Zijn ovulatie testen handig als je je cyclus niet goed kent?
zaterdag 10 april 2021 om 19:04
Hallo allemaal!
Even een korte uitleg: na 10 jaar de pil genomen te hebben ben ik nu 2 weken gestopt met de pil. Ik verwacht dat het nog even gaat duren voor dat mijn cyclus op gang komt en ik zwanger kan raken maar voor alle zekerheid ben ik op het moment van stoppen ook begonnen met foliumzuur nemen.
Ik weet natuurlijk de lengte van mijn cyclus op dit moment nog niet omdat ik net gestopt ben met de pil, dus wil ik het gaan proberen met ovulatietesten. Ben wel benieuwd of je überhaupt een eisprong kan krijgen als je net gestopt ben met de pil? Kan een ovulatietest dan wel het LH hormoon vaststellen?
Ik weet trouwens dat het geluk hebben is als je meteen zwanger raakt na de pil en vaak kan het nog even duren maar ben gewoon benieuwd naar ervaringen!
Even een korte uitleg: na 10 jaar de pil genomen te hebben ben ik nu 2 weken gestopt met de pil. Ik verwacht dat het nog even gaat duren voor dat mijn cyclus op gang komt en ik zwanger kan raken maar voor alle zekerheid ben ik op het moment van stoppen ook begonnen met foliumzuur nemen.
Ik weet natuurlijk de lengte van mijn cyclus op dit moment nog niet omdat ik net gestopt ben met de pil, dus wil ik het gaan proberen met ovulatietesten. Ben wel benieuwd of je überhaupt een eisprong kan krijgen als je net gestopt ben met de pil? Kan een ovulatietest dan wel het LH hormoon vaststellen?
Ik weet trouwens dat het geluk hebben is als je meteen zwanger raakt na de pil en vaak kan het nog even duren maar ben gewoon benieuwd naar ervaringen!
'How you love yourself is how you teach others to love you.´
zondag 11 april 2021 om 08:00
Aanvullend vraagje (ik gok dat TO intussen voldoende input heeft om een afweging te kunnen maken, en overweeg de testen zelf alleen vanwege onregelmatige cyclus):
Op welk tijdstip kun je het best testen? En is 2x per dag testen beter dan 1x? Heb eerder vrij wisselende ervaringen gehoord hierover...
Op welk tijdstip kun je het best testen? En is 2x per dag testen beter dan 1x? Heb eerder vrij wisselende ervaringen gehoord hierover...
Heb lief, houd moed. Komt goed.

zondag 11 april 2021 om 10:03
Ja maar dan alsnog kan je app niet je ovulatie bedenken; want bij verschillende lengten cycli zit je variatie in de folleculaire fase en de ovulatie kan wel 18 tot 8 dagen voor je menstruatie zijn. Dus als hij een raam van vijf dagen vruchtbaarheid geeft kan je alsnog er naast zitten. Je app kan alleen je ovulatie weten als je nauwgezet temperatuur en cervixslijm bijhoudt (en zelfs dan is 1 dag pinpointen eigenlijk onmogelijk). Dus als je geen gemiddelde cyclus hebt van een ovulatie rond 15 dagen voor je menstruatie en alleen gericht vrijt kan je alsnog ernaast zitten.Due-scimmie schreef: ↑10-04-2021 23:12Jawel. App geeft een range aan. Zeker als je al meerdere cyclussen hebt bijgehouden.

zondag 11 april 2021 om 10:05
Fietsertje89 schreef: ↑11-04-2021 08:00Aanvullend vraagje (ik gok dat TO intussen voldoende input heeft om een afweging te kunnen maken, en overweeg de testen zelf alleen vanwege onregelmatige cyclus):
LH stijging is meestal s nachts in bloed zichtbaar en dan in de loop van de middag in je urine. De meeste vrouwen vinden hun piek eind middag en dan de volgende ochtend, maar als je dus alleen ochtend meet kan het dat je de piek laat meet en je ovulatie die dag al is. Ik test zelf als mijn testen oplopen en ik aan andere tekenen (cervixslijm, baarmoedermond) merk dat ovulatie dichterbij komt twee keer per dag. Sommige vrouwen hebben een hele korte piek, in theorie kan je die zelfs missen dna. Het is iig handig elke dag op hetzelfde tijdstip te meten voor als je een korte piek hebt. Volgens mij hebben de meeste vrouwen een piek van iets meer dan 24 uur.
zondag 11 april 2021 om 11:28
Joh. Ik zeg toch alleen dat ik mijn cyclus bijhoud en niet meteen met ovulatietesten zou beginnen.Sága schreef: ↑11-04-2021 10:03Ja maar dan alsnog kan je app niet je ovulatie bedenken; want bij verschillende lengten cycli zit je variatie in de folleculaire fase en de ovulatie kan wel 18 tot 8 dagen voor je menstruatie zijn. Dus als hij een raam van vijf dagen vruchtbaarheid geeft kan je alsnog er naast zitten. Je app kan alleen je ovulatie weten als je nauwgezet temperatuur en cervixslijm bijhoudt (en zelfs dan is 1 dag pinpointen eigenlijk onmogelijk). Dus als je geen gemiddelde cyclus hebt van een ovulatie rond 15 dagen voor je menstruatie en alleen gericht vrijt kan je alsnog ernaast zitten.

zondag 11 april 2021 om 11:45
Je zei dat je app je eisprong weet, daar reageer ik op, dat is een wijdverbreid misverstand.Due-scimmie schreef: ↑11-04-2021 11:28Joh. Ik zeg toch alleen dat ik mijn cyclus bijhoud en niet meteen met ovulatietesten zou beginnen.
zondag 11 april 2021 om 12:00
maandag 12 april 2021 om 10:34