Gezondheid alle pijlers

Tinnitus

06-04-2021 19:28 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds zaterdag een soort piep in mijn linkeroor, heel irritant! Soms lijkt het wat minder te zijn. S,morgens als ik wakker word is het stil maar dan ineens is het er weer. Ik dacht eerst dat het door mijn tv kwam, dat die piepte. (Oude tv, dacht bijna aan het einde).

Iemand ervaring hiermee? Ik ga morgen sowieso afspraak maken bij ome dok. Misschien oren uitspuiten? Soms een wat watterig gevoel in mijn oor. Net of er wat in je oor zit, dat hij moet open ploppen zeg maar. Ben ergens wel bang dat dit iets is wat altijd blijft. Ik heb nooit harde muziek aanstaan, geen andere gekke dingen gedaan met harde geluiden. Ook mijn hoofd niet gestoten ofzo. Heb er eigelijk geen verklaring voor.
Veel klinkt heel herkenbaar. Ook dat stukje dat t snachts of smorgens soms weg is. Ik weet niet wat dat precies betekent, maar ik denk dat stress voor een groot gedeelte de trigger is. Ook de tinnitus zelf, het opmerken daarvan, kan stress opleveren. En op die manier krijg je dus, zoals je schrijft: "dan ga ik luisteren en is het er weer".

Wordt het bij omgevingsgeluiden echt harder of lijkt dat zo? Ik had dat ook (heb dat nog soms), maar dat is omdat mijn stomme hoofd denkt bij omgevingsgeluid de ruis eruit te moeten filteren. Dus dan ben ik constant aan het luisteren of ik het hoor en dan denk ik het echt te horen en hoor ik het inderdaad er doorheen. Zoek ik de rust op, dan is de ruis weer echt super zacht (meestal).

Goed dat je naar de huisarts gaat. Stomme vraag misschien: wat is een 24 uurs apparaat? Ik heb echt geen idee.

En inderdaad, werken helpt want afleiding helpt. Erop focussen maakt t alleen erger, dus daarom is het goed afleiding te zoeken.
Zwetser
Het geluid lijkt idd harder dan de geluiden uit de omgeving. Haal ik de geluiden weg (zet tv uit ofzo) dan hoor ik de ruis heel zacht. En idd dat eruit willen filteren herken ik ook want ik stoor mij dan echt enorm aan de ruis. Waardoor hij toch harder klinkt omdat we ons er teveel op concentreren?

Een 24 uurs kastje is een automatische bloeddrukmeter die je 24 uur bij je draagt en die om de zoveel tijd je bloeddruk meet, ook s,nachts. Hierdoor krijgt een arts een beter beeld van je bloeddruk en wat je erbij hebt gedaan qua inspanning en ontspanning.

We gaan het zien allemaal. Zal nu slapen, morgen gaat mijn wekker om 5.15. Word gewoon zo moe van al het gepieker en het geen rust hebben door het “lawaai”.
Dwarrel75 schreef:
15-04-2021 21:18
Het geluid lijkt idd harder dan de geluiden uit de omgeving. Haal ik de geluiden weg (zet tv uit ofzo) dan hoor ik de ruis heel zacht. En idd dat eruit willen filteren herken ik ook want ik stoor mij dan echt enorm aan de ruis. Waardoor hij toch harder klinkt omdat we ons er teveel op concentreren?
Geen idee, maar ik doe dit dus ook precies. En dan vertel ik mn eigen hoofd weer hoe belachelijk het is omdat de ruis veel rustiger is als de omgevingsgeluiden weg zijn. Ik denk dat we dit echt 100% aan onszelf te danken hebben.

Dat 24uurskastje kende ik niet. Weer wat geleerd.

Pfff wat een tijd. Dan ga maar gauw slapen. Ooh en dat gepieker, vertel mij wat. Ik pieker me wat af, nu met thuiszitten de hele dag is t nog erger, dus ik weet er wel het eea vanaf. Maar het is super irritant... Ik houd me maar vast aan het idee dat het uiteindelijk weer beter wordt. Mijn gepieker wordt hopelijk weer beter en de tinnitus die jij hebt wordt ook minder of ga je in ieder geval minder last van ondervinden, daar ben ik van overtuigd. Dus probeer je er niet teveel zorg over te maken, het wordt beter.

Er zijn mensen die er echt heel veel last van hebben hoor, dus ik wil zeker niet doen alsof het niks is. Maar als het zo zacht is dat het nu bij stilte al vaker ongeveer weg is, ben ik ervan overtuigd dat je er uiteindelijk nauwelijks last meer van gaat hebben of het gewoon weggaat.
Zwetser
Afspraak gemaakt huisarts, kan pas over 'n week terecht.
Jij ervaart het suizen harder dan de omgevingsgeluiden, ik probeer juist afleiding te zoeken door muziek/tv aan te zetten.
Ik wordt vaak wakker door de ruis/piep/zoem geluiden :-(
Ga ervanuit dat het overgaat, bij meer afleiding en minder stress...
Oemayra schreef:
15-04-2021 23:49
Afspraak gemaakt huisarts, kan pas over 'n week terecht.
Jij ervaart het suizen harder dan de omgevingsgeluiden, ik probeer juist afleiding te zoeken door muziek/tv aan te zetten.
Ik wordt vaak wakker door de ruis/piep/zoem geluiden :-(
Ga ervanuit dat het overgaat, bij meer afleiding en minder stress...

Wat goed dat je een afspraak hebt gemaakt. Hopelijk word je er wat wijzer door. Is heel erg vervelend dat je er wakker van word. Een onderbroken nacht werkt ook niet echt mee., vermoeidheid geeft juist nog meer geluid in je hoofd/oor.

Ik heb vandaag weinig last gehad. Ruis is er wel maar niet echt storend. Was vandaag ook aan het werk, dus genoeg afleiding gehad. Waar ik wel van geschrokken ben is mijn bloeddruk. Ik heb nu over twee dagen gemeten. Vier keer per dag. Mijn laagste was 154/90 maar het hoogste was 186/109. Maandag gauw naar ome dok. Weet bijna wel zeker dat de ruis daarvan komt.
Ben blij dat ik jou verhaal hier heb gelezen, ik heb dit al een hele tijd.

Jammer dat je huisarts niet meteen je bloeddruk heeft gemeten. Zeker omdat je een paar jaar geleden ook met hoge bloedruk klachten liep.
Goed dat je bij de huisarts bent geweest, Dwarrel. Hopelijk loopt het met een sisser af.

Ik ga ook een afspraak bij de huisarts maken. Ik heb dit al een hele tijd, maar nog niet bij de huisarts geweest. En de oorzaak kan natuurlijk heel ergens anders liggen dan ik zelf denk.

TO, doordat de geluiden af en toe weg zijn bij je, heb ik goede hoop dat het straks over is als je de oorzaak aangepakt hebt.
Blijenvrij schreef:
17-04-2021 08:12
Goed dat je bij de huisarts bent geweest, Dwarrel. Hopelijk loopt het met een sisser af.

Ik ga ook een afspraak bij de huisarts maken. Ik heb dit al een hele tijd, maar nog niet bij de huisarts geweest. En de oorzaak kan natuurlijk heel ergens anders liggen dan ik zelf denk.

TO, doordat de geluiden af en toe weg zijn bij je, heb ik goede hoop dat het straks over is als je de oorzaak aangepakt hebt.

Ik heb nu al twee dagen dat ik nauwelijks wat hoor. Heel soms licht gesuis. Maar dat hoor ik alleen als ik ergens ben waar het super stil is. Mijn bloeddruk is nog wel steeds schrikbarend hoog, dus daarvoor ga ik sowieso naar de huisarts.

Goed dat je een afspraak gaat maken. Hopelijk ben jij er dan ook snel van verlost. Zou zeker om een bloedonderzoek vragen, het kan nl ook door je schildklier komen.
Hoe gaat het Dwarrel, nog steeds stilte, en hoe is het met de bloeddruk?

Vanmorgen naar huisarts geweest, het was niet de bloeddruk en het komt ook bijna nooit voor dat deze klachten daardoor ontstaan (volgens huisarts)
Bij mij ligt het aan kaakklemmen, krijg een doorverwijzing voor de fysio. Ben benieuwd wanneer ik terecht kan en of dat helpt.

Blijenvrij, bedankt voor je uitleg dat het ook door kaakklemmen kan komen, ik had er nooit aan gedacht om het bij de huisarts te vermelden.
Wanneer je erg last hebt van tinnitus en het je dagelijks leven beïnvloed kan je een verwijzing naar een audiologisch centrum vragen. Daar zullen ze waarschijnlijk een hoortest doen en een inventarisatie van de klachten. Op basis daarvan kunnen ze je advies geven over behandelingen die mogelijk helpen.
Tinnitus kan je zo wanhopig maken dat je alle mogelijke behandelingen wil proberen en daarom bestaan er veel twijfelachtige behandelmethodes. (het is bijna kwakzalverij) Een audiologisch centrum weet welke behandelingen wel en niet werken.
Oemayra schreef:
22-04-2021 09:44

Vanmorgen naar huisarts geweest, het was niet de bloeddruk en het komt ook bijna nooit voor dat deze klachten daardoor ontstaan (volgens huisarts)
Bij mij ligt het aan kaakklemmen, krijg een doorverwijzing voor de fysio. Ben benieuwd wanneer ik terecht kan en of dat helpt.

Blijenvrij, bedankt voor je uitleg dat het ook door kaakklemmen kan komen, ik had er nooit aan gedacht om het bij de huisarts te vermelden.

Oh wat fijn dag je nu weet waardoor het komt. Hoop dat de fysio je kan helpen. En hopen dat de wachtlijst niet te lang is.

Mijn bloeddruk is idd te hoog. Huisarts heeft een paar keer gemeten, bleef aan de hoge kant. Ik moet over een week terug komen. En zelf af en toe thuis de bloeddruk meten voor een beter beeld. Het oorsuizen is er soms wel en soms niet. Nu ik eraan denk, hoor ik het maar er zijn ook dagen dat het stil is. Hier valt wel mee te leven. Die erge piep vd eerste week is gelukkig weg, die maakte mij helemaal gek.
Mallelein schreef:
22-04-2021 09:54
Wanneer je erg last hebt van tinnitus en het je dagelijks leven beïnvloed kan je een verwijzing naar een audiologisch centrum vragen. Daar zullen ze waarschijnlijk een hoortest doen en een inventarisatie van de klachten. Op basis daarvan kunnen ze je advies geven over behandelingen die mogelijk helpen.
Tinnitus kan je zo wanhopig maken dat je alle mogelijke behandelingen wil proberen en daarom bestaan er veel twijfelachtige behandelmethodes. (het is bijna kwakzalverij) Een audiologisch centrum weet welke behandelingen wel en niet werken.
Op het moment gaat het goed. Ik hoor af en toe nog wel wat suizen maar ook vaak is het stil gelukkig. Nu hoor ik het bijv maar dat is ook omdat ik er nu aan denk.
Oemayra schreef:
22-04-2021 09:44

Fijn dat je aan mijn uitleg wat hebt gehad. Ik weet dit ook nog niet zolang maar kwam het eens tegen op internet. Ik hoop dat de fysio helpt.
Wat fijn dat het in elk geval af en toe stil is, Dwarrel.

Ik moet nog steeds een afspraak maken, maar hik er nog wat tegen aan.
Blijenvrij schreef:
13-04-2021 22:28
Ik las laatst dat kaakklemmen ook een oorzaak kan zijn. Hier heb ik 's nachts veel last van. Schijnt weer met onbewuste spanning te maken te hebben.

Zijn er meer die hun kaken erg hard op elkaar drukken en tinnitus hebben?
Ik kreeg een ruis in mijn oren toen ik veel stress had en mijn kaken er van vast zaten. Had ook ergens gelezen over een link, dus ik ben met oefeningen die ik eerder al eens kreeg om mijn kaken te ontspannen in de weer gegaan en inderdaad, kaak ging los en zoem ging weg.
Sindsdien heb ik het vaker lichtjes gehad, vooral wat gezoem 's avonds in bed, of juist 's nachts als het ontspant. Nu schrik ik er niet meer zo van als de eerste keer, ik weet nu dat het van mijn kaken komt.

Het lijkt me vreselijk om zo'n piep te hebben die er altijd maar is.
Blijenvrij schreef:
26-04-2021 19:48
Wat fijn dat het in elk geval af en toe stil is, Dwarrel.

Ik moet nog steeds een afspraak maken, maar hik er nog wat tegen aan.
Nou ik heb te vroeg gejuicht. De piep is weer terug. Smorgens als ik wakker word is ie weg maar als ik opsta is ie er weer. Soms heftig maar soms ook redelijk te verdragen. Vind het zo vreemd, eerder was hij weg of in ieder geval zachter...een soort gezuis. Dat was na het uitzuigen van mijn oren. Ik heb nu de stille hoop dat ie straks gewoon weer verdwijnt. Volgende week weer naar ome dok voor mijn bloeddruk.
Dwarrel75 schreef:
29-04-2021 08:10
Nou ik heb te vroeg gejuicht. De piep is weer terug. Smorgens als ik wakker word is ie weg maar als ik opsta is ie er weer. Soms heftig maar soms ook redelijk te verdragen. Vind het zo vreemd, eerder was hij weg of in ieder geval zachter...een soort gezuis. Dat was na het uitzuigen van mijn oren. Ik heb nu de stille hoop dat ie straks gewoon weer verdwijnt. Volgende week weer naar ome dok voor mijn bloeddruk.

Jammer, dan denk je er vanaf te zijn, is het weer terug. Ik hoop dat ze er iets aan kunnen doen, Dwarrel.
Heb morgen toch weer een afspraak bij kno. Soms hoor ik dagen achter elkaar een piep. Soms ook net of ik knetterkaugom in mijn mond heb.

@blijenvrij heb jij al afspraak gemaakt?
Hier ook sinds half april piep in oren. Begonnen na manuele therapie. Huisarts keek even in oren en bloeddruk en ik kon weer naar huis. Hij dacht wel dat het getriggerd was door kraken nek. Nu 1,5 maand later is de piep er nog steeds. Soms dagen minder dan weer erger. Vooral in bed hoor ik het en ook id ochtend. Liefst veel geluiden om me heen dan minste last. Veel sterkte bij KNO morgen!
fleur78 schreef:
03-06-2021 22:47
Hier ook sinds half april piep in oren. Begonnen na manuele therapie. Huisarts keek even in oren en bloeddruk en ik kon weer naar huis. Hij dacht wel dat het getriggerd was door kraken nek. Nu 1,5 maand later is de piep er nog steeds. Soms dagen minder dan weer erger. Vooral in bed hoor ik het en ook id ochtend. Liefst veel geluiden om me heen dan minste last. Veel sterkte bij KNO morgen!

Het kan idd komen vanuit je nek, heb ik mij laten vertellen. Heb je geen verwijzing naar de KNO gekregen?

Ik denk dat ik achteraf nu bekeken het bij mi toch echt stress is en dat mijn nek/schouderspieren compleet vast staan. Ik dacht geen stress te hebben maar ben vorige week toch behoorlijk in elkaar geklapt. Dat oorsuizen zal denk ik een teken zijn van mijn lichaam, dat ik toch echt rustiger aan moet gaan doen.Maar nu toch maar ff KNO, voor de zekerheid.
Geen doorverwijzing gehad, maar als dit zo blijft ga ik weer naar huisarts. Ik heb hetzelfde als jij, hele stijve spieren hals/schouders. Misschien komt het idd door onrust en stress. Sterkte zometeen, ik ben benieuwd wat arts zegt.
Hoi Dwarrel, hoe was het bij KNO arts?
Ik ben idd heen geweest, stond binnen vijf min ook weer buiten. Ze gaan over een week een gehoor test doen, daarna weer gesprek met arts.
Fijn dat ze het verder uitzoeken. Hoe is het nu met de piep? Bij mij is het overdag als ik bezig ben minder( afgeleid) in stilte komt het hard binnen.
fleur78 schreef:
06-06-2021 14:01
Fijn dat ze het verder uitzoeken. Hoe is het nu met de piep? Bij mij is het overdag als ik bezig ben minder( afgeleid) in stilte komt het hard binnen.
Het wisselt bij mij heel erg. Soms is de piep vrij heftig. Vandaag is het een zachte ruis, die ik bij afleiding niet hoor. Soms is het ook net of ik knetterkaugum in mijn mond heb. Wat bij mij helpt is als de piep vrij hard is om de rust op te zoeken. Ga dan s,avonds vroeg op bed en dan lijkt het wat minder te worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven