Vermoeden PCOS, en nu?

woensdag 24 februari 2021 om 14:11
Beste forum, ik ben op zoek naar tips en ervaringsverhalen.
Afgelopen maandag heb ik een echo gekregen van mijn baarmoeder en eierstokken omdat de huisarts PCOS vermoedde. De vrouw die de echo deed kon/mocht geen diagnose stellen, maar gaf aan dat de grote hoeveelheid eiblaasjes op mijn eierstokken een indicatie zijn voor PCOS. De uitslag gaat naar de huisarts, volgende week heb ik een afspraak om de uitslag en mogelijke vervolgstappen te bespreken.
Ik wil het gesprek met de huisarts voorbereiden. Welke vervolgstappen zijn logisch? Online vind ik weinig andere behandelmogelijkheden dan afvallen of ziekenhuis. Ik heb een gezond gewicht dus daar is geen winst te behalen.
Het liefst word ik vanwege mijn kinderwens, uitblijvende menstruatie en waarschijnlijk PCOS doorverwezen naar het ziekenhuis. Hoe zag jouw begintraject eruit bij PCOS zonder overgewicht en met kinderwens?
Ik ben best verdrietig dat er iets aan de hand lijkt te zijn.
Afgelopen maandag heb ik een echo gekregen van mijn baarmoeder en eierstokken omdat de huisarts PCOS vermoedde. De vrouw die de echo deed kon/mocht geen diagnose stellen, maar gaf aan dat de grote hoeveelheid eiblaasjes op mijn eierstokken een indicatie zijn voor PCOS. De uitslag gaat naar de huisarts, volgende week heb ik een afspraak om de uitslag en mogelijke vervolgstappen te bespreken.
Ik wil het gesprek met de huisarts voorbereiden. Welke vervolgstappen zijn logisch? Online vind ik weinig andere behandelmogelijkheden dan afvallen of ziekenhuis. Ik heb een gezond gewicht dus daar is geen winst te behalen.
Het liefst word ik vanwege mijn kinderwens, uitblijvende menstruatie en waarschijnlijk PCOS doorverwezen naar het ziekenhuis. Hoe zag jouw begintraject eruit bij PCOS zonder overgewicht en met kinderwens?
Ik ben best verdrietig dat er iets aan de hand lijkt te zijn.
woensdag 24 februari 2021 om 16:34
Ik heb ook PCOS, tot mijn verdriet. De focus ligt bij de behandeling van PCOS sterk op een kinderwens, terwijl er zoveel meer aan de hand is (verhoogde kans op diabetes, hart- en vaatziekten, etc).
Bij mij is de diagnose niet door de huisarts gesteld, maar door de gynaecoloog. Hij vertelde mij dat 90% van de vrouwen met PCOS wel zwanger raakt (met of zonder behandeling). En dat ik terug mocht komen als ik een kinderwens had. Bij mij is er ook bloedonderzoek gedaan en een scorelijst met lichamelijke symptomen (overbeharing etc).
Een jaar later had ik die kinderwens en ik heb me opnieuw laten verwzijen naar het ziekenhuis. Ik mocht gelijk starten met Clomid en daarmee werd ik zwanger. Verder onderzoek werd niet gedaan, want de diagnose lag er toen immers al bij mij.
Tip voor jou: als je een kinderwens hebt, dan zou ik de huisarts vragen om je door te verwijzen naar de gynaecoloog of fertiliteitsarts. De huisarts zelf kan je daar niet mee helpen, daarvoor moet je doorverwezen worden. In het ziekenhuis kun je dan bespreken hoe een eventueel behandelplan eruit ziet om zwanger te raken (of je dat dan ook wilt is natuurlijk je eigen keuze).
Bij mij is de diagnose niet door de huisarts gesteld, maar door de gynaecoloog. Hij vertelde mij dat 90% van de vrouwen met PCOS wel zwanger raakt (met of zonder behandeling). En dat ik terug mocht komen als ik een kinderwens had. Bij mij is er ook bloedonderzoek gedaan en een scorelijst met lichamelijke symptomen (overbeharing etc).
Een jaar later had ik die kinderwens en ik heb me opnieuw laten verwzijen naar het ziekenhuis. Ik mocht gelijk starten met Clomid en daarmee werd ik zwanger. Verder onderzoek werd niet gedaan, want de diagnose lag er toen immers al bij mij.
Tip voor jou: als je een kinderwens hebt, dan zou ik de huisarts vragen om je door te verwijzen naar de gynaecoloog of fertiliteitsarts. De huisarts zelf kan je daar niet mee helpen, daarvoor moet je doorverwezen worden. In het ziekenhuis kun je dan bespreken hoe een eventueel behandelplan eruit ziet om zwanger te raken (of je dat dan ook wilt is natuurlijk je eigen keuze).

woensdag 24 februari 2021 om 16:59
Hoi Skippy, bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad ook gelezen over andere gevaren, maar maak me nu vooral zorgen over mijn kinderwens en heb nog niet echt ruimte voor ‘de rest’. Wel fijn om een positief verhaal te lezen, en dat er toch een hoog percentage vrouwen zwanger raakt. Ik had het zo anders voorgesteld. Bah, ben er echt verdrietig van deze week.
woensdag 24 februari 2021 om 17:04
Ik was destijds ook heel verdrietig en dat was ik ook toen ik aan het fertiliteitstraject begon. En nu soms nog steeds, het is niet niks.
Je had het zwanger worden niet op deze manier voorgesteld. Niks romantisch maar klinisch in het ziekenhuis. En de angst... Gaat het ooit wel lukken?? Ik heb daar veel last van gehad en ik vind mezelf soms nog steeds zielig dat het zo moest gaan.
Ik hoop dat je snel doorwezen wordt, snel mag starten met medicatie en dan je dan snel zwanger bent!
Je had het zwanger worden niet op deze manier voorgesteld. Niks romantisch maar klinisch in het ziekenhuis. En de angst... Gaat het ooit wel lukken?? Ik heb daar veel last van gehad en ik vind mezelf soms nog steeds zielig dat het zo moest gaan.
Ik hoop dat je snel doorwezen wordt, snel mag starten met medicatie en dan je dan snel zwanger bent!

woensdag 24 februari 2021 om 19:48
Dankjewel!
Ik vraag dan om een doorverwijzing. Online lees ik dat bij volledig uitblijven cyclus het weinig zin heeft om af te wachten.
Ik voel ook onuitgesproken druk van mijn omgeving omdat er al langer nageslacht wordt verwacht. En dan voelt dit toch als een mislukking. Maar goed, zo ver is het nog niet. Hopelijk lukt het met een beetje hulp alsnog.
woensdag 24 februari 2021 om 22:18
Hier ook een positief ervaringsverhaal!
In 2017 gediagnosticeerd met pcos na zeer vaak uitblijvende menstruaties..
De dokter zei dat de kans groter was dat ik de loterij zou winnen dan dat ik met mijn toestand zwanger zou worden.
November 2019 spontaan, zonder clomid dus, zwanger geworden en nu mama van een gezond jochie!
In 2017 gediagnosticeerd met pcos na zeer vaak uitblijvende menstruaties..
De dokter zei dat de kans groter was dat ik de loterij zou winnen dan dat ik met mijn toestand zwanger zou worden.
November 2019 spontaan, zonder clomid dus, zwanger geworden en nu mama van een gezond jochie!
woensdag 24 februari 2021 om 22:53
Hier ook een positief verhaal. Tot tweemaal toe zonder medicatie zwanger geworden. Beide keren kwam ik erachter toen ik een test deed, omdat ik niet zwanger mocht zijn als ik met de medicijnen zou beginnen. Dus het kan! Ik had verder ook geen overgewicht; wel zeer onregelmatige menstruatie (eens in de paar maanden). Ik ben toen wij graag kinderen wensten, gelijk naar de huisarts gegaan om mijn zorgen aan te kaarten. Hij gaf me gelijk dat ik op mijn leeftijd geen jaren moest aanmodderen en verwees me direct door naar het ziekenhuis. Daar werkt de diagnose toen gesteld en ik kreeg medicijnen voorgeschreven. Inmiddels lopen hier twee tienertjes rond.
Succes en ik duim voor je!
Succes en ik duim voor je!