iets langer, maar daarna is het ook wel klaar. Ze was heel gedreven en we waren intensief bezig.
Ik denk een half uur voorbereiden.
Van tevoren kijken ze bij de bieb wel of er een klik is (voor zover je dat kunt inschatten), bij ons was die er ook. Zij was wel jonger dan ik, net getrouwd. Ik heb pubers thuis
Ik denk een half uur voorbereiden.
Van tevoren kijken ze bij de bieb wel of er een klik is (voor zover je dat kunt inschatten), bij ons was die er ook. Zij was wel jonger dan ik, net getrouwd. Ik heb pubers thuis

donderdag 18 februari 2021 om 16:35
In mijn geval had ik wel een klik, maar waren beide mensen jonger dan 30, terwijl ik zelf ouder ben. Maar vond ik wel belangrijk; durf het dus ook te zeggen als je die klik niet voelt. Ik sprak ongeveer eens in de week met ze af. Maar je kunt zelf je beschikbaarheid doorgeven.

donderdag 18 februari 2021 om 17:44
Ik blijf meestal zo’n 1,5 uur, soms wat korter. Maar het is immer een echtpaar, dus beide stukjes laten lezen enzo. Het is bij mij in de buurt, dus prima te doen.
Ik heb een tas vol lesmateriaal, waarvan ik gewoon iets pak. Ik heb geen cursus gehad, maar ben er ook jaren geleden mee begonnen. Er zijn af en toe wel workshops, maar vaak overdag en redelijk ver weg, dus daar kan ik als werkende niet zoveel mee.
In principe ga je hier een ‘verbintenis’ voor 20x aan, wat dan eventueel een keer verlengd kan worden. Maar ik heb dit echtpaar viavia ‘gevonden’ dus we hebben ons aangemeld bij de organisatie en gezegd dat we zelf wel kijken hoe lang we het gaan doen na die 20 weken.
Ik ben ook wel eens met ze meegewerkt naar school, om een les of 2 mee te doen. Ik kreeg van vele cursisten de vraag of ik hun ook niet kon helpen, dus er is echt een tekort aan vrijwilligers.
Ik heb een tas vol lesmateriaal, waarvan ik gewoon iets pak. Ik heb geen cursus gehad, maar ben er ook jaren geleden mee begonnen. Er zijn af en toe wel workshops, maar vaak overdag en redelijk ver weg, dus daar kan ik als werkende niet zoveel mee.
In principe ga je hier een ‘verbintenis’ voor 20x aan, wat dan eventueel een keer verlengd kan worden. Maar ik heb dit echtpaar viavia ‘gevonden’ dus we hebben ons aangemeld bij de organisatie en gezegd dat we zelf wel kijken hoe lang we het gaan doen na die 20 weken.
Ik ben ook wel eens met ze meegewerkt naar school, om een les of 2 mee te doen. Ik kreeg van vele cursisten de vraag of ik hun ook niet kon helpen, dus er is echt een tekort aan vrijwilligers.
donderdag 18 februari 2021 om 17:50
Mijn moeder heeft het een tijd gedaan. Die wilde graag met ‘mensen uit de buurt’ werken, maar heeft een tijd mensen die de taal echt nog moesten leren begeleid. Ze vond het wisselend. Er zaten ook mensen tussen die bijvoorbeeld heel vaak op het laatste moment afzegden of die thuis niet oefenden waardoor er geen vooruitgang in zat.
Ze deed het via de bibliotheek, een keer per week een hele ochtend.
Ze deed het via de bibliotheek, een keer per week een hele ochtend.

donderdag 18 februari 2021 om 19:10

donderdag 18 februari 2021 om 19:44
Geen idee. Maar tijdens een van die meetings heb ik filmpjes gezien waar ze autochtone mensen hielpen die niet konden lezen. Meestal wat oudere mensen. Dat raakte me echt. Een opa die wilde leren lezen zodat hij zijn kleinkind kon voorlezen, hij schaamde zich zo en had de tranen in zijn ogen toen hij zijn verhaal deed.Muurbloempje115 schreef: ↑18-02-2021 17:01Wat leuk en interessant al die ervaringen, daar heb ik veel aan!Heeft iemand van jullie ook wel eens een autochtoon persoon geholpen? Niet dat het me wat uitmaakt overigens, maar ik ben benieuwd in welke mate die ertussen zitten.