Gedrag vriendin

20-03-2021 12:06 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een vriendin waarmee ik nu tijdens de corona niet zo veel afspraak. Af en toe maken we een grote wandeling.
De laatste tijd gedraagt ze zich echter vreemd.

Vorige maand wandelden we een 10 tal km en na de wandeling deden we buiten nog een drankje. Mijn gsm was bijna plat en ik moet eigenlijk vaak bereikbaar zijn voor mijn werk dus ik heb liefst dat hij opgeladen is. Mijn vriendin wou niet dat ik mijn gsm even bij haar in het stopcontact zou steken want volgens haar verbruikt dit heel veel stroom.

Een andere keer waren we ook een wandeltocht gaan doen van meer dan 20 km. Dit was in de buurt van mijn woonplaats. Na het wandelen bood ik aan dat ze een hapje zou mee eten in de openlucht. Ik had wraps voorzien die ze zelf naar smaak kon beleggen met vlees en groenten.
Achteraf zei ze tegen mij dat ze vond dat dit eten niet veel voorstelde en dat ze toch wel iets anders had verwacht.

Eigenlijk ben ik nu een beetje geërgerd aan haar en wil liever niet te vaak meer afspreken. Als ik aan haar probeer uit te leggen waarom, dan wordt ze kwaad. Wat moet ik met haar?
Proetel schreef:
27-03-2021 21:38
Wel het is eerder omgekeerd dan sommigen zich voorstellen.
Omdat mijn vriendin nogal krap bij kas zit, blijf ik eigenlijk niet zo vaak bij haar eten.

Zij blijft vaker eten bij mij en ik krijg daar dan af en toe feedback op.
Ik heb soms het gevoel dat ze een beetje jaloers is omdat ik het financieel wat ruimer heb. Maar ik vind het dus echt geen fijn gedrag en ga die vriendschap laten doodbloeden, denk ik.

Het is geen vriendschap van 20 jaar, eerder een jaar of 5.
En je laat dat ook doorschemeren dat jij het financieel ruimer hebt dan haar?
kindrebel schreef:
20-03-2021 16:53
Ik probeer me voor te stellen hoe zo’n wrapfeedbackgesprek gaat.
Ik zou wel teleurgesteld zijn als het via de mcfeedback-methode gaat.
Als ik iemand uitnodig om bij me te komen eten, zit ik qua feedback niet te wachten op iets anders dan: lekker, bedankt.
Feedback in de zin van: de boontjes hadden iets langer mogen opstaan en er zat iets te veel zout in de gratin, nee, daar zou ik niet op zitten wachten.
Wat natuurlijk wel kan, is aangeven dat iemand een bepaald gerecht echt niet lust. Daar hou ik met liefde rekening mee. Maar feedback? Ik heb geen rapportcijfer nodig, dank u.
Misschien uiteindelijk maar dood laten bloeden. Het klinkt van beide kanten eigenlijk niet als een warme band.
Ik zou het niet dood laten bloeden. Ik zou het afkappen. Met een verklaring erbij, dat wel.
Het is heel natuurlijk om gevoelens van afgunst te hebben maar het is weer wat anders om dat gevoel dan maar af te reageren en het een ander niet gunnen. Ook al zou je het wel snappen dan nog is deze vriendschap niet gelijkwaardig en mag je je gerust afvragen wat zij onder vriendschap verstaat. Als zij alleen nog maar zoekt naar kritiek is er dus geen zak aan voor jou, dat zou ze zich ook moeten kunnen voorstellen en zo niet, dan is het jammer voor haar. Misschien leert ze hierdoor dat je zo met niemand moet omspringen, laat staan met vrienden.
Maar alleen als ze gewezen wordt op haar gedrag. Anders zal ze het echt niet bij zichzelf zoeken. Mensen doen zelden aan introspectie.
Midnight-Blue schreef:
28-03-2021 15:52
En je laat dat ook doorschemeren dat jij het financieel ruimer hebt dan haar?
Dat ziet ze vast wel. Ik weet ook welke vriendinnen veel verdienen en welke minder.
Zou het misschien kunnen dat je wraps niet te eten waren?
captain_hindsight schreef:
28-03-2021 15:55
Ik zou wel teleurgesteld zijn als het via de mcfeedback-methode gaat.
Met wraps ligt het ingewikkelder.
Wat een afknapper zeg!
En dat stroomverbruik?
Ik ben ooit eens bij een vriendin blijven slapen. Het was er ijskoud. Buiten lag sneeuw en binnen stond de verwarming op 18. Ik ben nogal een koukleum en trok dat echt niet.
Ik zei er subtiel wat van. Ze zei dat het €2,50 koste om de verwarming die avond 1 graad hoger te zetten.
Geen idee of het klopte. Bovendien gaf ze bakken met geld aan onzin uit. Maar goed, dat mag ieder zelf weten.
We hebben even gekletst, ze vond dat ik me maar warmer aan moest kleden (ik had mijn jogging, sweater, dikke sokjen, sloffen en badjas aan!)
Toen heb ik mijn tas gepakt, heb er 10 euro uitgehaald en die op tafel gelegd " nou, ik geef een rondje, zet dat ding wat joger, heb ik gezegd.
Ik ben nooit meer bij haar blijven slapen.
En ik bekijk haar heel anders. Vooral als ze in de winter, lekker warm bij mij op de bak zit.
de wereld wacht om ontdekt te worden
thanx schreef:
31-03-2021 09:05
Wat een afknapper zeg!
En dat stroomverbruik?
Ik ben ooit eens bij een vriendin blijven slapen. Het was er ijskoud. Buiten lag sneeuw en binnen stond de verwarming op 18. Ik ben nogal een koukleum en trok dat echt niet.
Ik zei er subtiel wat van. Ze zei dat het €2,50 koste om de verwarming die avond 1 graad hoger te zetten.
Geen idee of het klopte. Bovendien gaf ze bakken met geld aan onzin uit. Maar goed, dat mag ieder zelf weten.
We hebben even gekletst, ze vond dat ik me maar warmer aan moest kleden (ik had mijn jogging, sweater, dikke sokjen, sloffen en badjas aan!)
Toen heb ik mijn tas gepakt, heb er 10 euro uitgehaald en die op tafel gelegd " nou, ik geef een rondje, zet dat ding wat joger, heb ik gezegd.
Ik ben nooit meer bij haar blijven slapen.
En ik bekijk haar heel anders. Vooral als ze in de winter, lekker warm bij mij op de bak zit.
Dat jullie nog vriendinnen zijn.

Ik had als jij langs was gekomen natuurlijk de verwarming hoog gezet maar als iemand een tientje neerlegt en wegloopt, ik weet niet of ik dan zo vrienden blijf.

Maar ik vind dat sowieso lastig bij sommige mensen, enorm klagen dat je geen geld hebt, maar vervolgens wel tig fotos laten zien van zooi wat je hebt gekocht.
Naomir schreef:
28-03-2021 08:54
Dan vind ik nog meer bijzonder dat als je krap bij kas zit dat je dan feedback gaat geven op andermans eten? Ik vind het eigenlijk sowieso bijzonder dat je feedback gaat geven.
Nou ja, soms wel handig om te weten of je iets wel of niet nog een keer kunt maken. :-D En natuurlijk een beetje waardering. Ik heb ook wel eens ergens gegeten en het eten was mwa. Niet slecht, niet goed, mijn eigen versie is beter. Dat een beetje. Niet over gehad, want het was verder super gezellig, dus het is al wonder dat ik iets geproefd heb.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
31-03-2021 10:36
Nou ja, soms wel handig om te weten of je iets wel of niet nog een keer kunt maken. :-D En natuurlijk een beetje waardering. Ik heb ook wel eens ergens gegeten en het eten was mwa. Niet slecht, niet goed, mijn eigen versie is beter. Dat een beetje. Niet over gehad, want het was verder super gezellig, dus het is al wonder dat ik iets geproefd heb.
Negatieve feedback geef je toch alleen in een restaurant, maar toch niet bij je vrienden die hun best hebben gedaan? Hooguit als iemand er expliciet naar vraagt kan je het zeggen. Of het eten moet echt mislukt zijn.
dianaf schreef:
31-03-2021 10:36
Ja als je zou vragen, wat vind je van mijn eten? Dan zou ik wel zeggen, goh misschien beetje meer zout ofzo? Maar ik zou niet zo snel ongevraagd feedback geven, als het niet mijn ding is, of ik maak het zelf beter dan hou ik het voor mijzelf. Iemand anders heeft tijd en moeite erin gestoken.

Als ik het lekker vindt, krijg je uiteraard wel feedback.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven