Kraamtijd en bezoek
vrijdag 12 maart 2021 om 01:54
Hoi hoi!
Ik ben 6 weken geleden bevallen en wij deden het als volgt.
Opa en oma ( alleen van mijn kant) en onze ouders vasthouden. Verder niemand. En hier was er totaal begrip voor. Ook omdat we vertelden dat ze het zelf ook niet op hun geweten willen hebben mochten ze wel Corona hebben.
Waarom deze mensen wel? Naast dat het voor het het meest leuke is om vast te houden is het ook super praktisch omdat je dan altijd je kindje even kan ‘weggeven’ en je handen zelf vrij hebt.
Onze baby is nu 6 weken en dit houden wij voorlopig ook aan. Overig bezoek snapt dit trouwens ook volkomen! Merk ook dat mensen die iets verder van je af staan minder snel op visite komen en dat vrienden zich aanpassen aan wat wij prettig vinden.
Mijn zus en zwager waren trouwens positief getest en zijn blij dat zij afstand hadden bewaard. Mijn moeder zit in de stress omdat zij de baby heeft vastgehouden en mijn zwager en zus heeft gezien. Achteraf loos alarm. Maar niet fijn. Het is dus aan jou of je er mee om kunt gaan mocht iemand wel corona hebben. Ik ben daar (gelukkig) vrij nuchter in. En hou die cirkel daarom bij 6 mensen ipv 0.
Ik ben 6 weken geleden bevallen en wij deden het als volgt.
Opa en oma ( alleen van mijn kant) en onze ouders vasthouden. Verder niemand. En hier was er totaal begrip voor. Ook omdat we vertelden dat ze het zelf ook niet op hun geweten willen hebben mochten ze wel Corona hebben.
Waarom deze mensen wel? Naast dat het voor het het meest leuke is om vast te houden is het ook super praktisch omdat je dan altijd je kindje even kan ‘weggeven’ en je handen zelf vrij hebt.
Onze baby is nu 6 weken en dit houden wij voorlopig ook aan. Overig bezoek snapt dit trouwens ook volkomen! Merk ook dat mensen die iets verder van je af staan minder snel op visite komen en dat vrienden zich aanpassen aan wat wij prettig vinden.
Mijn zus en zwager waren trouwens positief getest en zijn blij dat zij afstand hadden bewaard. Mijn moeder zit in de stress omdat zij de baby heeft vastgehouden en mijn zwager en zus heeft gezien. Achteraf loos alarm. Maar niet fijn. Het is dus aan jou of je er mee om kunt gaan mocht iemand wel corona hebben. Ik ben daar (gelukkig) vrij nuchter in. En hou die cirkel daarom bij 6 mensen ipv 0.
vrijdag 12 maart 2021 om 03:56
Vraag je niet af "zou dat nodig zijn" maar vraag je af "wil ik dat?". Ook kan je op het moment zelf beslissen, dat hoeft niet nu.
Ik zou ABSOLUUT geen trek hebben in dagelijks schoonmoeder over de vloer namelijk. Ik heb een prima, normale bevalling gehad en vond de hele dag kraamhulp in huis al pittig (ik ben graag op mezelf.) Koken is echt mijn ontspan-moment, dus ik heb in de kraamtijd zelf gekookt. Ik kan me voorstellen dat als je dol bent op je schoonmoeder, een hele zware bevalling hebt gehad, geen kraamhulp hebt en een man die geen vinger uitsteekt maar ook in de kraamweek de hele dag op de bank ligt te gamen het wellicht wel handig is.
Wij hadden (overigens voor corona), in de kraamweek alleen opa en oma. In de periode er na 1 bezoek per dag. Partner heeft in de kraamweek enkele dagen gewerkt zodat hij, toen de kraamhulp weg was, nog een paar dagen verlof had. Daarna heeft hij 2 weken vakantie opgenomen. Zo had ik de eerste maand vrijwel dagelijks hulp zonder dat schoonmoeder daarvoor nodig zou zijn.
