zus claimt teveel [lege OP]
vrijdag 19 maart 2021 om 08:20
Wat vervelend zeg. 1 to 2 uren per dag is heel veel, vooral als je daar geen zin in hebt. En het zullen niet bepaald opgewekte gesprekken zijn.
Ga je grenzen aangeven, want als je dat niet doet zul je zien dat je steeds meer weerzin in de gesprekken krijgt. Geef aan dat je een kwartier of hoe lang je zelf wilt, kunt praten en dat je daarna iets anders moet doen. Houd je hier ook aan.
Dat ze verdrietig is na een scheiding is heel normaal en die behoefte aan praten ook, maar het is niet aan haar om te bepalen waar jij je tijd aan besteedt.
En daarnaast kan je het gesprek aangaan en aangeven dat je merkt dat veel mensen afstand nemen van haar doordat ze zo claimt. En misschien heeft ze prof. hulp nodig. Stuur het gesprek die kant eens op.
Ik ben het er mee eens dat je er moet zijn voor mensen die het moeilijk hebben, maar niet ten koste van jezelf.
Ga je grenzen aangeven, want als je dat niet doet zul je zien dat je steeds meer weerzin in de gesprekken krijgt. Geef aan dat je een kwartier of hoe lang je zelf wilt, kunt praten en dat je daarna iets anders moet doen. Houd je hier ook aan.
Dat ze verdrietig is na een scheiding is heel normaal en die behoefte aan praten ook, maar het is niet aan haar om te bepalen waar jij je tijd aan besteedt.
En daarnaast kan je het gesprek aangaan en aangeven dat je merkt dat veel mensen afstand nemen van haar doordat ze zo claimt. En misschien heeft ze prof. hulp nodig. Stuur het gesprek die kant eens op.
Ik ben het er mee eens dat je er moet zijn voor mensen die het moeilijk hebben, maar niet ten koste van jezelf.
vrijdag 19 maart 2021 om 08:24
Goed dat je je grenzen beter gaat bewaken. 1 á 2 uur bellen per dag is heel veel. Zeg de volgende keer dat ze belt inderdaad direct aan het begin dat je (bijv.) een kwartier de tijd hebt. Brei er na dat kwartier dan ook echt een einde aan. En voel je niet schuldig.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 19-03-2021 08:44
3.45% gewijzigd
vrijdag 19 maart 2021 om 08:25
Niet opnemen.
Ik bel eens in de 3 weken met mijn zus. Tussendoor appen we een beetje.
Hej wat leuk dat je belt,ik heb xx om uur uur.(afspraak met instantie) tot die tijd kunnen we wel even bellen.
Na een poosje gesprek afkappen, hej zus,ik vond het leuk je te spreken, ik moet nu dit of dat gaan doen dus ik ga ophangen.
Of je bent direct en zegt, lieve zus. Ik heb geen zin, tijd, energie om elke dag meerdere uren te bellen.
Ik bel eens in de 3 weken met mijn zus. Tussendoor appen we een beetje.
Hej wat leuk dat je belt,ik heb xx om uur uur.(afspraak met instantie) tot die tijd kunnen we wel even bellen.
Na een poosje gesprek afkappen, hej zus,ik vond het leuk je te spreken, ik moet nu dit of dat gaan doen dus ik ga ophangen.
Of je bent direct en zegt, lieve zus. Ik heb geen zin, tijd, energie om elke dag meerdere uren te bellen.
vrijdag 19 maart 2021 om 08:27
Ik vind 1 a 2 uur héél veel. Ik zou echt je grenzen aangeven. Ik zou zeggen: "Zus, ik vind het fijn om met je te praten, maar ik merk dat ik te weinig tijd overhoud voor andere dingen. Daar word ik geen leuker persoon van. We kunnen een keer per week een uurtje plannen om bij te kletsen." En je daar echt aan houden. Jammer als ze boos wordt, ze is een volwassen vrouw, ze komt er wel weer overheen.
vrijdag 19 maart 2021 om 08:39
En dat zal ze in haar eigen tijd moeten doen, anders is het zonde van dat uur per weekDidymo schreef: ↑19-03-2021 08:27Ik vind 1 a 2 uur héél veel. Ik zou echt je grenzen aangeven. Ik zou zeggen: "Zus, ik vind het fijn om met je te praten, maar ik merk dat ik te weinig tijd overhoud voor andere dingen. Daar word ik geen leuker persoon van. We kunnen een keer per week een uurtje plannen om bij te kletsen." En je daar echt aan houden. Jammer als ze boos wordt, ze is een volwassen vrouw, ze komt er wel weer overheen.
