K*t zwangerschap
maandag 29 maart 2021 om 08:47
Oh ik ben er even zo klaar mee.
Vrouw moet nog anderhalve maand en ze heeft het zwaar. Bekken doen pijn rug doet pijn. Baby is de hele dag en nacht aan t schoppen dus ze slaapt niet.
Onderhand breng en haal ik onze zoon van KDV, ik kook, ik was, ik verzorg onze zoon de hele dag, ik sta met m op, breng m naar bed, op haar vrije dag kom ik eerder thuis. Probeer de laatste klussen van de verbouwing af te ronden voordat baby komt.
En dan toch elke dag: waarom doe je dit? Kan dat niet beter zo? Denk je daaraan? Wil je niet zo boos reageren?
Ik ben er even he le maal klaar mee.
Vrouw moet nog anderhalve maand en ze heeft het zwaar. Bekken doen pijn rug doet pijn. Baby is de hele dag en nacht aan t schoppen dus ze slaapt niet.
Onderhand breng en haal ik onze zoon van KDV, ik kook, ik was, ik verzorg onze zoon de hele dag, ik sta met m op, breng m naar bed, op haar vrije dag kom ik eerder thuis. Probeer de laatste klussen van de verbouwing af te ronden voordat baby komt.
En dan toch elke dag: waarom doe je dit? Kan dat niet beter zo? Denk je daaraan? Wil je niet zo boos reageren?
Ik ben er even he le maal klaar mee.
maandag 29 maart 2021 om 08:50
Snap ik helemaal. Het is een heftige tijd voor jullie beiden.
Probeer niet tegenover elkaar te gaan staan, maar ga samen eens kijken waar de tijd in gaat zitten en wat daarin de prioriteiten zijn. Kun je nog iets uitbesteden zodat jij meer ontlast wordt? Of is er iets qua klussen nu even niet belangrijk?
Jij kan er niks aan doen dat je moe en chagrijnig bent en je vrouw ook niet dat zij moe en chagrijnig is. Je kunt je tijd stoppen in een wedstrijdje wie het zieligste is en wie het het zwaarst heeft maar dit is hét moment om even heel bewust een team te vormen. Praat met elkaar
Probeer niet tegenover elkaar te gaan staan, maar ga samen eens kijken waar de tijd in gaat zitten en wat daarin de prioriteiten zijn. Kun je nog iets uitbesteden zodat jij meer ontlast wordt? Of is er iets qua klussen nu even niet belangrijk?
Jij kan er niks aan doen dat je moe en chagrijnig bent en je vrouw ook niet dat zij moe en chagrijnig is. Je kunt je tijd stoppen in een wedstrijdje wie het zieligste is en wie het het zwaarst heeft maar dit is hét moment om even heel bewust een team te vormen. Praat met elkaar
maandag 29 maart 2021 om 08:52
Als ik zeg dat ik alleen maar een knuffel nodig heb krijg ik te horen dat ze dat nu niet kan geven als ik zon klote humeur heb.laylalala schreef: ↑29-03-2021 08:50Snap ik helemaal. Het is een heftige tijd voor jullie beiden.
Voor de rest heb je natuurlijk volkomen gelijk.

maandag 29 maart 2021 om 08:56
Ik zou een etentje organiseren als de kinderen naar bed zijn en dit ter sprake brengen.
Dus in een normaal gesprek en niet verwijtend, maar dat je het zwaar hebt nu.
Misschien kan er iemand buiten het gezin bijspringen met halen of brengen of iets met de kinderen, of kun je iets afspreken met een andere ouder.
Die dag kinderen bij jou, andere dag bij hen, zoiets.
Dus in een normaal gesprek en niet verwijtend, maar dat je het zwaar hebt nu.
Misschien kan er iemand buiten het gezin bijspringen met halen of brengen of iets met de kinderen, of kun je iets afspreken met een andere ouder.
Die dag kinderen bij jou, andere dag bij hen, zoiets.
maandag 29 maart 2021 om 09:00
maandag 29 maart 2021 om 09:03
Ik ben momenteel 20 weken zwanger en ook niet altijd de leukste voor mijn man. En ook niet altijd de meest energieke om verzorging zoon en huishouden te doen waardoor er meer op mijn man's schouders ligt.Westerpaviljoen schreef: ↑29-03-2021 08:52Als ik zeg dat ik alleen maar een knuffel nodig heb krijg ik te horen dat ze dat nu niet kan geven als ik zon klote humeur heb.
Mijn man doet dit fantastisch. Maar we moeten wel heel bewust blijven praten.
Bijvoorbeeld dat het voor hem zwaar is om de avondspits (hond uitlaten, kind ophalen, koken) alleen te draaien als we allebei moe van ons werk komen, ik op de bank crash en zoon ook overprikkeld van de opvang komt.
Dan moeten we samen een oplossing zoeken. Iets uit diepvries eten zodat we niet hoeven te koken, of kan ik op een ander moment even gaan liggen zodat ik energie heb voor de avondspits? Of kunnen we de opvoedteugels laten vieren en zoon toch een half uurtje voor de tv zetten om rust te creëren.
Spreek uit waar de pijnpunten liggen. Verschuif de taken naar wat vriendin wel kan. Of besteed uit wat uitbesteed kan worden.

maandag 29 maart 2021 om 09:04
Ik werd zelf aan het einde van mijn zwangerschap heel geïrriteerd dat mijn man zoveel dingen wilde afmaken (zoals in jouw geval de verbouwing) - mijn man werkte lange dagen, want alles moest af voordat de baby kwam. Terwijl ik gewoon rust wilde - en hulp bij ons andere kind (maar zo te lezen doe je dat ook al).
Ik had veel liever dat hij dat soort dingen afmaakte nadat de baby er was. Toen we dat bespraken was de kou meteen uit de lucht. Bij de zwangerschap van nr 3 ging alles van een leien dakje.
Kortom, samen praten over hoe deze periode zo goed mogelijk voor allebei te maken.
Ik had veel liever dat hij dat soort dingen afmaakte nadat de baby er was. Toen we dat bespraken was de kou meteen uit de lucht. Bij de zwangerschap van nr 3 ging alles van een leien dakje.
Kortom, samen praten over hoe deze periode zo goed mogelijk voor allebei te maken.

maandag 29 maart 2021 om 09:07
Anderhalve maand, dan gaat je vrouw dus nu of een dezer dagen met verlof? Dat kan al de nodige verlichting geven.
Verder is het fijn dat je zoveel mogelijk helpt, maar voel je niet verplicht haar alles uit handen te nemen. Een zwangerschap kan zwaar zijn, maar vaak kun je best nog een hoop dingen op aangepaste wijze doen. Het klinkt een beetje lullig als ik het zo zeg, maar zwangerschap is soms niet leuk en zwaar, maar het is ook geen ziekte.
Nood breekt wet, dus zet jullie kind gerust wat vaker voor de tv als hij dat leuk vindt (ik had de pech dat mijn kinderen toen ze jong waren geen tvkijkers waren, anders had zonder enige scrupules dankbaar gebruik van de tv gemaakt).
Verder is het fijn dat je zoveel mogelijk helpt, maar voel je niet verplicht haar alles uit handen te nemen. Een zwangerschap kan zwaar zijn, maar vaak kun je best nog een hoop dingen op aangepaste wijze doen. Het klinkt een beetje lullig als ik het zo zeg, maar zwangerschap is soms niet leuk en zwaar, maar het is ook geen ziekte.
Nood breekt wet, dus zet jullie kind gerust wat vaker voor de tv als hij dat leuk vindt (ik had de pech dat mijn kinderen toen ze jong waren geen tvkijkers waren, anders had zonder enige scrupules dankbaar gebruik van de tv gemaakt).
maandag 29 maart 2021 om 09:08
TO hoe lang moet je vrouw nog?
Ga met je vrouw mee naar een afspraak met de verloskundige en bespreek het niet slapen daar zijn oplossingen voor want als ze nu al opbrand word het helemaal zwaar als de baby er is.
En voor de rest bespreek het met je vrouw dat jij het ook pittig vind en dat je samen door deze tijd moet.
En laat je zoon een nachtje logeren in het weekend dat je zelf ook een keer kan slapen zonder aan te staan. Van 1 nacht goed slapen voor beiden maakt het allemaal iets minder zwaar
Ga met je vrouw mee naar een afspraak met de verloskundige en bespreek het niet slapen daar zijn oplossingen voor want als ze nu al opbrand word het helemaal zwaar als de baby er is.
En voor de rest bespreek het met je vrouw dat jij het ook pittig vind en dat je samen door deze tijd moet.
En laat je zoon een nachtje logeren in het weekend dat je zelf ook een keer kan slapen zonder aan te staan. Van 1 nacht goed slapen voor beiden maakt het allemaal iets minder zwaar
maandag 29 maart 2021 om 09:27
Even heel praktisch, kan je zaken uitbesteden? Bijvoorbeeld, heb je al een robotstofzuiger? Iemand die helpt bij de schoonmaak of bij het klussen (dat laatste desnoods betaald). Ik zou bij elke taak even heel scherp kijken of dit echt iets is dat jij moet doen en als ja, of jij dit voor de bevalling moet doen. Want als jij tijd kan vrijmaken dan worden jullie wellicht samen weer wat relaxter.
En zoals eerder al geschreven, probeer te praten en ook tijd voor jezelf te nemen waarin je rust neemt.
En zoals eerder al geschreven, probeer te praten en ook tijd voor jezelf te nemen waarin je rust neemt.

maandag 29 maart 2021 om 09:33
En vanuit je vrouw: kijk vooral naar wat er wel kan.
Zittend op de bank een was opvouwen. Of misschien kun je goedkoop een barkruk regelen zodat ze zittend in de pannen kan roeren.
Natuurlijk zijn er ook dagen dat ik mn dekbed over mn hoofd wil trekken. Maar omdat ik de andere dagen wel mn beste beentje voor zet, vind mn man het ook niet zo zwaar om me op die dagen wat meer te ontlasten.
Het gaat om bewust energiemanagement voor je vrouw.
Elk uurtje even bewust kiezen: wordt het een actief uurtje of een rust-uurtje. Als je energie hebt, dan zorgen dat je er iets nuttigs mee doet. Heb je geen energie, ga dan rusten, maar dan ook echt. Dus niet lam op de bank hangen met candy crush, maar echt even gaan slapen, zodat je daarna weer energie hebt.
Zittend op de bank een was opvouwen. Of misschien kun je goedkoop een barkruk regelen zodat ze zittend in de pannen kan roeren.
Natuurlijk zijn er ook dagen dat ik mn dekbed over mn hoofd wil trekken. Maar omdat ik de andere dagen wel mn beste beentje voor zet, vind mn man het ook niet zo zwaar om me op die dagen wat meer te ontlasten.
Het gaat om bewust energiemanagement voor je vrouw.
Elk uurtje even bewust kiezen: wordt het een actief uurtje of een rust-uurtje. Als je energie hebt, dan zorgen dat je er iets nuttigs mee doet. Heb je geen energie, ga dan rusten, maar dan ook echt. Dus niet lam op de bank hangen met candy crush, maar echt even gaan slapen, zodat je daarna weer energie hebt.
maandag 29 maart 2021 om 09:38
Het gatsie WP
Klinkt echt als de laatste loodjes. Misschien overbodig maar heb je geprobeerd met je vrouw/vriendin erover te praten? Het is voor haar natuurlijk ook zwaar, maar voor jou lijkt me dit ook een wereldklus.
Verder heb je qua advies geen donder aan mij, maar houd je taai! Je doet het supergoed en enorme complimenten dat je zo hard doorzet

Verder heb je qua advies geen donder aan mij, maar houd je taai! Je doet het supergoed en enorme complimenten dat je zo hard doorzet

maandag 29 maart 2021 om 09:51
Sterkte Wester! het komt goed <3
En qua praktisch; de lat wat lager leggen:
Als het huis veilig is; even pas op de plaats met verbouwen en klusjes. Het loopt niet weg.
Vraag familie/vrienden om ovenschotels/eten te brengen
Vouw de was eens niet op
Zoon even uit logeren
En bedenk; (en dit bedoel ik niet als 'kijk mij nou') Maar ik doe precies hetzelfde. Incl de klusjes van de verhuis etc.
Accepteer het even zoals het is, en zoek een rustig moment met vrouw om de verwachtingen af te stemmen, zij zal ook even moeten accepteren dat dingen op jouw manier gaan en niet op haar manier.
Het komt goed, heus.
En qua praktisch; de lat wat lager leggen:
Als het huis veilig is; even pas op de plaats met verbouwen en klusjes. Het loopt niet weg.
Vraag familie/vrienden om ovenschotels/eten te brengen
Vouw de was eens niet op
Zoon even uit logeren
En bedenk; (en dit bedoel ik niet als 'kijk mij nou') Maar ik doe precies hetzelfde. Incl de klusjes van de verhuis etc.
Accepteer het even zoals het is, en zoek een rustig moment met vrouw om de verwachtingen af te stemmen, zij zal ook even moeten accepteren dat dingen op jouw manier gaan en niet op haar manier.
Het komt goed, heus.
maandag 29 maart 2021 om 09:52
Geen tips, ik moet zelf nog een paar weken en een van de manieren dat ik de afgelopen maanden doorkwam is blijven verzuchten dat ik zo blij was dat we niet al een kind hebben dat ook verzorgd moet worden. En met een verbouwing erbij lijkt me het helemaal killing. Ik kan je dus alleen maar sterkte wensen

maandag 29 maart 2021 om 10:00
Westerpaviljoen schreef: ↑29-03-2021 08:47En dan toch elke dag: waarom doe je dit? Kan dat niet beter zo? Denk je daaraan? Wil je niet zo boos reageren?
Ben je niet té lief?
'Nee, het kan niet beter zo, want ik vind dit goed genoeg,' is ook een antwoord.
Dat ze even niet zo veel kan is jammer, dus moet ze tevreden zijn met hoe het wel gaat. (In grote lijnen dan)
'En wil je niet zo zeuren?' Is in dit geval van jou naar haar ook een legitieme vraag. Je hoeft niet alle grillen te accepteren omdat zij zwanger is.
maandag 29 maart 2021 om 10:11
Lastige situatieWesterpaviljoen schreef: ↑29-03-2021 08:52Als ik zeg dat ik alleen maar een knuffel nodig heb krijg ik te horen dat ze dat nu niet kan geven als ik zon klote humeur heb.
Zou het misschien toch bespreekbaar maken. Dat jullie je allebei kut voelen en dat je elkaar toch moet helpen (bijv in de vorm van een knuffel)
Het zou fijn zijn als je vrouw daar dan ook moeite voor doet ookal heeft ze geen zin.
Ik ben ook zwanger maar ik ben nog in het eerste trimester en we hebben nog geen kinderen. Dus jullie lasten zijn wel van een andere orde. Toch vind ik het nu al wel een beetje herkenbaar
Zwangerschap maakt me vermoeid, weinig zin in dingen, man doet veel meer dan ik. Daar voel ik me een tikje schuldig over ookal draag ik de baby en lukt het me gewoon echt niet. Maar de situatie is ongelijk want we werken allebei 40 uur per week en daarnaast doet man het leeuwendeel van het huishouden omdat ik moe ben.
Mijn belangrijkste taak is nu nog het koken. Zo was dat voor de zwangerschap ook al. Maar het koken laat ik nu versloffen omdat eten me tegenstaat en ik echt mezelf moet dwingen om boven de pannen te staan.
Ik vind het moeilijk. Ik probeer daarom toch mijn man tegemoet te komen door lief voor hem te zijn (ook met intimiteit hoewel m’n hoofd er door de zwangerschap niet naar staat) dus ik zal hem ook zeker knuffelen als hij dat nodig heeft. En daarnaast heb ik een deel van het huishouden uitbesteed (betaal ik zelf)
En ik zeur niet. Man is daar heel blij mee. Mijn motto is altijd geweest (ook voor de zwangerschap): als ik kritiek heb moet ik de klus zelf doen. En anders niet klagen. Voortgevloeid uit 10 jaar op mezelf wonen voor ik man tegenkwam.
Zo probeer ik mijn steentje bij te dragen
Blijven praten is de key
maandag 29 maart 2021 om 11:46
Oprecht bedankt voor jullie reacties
We hebben een lijstje gemaakt met echt belangrijke zaken van de verbouwing en de lange termijn (categorie ooit).
Ik heb als t goed is morgen de voortuin af en dan heb ik al mijn klussen gedaan. En ik heb gezegd dat ik na 7 april geen enkele klus meer doe. Ik stond zaterdagochtend om half acht alweer een muur te sauzen.
Ik moest het ook gewoon even kwijt vanochtend:-)
We hebben een lijstje gemaakt met echt belangrijke zaken van de verbouwing en de lange termijn (categorie ooit).
Ik heb als t goed is morgen de voortuin af en dan heb ik al mijn klussen gedaan. En ik heb gezegd dat ik na 7 april geen enkele klus meer doe. Ik stond zaterdagochtend om half acht alweer een muur te sauzen.
Ik moest het ook gewoon even kwijt vanochtend:-)

maandag 29 maart 2021 om 15:48
Hier had ik ook veel last van m’n bekken en rug de laatste 3 maanden dus man moest ook veel doen (we hebben nog een kind van 2). En dat is gewoon zwaar! Ik zou even praten en bespreken wat ze wel kan doen, bijvoorbeeld koken, jullie andere kind vermaken of online dingen regelen. Apparaten als een slowcooker kunnen ook interessant zijn, daar kan je ook gesneden groenten in gooien en dan is het ‘s avonds klaar. Maak het jezelf makkelijk
Onze 2e is nu 3 maanden en na 1.5 maand kon ik al veel meer doen (ik heb wel fysio). Ik weet nog goed dat die rugpijn erg pijnlijk kon zijn doordat hij er constant is, dat heeft wel effect op je humeur ook al wil je dat niet. Het is ook zo frustrerend als je zo weinig kan doen in huis.

Onze 2e is nu 3 maanden en na 1.5 maand kon ik al veel meer doen (ik heb wel fysio). Ik weet nog goed dat die rugpijn erg pijnlijk kon zijn doordat hij er constant is, dat heeft wel effect op je humeur ook al wil je dat niet. Het is ook zo frustrerend als je zo weinig kan doen in huis.