Doe wat JIJ WIL, niet wat sociaal wenselijk is. Afgeven van de baby deed ik bijvoorbeeld niet standaard maar alleen als IK mij daar goed bij voelde en de baby op dat moment er ook "beschikbaar" voor was.
Ik zou ABSOLUUT geen trek hebben in dagelijks schoonmoeder over de vloer namelijk. Ik heb een prima, normale bevalling gehad en vond de hele dag kraamhulp in huis al pittig (ik ben graag op mezelf.) Koken is echt mijn ontspan-moment, dus ik heb in de kraamtijd zelf gekookt. Ik kan me voorstellen dat als je dol bent op je schoonmoeder, een hele zware bevalling hebt gehad, geen kraamhulp hebt en een man die geen vinger uitsteekt maar ook in de kraamweek de hele dag op de bank ligt te gamen het wellicht wel handig is.
Wij hadden (overigens voor corona), in de kraamweek alleen opa en oma. In de periode er na 1 bezoek per dag. Partner heeft in de kraamweek enkele dagen gewerkt zodat hij, toen de kraamhulp weg was, nog een paar dagen verlof had. Daarna heeft hij 2 weken vakantie opgenomen. Zo had ik de eerste maand vrijwel dagelijks hulp zonder dat schoonmoeder daarvoor nodig zou zijn.
Doe wat JIJ WIL, niet wat sociaal wenselijk is. Afgeven van de baby deed ik bijvoorbeeld niet standaard maar alleen als IK mij daar goed bij voelde en de baby op dat moment er ook "beschikbaar" voor was.

vrijdag 12 maart 2021 om 04:50
Ja lastig hè TO, vond ik ook.
Ik ben 3 weken geleden bevallen en bij ons zijn alleen nog mijn moeder, zus en schoonzus op bezoek geweest. We houden binnen ook zoveel mogelijk 1,5 meter afstand en alleen m’n moeder heeft de kleine vastgehouden. Die andere 2 hebben we het wel aangeboden maar wilden het zelf (nog) niet omdat ze weten hoe voorzichtig ik ben als het om Corona gaat en ze geen risico willen nemen. Willen het niet op hun geweten hebben.
Er zijn een aantal vrienden/ familieleden die hebben aangegeven dat als we toe zijn aan bezoek ze graag willen komen kijken. Het grootste gedeelte heeft zelf gezegd dat ze nu niet willen/durven komen en graag komen als het lekkerder weer is zodat we in de tuin kunnen zitten of wanneer het mag/verantwoord is.
Het is ons tweede kindje en ik geniet er van dat we de eerste weken echt met het gezin in onze bubbel konden zitten. Bij de eerste hadden we weken lang elke dag visite. Super leuk/lief maar toch wel erg vermoeiend.
Doe wat goed voelt. Je kan, wat je ook beslist, het toch nooit goed doen. Mensen hebben altijd wat te zeggen/vinden.
Succes!
Ik ben 3 weken geleden bevallen en bij ons zijn alleen nog mijn moeder, zus en schoonzus op bezoek geweest. We houden binnen ook zoveel mogelijk 1,5 meter afstand en alleen m’n moeder heeft de kleine vastgehouden. Die andere 2 hebben we het wel aangeboden maar wilden het zelf (nog) niet omdat ze weten hoe voorzichtig ik ben als het om Corona gaat en ze geen risico willen nemen. Willen het niet op hun geweten hebben.
Er zijn een aantal vrienden/ familieleden die hebben aangegeven dat als we toe zijn aan bezoek ze graag willen komen kijken. Het grootste gedeelte heeft zelf gezegd dat ze nu niet willen/durven komen en graag komen als het lekkerder weer is zodat we in de tuin kunnen zitten of wanneer het mag/verantwoord is.
Het is ons tweede kindje en ik geniet er van dat we de eerste weken echt met het gezin in onze bubbel konden zitten. Bij de eerste hadden we weken lang elke dag visite. Super leuk/lief maar toch wel erg vermoeiend.
Doe wat goed voelt. Je kan, wat je ook beslist, het toch nooit goed doen. Mensen hebben altijd wat te zeggen/vinden.
Succes!
vrijdag 12 maart 2021 om 06:58
Toen ik op kraamvisite was bij mijn zwager en schoonzus heeft ze de baby de hele tijd zelf vastgehouden. Kwam nieteens in me op dat visite in deze tijd een baby vast zou houden. Nu ben ik sowieso al niet zo gek op baby's vasthouden dus ik was wel blij dat ik geen baby in mijn handen geduwd kreeg, maar wat ik wil zeggen is dat ik denk dat het best normaal is dat schoonzussen een baby niet vasthouden en dat ik me amper kan voorstellen dat iemand hier moeilijk over doet

vrijdag 12 maart 2021 om 07:07
Ligt denk ik ook aan veel factoren:
- hoe was je bevalling? (hier een spoedkz met een rot herstel, onze oudste was toen pas 13 maanden, en man als zzp'er snel weer aan het werk, dan ben je blij als mensen komen koken, stofzuigen e.d)
- hoe ben je zelf met de corona maatregelen? Hier zijn we nog geregeld vrienden en mijn ouders komen samen binnen dus ik doe niet zo moelijk.
- ik wilde de baby graag laten zien, mocht ook gewoon vastgehouden worden, totaal geen problemen mee maar ik ken er ook die nogal bang zijn voor van alles en de baby alleen zelf willen vasthouden, ook prima!
Ben trouwens net voor de corona crisis bevallen, toen ik na 3 weken in staat was weer naar buiten te gaan en meer visite te ontvangen dan ouders/schoonouders en goede vrienden brak de crisis los.
- hoe was je bevalling? (hier een spoedkz met een rot herstel, onze oudste was toen pas 13 maanden, en man als zzp'er snel weer aan het werk, dan ben je blij als mensen komen koken, stofzuigen e.d)
- hoe ben je zelf met de corona maatregelen? Hier zijn we nog geregeld vrienden en mijn ouders komen samen binnen dus ik doe niet zo moelijk.
- ik wilde de baby graag laten zien, mocht ook gewoon vastgehouden worden, totaal geen problemen mee maar ik ken er ook die nogal bang zijn voor van alles en de baby alleen zelf willen vasthouden, ook prima!
Ben trouwens net voor de corona crisis bevallen, toen ik na 3 weken in staat was weer naar buiten te gaan en meer visite te ontvangen dan ouders/schoonouders en goede vrienden brak de crisis los.
vrijdag 12 maart 2021 om 07:10
Ik hoef pas in juli te bevallen, maar als dat nu zou zijn zou ik:
Alleen onze ouders en broers/zussen ontvangen. Wel met 2 tegelijk. We hebben toch al met hun contact, dus wanneer zij dan nu opeens maar met 1 komen verminderd dat niets.
De rest mag wachten, of eventueel voor het raam komen kijken.
Ik zou alleen onze ouders laten vasthouden.
Wat wil de Kraamzorg nu eigenlijk met visite? Daar moet je ook rekening mee houden.
Absoluut geen moeder of schoonmoeder over de vloer om te helpen. Gewoon even baby kijken, koffie drinken en weer weg.
Mijn man heeft de kraamweek gekookt. Ik heb vooraf wat gezonde dingen gemaakt voor in de vriezer zodat we dat alleen hoefde op te warmen. En mijn schoonzus heeft 2x eten langs gebracht.
Alleen onze ouders en broers/zussen ontvangen. Wel met 2 tegelijk. We hebben toch al met hun contact, dus wanneer zij dan nu opeens maar met 1 komen verminderd dat niets.
De rest mag wachten, of eventueel voor het raam komen kijken.
Ik zou alleen onze ouders laten vasthouden.
Wat wil de Kraamzorg nu eigenlijk met visite? Daar moet je ook rekening mee houden.
Absoluut geen moeder of schoonmoeder over de vloer om te helpen. Gewoon even baby kijken, koffie drinken en weer weg.
Mijn man heeft de kraamweek gekookt. Ik heb vooraf wat gezonde dingen gemaakt voor in de vriezer zodat we dat alleen hoefde op te warmen. En mijn schoonzus heeft 2x eten langs gebracht.
vrijdag 12 maart 2021 om 07:22
Bij ons is door de kraamzorg aangegeven dat zolang zij er is er geen bezoek mag komen onder de huidige regels. Ben over ongeveer een .maand uitgerekend. Wij hebben nu tegen ouders, broers en zussen gezegd dat we gewoon kijken als de baby's er zijn en dat snappen ze. Vrienden enzo houden we de eerste weken af. Krijg van vrienden te horen die ook een kindje kregen afgelopen jaar dat weinig bezoek juist wel fijn is.
vrijdag 12 maart 2021 om 07:35
De hele dag niet meer of alleen niet als zij er zijn?
In het eerste geval zouden ze van mij niet meer hoeven komen.
Mensen die aan het werk zijn tellen niet mee als bezoeker. En ik bepaal graag zelf wie er langskomt.
vrijdag 12 maart 2021 om 07:38
En heus niet alle kraamvisite wil een baby vasthouden. Van mij hoeft dat nooit zo maar ik vind het ook lastig om nee te zeggen wanneer ouders trots een baby in je armen duwen.
Nu met Corona lijkt het me helemaal vanzelfsprekend dat je de baby niet van schoot tot schoot laat gaan. Ik zou met ouders en directe familie wat makkelijker zijn, maar verder niet.
Nu met Corona lijkt het me helemaal vanzelfsprekend dat je de baby niet van schoot tot schoot laat gaan. Ik zou met ouders en directe familie wat makkelijker zijn, maar verder niet.
vrijdag 12 maart 2021 om 07:40
vrijdag 12 maart 2021 om 07:52
Hier een verhaal van de andere kant: de potentiële bezoeker. Mijn schoonzus is vier weken geleden bevallen en zij hebben al heel veel bezoek ontvangen. In het weekend bijvoorbeeld ‘s morgens en ‘s middags een ander stel (soms inclusief kinderen). Daarom heb ik niet zo’n behoefte om langs te gaan, natuurlijk wil ik de baby niet besmettten maar omgekeerd zit ik ook helemaal niet op te wachten. Gelukkig begrijpen ze dit (of in ieder geval doen ze tegenover mij niet moeilijk) maar dus wel iets om ook rekening mee te houden: jij kunt grenzen stellen maar je bezoek ook.

vrijdag 12 maart 2021 om 07:56
Ik had een zware bevalling en had nog steeds absoluut geen trek in (schoon)moeder dagelijks over de vloer. Fijn als ze eens boodschappen bracht oid, maar ik wilde voornamelijk gewoon in mijn bubbel zitten (lees: met benen wijd, baby's op mijn borst en een zak chips naast me series kijken).
Ik zou hier niet te veel over nadenken en gewoon tzt kijken waar je zin in/behoefte aan hebt.
vrijdag 12 maart 2021 om 08:02
Zolang ze aan het werk is niet, al werd bij de intake gezegd als je ouders in de buurt zijn kan je de kraamzorg altijd voor een boodschap sturen. Wij kiezen er voor om de wens van de kraamzorg te respecteren en als ze aan het werk is geen bezoek te ontvangen. Het zijn onze eerste kindjes (tweeling) en ik heb meer aan kraamzorg dan aan (schoon)ouders met hun ouderwetse goed bedoelde adviezen.

vrijdag 12 maart 2021 om 08:06
Ik ben in Corona periode 2x op kraamvisite geweest; 1e was bij mijn beste vriendin en zowel ik als mijn vriend hebben de kleine toen al vastgehad.
2e was van vriendengroep vriend die we echt maar zelden zien, maar ook daar werd direct aangeboden “willen jullie hem even beethouden?
Nu is een van mijn vriendinnen zwanger en zij heeft ook aangegeven wel uit te willen kijken maar ook wat losser erin wil zijn.
Kijk naar wat jij fijn vind en waar jij je goed bij voelt, dat is tenslotte echt het belangrijkste.
2e was van vriendengroep vriend die we echt maar zelden zien, maar ook daar werd direct aangeboden “willen jullie hem even beethouden?
Nu is een van mijn vriendinnen zwanger en zij heeft ook aangegeven wel uit te willen kijken maar ook wat losser erin wil zijn.
Kijk naar wat jij fijn vind en waar jij je goed bij voelt, dat is tenslotte echt het belangrijkste.
vrijdag 12 maart 2021 om 08:08
Ik ben bevallen net voor de 1e lockdown. Zonder bezoek (wat wij op onze ouders na niet hadden) is het eenzame en saaie tijd. De uren kropen voorbij en vond er geen bal aan de 1e weken. De 2 weken voor de lockdown kwam iedereen langs en hadden lekker hele huis vol! Was geweldig.
Enige wat je kunt nu is wandelen, wandelen en nog eens wandelen. En dat steeds hetzelfde rondje om huis want je kunt nergens naar de WC of baby verschonen. Ben ook met 6 weken weer (parttime) aan de slag gegaan omdat ik gek werd thuis.
Dus lekker iedere dag bezoek en baby vasthouden als dat goed voelt op het moment zelf!
Enige wat je kunt nu is wandelen, wandelen en nog eens wandelen. En dat steeds hetzelfde rondje om huis want je kunt nergens naar de WC of baby verschonen. Ben ook met 6 weken weer (parttime) aan de slag gegaan omdat ik gek werd thuis.
Dus lekker iedere dag bezoek en baby vasthouden als dat goed voelt op het moment zelf!
vrijdag 12 maart 2021 om 08:14
Sowieso moeten jullie doen wat voor jullie goed voelt. De baby niet laten vasthouden mag ook zonder corona. Verder snap ik dat jullie niet op corona zitten te wachten als je een pasgeboren baby hebt.
Qua risico voor de baby: corona is een kleiner risico dan het RS-virus. En dat laatste komt dit jaar dan weer minder voor dan normaal.
Qua risico voor de baby: corona is een kleiner risico dan het RS-virus. En dat laatste komt dit jaar dan weer minder voor dan normaal.
vrijdag 12 maart 2021 om 08:17
vrijdag 12 maart 2021 om 08:20
Leeuw32 schreef: ↑12-03-2021 08:08Ik ben bevallen net voor de 1e lockdown. Zonder bezoek (wat wij op onze ouders na niet hadden) is het eenzame en saaie tijd. De uren kropen voorbij en vond er geen bal aan de 1e weken. De 2 weken voor de lockdown kwam iedereen langs en hadden lekker hele huis vol! Was geweldig.
Zo zie je maar: de hel voor de één is de hemel voor de ander. Ik zou hiervan hebben gegruweld. Maak keuzes die JIJ wil. Jij hebt een baby gekregen, jij bent diegene die moet herstellen, jullie moeten wennen aan het ouderschap en de baby leren kennen. De enige juiste weg is je eigen keuzes maken en voor jezelf opkomen en je grenzen bewaken. En als jij je schoonmoeder niet elke dag over de vloer wil hebben dan heeft schoonmoeder dat te accepteren. En als jij dat wel wil, dan is het hartstikke lief en fijn dat ze zo betrokken wil komen helpen.
vrijdag 12 maart 2021 om 08:33
Dit vooral!Pergamon schreef: ↑12-03-2021 08:20Zo zie je maar: de hel voor de één is de hemel voor de ander. Ik zou hiervan hebben gegruweld. Maak keuzes die JIJ wil. Jij hebt een baby gekregen, jij bent diegene die moet herstellen, jullie moeten wennen aan het ouderschap en de baby leren kennen. De enige juiste weg is je eigen keuzes maken en voor jezelf opkomen en je grenzen bewaken. En als jij je schoonmoeder niet elke dag over de vloer wil hebben dan heeft schoonmoeder dat te accepteren. En als jij dat wel wil, dan is het hartstikke lief en fijn dat ze zo betrokken wil komen helpen.
Maar ik gooi het er maar eens in dat er ook moeders zijn die geen behoefte aan een Bubbel hebben, dat lijkt namelijk de norm.