Ik heb hpv

maandag 29 maart 2021 om 17:03
Hoi,
Ik heb Voor het bevolkingsonderzoek onlangs zo’n thuistest gedaan om te checken of ik het hpv-virus bij me draag.
Net kreeg ik de uitslag: hpv gevonden.
Ik weet dat het veel vaker voorkomt, maar toch zit ik me hier helemaal op te vreten. Wie heeft hier ervaring mee?
Ik ben 35. Op mijn 30e eerste uitstrijkje gehad, en die was prima. Hoe groot is dan de kans dat dit tweede uitstrijkje niet goed is?
Morgen direct even met de huisarts bellen voor een afspraak
Ik heb Voor het bevolkingsonderzoek onlangs zo’n thuistest gedaan om te checken of ik het hpv-virus bij me draag.
Net kreeg ik de uitslag: hpv gevonden.
Ik weet dat het veel vaker voorkomt, maar toch zit ik me hier helemaal op te vreten. Wie heeft hier ervaring mee?
Ik ben 35. Op mijn 30e eerste uitstrijkje gehad, en die was prima. Hoe groot is dan de kans dat dit tweede uitstrijkje niet goed is?
Morgen direct even met de huisarts bellen voor een afspraak
maandag 29 maart 2021 om 17:10
Lastig te zeggen, ik had pap 3A en CIN III op mijn 22e, ik ben nu 45 en had 2 jaar geleden weer een mindere goede pap, die een half jaar later nog steeds niet oké was maar afgelopen jaar gelukkig weer niks aan de hand.
Je lichaam lost het vaak zelf op, en als je op tijd bent, komt het best goed.
Maar ik begrijp wel dat je het spannend vindt, probeer je niet al te druk te maken.
Maar ik begrijp wel dat je het spannend vindt, probeer je niet al te druk te maken.

maandag 29 maart 2021 om 17:14
Weet ik niet. Komt ook omdat een vriendin van mij onlangs is behandeld voor baarmoederhalskanker. Ze was nog geen 30 en had nog nooit een uitstrijkje laten maken
Ik denk al snel het ergste, klopt. Ik heb behoefte aan wat geruststellende reacties denk ik

maandag 29 maart 2021 om 17:15
Dank voor je reactie. Ik denk steeds: als mijn uitstrijkje op mijn 30 goed was, dan is de kans toch erg klein dat ie 5 jaar later ineens helemaal mis isLadyLola schreef: ↑29-03-2021 17:10Lastig te zeggen, ik had pap 3A en CIN III op mijn 22e, ik ben nu 45 en had 2 jaar geleden weer een mindere goede pap, die een half jaar later nog steeds niet oké was maar afgelopen jaar gelukkig weer niks aan de hand.
maandag 29 maart 2021 om 17:16
Ik ben ook snel bang voor enge dingen, maar dit komt zo vaak voor, en meestal komt het vanzelf goed, en anders zijn er zat behandelingen.Madelon1234 schreef: ↑29-03-2021 17:14Weet ik niet. Komt ook omdat een vriendin van mij onlangs is behandeld voor baarmoederhalskanker. Ze was nog geen 30 en had nog nooit een uitstrijkje laten maken
Ik denk al snel het ergste, klopt. Ik heb behoefte aan wat geruststellende reacties denk ik
maandag 29 maart 2021 om 17:21
Daar heb je een punt. Hpv heeft behoorlijk lang nodig om daadwerkelijk voor baarmoederhalskanker te zorgen (meestal meer dan 10 jaar), maar kan tussentijds wel voor "onrustige cellen" zorgen. Als dat zo is dan zijn er heel veel behandelmogelijkheden om te voorkomen dat het ooit baarmoederhalskanker wordt.Madelon1234 schreef: ↑29-03-2021 17:15Dank voor je reactie. Ik denk steeds: als mijn uitstrijkje op mijn 30 goed was, dan is de kans toch erg klein dat ie 5 jaar later ineens helemaal mis is
Voor nu doe je denk ik goed aan om je te realiseren dat verreweg de meeste vrouwen ooit een Hpv-infectie doormaken en daar eigenhandig van herstellen.
maandag 29 maart 2021 om 17:28
Geen idee, zou je wel denken.
Ik was 22 zeg het maar ( heb wel een naar misbruik verleden en ik was heel jong ) ben er overigens indertijd bij een soort van toeval achtergekomen, want ik was nog lang niet aan de beurt voor een uitstrijkje.
Ik heb een conisatie gehad, wat eerder al is gezegd er zijn echt heel veel mogelijkheden om er weer vanaf te komen.
Ik begrijp je zorg wel hoor, maar meestal komt het gewoon goed.

maandag 29 maart 2021 om 17:31
maandag 29 maart 2021 om 17:31
Helemaal mis durf ik niet te zeggen, maar iedere vrouw heeft een keer onrustige cellen, en in enkele gevallen ruimt je lichaam deze niet op. In de meeste gevallen wel.Madelon1234 schreef: ↑29-03-2021 17:15Dank voor je reactie. Ik denk steeds: als mijn uitstrijkje op mijn 30 goed was, dan is de kans toch erg klein dat ie 5 jaar later ineens helemaal mis is
Daarom krijg je meestal een strijkje na 6 maanden.
Ik had er dus 2 jaar geleden 2 keer een met onrustige cellen, maar bij het 3e uitstrijkje was het weer goed.
Ik had 'm toen ook wel zitten hoor.
maandag 29 maart 2021 om 17:32
Ook dat is een mogelijkheid, wij schijnen het van de man te krijgen.Tadderak30 schreef: ↑29-03-2021 17:31Je kunt elkaar ook 15 jaar lang blijven herbesmetten. Zeker weten hoe je eraan komt en wanneer het was doe je helaas nooit.

maandag 29 maart 2021 om 17:37

maandag 29 maart 2021 om 17:38
Snap ik! Ergens ben je toch pas gerust als de uitslag helemaal oké is. Zo niet, dan hou je (of ik) altijd rekening met het ergste. Vervelende eigenschap is datLadyLola schreef: ↑29-03-2021 17:31Helemaal mis durf ik niet te zeggen, maar iedere vrouw heeft een keer onrustige cellen, en in enkele gevallen ruimt je lichaam deze niet op. In de meeste gevallen wel.
Daarom krijg je meestal een strijkje na 6 maanden.
Ik had er dus 2 jaar geleden 2 keer een met onrustige cellen, maar bij het 3e uitstrijkje was het weer goed.
Ik had 'm toen ook wel zitten hoor.
maandag 29 maart 2021 om 17:57
Nee kut is dat.LilyOfTheVally schreef: ↑29-03-2021 17:30Misschien is hij vreemdgegaan. Je zal het nooit zeker weten helaas ...

maandag 29 maart 2021 om 18:30
Kan een man het via een ander oplopen en zo de vrouw besmetten?LilyOfTheVally schreef: ↑29-03-2021 17:30Misschien is hij vreemdgegaan. Je zal het nooit zeker weten helaas ...
Ik dacht dat enkel de man een vrouw kon besmetten.
maandag 29 maart 2021 om 18:32
Ja maar hoe komt die man er dan aan he?Ttroeteltje schreef: ↑29-03-2021 18:30Kan een man het via een ander oplopen en zo de vrouw besmetten?

maandag 29 maart 2021 om 18:45
Alleen hpv is niet helemaal mis. Ik was ook hpv positief, half jaar later afwijkende cellen, wat weggehaald, half jaar later oké. Ook niet meer positief voor hpv. Dus heel mild allemaal. Maar inderdaad, je schrikt wel even. Maar wat ik wil zeggen, hpv positief alleen zegt nog niet zoveel. Het gaat om of er onrustige cellen gevonden worden en welk stadium. Hpv krijgt het merendeel van de vrouwen.Madelon1234 schreef: ↑29-03-2021 17:15Dank voor je reactie. Ik denk steeds: als mijn uitstrijkje op mijn 30 goed was, dan is de kans toch erg klein dat ie 5 jaar later ineens helemaal mis is

maandag 29 maart 2021 om 18:50
Jawel mannen worden ermee besmet net zo als vrouwen. Alleen mannen zullen er nooit last van hebben, voor zover we weten.Ttroeteltje schreef: ↑29-03-2021 18:30Kan een man het via een ander oplopen en zo de vrouw besmetten?