Vriendin negeert mij

maandag 29 maart 2021 om 20:46
Hoi allemaal,
Ik wil graag even jullie mening over hoe ik iets moet aanpakken.
Op dit moment woon ik thuis en ben nu aan het afstuderen. Ik ga vanaf september beginnen met werken en daarnaast zal ik mijn post master gaan volgen. Ik wilde dus al een tijdje op mijzelf en ben dus sinds een jaar aan het zoeken. Ik heb 2 weken geleden een akkoord gekregen op een appartement in het centrum van de stad. Ik ben er echt onwijs blij mee en kan niet wachten tot ik er ga wonen en er mijn eigen plek van kan maken!
Echter is het zo dat dit ver boven het budget ligt van wat de meeste mensen met mijn leeftijd/baan zouden kunnen betalen, maar ik heb het geluk dat ik uit een omgeving kom waar dit geen issue is.
Mijn ouders krijgen zelf nu veel nare opmerkingen van vrienden, maar dat kan hun niet zoveel schelen. Echter heb ik een goede vriendin en die heeft er echt geen woord aan vuil gemaakt en praat erover heen als ik maar iets erover zeg (ook in de groepen met andere vriendinnen als die er naar vragen).
Ik ben zelf echt bescheiden en ik probeer er niet te veel over te praten, maar ik vind dit toch wel vervelend. Hebben jullie misschien tips over wat ik kan doen? Moet ik het juist wel of niet aankaarten?
Liefs!
Ik wil graag even jullie mening over hoe ik iets moet aanpakken.
Op dit moment woon ik thuis en ben nu aan het afstuderen. Ik ga vanaf september beginnen met werken en daarnaast zal ik mijn post master gaan volgen. Ik wilde dus al een tijdje op mijzelf en ben dus sinds een jaar aan het zoeken. Ik heb 2 weken geleden een akkoord gekregen op een appartement in het centrum van de stad. Ik ben er echt onwijs blij mee en kan niet wachten tot ik er ga wonen en er mijn eigen plek van kan maken!
Echter is het zo dat dit ver boven het budget ligt van wat de meeste mensen met mijn leeftijd/baan zouden kunnen betalen, maar ik heb het geluk dat ik uit een omgeving kom waar dit geen issue is.
Mijn ouders krijgen zelf nu veel nare opmerkingen van vrienden, maar dat kan hun niet zoveel schelen. Echter heb ik een goede vriendin en die heeft er echt geen woord aan vuil gemaakt en praat erover heen als ik maar iets erover zeg (ook in de groepen met andere vriendinnen als die er naar vragen).
Ik ben zelf echt bescheiden en ik probeer er niet te veel over te praten, maar ik vind dit toch wel vervelend. Hebben jullie misschien tips over wat ik kan doen? Moet ik het juist wel of niet aankaarten?
Liefs!
maandag 29 maart 2021 om 23:21

maandag 29 maart 2021 om 23:23
Hands_On schreef: ↑29-03-2021 23:19Even een klein tegengeluid op al het bovenstaande. Ja, ik ben het er helemaal mee eens dat als een vriendin nooit blij voor je is etc je dit af moet kappen. Ook bizar dat je ouders hier opmerkingen over krijgen.
Vanuit mijn eigen perspectief was ik ooit student met geen enkele steun van mijn ouders of overheid, veel lenen dus en budgetteren. Ik had ook vrienden die alles betaald kregen door hun ouders. Ik heb het weleens lastig gevonden dat zij meer bevoordeeld waren dan ik. gelijktijdig heb ik er veel kracht uit gehaald om het op mijn eigen benen te doen. Ik had dus geen jalousie maar vond het soms wel confronterend dat mijn ouders mij niet steunden. Dat laatste stak het meeste.
Ken je haar financiele situatie? En heb je enig idee van wat haar nou echt dwars zit? Kun je er met haar een gesprek over aangaan?
Ja haar financiële situatie is absoluut niet slecht. Zij krijgt ook haar studie en rijbewijs van haar ouders en gaat 3x per jaar op vakantie. Ik heb echt geen idee wat haar dwars zit. Ik heb het ook met een andere vriendin er over gehad en die viel het ook op. Die andere vriendin zij wel dat het er op lijkt dat ze baalt dat alles in mijn leven op dit moment goed gaat; ik rond mijn studie nominaal af en heb al een contract met een goede baan etc.
Ik vind het lastig hoe ik het moet aankaarten..
maandag 29 maart 2021 om 23:26
En misschien is er nog iets... heb jij wel eens ergens echt voor moeten knokken in het leven? En zij? Als zij wel heeft moeten knokken en jij niet, dan kan dat ook wat doen met een vriendschap. Of als haar strijd minder makkelijk verliep (al dan niet vanwege het geld van haar ouders) dan de jouwe...S04052000 schreef: ↑29-03-2021 23:12Je hebt wel gelijk hoor! Ik kan inderdaad een hoop afvinken van het lijstje en ik ben daar ook zeer dankbaar voor. Zij kan ook veel afvinken van het lijstje, maar wel minder dan ik. Ik vind het alleen jammer dat ik haar de wereld gun en zij mij voor mijn gevoel niet. Het gaat nu over een appartement, maar goede cijfers halen op je studie of aandacht krijgen van een jongen doet ze ook onaardig over.. maar ik ga het meenemen en zal het op die manier aan haar gaan voorleggen, dankjewel!
Jij gunt haar de wereld. En heel eerlijk: dat is makkelijker als je zelf ook de wereld hebt. Als je die wereld niet hebt, dan ben je het ook wel eens zat om die aan een ander te gunnen, dan wil je zelf eerst (een stukje van) de wereld.
maandag 29 maart 2021 om 23:30
‘Hoe gaat het echt met je?’S04052000 schreef: ↑29-03-2021 23:23Ja haar financiële situatie is absoluut niet slecht. Zij krijgt ook haar studie en rijbewijs van haar ouders en gaat 3x per jaar op vakantie. Ik heb echt geen idee wat haar dwars zit. Ik heb het ook met een andere vriendin er over gehad en die viel het ook op. Die andere vriendin zij wel dat het er op lijkt dat ze baalt dat alles in mijn leven op dit moment goed gaat; ik rond mijn studie nominaal af en heb al een contract met een goede baan etc.
Ik vind het lastig hoe ik het moet aankaarten..
Heel simpel, maar wel effectief. Je laat merken dat je je oprecht voor haar interesseert, en geeft haar de ruimte om open kaart te spelen.

maandag 29 maart 2021 om 23:30
Celaena_Aelin schreef: ↑29-03-2021 23:26En misschien is er nog iets... heb jij wel eens ergens echt voor moeten knokken in het leven? En zij? Als zij wel heeft moeten knokken en jij niet, dan kan dat ook wat doen met een vriendschap. Of als haar strijd minder makkelijk verliep (al dan niet vanwege het geld van haar ouders) dan de jouwe...
Jij gunt haar de wereld. En heel eerlijk: dat is makkelijker als je zelf ook de wereld hebt. Als je die wereld niet hebt, dan ben je het ook wel eens zat om die aan een ander te gunnen, dan wil je zelf eerst (een stukje van) de wereld.
Ik snap wat je bedoel en zij heeft het op dit moment mentaal heel moeilijk. Hard vechten doe ik al vanaf mijn geboorte, omdat ik heel ziek ben geweest. Ik weet absoluut dat een goede gezondheid het mooiste is wat je kan hebben. Het is echt niet zo dat alles komt aanwaaien en ik werk er hard genoeg voor om een goede baan te krijgen etc.

maandag 29 maart 2021 om 23:36
Overigens: ook ik ben de ‘minst gelukte’ van mijn vriendinnen: geen werk, klein budget, mijn kansen op de arbeidsmarkt zijn minimaal en daardoor mis ik ook vaak perspectief. Het is soms moeilijk en confronterend om te zien dat anderen dingen ‘krijgen’ waar ik alleen maar van kan dromen: relatie, vast contract, rijbewijs... voor veel mensen heel normaal, voor mij een droom die waarschijnlijk nooit werkelijkheid wordt. Ik heb inmiddels geleerd hoe ik daarmee om moest gaan, maar dat wist ik toen ik begin 20 was ook nog niet...

maandag 29 maart 2021 om 23:45
Ik merkte dat ik in de gesprekken met een vriendin die ook vaak wat jaloers is, de positieve onderwerpen ging vermijden en de negatieve benadrukken. En dat zij ook steevast vroeg naar iets kleins wat minder ging, zoals dat ik eerst meer uren werkte dan ik officieel betaald kreeg, en daar dan heel lang over door ging. Toen ik het door kreeg ben ik daar mee opgehouden, nu spreken we elkaar een stuk minder vaak.
maandag 29 maart 2021 om 23:49
Dit is wel een spiegel voor mij haha. Misschien doe ik soms ook zo, ik ga erop letten.Mumper schreef: ↑29-03-2021 23:45Ik merkte dat ik in de gesprekken met een vriendin die ook vaak wat jaloers is, de positieve onderwerpen ging vermijden en de negatieve benadrukken. En dat zij ook steevast vroeg naar iets kleins wat minder ging, zoals dat ik eerst meer uren werkte dan ik officieel betaald kreeg, en daar dan heel lang over door ging. Toen ik het door kreeg ben ik daar mee opgehouden, nu spreken we elkaar een stuk minder vaak.
dinsdag 30 maart 2021 om 03:55
Ik ken je verder niet en probeer verder geen oordeel te geven, maar dit is een situatie waarin ik me kan voorstellen waarom je vriendin je zo gedraagd.
Bestaat er niet een kleine kans dat je het misschien te vaak probeert te herhalen (omdat je je misschien niet gehoord voelt)
Of misschien de toon waarmee je het brengt?
Ik heb wel eens mensen mee gemaakt: ‘ja wij hebben een boerderij gekocht!!! Oh we zijn zo blij! En we hebben die en die verbouwing gehad. En jij? Woon je nog steeds bij je ouders? Schiet niet echt op hé?
En dit gebeurde dan vaker. Je kreeg het gevoel dat er op je neer gekeken werd, en het altijd maar om hun moest draaien.
Misschien probeer je de aandacht te vaak/te veel naar je toe te trekken misschien?
Een beetje als: kijk mij wat ik heb! En er dan ook over doorgaan.
Ik denk dat ik dan óók van gespreksonderwerp zou veranderen.
Bestaat er niet een kleine kans dat je het misschien te vaak probeert te herhalen (omdat je je misschien niet gehoord voelt)
Ik heb wel eens mensen mee gemaakt: ‘ja wij hebben een boerderij gekocht!!! Oh we zijn zo blij! En we hebben die en die verbouwing gehad. En jij? Woon je nog steeds bij je ouders? Schiet niet echt op hé?
En dit gebeurde dan vaker. Je kreeg het gevoel dat er op je neer gekeken werd, en het altijd maar om hun moest draaien.
Misschien probeer je de aandacht te vaak/te veel naar je toe te trekken misschien?

dinsdag 30 maart 2021 om 07:49
Ik heb een collega die vertelde dat mensen vaak jaloers op haar reageren. Ze heeft een rijke vriend en er is veel mogelijk. Ze vroeg eens: waarom mag ik niet vertellen dat ik een nieuwe auto heb gekocht, en mogen anderen wel vertellen dat ze een andere auto hebben.
Zelf ben ik niet jaloers aangelegd, maar ik heb heus wel eens gedacht van: als jij niet zo'n rijke vriend had, had je dit nooit kunnen betalen.
Het was zeker niet zo dat ze vaak aan het opscheppen was. Als ze iets kwijt wilde dan kwam ze daar juist voorzichtig mee aan, om niemand voor het hoofd te stoten.
Het enige wat ik kan bedenken is dat ze een bepaalde trots leek te hebben. En ik denk dat juist dat was waar mensen op reageerden.
Zelf ben ik niet jaloers aangelegd, maar ik heb heus wel eens gedacht van: als jij niet zo'n rijke vriend had, had je dit nooit kunnen betalen.
Het was zeker niet zo dat ze vaak aan het opscheppen was. Als ze iets kwijt wilde dan kwam ze daar juist voorzichtig mee aan, om niemand voor het hoofd te stoten.
Het enige wat ik kan bedenken is dat ze een bepaalde trots leek te hebben. En ik denk dat juist dat was waar mensen op reageerden.

dinsdag 30 maart 2021 om 08:06
Kokosnootaap schreef: ↑30-03-2021 03:55Ik ken je verder niet en probeer verder geen oordeel te geven, maar dit is een situatie waarin ik me kan voorstellen waarom je vriendin je zo gedraagd.
Het zou wel kunnen dat ik het misschien vaak op het gebracht, omdat ik er heel enthousiast over ben (ben er ook al vanaf december mee bezig). Echter sturen andere vriendinnen, uit dezelfde vriendinnengroep, berichten over hoe het ermee gaat etc. Iedereen stuurt het nu op dit moment privé, dus het enige wat ik in de afgelopen 2 weken aan haar heb gemeld is, is dat het rond is.

dinsdag 30 maart 2021 om 08:09
Blijenvrij schreef: ↑30-03-2021 07:49Ik heb een collega die vertelde dat mensen vaak jaloers op haar reageren. Ze heeft een rijke vriend en er is veel mogelijk. Ze vroeg eens: waarom mag ik niet vertellen dat ik een nieuwe auto heb gekocht, en mogen anderen wel vertellen dat ze een andere auto hebben.
Ja dat zou best wel kunnen inderdaad. Ik vind het alleen zo balen dat ik wel mega enthousiast voor haar zou zijn, als ze een plek zou hebben om te wonen en zij niet voor mij.
Het gevoel dat ik inderdaad niks mag delen en zij alles is soms echt niet leuk, maar ach.
Ik kan er misschien maar het best gewoon niks meer over zeggen en dan zie ik wel of ze een theetje of wijntje komt drinken als ik er zit!

dinsdag 30 maart 2021 om 09:02
Ik heb in een ander topic geleerd dat jaloerse mensen alle begrip moeten krijgen want er is een onderliggende reden voor hun gedrag (nog geen gezin hebben, een duurder huis of een partner). Werd vroeger jaloezie gezien als een eigenschap wat je moest leren hanteren, nu genereert het aandacht en moet er rekening mee worden gehouden.
Geniet van je appartement, geniet van het leven en de mensen die wel in staat zijn om een ander geluk toe te wensen. Jaloerse mensen zullen altijd proberen om jouw gevoel van geluk te temperen, ze misgunnen anderen wat ze zelf willen. Jaloezie is en blijft een gemene eigenschap op het moment dat het je gedrag gaat bepalen en/of dat het leidt tot vooroordelen.
Je vriendin heeft al veel meer heeft gekregen dan de doorsnee jongere, misschien kan ze beter even kijken naar wat ze wel heeft i.p.v. wat ze niet heeft. Dat heet relativeren maar dat is blijkbaar ouderwets.
Geniet van je appartement, geniet van het leven en de mensen die wel in staat zijn om een ander geluk toe te wensen. Jaloerse mensen zullen altijd proberen om jouw gevoel van geluk te temperen, ze misgunnen anderen wat ze zelf willen. Jaloezie is en blijft een gemene eigenschap op het moment dat het je gedrag gaat bepalen en/of dat het leidt tot vooroordelen.
Je vriendin heeft al veel meer heeft gekregen dan de doorsnee jongere, misschien kan ze beter even kijken naar wat ze wel heeft i.p.v. wat ze niet heeft. Dat heet relativeren maar dat is blijkbaar ouderwets.