vrijdag 19 maart 2021 om 08:44
Helemaal mee eens. Je zus snapt het principe niet, zo lijkt het, dus ze zal zelf ook geen passende stap terug doen.Didymo schreef: ↑19-03-2021 08:27Ik vind 1 a 2 uur héél veel. Ik zou echt je grenzen aangeven. Ik zou zeggen: "Zus, ik vind het fijn om met je te praten, maar ik merk dat ik te weinig tijd overhoud voor andere dingen. Daar word ik geen leuker persoon van. We kunnen een keer per week een uurtje plannen om bij te kletsen." En je daar echt aan houden. Jammer als ze boos wordt, ze is een volwassen vrouw, ze komt er wel weer overheen.
Zeggen wat ze wel mag, is de enige manier om te bereiken wat je wil.
vrijdag 19 maart 2021 om 08:48
Je schrijft nadrukkelijk dat je nog bij je ouders woont. Hoe kijken die er naar; bespreek je dit wel eens met ze? Doet zus het ook naar hen?
Maak je je nog zorgen dat als je je zus begrenst, ze je ouders er bij gaat betrekken dat jij zogenaamd boos op haar bent? Zouden je ouders dat geloven?
Of kunnen je ouders je steunen als je ze uitlegde dat je de beltijd gaat beperken omdat je tijd tekort komt?
Maak je je nog zorgen dat als je je zus begrenst, ze je ouders er bij gaat betrekken dat jij zogenaamd boos op haar bent? Zouden je ouders dat geloven?
Of kunnen je ouders je steunen als je ze uitlegde dat je de beltijd gaat beperken omdat je tijd tekort komt?
vrijdag 19 maart 2021 om 09:07
vrijdag 19 maart 2021 om 09:51
Goh en dan vinden mensen het nog raar dat ze zich in coronatijd eenzaam voelen.
To heeft haar ouders om zich heen daardoor ook meer aanspraak.
Haar zus heeft blijkbaar weinig aanspraak en waarschijnlijk in deze tijd nog een stuk minder aanspraak.
En dan ook nog 1 persoon op visite en een avondklok er bij.
Hoe is je zus de coronatijd door gekomen?
Haar zus heeft blijkbaar weinig aanspraak en waarschijnlijk in deze tijd nog een stuk minder aanspraak.
vrijdag 19 maart 2021 om 09:58
Hallo: dat is allemaal toch niet de schuld van TO? Ze is niet getrouwd met haar zus he? Dus waarom mag ze niet zelf bepalen hoeveel tijd ze aan haar zus kan besteden?Led-lampje schreef: ↑19-03-2021 09:51Goh en dan vinden mensen het nog raar dat ze zich in coronatijd eenzaam voelen.
vrijdag 19 maart 2021 om 09:58
Zij heeft maling aan jou en vindt dat ze het recht heeft om jou twee uur te bellen en jij durft het niet af te kappen? Ze heeft je in haar greep en jij bent bang voor haar?
Meer voor jezelf opkomen en duidelijk uitspreken dat ze teveel op je leunt.
Niet schuldig voelen want dat doet zij ook niet. Zo moet je het zien.
Meer voor jezelf opkomen en duidelijk uitspreken dat ze teveel op je leunt.
Niet schuldig voelen want dat doet zij ook niet. Zo moet je het zien.
vrijdag 19 maart 2021 om 10:01
Je kan niet begrijpen dat mensen in deze tijd alleen voelen?blijmetmij schreef: ↑19-03-2021 09:58Hallo: dat is allemaal toch niet de schuld van TO? Ze is niet getrouwd met haar zus he? Dus waarom mag ze niet zelf bepalen hoeveel tijd ze aan haar zus kan besteden?
en 1 persoon op bezoek en een avondklok.
Als mensen niet kunnen begrijpen dat ze zich alleen voelen..
Nee ze is niet met zus getrouwd maar ze heeft nog wel de gezelligheid van ouders om haar heen.
vrijdag 19 maart 2021 om 10:10
Natuurlijk is dat begrijpelijk. Heel veel mensen voelen zich alleen.Led-lampje schreef: ↑19-03-2021 10:01Je kan niet begrijpen dat mensen in deze tijd alleen voelen?
en 1 persoon op bezoek en een avondklok.
Als mensen niet kunnen begrijpen dat ze zich alleen voelen..
Nee ze is niet met zus getrouwd maar ze heeft nog wel de gezelligheid van ouders om haar heen.
Maar TO is niet verantwoordelijk voor de mentale gezondheid van haar zus. Dat is geen gezonde situatie. Als je je eenzaam voelt, is het fijn als je daar hulp bij krijgt / andere mensen zich om je bekommeren, maar het is niemands verantwoordelijkheid behalve je eigen en het moet al helemaal niet ten koste gaat van anderen.
Overigens, niet iedereen heeft het gezellig met zijn/haar ouders.
Misschien moet de zus proberen nieuwe contacten te leggen, eventueel via werk of in de speeltuin via haar kind. Maar ze zal wel moeten leren om niet zo claimerig te zijn, want blijkbaar hebben andere mensen er ook last van en lijdt haar sociale leven eronder.
didymo wijzigde dit bericht op 19-03-2021 10:13
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
14.10% gewijzigd
vrijdag 19 maart 2021 om 12:37
Uren per dag bellen is belachelijk veel, en al was het niet zo, het is niet zo dat alleen wat zij wil telt. TO, je bent niet verantwoordelijk voor haar geluk.
Ik vind het ook kwalijk dat ze begint te manipuleren als jij je grenzen aangeeft. Ik zou dat ook zo letterlijk zeggen. "Zus, ik vind het niet okay dat je het zo draait dat ik jou niet zou mogen als ik niet minstens een paar uur per dag met jou bel."
En verder ook heel direct en duidelijk communiceren: "Ik heb dan en dan zoveel tijd om bij te praten." of gewoon de langspeelplaat: "Ik vind het jammer dat het het zo ziet maar ik heb niet meer tijd." zeker als ze begint met manipuleren.
Als ze echt een goede relatie met je wil houden dan mag ze wel heel snel gaan beseffen dat dit niet kan als alles om haar behoeften draait.
Ik vind het ook kwalijk dat ze begint te manipuleren als jij je grenzen aangeeft. Ik zou dat ook zo letterlijk zeggen. "Zus, ik vind het niet okay dat je het zo draait dat ik jou niet zou mogen als ik niet minstens een paar uur per dag met jou bel."
En verder ook heel direct en duidelijk communiceren: "Ik heb dan en dan zoveel tijd om bij te praten." of gewoon de langspeelplaat: "Ik vind het jammer dat het het zo ziet maar ik heb niet meer tijd." zeker als ze begint met manipuleren.
Als ze echt een goede relatie met je wil houden dan mag ze wel heel snel gaan beseffen dat dit niet kan als alles om haar behoeften draait.
vrijdag 19 maart 2021 om 13:00
Ik wil ook een zus! Twee uur vind ik wel wat veel. Ik zou de telefoon opnemen met: leuk dat je belt maar ik heb weinig tijd, jammer!. Ik moet over tien minuten weg. Of ik wou net gaan slapen/douchen/rusten/boodschappen doen/wandelen. Maar ik bel je terug. En dat doe je dan niet. Vergeten! De vraag is hoe vaak ze aan kan horen dat ze vergeten is. De meesten krijgen het daar toch wel moeilijk mee op den duur en bellen niet meer.
Dan moet het maar zoals het kan
vrijdag 19 maart 2021 om 13:09
Dan zou je juist zuinig moeten zijn op degenen die wel contact met je willen.Led-lampje schreef: ↑19-03-2021 09:51Goh en dan vinden mensen het nog raar dat ze zich in coronatijd eenzaam voelen.
Zus doet bozig als het niet gaat zoals zij wil en luistert niet naar to.
Dat is niet het gedrag van iemand die wederzijds contact op prijs stelt.
vrijdag 19 maart 2021 om 14:29
Dat is gewoon ghosten en ontwijken in plaats van eerlijk zeggen wat er aan de hand is, niet netjes.tv-icoon schreef: ↑19-03-2021 13:00Ik wil ook een zus! Twee uur vind ik wel wat veel. Ik zou de telefoon opnemen met: leuk dat je belt maar ik heb weinig tijd, jammer!. Ik moet over tien minuten weg. Of ik wou net gaan slapen/douchen/rusten/boodschappen doen/wandelen. Maar ik bel je terug. En dat doe je dan niet. Vergeten! De vraag is hoe vaak ze aan kan horen dat ze vergeten is. De meesten krijgen het daar toch wel moeilijk mee op den duur en bellen niet meer.