Wat zijn jouw dealbreakers in vriendschappen?

10-03-2021 07:30 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las het topic over een TO wiens vriend complottheorieën aanhing en haar twijfels over het voortzetten van hun relatie. Dat zette me aan het denken:

Een dierbare vriend van me is overtuigd antivaxxer en stemt SGP. We hebben er in het verleden wel eens ruzie om gemaakt omdat ik op beide punten echt aan het tegenovergestelde van het spectrum zit, en we allebei nogal fel en vocaal zijn over onze overtuigingen. Uiteindelijk hebben we een soort 'agree to disagree' afspraak gemaakt om deze onderwerpen niet meer aan te snijden, omdat dat dat onze vriendschap kost. Buiten dat is onze vriendschap namelijk wel hecht, maar het voelt ook een beetje als een tijdbommetje die aanwezig is onder de oppervlakte.
Ik bedenk me soms dat als ik hem nu tegen zou komen ipv in mijn tienerjaren (toen deze dingen nog niet speelden), we nooit vrienden waren geworden omdat we over fundamentele zaken heel anders denken.

Hebben jullie vriendschappen waarin je het erg oneens bent over fundamentele zaken, maar toch een goede, warme verstandhouding hebt? Wat zijn voor jou dealbreakers als het daarop aankomt?
Dealbreakers: stemmen op fvd, pvv of iets dergelijks. Racisme, seksisme, complottheorieaanhanger. En liegen.
Ik kan niet zo zeggen wat precies een dealbreaker is voor mij, behalve respectloos gedrag bijv.

Ik vind het qua politieke overtuigingen altijd lastig. Mijn vriend kan ook nogal scherp uit de hoek komen qua uitspraken over bepaalde partijen, maar als puntje bij paaltje komt weet ik dat we over veel dingen hetzelfde denken. Verder heeft hij het recht om zijn eigen overtuigingen te hebben. Het zou voor mij pas echt een probleem zijn als hij bijv echt anders over abortusrecht of 'niet in wetenschap geloofde', ofzo.

Beetje een wollig antwoord, haha. Ik probeer sowieso zo weinig mogelijk over politiek te praten met vrienden. Het topic dat je aanhaalt vind ik overigens wel een voorbeeld van echt een probleem qua opvattingen, maar dat uit 'm zich ook in dat de vriend van die TO zich nogal respectloos opstelt naar haar, in mijn ogen. Beetje alsof ie haar intelligentie in twijfelt trekt, en dat zou ik wel een dealbreaker vinden.
Ik heb er een hekel aan vrienden die hun mening op willen leggen. Zeker als het zo hoog oploopt tot een woordenwisseling. Met sommige vrienden moet je het over bepaalde onderwerpen gewoon niet hebben.

Ik kan er niet tegen als er geprobeerd wordt om mij te manipuleren. Ook vrienden die vinden dat ik niet met bepaalde personen om mag gaan omdat hun er ruzie mee hebben. Dan neem ik snel afscheid van de vriendschap.
Criminaliteit van elke soort, drugs en overmatig alcohol.

Afwijkende ideeën vind ik wel leuk. Tenzij hij vindt dat ik zijn visie moet overnemen; dan weer niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
niemand is onfeilbaar, we maken allemaal fouten. elkaar respecteren vind ik belangrijk, ook al ben je het niet met elkaar eens.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Lastig, allerlei dingen kunnen een dealbreaker zijn of dit na verloop van tijd worden.
Middels een clubje vriendinnen bijvoorbeeld, ken ik een persoon die eigenlijk alleen maar roddelt, de vuile was van anderen graag buitenhangt, kwaad spreekt.
Hoe meer rampspoed en ellende een ander te verstouwen heeft,, des te groter ik die grote, triomfantelijke grijns op haar gezicht zie worden.
Door de maatregelen hebben we uiteraard al maanden niet meer als groep afgesproken en ik merk nu dat ik haar eigenlijk mis als kiespijn.

Ook een keer een date gehad met iemand die de opmerking maakte m.b.t het verliezen van een kind: "je kunt toch zat nieuwe maken?"
Ik was meteen helemaal genezen van hem.. en doeiiiii...

Dus ja, kan van alles zijn.
zolang het een leuk mens is, waar ik leuk gesprekken mee kan voeren. Blijft de vriendschap prima. Maar voor mij vallen racisten, seksisten etc niet onder de leuke mensen, dus daar ben ik al geen vrienden mee.
Fouten maken mag, ik blijf je ook opvangen. Ga je niet vertellen, wat je moet doen, wel luisteren. (vrienden die mij continue ongevraagd advies geven, krijgen de koude schouder).

Ik heb maar 1x een vriendschap actief door laten bloeden, maar die mevrouw werd steeds raarder. Waar het eerst nog leuk-raar was, werd het ongeloofwaardig raar. En ze nam waarheden aan van edelstenen-zemelaars etc.

Ik heb een enkele "vrouw-van"-vriendin (zij is de vrouw van vriend van mijn wederhelft) die ik wat slecht kan ontlopen. Maar oppervlakkig gaat dat best goed
Andere vrouw-van-vriendinnen heb ik alleen contact mee, als ik ze echt leuk vind
Pindakaasjes schreef:
10-03-2021 08:00

Ook een keer een date gehad met iemand die de opmerking maakte m.b.t het verliezen van een kind: "je kunt toch zat nieuwe maken?"
Dat is m.i. iemand die zelf niet overweg kan met verdriet en dus bij elk verlies zich een tegenactie voorneemt met het doel zich wat sterker te voelen. En dat gedrag beveelt hij ook een ander aan. Hij verliest wel uit het oog dat verdriet persoonlijk is en dat men dat gevoel ook echt wil. Ook hijzelf zal er niet altijd aan ontkomen door een ander te nemen zoals je een oude fiets vervangt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik vind het absoluut geen probleem als mensen in mijn omgeving totaal anders denken over fundamentele zaken als ik, ik probeer daar mild en accepterend mee om te gaan.
Echter verwacht ik dit wel terug. Als dat uitblijft zijn we snel uitgepraat.
.
Op een andere partij stemmen vind ik zeker geen reden om een vriendschap te beëindigen. Sterker nog, van de meeste vriendinnen heb ik geen idee wat ze gaan stemmen dit jaar.
En ik ben zelf niet religieus maar wel een paar religieuze vriendinnen. We kunnen het goed met elkaar vinden en laten elkaar in ons waarde. Ik denk dat die laatste een belangrijk onderdeel is.
Daarbij mag interesse wel van beide kanten komen, als het eenrichtingsverkeer wordt, houdt het snel op voor mij.

Zonde als de keuze wel/niet vaccineren invloed zou hebben op je vriendschap. Dat lijkt me nog altijd een persoonlijke keuze, die ik naar beide kanten respecteer.
Met mensen met sterke religieuze overtuigingen kan ik slecht door een deur. Ook met mensen die erg in geesten en mediums etc geloven. Ik heb twee keer een vriendschap verbroken omdat diegene zijn huisdier niet goed behandelde, en mijn huisdier aan het pesten was, kennelijk is dat wel echt een dealbreaker voor mij.
Politieke (of corona) standpunten maakt mij echt niet uit, zolang iemand met maar een beetje redelijk kan verdedigen. Niet dat ik binnen vriendschappen zit te wachten op enorm diepgaande politieke discussies, maar iemand die gewoon roept op Baudet te stemmen omdat Mark Rutte een vrouwenverkrachter is, daar kan ik niks mee. Maar iemand die op Baudet stemt die dat enigszins een beetje normaal kan verkondigen, daar heb ik geen probleem mee. En in dat betoog kunnen ook bepaalde lekken, haken en ogen zitten, maar dat heb je altijd en voor je het weet verzand je dan in gemekker op de vierkante centimeter, daar heb ik geen behoefte aan in een vriendschap.

Wat voor mij wel een dealbreaker is zijn van die ''vrienden'' die op een gegeven ogenblik een relatie krijgen en dan nog maar één keer per jaar kunnen afspreken (terwijl er nog niet eens kinderen zijn). En dan om de haverklap roepen ''We hoeven elkaar niet vaak te zien om toch een goede vriendschap te hebben''.

Daarin ben ik gewoon heel realistisch. Ik zit niet te wachten op vriendschappen waar je op een gegeven moment niet meer de lusten van hebt, maar alleen nog maar de lasten. Dus dat je alleen nog goed bent om te helpen verhuizen, aanwezig te zijn bij een begrafenis van een dierbare van diegene of om diegene naar schiphol te brengen of om als kamer opvulling te dienen op diegene zijn verjaardag. Prima allemaal, maar dan moet er ook nog een component zijn die het voor mij allemaal waard maakt om die ''investeringen'' te blijven doen.
Stinken
In een vriendschap moet de gelijkheid en wederkerigheid ongeveer in balans zijn.
Een sterke of afwijkende mening vind ik geen probleem maar verwacht wel dat de ander mijn mening ook respecteerd.

Een vriend(in) is voor mij iemand die blij voor je is als je successen behaald. En luistert als je over je moeilijkheden verteld. ( Dus niet ' Oh, dat had ik ook, blabla' of ' Wat dom, je had zus of zo moeten doen' )
bassvick wijzigde dit bericht op 10-03-2021 09:14
36.07% gewijzigd
En moord. Vind ik echt niet kunnen.
Als het contact van één kant moet komen vind ik dat wel een echte dealbreaker.

Of iemand waar je elke keer compleet leeggezogen qua energie vandaan komt omdat ze al haar ellende bij je uit wil storten, kan ik ook niet tegen.
C'est la vie
Mumper schreef:
10-03-2021 08:51
En moord. Vind ik echt niet kunnen.
saai zijn is erger
SusieFlower schreef:
10-03-2021 08:51
Als het contact van één kant moet komen vind ik dat wel een echte dealbreaker.

Of iemand waar je elke keer compleet leeggezogen qua energie vandaan komt omdat ze al haar ellende bij je uit wil storten, kan ik ook niet tegen.
Maar dat is toch al geen vriendschap?
dubbel
because wijzigde dit bericht op 10-03-2021 09:04
97.62% gewijzigd
Ik verwacht dat jouw vriendschap ook wel over gaat TO.

Mijn beste vriendin voor 40 jaar lang stapte ineens in zo'n vrijgemaakt geloof. Ze ging ook heel opzichtig overal met haar bijbel naar toe en veranderde van een lekkere gezellige felle meid in een ja knikker en wilde alles "open en eerlijk bespreken".

Die houding bezorgde mij zoveel kippenvel. Ik herkende onze vriendschap niet meer. Van lachen, gieren, brullen en gezelligheid naar serieus en alles volgens de bijbel.

Het is over inmiddels. Het werkte gewoon niet meer.
Ik heb ooit een vriendin gehad die overal (ten onrechte) voor zichzelf voordeeltjes uit wilde halen. Ze claimde teveel bij een verzekeraar, stelde een reisorganisatie aansprakelijk voor iets waar ze niets aan konden doen, vroeg toeslagen aan waar ze eigenlijk geen recht op had en deed opzettelijk verkeerde belastingaangiftes. Gewoon fraude dus. En ondertussen fervent SP-er, want dat is sociaal. Ze begreep niet waarom ik niet 'sociaal' stemde. Hier kon ik gewoon echt niet mee leven. Het vervelende voor haar is dat er meerdere vriendinnen zo over dachten en dat het hele groepje rond dezelfde tijd klaar was met haar.

Zelf heb ik hier een keer een topic gepost over dat de man van mijn vriendin met mij had geflirt, en of ik dat tegen haar moest zeggen. Ik had dat niet meteen gedaan en er waren veel reacties dat mensen dat een dealbreaker zouden vinden. Dat vind ik volkomen begrijpelijk. Eerlijkheid in vriendschap is ontzettend belangrijk.
Ik heb ooit een goede kennis ‘ontvriend’ omdat ze steeds racistischer werd. PVV aanhanger, racistische dingen op Facebook. Mensen met zulke ideeën zijn niet mijn vrienden.
Mumper schreef:
10-03-2021 08:50
Stinken
Dat is ook gewoon maar subjectief.
Niet zo zeer een andere mening, want dat maakt mij niet zoveel uit. Het is meer bepaald gedrag. Alleen zou ik dan waarschijnlijk al niet bevriend zijn geraakt met die persoon.

Maar als iemand in de kern een goed persoon is en hij heeft een denkbeeld waar ik mij niet in kan vinden, dan zou ik eerder daar gewoon een discussie over aangaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven