Gezondheid alle pijlers

Ik heb hpv

29-03-2021 17:03 149 berichten
Hoi,

Ik heb Voor het bevolkingsonderzoek onlangs zo’n thuistest gedaan om te checken of ik het hpv-virus bij me draag.

Net kreeg ik de uitslag: hpv gevonden.

Ik weet dat het veel vaker voorkomt, maar toch zit ik me hier helemaal op te vreten. Wie heeft hier ervaring mee?

Ik ben 35. Op mijn 30e eerste uitstrijkje gehad, en die was prima. Hoe groot is dan de kans dat dit tweede uitstrijkje niet goed is?

Morgen direct even met de huisarts bellen voor een afspraak
Suus_92 schreef:
02-04-2021 15:46
Stond er ook niet onderaan het bericht dat je een pdf kan downloaden?
Niet dat ik me kan herinneren. Heb mijn uitstrijkje net gehad en de huisarts heeft de brief gehouden (vanwege de stickers die erop zitten)

Heb nav jouw bericht ook nog ingelogd op ‘Mijn Bevolkingsonderzoek’, maar daar kan ik verder ook niks downloaden

Ik heb de uitslag binnengekregen via Bevolkingsonderzoek Oost Nederland, jij?
Oh, jij hebt de test echt via het bevolkingsonderzoek gedaan. Ik heb de test zelf gekocht via een site en die laten het onderzoeken in een gecertificeerd lab.
Suus_92 schreef:
02-04-2021 21:23
Oh, jij hebt de test echt via het bevolkingsonderzoek gedaan. Ik heb de test zelf gekocht via een site en die laten het onderzoeken in een gecertificeerd lab.
Aah oke. Ook een idee, weet je direct weer iets meer. Het valt vast mee
Ja, ik word er steeds rustiger onder. En hoe voel jij je nu?
Alle reacties Link kopieren
Ik had het ook bij m’n eerste uitstrijkje. Vanwege 2 zwangerschappen het extra controle uitstrijkje niet kunnen doen. Nu laatst weer geweest, alles schoon gelukkig.
Moet eerlijk zeggen dat ik me er niet zo druk over heb gemaakt. Als 80% vd vrouwen het krijgt, dan is de kans groot dat je een keer aan de beurt bent.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Maak je niet druk, zoals gezegd 80 procent krijgt het wel eens en je hebt geen klachten geef je aan. Je had misschien ook wel een HPV op je 18, 23 en 29ste. Dat weet je niet. Ik had gelijk bij de huisarts laten doen ipv eerst de thuistest, ook HPV maar wel pap 1, dus niks aan de hand. Ik heb express de controle oproep die na 6 maanden komt nog 5 maanden laten liggen. Een jaar na eerste uitstrijkje had ik nog steeds pap 1, of ik nu nog hpv heb weet je niet. Want dat testen ze dan niet meer. Spreek met jezelf af dat je je pas druk mag maken bij een Pap 3 of meer.
https://www.thuisarts.nl/uitstrijkje-ba ... en-maken-0
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Hoi dames,

Even een update: mijn dokter belde net over de uitslag van mijn uitstrijkje, en het is pap2. Omdat ze bepaalde cellen niet goed konden zien (Iets met overgang baarmoedermond/vagina?), stuurt hij me wel door naar de gynaecoloog.

Ik weet dat dit niet heel ernstig is, maar toch zit ik hier een beetje te trillen. Wat als die andere cellen wel...(die ze niet goed konden zien)

Pfffff
Madelon1234 schreef:
13-04-2021 11:41
Hoi dames,

Even een update: mijn dokter belde net over de uitslag van mijn uitstrijkje, en het is pap2. Omdat ze bepaalde cellen niet goed konden zien (Iets met overgang baarmoedermond/vagina?), stuurt hij me wel door naar de gynaecoloog.

Ik weet dat dit niet heel ernstig is, maar toch zit ik hier een beetje te trillen. Wat als die andere cellen wel...(die ze niet goed konden zien)

Pfffff
Och jeetje, dat is even schrikken. Hopelijk kan je snel terecht bij de gynaecoloog.
Wanneer heb je voor het laatst een uitstrijkje laten nemen? 5 jaar geleden gewoon?
:hug:

