Hoe heb jij je zwangerschap aangekondigd?
woensdag 24 februari 2021 om 10:58
Deze week ben ik er achter gekomen dat we in verwachting zijn van ons tweede kindje. Nog heel pril, maar wel onwijs leuk en spannend. Nu kan de voorpret beginnen!
Ik wil na de vroege echo met 8 tot 9 weken, de zwangerschap weer op een leuke manier aankondigen aan onze ouders. Later rond de 12 weken ook aan vrienden, collega's en andere familieleden. Mits alles goed blijft gaan, uiteraard!
Hebben jullie leuke tips om een zwangerschap aan te kondigen? Hoe hebben jullie je zwangerschap aangekondigd? En wanneer hebben jullie het vertelt?
Ik ben heel benieuwd!
Ik wil na de vroege echo met 8 tot 9 weken, de zwangerschap weer op een leuke manier aankondigen aan onze ouders. Later rond de 12 weken ook aan vrienden, collega's en andere familieleden. Mits alles goed blijft gaan, uiteraard!
Hebben jullie leuke tips om een zwangerschap aan te kondigen? Hoe hebben jullie je zwangerschap aangekondigd? En wanneer hebben jullie het vertelt?
Ik ben heel benieuwd!
![Happy :-]](./../../../smilies/77_happy.gif)
woensdag 24 februari 2021 om 12:21
Hebben ze gezegd dat ze teleurgesteld zijn in jou? Is het niet meer dat je je eigen oordeel (dat jij teleurgesteld bent in jezelf) projecteert op hun verdriet? Heb je hier hulp bij? Want het is niet goed voor je om zo te denken.
woensdag 24 februari 2021 om 12:42
Hier hebben we het gewoon gezegd, zonder poespas. Ook omdat ik, vanwege fertiliteitsproblemen, andermans zwangerschapsaankondigingen altijd moeilijk vind. Ik moet dan altijd even diep ademen om de tranen niet te laten stromen.
Hoe meer heisa ervan gemaakt werd, hoe meer pijn bij mij. Dat zou ik een ander nooit aan willen doen.
Daarom zou ik zeggen: maak er alleen iets bijzonders van voor je directe familie en niet voor vrienden en bekenden.
Hoe meer heisa ervan gemaakt werd, hoe meer pijn bij mij. Dat zou ik een ander nooit aan willen doen.
Daarom zou ik zeggen: maak er alleen iets bijzonders van voor je directe familie en niet voor vrienden en bekenden.
woensdag 24 februari 2021 om 12:45
Dit en de eerste keer persoonlijk 'ik ben zwanger'. Verder geen poespas. Ik heb meerdere miskramen tussen mijn eerste zwangerschap en mijn zwangerschap nu gehad dus het was niet alleen een ' leuk' nieuwtje maar vooral heel spannend of het wel goed zou gaan. Ik was ook niet te genieten (kort lontje en snauwerig) dus het was maar goed ook dat mensen wisten waar het aan lagLady*Voldemort schreef: ↑24-02-2021 11:01Ik heb mijn ouders gewoon gebeld en gezegd 'ik ben zwanger'. Vonden ze hartstikke leuk.

woensdag 24 februari 2021 om 12:46
Ik zou me extreem genaaid voelen als ouders als ik met 20 (!!!) weken pas werd ingelicht over een zwangerschap. Hoezo mogen zij niet verdrietig zijn? Het is toch ook verdrietig?
Verdriet is heel normaal en gezond. Hoort erbij. Ga je een kind in de toekomst ook niet besparen, sterker nog dat is behoorlijk schadelijk, om dat allemaal te willen voorkomen.
woensdag 24 februari 2021 om 16:06
Dit inderdaad. Bij mijn tweede zwangerschap had ik een collega die ene late miskraam had gehad en daarna niet meer zwanger werd. Ik heb het haar in mijn kantoor apart verteld, zodat ik haar niet zou overvallen of ze het van andere collega's zou horen.
Verder heb ik gewoon gezegd: Ik ben zwanger.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
woensdag 24 februari 2021 om 22:21
Dit is zo fijn! Als je een klein momentje maakt is er ruimte voor de emotie van beide. Ik zelf ben dan ontzettend blij voor de ander, juist omdat ik dan ook word gezien. Bij een grote (gezamenlijke) aankondiging krijg ik het gevoel dat ik mijn eigen verdriet moet wegstoppen en dat voelt zo eenzaam.Juultje schreef: ↑24-02-2021 16:06Dit inderdaad. Bij mijn tweede zwangerschap had ik een collega die ene late miskraam had gehad en daarna niet meer zwanger werd. Ik heb het haar in mijn kantoor apart verteld, zodat ik haar niet zou overvallen of ze het van andere collega's zou horen.
Verder heb ik gewoon gezegd: Ik ben zwanger.
donderdag 25 februari 2021 om 07:51
Bij onze eerste hebben we een echo laten zien en gewoon gezegd. Mijn broertje herkende de echo niet als een echo haha, snap ik eigenlijk ook wel. Maakt mij allemaal niet veel uit. Ik zou nu wel een foto maken met onze 2 kinderen en de echo denk ik als ik nog eens zwanger ben.
Ik vond de woorden 'ik ben zwanger' ook ongemakkelijk om te zeggen trouwens. Omdat je zo het een tijd voor jezelf moet houden werd het iets heel persoonlijks en geheims vond ik. Vanaf dat moment vind ook weer iedereen wat van je dus ik vind dat geheim houden niet zo erg haha
Ik vond de woorden 'ik ben zwanger' ook ongemakkelijk om te zeggen trouwens. Omdat je zo het een tijd voor jezelf moet houden werd het iets heel persoonlijks en geheims vond ik. Vanaf dat moment vind ook weer iedereen wat van je dus ik vind dat geheim houden niet zo erg haha
donderdag 25 februari 2021 om 08:15
Lieve Amber, mag ik je aanraden om je te verdiepen in risico’s op miskramen en waarom ze optreden? Ik lees dat je denkt dat het risico misgaat na 20 weken zwangerschap groot is? Dat klopt absoluut niet. Ik heb het idee dat jij je schuldig voelt over de miskraam, terwijl dat echt niet nodig is. Ik denk dat het je zou helpen om hierover wat kennis op te doen of wellicht met iemand over te praten?_Amber_ schreef: ↑24-02-2021 12:00Wij hebben het mijn ouders en schoonouders verteld door middel van een cadeautje met de echo foto's van de 8 weken echo van ons kindje. Helaas is het met de termijn echo mis gegaan en moest de bevalling worden opgewekt toen ik 11 weken was, omdat het hartje niet klopte.
Zelf zou ik als ik ooit weer zwanger mag worden het zeggen rond de 20 weken. Dan is de kans natuurlijk nog steeds groot dat het mis gaat maar wel minder groot dan met 12 weken.
donderdag 25 februari 2021 om 18:38
Bij de eerste zwangerschap hebben met Moederdag een kado voor oma geven ipv voor onze moeders. Duurde bij mijn moeder even voor het kwartje viel, mijn schoonmoeder snapte het gelijk. De broers en zussen gebeld/geappt (iedereen woont verderop of was op dat moment op vakantie), mijn zus had ik een rompertje gestuurd met een tekstje.
Bij de tweede zwangerschap helaas een missed abortion eind januari dus in plaats van vrolijk zwaaiend met een foto, kwam ik huilend binnen bij mijn moeder na de echo. We hebben de rest van de dichtbij staande familie ingelicht over de app, vond het erg fijn dat iedereen het dan toch wist.
Ik had voor mijn dochter al een shirtje in de kast met 'big sis' om haar daarmee op de foto te zetten na een goede termijn echo. Hopelijk mogen we hem snel gaan gebruiken.
Bij de tweede zwangerschap helaas een missed abortion eind januari dus in plaats van vrolijk zwaaiend met een foto, kwam ik huilend binnen bij mijn moeder na de echo. We hebben de rest van de dichtbij staande familie ingelicht over de app, vond het erg fijn dat iedereen het dan toch wist.
Ik had voor mijn dochter al een shirtje in de kast met 'big sis' om haar daarmee op de foto te zetten na een goede termijn echo. Hopelijk mogen we hem snel gaan gebruiken.