Vriend gevoelens psycholoog
zaterdag 6 maart 2021 om 18:10
Hoi allemaal,
Normaal een stille meelezer, maar nu zelf een vraag. Ik ben nu 3 jaar samen met vriend, wonen samen en hebben een goede relatie. Vriend loopt echter sinds een jaar ongeveer bij een psycholoog, een jonge meid van zijn leeftijd. Hier komt hij iedere week een uur en het komende halfjaar minimaal gaat dit zo blijven. Ik vind het enorm fijn dat hij deze hulp krijgt want het doet hem goed, alleen geeft hij aan dat hij aantrekkingskracht voor haar heeft. Geen aantrekkingskracht zoals we dat allemaal bijna dagelijks bij wijze van weleens kunnen hebben voor iemand, wat helemaal prima is natuurlijk, maar meer in de richting van een crush en op een manier waarop hij dit nog niet eerder heeft gehad voor iemand anders tijdens onze relatie. Het gevoel lijkt ook alleen maar sterker te worden, aangezien hij aangeeft dat hij het spannend vindt voordat hij naar haar toe gaat en er meer mee bezig is in zijn hoofd. Hij geeft aan dat hij het professioneel houdt, en daar geloof ik hem in, maar het doet me geen goed dat hij deze gevoelens heeft voor iemand die zo dichtbij staat in deze fase van zijn leven. Ik word er onzeker van en ik merk dat mijn muur omhoog schiet omdat ik mezelf probeer te beschermen voor verdriet of pijn. Daarnaast ben ik bang dat zijn gevoelens alleen maar sterker gaan worden.
Hoe denken jullie hierover en heeft er iemand tips voor mij om hiermee om te gaan/ wat te doen?
Alvast heel erg bedankt!
Normaal een stille meelezer, maar nu zelf een vraag. Ik ben nu 3 jaar samen met vriend, wonen samen en hebben een goede relatie. Vriend loopt echter sinds een jaar ongeveer bij een psycholoog, een jonge meid van zijn leeftijd. Hier komt hij iedere week een uur en het komende halfjaar minimaal gaat dit zo blijven. Ik vind het enorm fijn dat hij deze hulp krijgt want het doet hem goed, alleen geeft hij aan dat hij aantrekkingskracht voor haar heeft. Geen aantrekkingskracht zoals we dat allemaal bijna dagelijks bij wijze van weleens kunnen hebben voor iemand, wat helemaal prima is natuurlijk, maar meer in de richting van een crush en op een manier waarop hij dit nog niet eerder heeft gehad voor iemand anders tijdens onze relatie. Het gevoel lijkt ook alleen maar sterker te worden, aangezien hij aangeeft dat hij het spannend vindt voordat hij naar haar toe gaat en er meer mee bezig is in zijn hoofd. Hij geeft aan dat hij het professioneel houdt, en daar geloof ik hem in, maar het doet me geen goed dat hij deze gevoelens heeft voor iemand die zo dichtbij staat in deze fase van zijn leven. Ik word er onzeker van en ik merk dat mijn muur omhoog schiet omdat ik mezelf probeer te beschermen voor verdriet of pijn. Daarnaast ben ik bang dat zijn gevoelens alleen maar sterker gaan worden.
Hoe denken jullie hierover en heeft er iemand tips voor mij om hiermee om te gaan/ wat te doen?
Alvast heel erg bedankt!
zaterdag 6 maart 2021 om 23:07
Maar even heel eerlijk, als je gewoon echt een aantrekkelijke therapeut hebt, die echt jouw ding is en die persoon luistert ook nog eens naar je en probeert op een diepgaander level te connecten.. Natuurlijk wordt je verliefd op zo'n persoon.
Maar dat is wel echt een idee van 'verliefd worden op je kinderjuf'.
Waarschijnlijk is zijn therapeut in haar dagelijks leven echt anders. Ik heb als therapeut ook een 'werkmodus' en als ik thuis ben ben ik weer in mijn eigen wereld. Ik pas mijn therapeutische houding ook aan aan mijn clienten.
Waarschijnlijk is zijn therapeut in haar dagelijks leven echt anders. Ik heb als therapeut ook een 'werkmodus' en als ik thuis ben ben ik weer in mijn eigen wereld. Ik pas mijn therapeutische houding ook aan aan mijn clienten.
zondag 7 maart 2021 om 00:05
Ja onze sterke kant en tegelijkertijd onze zwakke kant is dat we over vrijwel alles eerlijk zijn naar elkaar, soms iets te eerlijk. Ik vraag er zelf ook naar omdat ik het graag duidelijk wil hebben voor mezelf en anders dingen misschien groter maak. Maar goed, eindstand maak ik me nu ook drukker dan nodig is gezien de situatie, haha.Skawa schreef: ↑06-03-2021 22:08Ik vind het wel bijzonder dat hij het tot in detail met jou bespreekt en ook haar houding tov hem dat dat in zijn beleving losser wordt.
Dat hij deelt dat hij er wat bij voelt is eerlijk en oprecht maar daarmee is de kous toch af met dat hij er niks mee zal doen. Ik hoef niet tot in detail betrokken te worden in verliefdheidsgedachten. Daarmee lijkt hij niet echt rekening te houden met hoe dat voor jou is
zondag 7 maart 2021 om 00:13
Ja precies, dit denk ik ook. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze echt met hem zou flirten aangezien het behoorlijk tegen de regels zou zijn volgens mij, maar ik kan me dan wel weer voorstellen dat ze vriend aantrekkelijk en leuk kan vinden (want dat is ie ook).HETISDEWAARHEID schreef: ↑06-03-2021 23:07Maar even heel eerlijk, als je gewoon echt een aantrekkelijke therapeut hebt, die echt jouw ding is en die persoon luistert ook nog eens naar je en probeert op een diepgaander level te connecten.. Natuurlijk wordt je verliefd op zo'n persoon.
Uit nieuwsgierigheid:
Heb jij het als therapeut weleens andersom ervaren? Dat je gevoelens kreeg vanuit de persoonlijke en vertrouwelijke band die is ontstaan? En zo ja, hoe was het voor je om hiermee om gaan?
Oh en m’n laatste vraag: raad jij het aan aan vriend om het te vertellen tegen z’n psycholoog en eventueel bij een andere verder te gaan?
zondag 7 maart 2021 om 00:45
Dit zijn van die dingen die mij ook gebeuren. Alleen vertel ik het mijn man niet. Ik geniet van de gevoelens en laat ze verder voor wat ze zijn. Het wordt vanzelf minder of het contact gaat over. Ik zou jou dus eigenlijk adviseren om hem te zeggen dat je het heel leuk voor hem vindt, maar het niet hoeft te horen. En het dan zelf ook los laten. Maar of ik dat zelf zou kunnen...
Het leven is niet eerlijk
zondag 7 maart 2021 om 01:41
Ik heb wel eens ervaren dat er een leuke klik is tussen mij en een client van mijn leeftijd. Er zijn vanuit mij als therapeut nooit gevoelens ontstaan voor een client. Ik merk dat ik informeler/jovialer omga met zo iemand en meer op zijn niveau meega. Ik heb ook een vrouwelijke cliente die (bijna) alles dubbelzinnig neemt. Ook daar ga ik tot bepaalde hoogte in mee om een vertrouwensband te creeeren. Zo val je gewoon goed bij je client en behoud je je onderlinge relatie en dat wil je. Maar ik heb wel grenzen. Bij heren(of dames) die te ver gaan in opmerkingen bv, kap ik dat gelijk af.Lente61 schreef: ↑07-03-2021 00:13Ja precies, dit denk ik ook. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze echt met hem zou flirten aangezien het behoorlijk tegen de regels zou zijn volgens mij, maar ik kan me dan wel weer voorstellen dat ze vriend aantrekkelijk en leuk kan vinden (want dat is ie ook).
Uit nieuwsgierigheid:
Heb jij het als therapeut weleens andersom ervaren? Dat je gevoelens kreeg vanuit de persoonlijke en vertrouwelijke band die is ontstaan? En zo ja, hoe was het voor je om hiermee om gaan?
Oh en m’n laatste vraag: raad jij het aan aan vriend om het te vertellen tegen z’n psycholoog en eventueel bij een andere verder te gaan?
Maar nog nooit vanuit mij gevoelens ontstaan voor iemand. Ik ben zelf 6 jaar gelukkig met mn relatie

Opzich is er heel erg veel lef voor nodig om een professional waar je een vertrouwensband mee hebt, te vertellen dat je gevoelens hebt ontwikkeld. Je weet eigenlijk van tevoren dat die gevoelens niet wederzijds zijn. Het gebeurt wel eens hoor, dat een therapeut ook verliefd wordt op een client. Een vriendin van mijn opleiding (ook therapeut) woont samen met haar (oud) client. Maar mensen kijken haar wel met de nek aan. Zoiets kan simpelweg niet. Maar goed, therapeuten zijn ook mensen.
Ik raad je vriend aan om bij zichzelf na te gaan wat reeel is. Kan hij die gevoelens naast zich neerleggen en doorgaan en werken aan zichzelf (want zeg heel eerlijk, hij gaat wel trouw naar therapie nu, en misschien kan ze haar charmes inzetten om hem efficiënter te laten zijn tijdens de therapiesessies) of gaat hij het traject met haar beeindigen omdat hij het niet naast zich neer kan leggen en moet opnieuw beginnen bij een ander waar hij wellicht geen klik voelt (en dus je therapie niet optimaal efficiënt is)
zondag 7 maart 2021 om 07:15

zondag 7 maart 2021 om 11:11
Dat maakt toch voor het resultaat niet uit? Verliefd is verliefd. Niet heel respectvol naar jou toe.
zondag 7 maart 2021 om 11:15
Wanneer zij hem kan duidelijk maken dat het om overdracht gaat dan kan het juist een doorbraak zijn. Volgens mij ben je jaloers. Ik zou je niet met zijn therapie bemoeien en zeker niet voorstellen dat hij naar een ander moet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 7 maart 2021 om 11:17
Overdracht is geen echte verliefdheid. Het zijn tijdelijke gevoelens voor iemand die jou helpt. Het is verwarrend, vaak is er een relatie met het feit dat iemand je bijv aan een ouder doet denken in het onderbewuste. Het heeft niets te maken met de relatie met to. Zij hoeft zich ook niet zo bedreigd te voelen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

zondag 7 maart 2021 om 11:30
Ok, dank voor de uitleg.viva-amber schreef: ↑07-03-2021 11:17Overdracht is geen echte verliefdheid. Het zijn tijdelijke gevoelens voor iemand die jou helpt. Het is verwarrend, vaak is er een relatie met het feit dat iemand je bijv aan een ouder doet denken in het onderbewuste. Het heeft niets te maken met de relatie met to. Zij hoeft zich ook niet zo bedreigd te voelen.
Ik denk ook niet dat TO zich bedreigd hoeft te voelen omdat je mag verwachten met een professional te maken te hebben.
zondag 7 maart 2021 om 15:06
Nee precies, alleen lijkt het bij hem alleen maar sterker te worden sinds ze wat losser in contact is en dat baart me wel zorgen, aangezien hij nog zo lang bij haar onder behandeling gaat zijn. En blijkbaar delen ze nu (vanuit vriend z’n perspectief tenminste) een paar momenten waarin er een spanning voelbaar was (langere tijd oogcontact). Dat geeft mij aan dat vriend het wat meer op lijkt te zoeken ipv uit de weg gaat.Roelanje schreef: ↑07-03-2021 00:45Dit zijn van die dingen die mij ook gebeuren. Alleen vertel ik het mijn man niet. Ik geniet van de gevoelens en laat ze verder voor wat ze zijn. Het wordt vanzelf minder of het contact gaat over. Ik zou jou dus eigenlijk adviseren om hem te zeggen dat je het heel leuk voor hem vindt, maar het niet hoeft te horen. En het dan zelf ook los laten. Maar of ik dat zelf zou kunnen...
Ga een beetje heen en weer tussen het los kunnen laten en een naar gevoel erover krijgen.
lente61 wijzigde dit bericht op 07-03-2021 15:35
13.63% gewijzigd
zondag 7 maart 2021 om 15:25
zondag 7 maart 2021 om 16:23
Je hebt gelijk, maar lastig. Is m’n eigen jaloezie, onzekerheid en een stuk perfectionisme ook wat nu om de hoek komt kijken. Gewoon stoppen met nadenken it is
zondag 7 maart 2021 om 17:47
Dat hij 'verliefd' wordt op zijn psychologe én het ook nog een nodig vindt om het met jou te delen.
Wat wil hij met die 'eerlijkheid' bereiken?
Hij maakt zijn probleem nu jouw probleem
Frankly my dear, I don"t give a damn
zondag 7 maart 2021 om 19:01
Ik vind het gewoon sneu en onaantrekkelijk gedrag. Een weldenkend persoon zegt tegen zichzelf " Ik heb onrealistiche gevoelens jegens mijn behandelaar, waarom? en wat kan ik hier tegen doen". Een weldenkend mens zou dan ( ook uit respect naar partner toe) een constructieve oplossing zoeken, en minstens een andere behandelaar vinden. Want hij gaat nu niet naar haar toe om zichzelf te verbeteren, hij vindt het gewoon spannend. Het is ordinair en kinderlijk.
Triest, onaantrekkelijk, hoe je het ook noemt wil, mijn man is het in ieder geval niet.
Wat een mens met gevoelens doet, en de gedachtegang die hierbij hoort, zegt een hoop over een mens. Het zegt iets over iemand wanneer iemand zo gevoelig is voor aandacht en daar dus volledig in mee gaat vanuit eigen wil. Nee dankje. En dan moet je ook nog eens in detail aanhoren wat hij er allemaal wel niet over denkt en vindt. Lekker constructief/verbeterend gedrag. Gadver.
Triest, onaantrekkelijk, hoe je het ook noemt wil, mijn man is het in ieder geval niet.
Wat een mens met gevoelens doet, en de gedachtegang die hierbij hoort, zegt een hoop over een mens. Het zegt iets over iemand wanneer iemand zo gevoelig is voor aandacht en daar dus volledig in mee gaat vanuit eigen wil. Nee dankje. En dan moet je ook nog eens in detail aanhoren wat hij er allemaal wel niet over denkt en vindt. Lekker constructief/verbeterend gedrag. Gadver.
zondag 7 maart 2021 om 19:03
Haha, nouja ik was toendertijd 26 en hij was begin 60 en grijs idd. Maar voor zijn leeftijd nog steeds een knappe man om te zien.
zondag 7 maart 2021 om 19:26
Ik vind dat jij niet kan en mag zeggen dat hij het tegen zijn behandelaar moet zeggen want het is zijn behandeling en niet die van jou.
Mbt jullie relatie vind ik het in geuren en kleuren door vertellen van alle details echt heel raar. Details zijn overbodig als je een eenzijdige crush hebt en daarnaast is dit gewoon overdracht en weet een therapeut daar heus wel mee om te gaan.
Als ze het doorheeft zelfs misschien in het voordeel laten werken (meer vertrouwelijkheid en openheid) maar zeker niet misbruiken want dat is naast strafbaar ook onethisch dus relax en herzie jullie manier van communiceren want al die details zijn overbodig en kwetsend voor jou
Mbt jullie relatie vind ik het in geuren en kleuren door vertellen van alle details echt heel raar. Details zijn overbodig als je een eenzijdige crush hebt en daarnaast is dit gewoon overdracht en weet een therapeut daar heus wel mee om te gaan.
Als ze het doorheeft zelfs misschien in het voordeel laten werken (meer vertrouwelijkheid en openheid) maar zeker niet misbruiken want dat is naast strafbaar ook onethisch dus relax en herzie jullie manier van communiceren want al die details zijn overbodig en kwetsend voor jou
zondag 7 maart 2021 om 20:14
Zo bedoel ik het ook, alleen zeg jij het beterUniverseinmotion schreef: ↑07-03-2021 19:01Ik vind het gewoon sneu en onaantrekkelijk gedrag. Een weldenkend persoon zegt tegen zichzelf " Ik heb onrealistiche gevoelens jegens mijn behandelaar, waarom? en wat kan ik hier tegen doen". Een weldenkend mens zou dan ( ook uit respect naar partner toe) een constructieve oplossing zoeken, en minstens een andere behandelaar vinden. Want hij gaat nu niet naar haar toe om zichzelf te verbeteren, hij vindt het gewoon spannend. Het is ordinair en kinderlijk.
Frankly my dear, I don"t give a damn