Ik begrijp je spanning. Echter ter nuancering; ik werd met pap 2 en hpv ook doorgestuurd naar de gyn hoor. Is volgens mij nieuw protocol. En de gyn kan bij het kijkonderzoek veel beter vast stellen of je afwijkende plekjes hebt. Als ze niks raars zien doet de gyn wellicht zelfs niks. Of hij neemt een biopt (klinkt enger dan t is, voel je vrijwel niks van). En dan wordt het door een patholoog bekeken. Ik vond het hele proces ook doodeng, want het is elke keer onzekerheid. Maar de kans dat een pap 2 iets heel slechts is blijft echt klein! Sterkte!
Snoesje83 schreef:
13-04-2021 12:01
Och jeetje, dat is even schrikken. Hopelijk kan je snel terecht bij de gynaecoloog.
Wanneer heb je voor het laatst een uitstrijkje laten nemen? 5 jaar geleden gewoon?
Ja, 5 jaar geleden. En die was prima. Ik weet wel dat het niet heel ernstig is, maar toch schrik je even
Hé TO, wat vervelend. Ik begrijp ook je spanning, maar kan me verder helemaal vinden in e e post van bbubbels. Ik ben vorige week met PAP2 en hpv bij de gyn geweest. Was niet naar of pijnlijk. Ze zag twee heel kleine plekjes, daar heeft ze zekerheidshalve een biopt van genomen, maar ze verwacht dat het gewoon CIN1 is. Word deze week gebeld met de uitslag. Heb er eigenlijk geen stress van. Zelfs als het toch iets blijkt te zijn dat weggehaald moet worden, is er nog niet zo veel aan de hand. Mij heeft het geholpen om goed de informatie door te lezen die het ziekenhuis toestuurde. Ik wilde eigenlijk dat ik dat eerder had gedaan, want dan had ik me misschien minder druk gemaakt over de uitslag van mijn uitstrijkje :)

Hopelijk kan je snel terecht bij de gynaecoloog!
Sunlight over me no matter what I do
Bbubbels schreef:
13-04-2021 12:01
:hug:

Ik begrijp je spanning. Echter ter nuancering; ik werd met pap 2 en hpv ook doorgestuurd naar de gyn hoor. Is volgens mij nieuw protocol. En de gyn kan bij het kijkonderzoek veel beter vast stellen of je afwijkende plekjes hebt. Als ze niks raars zien doet de gyn wellicht zelfs niks. Of hij neemt een biopt (klinkt enger dan t is, voel je vrijwel niks van). En dan wordt het door een patholoog bekeken. Ik vond het hele proces ook doodeng, want het is elke keer onzekerheid. Maar de kans dat een pap 2 iets heel slechts is blijft echt klein! Sterkte!
Dank voor je reactie. Stelt zeker gerust. Wat is dat toch, dat je bij zo’n uitslag direct gaat googelen op horrorverhalen (‘ik had ook pap2 maar dit bleek later toch baarmoederhalskanker te zijn’)

Je (ik) maakt jezelf helemaal gek, en vaak om niks. Fijn dat jij erbij ieder geval vanaf bent!
Fiet schreef:
13-04-2021 12:14
Hé TO, wat vervelend. Ik begrijp ook je spanning, maar kan me verder helemaal vinden in e e post van bbubbels. Ik ben vorige week met PAP2 en hpv bij de gyn geweest. Was niet naar of pijnlijk. Ze zag twee heel kleine plekjes, daar heeft ze zekerheidshalve een biopt van genomen, maar ze verwacht dat het gewoon CIN1 is. Word deze week gebeld met de uitslag. Heb er eigenlijk geen stress van. Zelfs als het toch iets blijkt te zijn dat weggehaald moet worden, is er nog niet zo veel aan de hand. Mij heeft het geholpen om goed de informatie door te lezen die het ziekenhuis toestuurde. Ik wilde eigenlijk dat ik dat eerder had gedaan, want dan had ik me misschien minder druk gemaakt over de uitslag van mijn uitstrijkje :)

Dankjewel! Ik snap internet ook niet zo goed. Op de ene website staat: bij pap2 krijg je na 6 maanden opnieuw een uitstrijkje. Op de andere website staat: je wordt bij pap2 doorgestuurd naar de gynaecoloog
Dat is het oude protocol vs het nieuwe! Eigenlijk wel fijn dat ze ook dit controleren. In de meeste gevallen valt t mee, en zo niet, dan kan je er maar vroeg bij zijn :)
Hier ook een goede afloop wat je misschien kan helpen. Ik was bij mijn allereerste uitstrijkje ook geschrokken: HPV pap2, CIN II/III. Ik heb daarop een lisexcisie ondergaan, halen ze het aangedane weefsel weg. Half jaar later opnieuw controle en was HPV vrij en geen onrustige cellen meer. En zo gaat dit heel vaak, gelukkig! Heel veel succes en een dikke :hug:
Misschien helpt je het verhaal van mijn tante je ook, die is van pap 4 naar HPV vrij gegaan ook door een lisexcisie.
Dankjewel voor de geruststellende reacties. Lief!
Fiet schreef:
13-04-2021 12:14

Fijn dat het allemaal goed gegaan is! Het blijft toch fijn om ervaringen van anderen te lezen. Laat je even weten wat de uitslag is?
Madelon1234 schreef:
13-04-2021 20:40
Fijn dat het allemaal goed gegaan is! Het blijft toch fijn om ervaringen van anderen te lezen. Laat je even weten wat de uitslag is?
Er is niks uit het biopt gekomen. Dus nu verder geen behandeling en over een half jaar ter controle weer een uitstrijkje in het ziekenhuis. Goed nieuws voor nu dus :)

Heb je al een afspraak bij de gynaecoloog? Hopelijk hoef je niet al te lang te wachten.
Sunlight over me no matter what I do
Hier onlangs pap3 cin3, wat ernstig afwijkend betekent. Maar. Dat is nog steefs geen baarmoederhalskanker. Het zijn ernstig afwijkende cellen die tot kanker kunnen ontwikkelen als je niks doet. Daarom zijn die onderzoeken dus. Je bent er gewoon op tijd bij.

Ik kreeg een lisexcisie en hoewel er veel drama verhalen over deze behandeling online staan, en mensen dit zelfs onder algehele narcose doen kan ik me daar totaal niet in vinden.
Mede door een hele relaxte, vriendelijke gynaecoloog die naast professioneel is, alles uitgebreid uitlegt, ook informeel is in benadering en daardoor ook prettig in omgang. Van de verdovingsprikken niks gevoeld, behandeling ging snel, al die tijd zitten kletsen terwijl hij bezig was en ging lachend de deur uit.

Vandaag uitslag, was idd Cin3, snijranden schoon dus voor nu even ok. Over 6 maanden weer uitstrijkje.

Even dit, want dit wordt nog zelden verteld: mijn gynaecoloog informeerde mij dat het Toch ook voor mensen die al besmet zijn met HPV zin heeft om alsnog te vaccineren (zodra pap onder controle). Google ook even HPV vaccin latere leeftijd.
Het kost ongeveer 450,- uit eigen zak helaas want het wordt niet vergoed. Ik ga het wel doen want het verkleint alsnog aanzienlijk de kans op afwijkende pap uitslagen. 1 lisexcisie is wel voldoende. Als ik hiermee een evt 2e behandeling kan voorkomen heb ik het er graag voor over.
Fiet schreef:
15-04-2021 17:54
Er is niks uit het biopt gekomen. Dus nu verder geen behandeling en over een half jaar ter controle weer een uitstrijkje in het ziekenhuis. Goed nieuws voor nu dus :)

Heb je al een afspraak bij de gynaecoloog? Hopelijk hoef je niet al te lang te wachten.
Wat fijn! Stelt toch gerust. Mooi

Nog geen ‘uitnodigingsbrief’ van de gynaecoloog ontvangen. Zal ook wel door corona komen. Denk aankomende week
swanlady schreef:
16-04-2021 19:49
Hier onlangs pap3 cin3, wat ernstig afwijkend betekent. Maar. Dat is nog steefs geen baarmoederhalskanker. Het zijn ernstig afwijkende cellen die tot kanker kunnen ontwikkelen als je niks doet. Daarom zijn die onderzoeken dus. Je bent er gewoon op tijd bij.

Ik kreeg een lisexcisie en hoewel er veel drama verhalen over deze behandeling online staan, en mensen dit zelfs onder algehele narcose doen kan ik me daar totaal niet in vinden.
Mede door een hele relaxte, vriendelijke gynaecoloog die naast professioneel is, alles uitgebreid uitlegt, ook informeel is in benadering en daardoor ook prettig in omgang. Van de verdovingsprikken niks gevoeld, behandeling ging snel, al die tijd zitten kletsen terwijl hij bezig was en ging lachend de deur uit.

Vandaag uitslag, was idd Cin3, snijranden schoon dus voor nu even ok. Over 6 maanden weer uitstrijkje.

Even dit, want dit wordt nog zelden verteld: mijn gynaecoloog informeerde mij dat het Toch ook voor mensen die al besmet zijn met HPV zin heeft om alsnog te vaccineren (zodra pap onder controle). Google ook even HPV vaccin latere leeftijd.
Het kost ongeveer 450,- uit eigen zak helaas want het wordt niet vergoed. Ik ga het wel doen want het verkleint alsnog aanzienlijk de kans op afwijkende pap uitslagen. 1 lisexcisie is wel voldoende. Als ik hiermee een evt 2e behandeling kan voorkomen heb ik het er graag voor over.
Dank voor je reactie! En wat fijn dat alles (iig voor de komende 6 maanden) oké is. Moet een opgelucht gevoel geven!

Pap2 zelf baart me ook niet zoveel zorgen. Het is meer dat de dokter zei dat bepaalde cellen op mijn uitstrijkje niet te zien waren. Die worden dus ook gecheckt door de gynaecoloog, dus hoe ‘afwijkend’ die zijn, weet ik nog niet
Hi TO, ben je inmiddels bij de gynaecoloog geweest?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven