Vind jij “is niet nodig” een geldig argument?

19-03-2021 15:18 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vreemde titel misschien, maar ik zal het toelichten.
chamonix wijzigde dit bericht op 20-08-2021 16:41
93.65% gewijzigd
kindrebel schreef:
20-03-2021 09:05
De enige manier om hier uit te komen, is het patroon doorbreken. Je kan de strijd aangaan over witte wijn of eigenwijs eigenhandig een gazon aanleggen, maar dat lost het probleem niet op.

Jullie komen met elkaar regelmatig in situaties waarin hij vindt dat hij jouw inbreng moet overruler. Ga eens na wat daar het patroon in is. En ga dát benoemen.
Ik ben het hier mee eens, terug naar de basis en eens met man om tafel gaan zitten en vragen waarom alles een strijd is, waar het vandaan komt dat hij voor jou beslist en vraag het rustig en op een open manier. Misschien hebben jullie wel meer te bespreken dan alleen zijn gedrag, jullie zijn in een spiraal terecht gekomen waarin jullie "zwakke" kanten zich versterken. Je kunt niet naar het gedrag van je partner kijken zonder je eigen rol onder de loep te nemen. Waarom wil hij jouw rol in jullie relatie niet meer serieus nemen, is hij kwaad over iets wat hij moeilijk vindt om te benoemen, is er een moment geweest waarop er een grens is over gegaan? Denk na over de vragen die je wil stellen en zorg dat er geen oordeel inzit, blijf rustig, laat hem uitpraten en vraag eens verder. Het kan ook zijn dat je antwoorden krijgt waar je niet blij van wordt, je eigen vervelende trekjes worden ook heftiger onder irritatie, wat je ook nu bent, ooit waren jullie gek op elkaar en probeer de interesse en aandacht van toen, nu weer eens uit. Misschien is jullie relatie over maar dan is vriendschap net zo belangrijk. Je kunt je leven veel meer sturen dan je denkt door een keer niet mee te gaan in de routine maar eens diep adem halen en je afvragen wat jullie aan het doen zijn en dat het tijd is voor "een grote mensen" gesprek.
Chamonix schreef:
19-03-2021 20:24
Ik kan je goed volgen. Wat dat betreft is het nu een experiment met dat gazon, ben dus benieuwd hoe hij zal reageren.
Lastiger vind ik het voorbeeld van de autostoel. Want als ik voet bij stuk houd, ontstaat er een eindeloze hoog oplopende discussie. Hij heeft een mening en die mening geeft wat dat betreft de doorslag. En hij haalt de stoel ook daadwerkelijk uit de auto. Doe ik hem weer terug, dan haalt hij hem er weer uit. Ik heb er spijt van dat ik heb toegegeven, maar het alternatief - escalerende discussie in bijzijn neefje - is ook niet aantrekkelijk.
Ik vind het lastig omdat ik zelf heel anders met dat soort situaties omga. Als iemand anders iets graag wil en ik vind het niet nodig, dan denk ik al gauw: ok, als ik er geen last van heb, dan ga je je onnodige gang maar.

Een auto ongeluk waarbij neefje om het leven kwam omdat ie niet veilig in een stoel zat lijkt me ook niet 'aantrekkelijk'? Echter zoals iemand al zegt er is een onderliggend probleem.
Volgensmij is een autostoel gewoon verplicht en is je man dus in overtreding. En wat zeggen de ouders van neefje ervan dat hij zonder autostoeltje wordt vervoerd?
Misschien in plaats van steeds topics maken over je man, met hem praten? En als je denkt dat dat niet kan met hem, waarom ben je dan met een man waar schijnbaar niet mee te praten valt?
TO, ik denk dat ik ‘dit type’ mannen wel herken. Dominant, er vanuit gaan dat ze altijd gelijk hebben. Het is vast geen bewuste keuze maar wel een lastige eigenschap.

Nu kan ik zelf ook prima dominant zijn dus ik krijg m’n zin wel als ik dat wil. Alleen is dat elke keer een strijd. En daar paste ik voor. Volgens mij zien wezenlijk dominante mensen strijd niet perse als iets negatiefs. En hebben ze daar geen rotgevoel bij, en jij misschien wel (ik wel).

Misschien kun je iets met Geweldloze Communicatie (zie google) om hierover het gesprek aan te gaan? Want zolang hij zelf niet beseft wat hij doet, zit er niets anders op dan steeds die strijd aan te gaan.

Ik denk dat de sleutel in de combi zit: gesprek aangaan, poot stijf houden bij wat voor jou van belang is en zelf oplossen wanneer je geen zin hebt in strijd (waarmee je dan wel patroon in stand houd).

Succes!
Kijk naar je houding en je stem, wees niet te lief, geen zachte stem maar praat kordaat en een octaaf lager. Maak je groot, ga op kickboksen of judo om een zekerdere uitstraling te krijgen.
Dat voorbeeld van die wijn dan zeg je nee ik wil dat je witte wijn meebrengt en zonodig herhaal je de boodschap een aantal keren kort en duidelijk. Autostoeltje er niet in? nou dan gaan we niet weg. Je moet een beetje steviger worden.
windring schreef:
21-03-2021 10:53
Kijk naar je houding en je stem, wees niet te lief, geen zachte stem maar praat kordaat en een octaaf lager. Maak je groot, ga op kickboksen of judo om een zekerdere uitstraling te krijgen.
Dat voorbeeld van die wijn dan zeg je nee ik wil dat je witte wijn meebrengt en zonodig herhaal je de boodschap een aantal keren kort en duidelijk. Autostoeltje er niet in? nou dan gaan we niet weg. Je moet een beetje steviger worden.
Ze moet wel erg veel aan zichzelf veranderen om gerespecteerd te worden door haar partner, hè?
windring schreef:
21-03-2021 10:53
Of ze moet hem gewoon een rotschop geven en een leuke partner zoeken.
Is jouw mening ook wel eens doorslaggevend? Bijvoorbeeld als je man iets graag wil en dat jij bepaalt dat het niet gebeurd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven